Vi utserÅrets bästa filmer och TV-serier 2021-2022

Corona-året – nådastöten för biograferna?

I ett och ett halvt år har den fördömda corona-pandemin kullkastat det mesta i samhället, i synnerhet för film- och underhållningsbranschen.
forfatter

Under året som gått sedan vår förra kavalkad har vi tillbringat mer än 625 timmar (!) framför storskärmen och filmduken för att (försöka) guida dig i djungeln av det enorma serie- och filmutbudet.

Lockdown

På grund av corona-krisen fick vi stängda biografer, uppskjutna premiärer och avbrutna film- och serieproduktioner. Med efterföljande tunt film- och Blu-ray-utbud. Under det senaste året har vi nästan enbart recenserat strömmade titlar – produktioner som fått allt högre kvalitet.

Ända sedan världen stängdes ned i mars förra året har kultursektorn varit en av de mest drabbade. Efter ett och ett halvt år som inte kan beskrivas som något annat än annus horribilis för filmbranschen i allmänhet – och biobranschen i synnerhet – ska bioindustrin nu försöka bygga upp en affärsmodell som är anpassad för livet efter corona.

Med social distansering och antalsbegränsningar har de flesta biografer och kulturscener till stor del hållit stängt de senaste arton månaderna – och det har inte hjälpt att invånarna i de nordiska länderna under tiden har fått ett större och bättre strömningsutbud att välja och vraka mellan – toppat av att filmbolagen har börjat lansera sina filmer antingen direkt på strömningstjänster eller samtidigt på bio och strömning.

Enormt och växande utbud

För oss tittare har inte strömningskriget varit negativt, vi har fått lysande serier som Welcome to Utmark, Post Mortem, Equinox, Kärlek och Anarki, Threesome och Kastanjemannen. Till och med norska statliga televisionen NRK har levererat en av de bästa nordiska TV-serierna: andra säsongen av Exit.

En normal månad släpper de sex-sju största tjänsterna uppemot 250–300 titlar. Allt från helt nya serier och filmer till arkivmaterial och nya avsnitt av befintliga serier. Och allt till ett imponerande lågt pris om man jämför med att köpa en fysisk Blu-ray eller biobiljett.

Kampen om ”biofönstret”

Filmbolaget Universal har gått i bräschen för att pressa biograferna att acceptera ett kortare exklusivitets-fönster. NBC Universal har länge varit i konflikt med amerikanska filmföretaget AMC (världens största biografkedja) sedan de i april 2020 beslutade att lansera Trolls World Tour digitalt och sa att de skulle ”fortsätta att experimentera med en sådan strategi”. Varefter AMC svarade med att säga att de inte skulle visa några Universal-filmer alls på sina biografer.

Nu har uppenbarligen cheferna på NBC Universal och AMC rökt fredspipa, de har presenterat ett reviderat avtal som dramatiskt minskar perioden för exklusiv visning av film på bio.

Bond-filmen med Daniel Craig i huvudrollen som den världsvane agenten hade från början 2 april 2020 som premiärdatum. No Time to Die blev corona-virusets första ”offer” och försenades till 12 november i fjol. Sedan flyttades den till 1 oktober i år, det var alltså tredje gången som premiären sköts upp.

Bioindustrin är så hårt drabbad att man nu ifrågasätter om Covid-19 kommer ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin med påföljande lockdown och restriktioner har inneburit en guldgruva för streamingtjänster som Netflix, HBO och Disney+.

På en investeringskonferens i mars sade Disneys VD Bob Chapek följande:

The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.

Vi tror att biograferna står med ryggen mot väggen och vägrar inse vad som obevekligen håller på att hända – det är en riktigt tuff utmaning att försöka ”pressa tillbaka tandkrämen i tuben igen”…

Corona kommer förmodligen inte (helt) ta livet av biobranschen, men förändra den radikalt. Det blir obevekligt färre biljetter sålda när man kan sitta hemma i fåtöljen och streama Black Widow samma dag som biopremiären, samtidigt som familjen sparar 400–500 kronor.

Bioindustrin måste satsa på att erbjuda något nytt och extra, en upplevelse man inte får hemma. Med suverän ljudkvalitet, servering av mat och dryck, sköna säten och möjligheten att uppleva något tillsammans, kommer de fortfarande kunna finnas kvar.

Många godbitar

Att sammanfatta ett helt års TV-serier och filmer är alltid en märklig upplevelse. Förvånansvärt många av serierna/filmerna har glömts bort, pärlor återvänder från glömskan – man får en bättre helhetsbild av året som gått.

