Volkswagen ID. Buzz är en modern tolkning av den gamla folkvagnsbussen Type 2 T2.
Den första versionen heter Pro och är bakhjulsdriven och har fem säten med gott om plats för både förare och passagerare
Bagageutrymmet är imponerande, med hela 1121 liter med baksätena i upprätt läge! Och upp till 2 200 liter med nedfällda baksäten. För att vara en minibuss är ID.Buzz definitivt kompakt, men ändå mycket rymlig. Svängradien är som på en Golf, vilket gör den lekande lätt att köra. Inget parkeringshus är för trångt!
204 hästkrafter ger tillräckligt med kraft för de flesta situationer, även om bilen känns lite seg i högre hastigheter.
Strömtörstig
Energiförbrukningen är av naturliga skäl högre än för vanliga bilar, för även om fronten av karossen lutar en aning för aerodynamikens skull finns det en gräns för hur mycket man kan få en tegelsten att se ut som en vattendroppe.
I praktiken kan du nog förvänta dig en räckvidd på 30–35 mil på en enda laddning i temperaturer över 10 grader, medan du förmodligen bara kan glömma särskilt mycket mer än 22–25 mil på vintern. Det är dåligt med dagens mått mätt, men borde ändå räcka för de flesta som inte tänker ge sig ut på 40–50 mil långa resor flera gånger om året.
Därför är det glädjande att den här bilen finns med ett ännu batteri än de 77 kWh som ingår här.
Som tur är laddar bilen tillräckligt snabbt, åtminstone i plusgrader. Tyvärr har bilen ingen värmepump som standard, vilket gör att uppvärmningen av kupén går relativt långsamt i låga temperaturer.
Utrustning
Som standardutrustning ingår 12-tums skärm, adaptiv farthållare och uppvärmd vindruta. Extrautrustning som 360-graderskamera rekommenderas och det är naturligtvis praktiskt med elektriska sidodörrar och baklucka. Vi skulle också definitivt välja tvåfärgad lack!
Slutsats
Hur du än väljer att konfigurera den så är den rymliga men kompakta elektriska minibussen Volkswagen ID. Buzz är en frisk fläkt i elbilsparken och definitivt något som lockar fram ett leende på läpparna.