Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Vi har utsett

Årets bästa Hifi-produkter

Få saker är lika tillfredsställande som att känna hur nackhåren reser sig när man lyssnar på musik.

Skrivet av / 2019-11-05 - 12:00
Årets bästa Hifi-produkter

Ibland sitter vi i vårt stor testrum och bara tittar häpet på varandra. Vad i hela friden är det som händer? går att läsa i allas ansikten. Det som brukar hända när vi ser ut som förvånade idioter är att ljudet från det vi testar för tillfället går upp i en högre enhet. Ett slags nirvana, om man så vill, och då strör vi gärna sex stjärnor över testet.

Lyckligtvis händer detta flera gånger varje år. Resultaten kan du läsa mer om på de kommande sidorna, där vi har samlat ihop de bästa hi-fi-produkterna från det senaste året. Det finns fler bra, men detta är de allra, allra bästa vi har testat de senaste 12 månaderna.

Du kan uppleva samma sak som vi, så ofta du vill, om du väljer en anläggning som bygger på våra rekommendationer. Om du undrar vad som är riktigt bra så hittar du något av det allra bästa i premium- och highend-klassen här. Låt oss hjälpa dig att välja rätt.

Skivspelare och pickuper

Det är inte bara hipsters som köper skivspelare. Både unga och gamla har blivit intresserade av LP-skivor och marknaden svämmar över av skivspelare i alla prisklasser. Vårt råd är att undvika de allra billigaste. De som kostar under 2 000 kronor är bara bra alternativ om priset är den viktigaste faktorn. Kom ihåg att de flesta billiga skivspelare är helt manuella, men ofta enkla att använda. Få hifi-produkter är lika lätta att förbättra som skivspelare. Köp en bättre pickup och vips! så har du mycket bättre ljud. Detta gäller även skivspelare i de högre prisklasserna, där de mer påkostade Moving Coil-pickuperna är kända för att ge det bästa ljudet.

Phono-steg

Kära barn har många namn: RIAA-steg, phono-förstärkare, step-up-trafo (som egentligen är något annat), pickupförstärkare. Principen är densamma. Phono-steget korrigerar för RIAA-kurvan som skivorna är inspelade med och förstärker den svaga signalen från pickupen. Speciellt från Moving Coil-pickuper. Phono-steget kan vara inbyggt i förstärkaren, men ett separat sådant är att föredra om du har valt en skivspelare från de högre prisklasserna. Kom ihåg att specificera om phono-steget ska vara för en Moving Magnet- eller Moving Coil-pickup.

CD-spelare

Även om skivbutikerna är borta så säljs det fortfarande CD-skivor. Därför säljs det CD-spelare också. Urvalet är inte vad det en gång var och det är främst i de högre prisklasserna, där entusiasterna finns, som det finns flest modeller. Vårt råd är att välja något som passar kraven på användning och naturligtvis ljudkvalitet, det finns fantastiskt ljud i spelare från 5 000 kronor och uppåt, och himlens portar öppnas när man passerar 15 000–20 000.

Förstärkare

Den traditionella, helt analoga stereoförstärkaren finns fortfarande, men många föredrar att den har en digitalomvandlare ombord, kanske strömningsfunktion också – för vem vill inte ha allt på en gång? I premiumklassen finns båda delar, och herregud så mycket bättre ljud man får från dagens förstärkare. Om du har en gammal förstärkare och är osäker på om du ska uppgradera så är vårt råd att göra det! Det kan vara den sista förstärkaren du någonsin behöver och är värd det. Men vilken? Ta en titt här och läs mer på ljudochbild.se för fler rekommendationer.

Digitalomvandlare

De första digitalomvandlarna (DAC) såg dagens ljus i studior för 40 år sedan. På senare tid har de gjort sitt intåg i hemmen, en separat DAC kan lyfta ljudet från alla digitala ljudkällor flera snäpp. De finns också med inbyggd förförstärkare, vilket är praktiskt om du har ett par aktiva högtalare, och i fickformat för de som vill ha bättre ljud från hörlurarna till mobilen. En DAC i kombination med en hörlursförstärkare är en briljant lösning för personer som använder dyra hörlurar, och om det är en förstärkare med inbyggd DAC så se till att DAC-modulen kan uppgraderas eller bytas ut mot en bättre längre fram.

Andra rekommenderas av årets Hifi-produkter

Vinnare av Årets bästa Hifi-produkter

Årets hederspris

Årets hederspris

Studiokungen

När det gäller ljudproduktion är det ingen som når Jan Erik Kongshaug ens till knäna. Det är på tiden att denna ljudguru får sitt eget hederspris.

