Cloud Orbit S är HyperX dyraste headset för spel hittills. Det är annorlunda på en annan punkt också. Allt innanmäte är nämligen levererat av Audeze. I själva verket är Cloud Orbit S en Mobius i förklädnad – fast till ett behagligare pris.
I stället för konventionella dynamiska element, som egentligen är vanliga högtalarelement i miniatyrversion, används så kallade planmagnetiska element där talspolen ligger ingjuten som trådar i hela membranytan, som är spänd framför en magnet. Det ger en återgivning som kommer nära elektrostathögtalare.
En annan funktion är surroundtekniken Waves NX, som inte bara ger virtuellt 7.1-surroundljud utan också placerar ljudet på en fast punkt framför lyssnaren. Så att stereobilden stannar kvar även om man vrider på huvudet!
Med det i åtanke är det inte konstigt att ljudet mer än bara påminner om det i Audeze Mobius. Samma precision när det gäller de små detaljerna. Samma öppenhet och lätthet. Och samma kraft när de 10 cm ovala membranen spelar bas. Och samma förundran över att mina sinnen luras när ljudet kommer framifrån på skärmen, som om det spelas av högtalare.
Med kombinationen av Audezes planmagnetiska element, Waves NX surroundteknik och HyperX pris, är Cloud Orbit S en vinnare som är omöjlig att slå. Även om alla headset i testet har bra ljud – vissa till och med riktigt bra – är det ingen som kommer upp på den här nivån. Och det artificiella stereoperspektivet från Waves NX är verkligen väldigt meningsfullt för spel, eftersom det betyder att ljudbilden alltid stämmer med vad som visas på skärmen.