Det har varit många stunder med stor underhållning, överraskningar, innovation och utmärkt skådespeleri, men också mycket medelmåttigt och många satsningar på säkra kort.

En sak är säker, kvalitetsnivån och kvinnorna och männen både framför och bakom kameran har lyfts markant hos strömningstjänsterna. Bioindustrin satsar på säkra kort som remakes och superhjältefilmer, men det är främst inom streaming som innovationen finns.

Förra årets, och många tusen fler recensioner, kan du läsa på vår hemsida. Gott nytt serie- och filmår!

Läs alla artiklar i 1 månad för 49 kr

Få tillgång till alla plus-artiklar samt hela testarkivet.
Ingen bindningstid
Vill du beställa tidningen? Klicka här Redan prenumerant?

Årets bästa regissör


Lisa Linnertorp (Threesome, säsong 1)
Fakta
Viaplay
Release: 29 augusti 2021
Regi: Lisa Linnertorp

Efter en synnerligen våt fest har paret Siri och David, på Siris initiativ, en häftig trekant med den franska konststudenten Camille (Alma Jodorowsky). Parets förhållande hamnar sedan i en nedåtgående spiral. Både manus och regi är av Lisa Linnertorp, och producenter är Helena Larand och Sara Askelöf, men Threesome är inte på något sätt ett ”feministiskt projekt” där David ska demoniseras. Berättelsen är för det mesta välbalanserad och ger en ovanligt autentisk, trovärdig och osminkad inblick i hur smärtsam och komplicerad en relation kan vara.

Miljön som paret omger sig med, med likasinnade studentvänner, fester, sociala medier och dating-appar, skildras imponerande trovärdigt, subtilt och utan stora gester. Samma sak kan sägas om Erik Vallstens intima foto, det är som om vi ständigt är en fluga på väggen i en riktig dokumentär – nästan obehagligt nära och äkta. Med Threesome visar Viaplay att den nordiska film- och seriemiljön ligger ljusår före sina motsvarigheter i de amerikanska ytliga/polerade ungdomsserierna. Det här är äkta vara! 6 stjärnor till en av årets bästa serier.

Läs recensionen här

Årets bästa kvinnliga skådespelare


Anya Taylor-Joy (The Queen’s Gambit) Fakta
Netflix
Release: 23 oktober 2020
Regi: Scott Frank

Lilla och smått introverta Beth Harmon (Anya Taylor-Joy) växer upp med en dysfunktionell mamma och en far hon aldrig har träffat. Förtvivlan och psykologisk instabilitet kan vara en farlig cocktail, och mycket riktigt slutar det med död och fördärv för Beths mamma. Som nioåring hamnar Beth därför på ett barnhem för flickor i djupaste Kentucky. The Queen’s Gambit har blivit en otroligt fascinerande historia där schackspelet och alla dess listigheter är seriens röda tråd, men där den egentliga historien handlar om en ung kvinnas självhävdelse, att mot alla odds resa sig, fullända det man är bra på – och göra det i en fullständigt mansdominerad ”bransch”.

Det är hela tiden Beths personliga resa och sofistikerade personlighet som står i fokus, och den fascinerande historien toppas av ett ovanligt gediget skådespeleri av Anya Taylor-Joy. Hon flankeras av flera spännande biroller, men det är hennes tolkning av den ytterst komplexa personen Beth som bär upp serien. Hennes ansiktsuttryck, kroppsspråk och divalater understryker på alla sätt karaktärens mångfasetterade personlighet.

Läs recensionen här

Årets bästa manliga skådespelare


John David Washington (Malcolm & Marie) Fakta
Netflix
Release: 5 februari 2021
Regi: Sam Levinson

Filmparet Malcolm (John David Washington) och Marie (Zendaya) kommer hem från en storslagen premiärkväll i drömmarnas stad, LA. Malcolm är på euforiskt humör efter visningen av hans nya film, med stående ovationer och klappar på axeln från kritikerna. Han dansar och dricker sig in i natten, men Marie verkar reserverad och är uppenbarligen missnöjd med något.

Som så ofta med äktenskapliga gräl eskalerar det till det obehagliga. Det är uppenbart att Maries smärta över att inte bli tackad i talet väckte många känslor och sätter Malcolm, hans handlingar och karaktär, i dåligt ljus. Och Malcolm, ja, han svarar han med samma mynt – och mer än så. Ibland blir grälet så personligt, förnedrande och rent obehagligt att vi nästan vill stänga av. Definitivt framburet av ett välskrivet manus av Sam Levinson (som även står för regin), men suveränt starkt förmedlat av Washington och Zendaya. Det ska sägas att Washington i vissa scener tenderar spela över, då försvinner lite av det genuina och mänskligt igenkännliga, men han levererar genomgående skådespeleri av världsklass.

