Eftersom Tesla vill minimera antalet fysiska knappar och paneler på insidan finns det ingen separat förarskärm på eller ovanför ratten. Ingen Head-Up-skärm i vindrutan heller. Nästan alla inställningar görs på infotainment-skärmen. Ljud, luftkonditionering, styrassistenter och så vidare.
Det kan verka konstigt att behöva titta ner och åt höger för att få information om vad som händer framför dig. Och första gången vi testade Model Y saknade vi skärm under vindrutan. Men detta är ren tillvänjning, för eftersom skärmen är så stor och dessutom är i liggande format visas den här informationen så nära synfältet att det i praktiken inte är några problem.
Autopilot
Autopiloten i Tesla har en välfungerande, aktiv filhållare – och adaptiv hastighetskontroll som håller hastigheten efter trafiken. En annan fin detalj med Teslas hastighetskontroll är att den automatiskt sätter hastighetsgränsen efter där du befinner dig, i stället för att först låsa sig till den hastighet bilen håller just då. Sitter du och köar i 20 km/h på en 80-väg så kommer den med andra ord att ställa in sig på 80 – men fortfarande hålla trafikrytmen – så att du inte behöver ställa in den på nytt när kön äntligen lossnar.
Betalar du extra för en mer avancerad autopilot får du summon-funktion och på allra högsta nivån är bilden förberedd för fullständig självkörning. Det är dock inte tillåtet, och kan inte aktiveras, i dagsläget.
Plats, räckvidd – och underhållning
Model Y Performance har räckvidden och alla prestanda man förväntar sig av en bil med T:et i ”grillen”, och då har vi inte ens nämnt Teslas överlägsna laddnätverk.
Model Y har massor av bagageutrymme och Performance-versionens prestanda är verkligen häftiga! Tittar man på priset så är det betydligt lägre än närmaste konkurrent (Mustang Mach-E GT), och gillar man dessutom det högteknologiska men ändå minimalistiska utförandet så börjar det bli svårt att inte rekommendera den här besten från Tesla.