TESTER GUIDER FILM & TV HÖGTALARE TV HÖRLURAR HI-FI FOTO SMART HEM HEMMABIO DATOR MOBIL GAMING

forfatter
Publicerad 2020-05-29 - 10:00

Mercedes-Benz EQC

Om du att trodde att Mercedes hittat på något speciellt i underhållningssystemet i deras helt elektriska crossover-SUV, EQC, så har du helt rätt.

En tysk bil förtjänar en tysk anläggning, och vem är då bättre på att fixa musiken än självaste Burmester? Vi snackar surroundljud med tretton högtalarelement och en klangbalans som är skräddarsydd efter bilens kupé för att låta så rent – och dynamiskt – som möjligt. En avancerad digital signalprocessor (DSP) är pricken över i. Du kan dessutom optimera ljudfördröjningen för varje kanal efter fram- eller baksätena om du inte vill ha ett demokratiskt ljud som är lika för alla.

En 9-kanalig förstärkare med totalt 590 watt driver alltihop, hela 7 x 50 watt driver mellanregister- och diskantelementen, medan de två baskanalerna får 120 watt vardera. Baselementen är för övrigt integrerade i karossen för att ge en jämn och kraftfull basrespons i hela bilen. Vilket är bara möjligt om man har en bra DSP, annars skulle basåtergivningen bli för olinjär.

Anläggningen kan skala upp stereoinnehåll till surround och stöder dessutom både Dolby Digital- och DTS-surroundformat.

I Porsche Taycan måste du lägga mer än 60 000 kronor för att få Burmester-stereon, men i Mercedes EQC räcker det med att gå upp till Premium-paketet. Det kostar lite mindre, 55 000 kronor, men då får du också sollucka, trådlös laddning av din mobilen och Energizing-paketet med komfortprogram, luftfilter och demonstrationer av avkopplingsövningar (!) så att du kan hålla dig fräsch och vaken bakom ratten.

Läs vårt test av Mercedes EQC med Burmester-ljud.

Också i detta test:

Volkswagen ID.4

Lexus UX 300e

Hyundai Ioniq Electric

Hyundai Kona Electric

Kia e-Soul

Mini Cooper SE

Nissan Leaf

Renault Zoe

Volkswagen ID.3

Tesla Model 3

DS 3 Crossback E-Tense

Mazda MX-30

Polestar 2

Volvo XC40 Recharge Pure Electric

Peugeot e-208

Skoda Enyaq iV

Audi e-tron 50 / 55 Quattro

Jaguar i-Pace

Porsche Taycan Turbo S

Tesla Model S

Tesla Model X

Tesla Model Y

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.

Lämna en kommentar

forfatter

Geir Gråbein Nordby

(f. 1978): Journalist. Gråbein har aldrig haft något annat heltidsjobb än på Ljud & Bild. Å andra sidan har han varit här nästan halva sitt liv, ända sedan 2001 när han skickade en jobbansökan till fel adress (han ville egentligen till en inspelningsstudio med samma namn). Gråbeins expertis är främst inom hifi, hörlurar och hemmabio, men det händer att han glimtar till med andra kvaliteter också.
Följ Ljud & Bild
Send this to a friend