Läs recensionen här

Årets bästa familjedrama


Mulan, Regi: Niki Caro Fakta
Disney+
Release: 4 december 2020
Regi: Niki Caro

Mulan är historien om den svåra födseln av en av Disneys största och mest ambitiösa filmsatsningar 2020. I den långa raden av liveinspelningar av äldre tecknade långfilmer skulle Mulan bli ”juvelen i kronan”. Legenden om den kinesiska krigarhjältinnan Hua Mulan går ända tillbaka till Wei-dynastin, ca år 500 e.vt. Enligt legenden tar dottern tar sin fars plats när det kinesiska kejsarriket attackeras av inkräktare från norr. På det hela taget ger långfilmen oss en mer kompakt historia än den tecknade filmen, samtidigt som tillför karaktärerna mer djup och personlighet. Det är också en mycket mer känslosam och realistisk film.

För att vara Disney är Mulan en högoktanig actionfilm med häftiga stridsscener och en intensiv handling. Direkt från den första scenen tappar vi nästan andan av hur visuellt läcker filmen är, med storslagna bergsscener, bländande slätter och genomgående överväldigande natur. Scenografin är enastående och allt toppas av ett färgspektrum som spränger alla skalor! En mycket lyckad mix av klassisk saga och modern actionfilm.

Läs recensionen här

Årets bästa animerade film


Soul, Regi: Pete Docter Fakta
Disney+
Release: 25 december 2020
Regi: Pete Docter

Ända sedan deras första helaftonsfilm, Toy Story (1995), har Pixar-studion bländat oss med överlägsen teknisk kvalitet i alla sina datoranimerade konstverk, på samma gång som de har lyckats kombinera teknisk överlägsenhet med bra, engagerande och själfulla historier. Medelålders jazz-fantasten Joe Gardner (Jamie Foxx) brinner för musiken och drömmer om att försörja sig på att spela men när han (i sitt livs lyckligaste ögonblick) äntligen får en viktig spelning blir han så euforisk och okoncentrerad att han ändar sina dagar längst ner i botten av ett öppet brunnsschakt.

Rakt till Pärleporten bär det av, men i sista sekunden lyckas han smyga sig undan och hamnar i ”själsfabriken”. Foxx är förträfflig som den balanserade, sympatiske drömmaren och smått naive jazzälskaren. Han har tidigare porträtterat jazzgeniet Ray Charles på film (2004), och i Soul får han gott om möjligheter att lyfta fram den underbara musiken han älskar. Samtalen i Soul är djupa, rannsakande och eftertänksamma, men tippar aldrig över och blir pompösa eller blasé. Filmen svämmar över av värme och är känslomässig så det räcker. Inte lika emotionellt gripande som Insidan ut, men nästintill. En av Disney/Pixars bästa och starkaste filmer hittills.

Läs recensionen här

Årets specialutgåva


9/11 – One Day in America, Regi: Daniel Bogado Fakta
National Geographic
Release: 11 september 2021
Regi: Daniel Bogado

Fler än 6 000 människor skadades och 2 977 oskyldiga dödades brutalt när islamistiska extremister terrorbombade World Trade Center i New York, Pentagon i Virginia och United 93 i Pennsylvania, med fyra passagerarflygplan som ”levande” bomber. 343 brandmän, 60 poliser och 9 ambulanssjukvårdare dog på nedre Manhattan när tvillingtornen rasade till marken. Det har gått 20 år sedan dagen som skakade hela världen, satte en ny kurs för USA:s utrikes- och säkerhetspolitik och förändrade vårt förhållande till säkerhet och terrorism för oöverskådlig framtid. Den nästan fem timmar långa dokumentären betraktar skräckdagen nästan uteslutande med offrens ögon, där de berättar om hur de upplevde dagen. Från fysisk smärta, förlust och sorg till själsliga sår som aldrig läker.

Den skakande berättelsen innehåller massor av unika videor som aldrig tidigare har visats. Filmen är ibland så explicit att den blir direkt obehagligt att titta på. När kroppar brakar ner på marken efter att ha störtat från 400 meter över marken i ren desperation, och brandmännens mentala reaktion är att stänga det ute, är det både smärtsamt och skräckinjagande respektfullt på samma gång. 9/11 – One day in America är en milstolpe och en av de starkaste dokumentärer vi har sett, och ett viktigt minnesmärke över en av de mest skakande dagarna i modern historia.