Om du frågar vilken musiker som helst inom jazz, blues, visor eller vad som helst med akustiska instrument, så garanterar vi att han eller hon har hört talas om Jan Erik Kongshaug. Svaret du får är antagligen någonting i stil med: ”Åh, jag har alltid drömt om att få spela in i Rainbow Studio!” Sagt med en god portion vördnad. Antingen det, eller så har musikern redan spelat in musik där. Och då förmodligen flera gånger, för har man väl fått smak på Rainbow Studio och känt själen som finns i väggarna så blir man ofta en återkommande kund.

Rainbow Studio

Den legendariska studion grundades och drevs av Kongshaug från 1984 till 2017 och under de 33 åren huserade den legender som Keith Jarrett, Chick Corea och Pat Metheny. Den var för övrigt också inspelningsplatsen för ett stort antal utgivningar på det tyska, legendariska jazz-skivbolaget ECM.

Bland svenska storheter som har spelat in på Rainbow Studio finns Bobo Stenson, Pelle Danielsson, Nils Landgren och Esbjörn Svensson. Lars Danielssons berömda Liberetto II är också inspelad i Kongshaugs legendariska studio.

Hifi-ljud

Kongshaug är vida känd för sin ”hifi-ljudsignatur”, där instrumenten får plats att andas i ett stort och luftigt ljudlandskap. Han såg till att artisterna som kom till studion för att spela och spela in kom ut med master-guld! Det är inte alls säkert att ECM skulle ha haft sin stjärnstatus i dag utan Jan Erik Kongshaugs guldfingrar. Och vem vet, kanske Keith Jarrett inte hade haft sin enorma framgång om det inte vore för Kongshaug?

Inspelningar med Kongshaug vid spakarna har en så organisk klang, en ljudbild så full av värme och luft, att det inte är konstigt att de används för att demonstrera hifi-anläggningar på mässor runt om i hela världen.

Prisutdelning

Fram till och med 2013 höll vi på Ljud & Bild vår årliga prisutdelning i just Rainbow Studio. För att se till att de som fick priserna för de bästa produkterna i sina respektive kategorier skulle få uppleva något extraordinärt. Och med live-underhållning med en ljudkvalitet som bara Kongshaug kan få till.

Det är ett sant nöje för oss att ge Jan Erik Kongshaug sin egen utmärkelse. Det är på tiden.

Årets analoga lydkild

Technics SL-1500C

Sensationellt bra skivspelare

Här är skivspelaren för dig som älskar musik, oavsett om du är hifi-intresserad eller inte.

Vem har inte dansat till ljudet från en Technics-skivspelare? Världens mest välkända grammofon och alla diskjockeys favorit är också en utmärkt spelare för hemmabruk. Fast hemma behöver man vare sig pitch-kontroll eller kunna scratcha.

Där är SL-1500C är mycket bättre. Den liknar DJ-skivspelaren men är en ren hifi-modell med Technics robusta direktdrivna drivverk och tonarm som går att höjdjustera och har löstagbart pickuphus. Den säljs med Ortofon 2M Red, en utmärkt MM-pickup med utbytbar och uppgraderbar nål.

SL-1500C har även ett inbyggt phonosteg, så att den enkelt kan kopplas direkt till högtalare eller en förstärkare som inte har skivspelaringång. Den kan också kopplas till ett separat phonosteg, till exempel ett inbyggt i en förstärkare, då kopplas det inbyggda ur för att minska bruset i utgångarna.

Skivspelaren startar nästan omedelbart, och en fiffig mekanik lyfter armen när skivan är slut för att undvika slitage.

Technics-spelaren är stabilt byggd och det ingår ett dammskydd och alla kablar. Det är uppenbart att den är byggd för att hålla, och vem vill bli av med något som låter så bra?

Ljudet överträffar det mesta vi har hört av basdynamik. Basen är nämligen ytterst potent, går djupt och är välkontrollerad och definierad. Det låter inte sämre vid högre frekvenser, där öppenheten och detaljrikedomen gör det till en upplevelse att lyssna på musik på vinyl.

SL-1500C öppnar upp ljudbilden som en analog konservöppnare och får fram klanger som hamnar blygsamt i bakgrunden med andra skivspelare.

Tack vare utbytbar nål, och pickup, är den tämligen framtidssäker, och de som vill kan lyfta ljudet ytterligare med ett separat phonosteg och bättre kablar.

Eller så kan man bara installera skivspelaren och hellre lägga pengarna på nya skivor. För SL-1500C låter så bra direkt ur kartongen att de flesta inte behöver något mer. LS

Årets DAC

RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

RME är en tysk tillverkare som främst ägnar sig åt studioutrustning av hög kvalitet. Det betyder att de tänker lite annorlunda än de flesta hifi-tillverkare. Dels när det gäller konstruktion, men också funktionalitet.

ADI-2 DAC är tysk precision rakt igenom och dessutom finns ett litet genidrag på insidan. De flesta digitala hifi-produkter använder integrerade kretsar (IC), där man lött ihop komponenter som bara kan en enda sak. Det är i och för sig bra och fungerar fint, men man är låst till den här kretsen om man inte går in och rent fysiskt byter komponenter.

I hjärtat av RME ADI-2 DAC sitter en så kallad FPGA. Eller Field Programmable Gate Array. I korta ordalag är det en programmerbar krets som har mycket mer processorkraft än vanliga IC-kretsar. Det här är inte så vanligt i traditionella hifi-komponenter som digitalomvandlare. Från början började RME med sådana för att undvika problem med FireWire-protokollet (detta var innan USB blev standard för digital ljudöverföring från dator). Men FPGA ger fler fördelar. På ljudkorten kan man lägga till TotalMix, vilket gör att alla ingångar kan konfigureras till vilken utgång som helst. Allting sker internt i ljudkortet, i FPGA-kretsen.

I en DAC som ADI-2 behöver man egentligen inte det här. Men det ger andra möjligheter. Om det till exempel kommer ett nytt bransch-hajpat format så behöver inte RME byta ut komponenter på insidan och lansera produkten igen i en mk2-version. Man behöver bara göra en ny firmware som användaren kan ladda ner och omprogrammera FPGA:n med. Om RME till exempel någon dag vill implementera MQA (det stöds inte i dag) så kan de göra det med programvara. Enkelt och smidigt.

Slutsats

RME ADI-2 DAC är en oerhört bra digitalomvandlare som låter dynamiskt, med glasklara övertoner och bergfast bas. Det finns ingen digitalomvandlare på marknaden som stöder högre digital upplösning. Definitivt prisvärd.

Gör man en djupdykning in i menyerna så radar bonusarna upp sig. Fem olika filterinställningar ger ett marginellt annorlunda ljud, efter den personliga smaken. Parametrisk EQ kan ställas in individuellt för varje kanal – och har du mätutrustning kan du göra en enkel men effektiv rumskorrektion.

EQ fungerar även i hörlursuttaget. Som är den riktiga pricken över i. Det är nämligen exemplariskt bra och kan driva även tämligen tungdrivna saker med dunder och brak. För de här pengarna måste detta vara den mest kompletta DACen vi hört. GN

Årets Förstärkare, basic

Onkyo TX-8270

Alle man på däck!

Om du vill ha alla finesser från hemmabioreceivern men bara behöver bara två kanaler så heter lösningen Onkyo.

Om man påbörjade sin audiofila bana på 1970-talet eller bara håller på med vintage-hifi så tåras ögonen när man ser Onkyo TX-8270! Med sin silverglänsande front med stora inbjudande knappar skulle den kunna vara urklippt från en hifi-katalog från 1979.

Detta är inte bara en förstärkare, utan en receiver. Trogen mot sin förebild från sjuttiotalet domineras fronten av ett stort ”fönster” som nästan tar upp hela apparatens bredd. En knapp stor som en ishockeypuck sitter där radiokanalsinställningen brukade sitta, fast det är förstås volymratten eftersom alla frekvenser ställs in digitalt.

TX-8270 har som sagt inbyggd radiomottagare – en av varje sort. FM, DAB+ och internetradio (TuneIn). Plus musikstreaming och multiroom via Play-Fi. Om det mot förmodan skulle gå att hitta en digital källa som inte finns inbyggd så kan signalen strömmas via Chromecast, AirPlay eller, om inget annat funkar, Bluetooth.

Sammantaget har Onkyo TX-8270 så många funktioner att det skulle fyllt flera sidor att räkna upp allting, men bland höjdpunkterna finns 32 bit/384 kHz digital upplösning, uppspelning av DSD-filer och en uteffekt på 160 watt per kanal.

Med så många funktioner och en snygg design skulle man kunna befara att det inte funnits några pengar kvar till själva ljudet. Men så är det inte. TX-8270 låter faktiskt helt rätt! Det finns en fin live-känsla i konsertinspelningar, med högt i tak och brett till väggarna om man tar med priset i beräkningen. Det saknas inte kraft längst ned och ljudbilden är behaglig på ett lätt avslappnat sätt.

Slutsats

Om du letar efter något diskret som bara ska leverera musik från streamingtjänster så är inte Onkyo TX-8270 lösningen. Den kan för mycket för det och då slutar det med att du betalar för funktioner som du inte behöver. Däremot är den fullständigt perfekt som centrum i ditt personliga stereotempel, där du kan gotta dig med både vinylskivor, radio, streaming och TV-ljud av hög kvalitet. Ljudet är det minsann inget fel på heller, så länge du inte ställer orimliga krav. JAH

Årets Förstärkare, premium

NAD M10

Highend i bonsai-format

Ett komplett ljudsystem i den tunga änden behöver inte fylla halva vardagsrummet. Det visar den senaste medlemmen i NAD Masters-serien.

NAD M10 ser inte mycket ut för världen när den står överst i stereomöbeln. Fast det är inte heller där som man ska ställa den. Den lilla enheten är som skapt för att tryckas in på ett hyllplan eller ståta ensam ovanpå en bänk. När apparaten är avstängd är hela ytan högglanssvart. Det är bara när man sätter på den med en enkel beröring som hela glasfronten lyser upp och blir en pekskärm.

NAD M10 klar av ett komplett utbud av filformat, inklusive MQA. Rent allmänt är det svårt att hitta ett hifi-format som inte stöds. Bortsett från LP-skivor.

Den ”komponent” i anläggning som har störst inverkan på ljudet är varken förstärkaren, högtalarna eller för den delen ström­kablarna. Färgningen från lyssningsrummet påverkar mer än någonting annat.

Därför är det en spännande nyhet att NAD M10 har inbyggd rumskorrektion. Den görs av Dirac Live.

NAD M10 ser ut som ett prydnadsföremål, men för nästan trettiotusen kronor har man lov att förvänta sig mer. Och det får man. Den har inte riktigt samma glasklara öppenhet som storebror M32, men den målar fortfarande upp den akustiska scenen snyggt, brett och djupt.

Dirac Live-rumskorrektionen fungerar helt strålande! Utan rumskorrektion var ljudet utmärkt och hade bra definition. Men med korrektionen aktiverad föll perspektivet på plats och rymden bakom högtalarna blev större och bredare. Ljudet blev samtidigt lite mindre nära och precist, men det är ingen tvekan om att ljudet efter korrigering är det mest korrekta!

Slutsats

NAD M10 är en charmig liten krabat som kan hjälpa till att krossa några fördomar om vad man kan förvänta sig av en liten dekorativ ministereo. Den kombinerar en ljudkvalitet som kan konkurrera med fullvuxna anläggningar med samma bekvämlighet som vi är vana vid från multiroom-system. Som den för övrigt kan ingå i. Här finns något för alla: DSD- och MQA-uppspelning för entusiaster och rumskorrektion som garanterar att anläggningen kan låta bra även om högtalarna ställs undan och inte tillåts dominera vardagsrummet. Priset är tilltaget, men man får valuta för alla pengarna. JAH

Årets Förstärkare, High End

Lyngdorf TDAI-3400

River väggarna

Högtalare och möbler är alltid en svår kombination i vardagsrummet. Lyngdorf Audio vill oskadliggöra lyssningsrummets dåliga inflytande.

När vi testar saker på den högsta nivån stöter vi oftast på apparater där prålig design går hand i hand med imponerande ljud. Men alla är inte lika extravaganta. Lyngdorf TDAI 3400 skulle kunna vara laboratorieutrustning, designad av Philippe Starck.

Hos Lyngdorf håller de inte på med ”sound” eller ”ljudkaraktär”. TDAI-förstärkaren sätter ingen anmärkningsvärd prägel på ljudet. Tack vare den inbyggda rumskorrektionen tar den snarare bort färgning från ljudet än tvärtom.

För det första kan rumskorrektionen rätta till ojämnheter i frekvensgången. Till viss del, vill säga. Pucklar är lätta att ta bort medan det kan krävas massiva mängder effekt för att rätta till en dipp. Och om utfasningen av stående vågor är fullständig på lyssningsplatsen så kan det till och med vara bortslösade wattar.

Den senaste tiden har jag provat tre olika rumskorrektionssystem. Alla tre har inneburit förbättringar mot det obehandlade ljudet. Men Lyngdorfs alternativ har gett den största förbättringen.

Med RoomPerfect aktiverat blev frekvensgången för det första lugnare. Men den största förbättringen var återgivningen av perspektiv och rymd! Det blev helt enkelt högre i tak! Känslan av att lyssna genom ett fönster in mot konsertsalen blev betydligt större.

Slutsats

Lyngdorf TDAI 3400 är en mycket ovanlig produkt. Den är inte bara en extremt välgjord förstärkare med highend-kvaliteter. Även om ljudet och hela konstruktionen, som är digital hela vägen från ingången till utgången, kan motivera priset. Det som skiljer den från allt annat i klassen är RoomPerfect-systemet, som flyttar gränserna för vad du kan få ut av inte bara dina högtalare utan även ditt vardagsrum! Det finns superförstärkare med utsökt ljud som hänför själen mer. Men vad hjälper det om rumsakustiken dämpar alltihop? JAH

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Nyhet

Dessa artiklar var de mest lästa under 2023

Läsarnas favoriter: Allt om Yellowstone, stora TV-apparater och retroljud!
Läs mer
Ljud & Bild
Rulla till toppen