Läs recensionen här
VINNARE AV Årets bästa filmer och TV-serier 2021-2022
Årets bästa TV-serie 2021-2022
Welcome to Utmark, säsong 1

Coen möter Twin Peaks i norska Finnmarken!

Regissör Dagur Kári och manusförfattaren Kim F. Aakeson har skapat den härligaste, konstigaste, charmigaste, roligaste, mest rörande och definitivt bästa lokalproducerade HBO Nordic-serien hittills.

Halvvägs in i det första avsnittet känner vi oss lite osäkra. Är det här en fullständigt överdriven, karikerad parodi på norska bybor, eller något genuint och äkta? Efter avsnitt 2 är vi helt frälsta!

Vi besöker en liten bygd långt uppe den norra, norska vildmarken där folk livnär sig på renhållning, får, spritsmuggling och hallickverksamhet.

Huvudkonflikten är mellan den rejäle och godmodige men alkoholiserade fårbonden Finn (Tobias Santelmann, Exit) och renskötaren Samzi Bilzi (Stig Henrik Hoff). Bilzis hund har under flera år tagit för sig av Finns får, applåderad av sin ägare. Det underlättar inte heller för grannsämjan att Bilzi under en lång tid regelbundet har ”vänslats” med Finns fru, vackra Siri.

Danska Kim F. Aakeson har skrivit ett förträffligt manus, som balanserar hårfint mellan ironi, överdrift och äkta, mellanmänskliga relationer och personlig tragedi. Att han har en speciell insikt i och förståelse för den norska folksjälen har han redan bevisat med Petter Moland-filmerna En ganska snäll man och Kraftidioten.

De udda, lite patetiska karaktären är så genuina och skrivna med så mycket kärlek att vi krälar i stoftet.

Alla karaktärer kämpar med sig själva och mer eller mindre med inre demoner och konflikter – och sådant blir det mycket bra humor av. Eftersom de, gång på gång, fattar helt fel beslut.

De gör sitt bästa, med tilltygad karaktär/stolthet och resurser, för ta sig genom vardagen.

Ledsen och (ofta) becksvart humor, men samtidigt charmerande roligt.

Deras brister och ”imponerande” förmåga att göra en redan svår situation ännu svårare lockar fram minnen från bröderna Coens bästa verk, framför allt Fargo (1996). Här finns många goda avsikter och mycket god vilja, men det mesta går lik förbannat åt helvete.

Fördomarna tillåts florera fritt, mot dumma finländska spritsmugglare, envisa/rasistiska samer, homosexuella, skrattretande poliser, dementa, naiva kristna, arroganta/okunniga sydlänningar och bönder som föredrar horor – för det är så ”mycket mer oproblematiskt”. Ingenting är heligt – och gudskelov för det!

Welcome to Utmark marknadsförs nog som en komediserie, men det är fel, serien är i mycket större utsträckning ett rent drama. Du kommer garanterat att bli förtjust i alla de excentriska karaktärerna, den härliga och intelligenta dialogen och den befriande originella, ofta absurda humorn.

Läs hela recensionen här



Årets bästa film 2021-2022
En runda till

En skål för (det komplicerade) livet!

För ungefär 20 år sedan lanserade den norska psykiatrikern Finn Skårderud en smått kontroversiell teori: Människan är helt enkelt född med minus 0,5 i promille(!). Med andra ord är det först efter två glas öl/vin som man är ”normal”, själen är i harmoni och kroppen ”i våg”.

Den danska regissören Thomas Vinterberg blev fascinerad av teorin och skrev ett manus om konceptet. Resultatet blev filmen En runda till.

Martin (Mads Mikkelsen) är historielärare på gymnasiet och om han har tappat mycket av ”gnistan” på hemmafronten så har han fullständigt tappat all inspiration, entusiasm, engagemang och livslust i arbetslivet.

På kollegan Nikolajs 40-årsdag bestämmer de sig för att utforska Skårderuds teori och göra en studie med efterföljande loggning och anteckningar. Lärarkollegorna Tommy och Peter tvekar inte att hoppa på projektet.

Vinterberg har skrivit ett underbart manus om män som befinner sig mitt i livet och inser att det inte gick riktigt som planerat och att de nu har missat chansen. Hemma har de det svårt med en jobbig fru, skrikande småbarn, ensamhet eller ett samliv som har gått helt i baklås. Och det finns inga fler steg på karriärstegen.

Genom att förlägga berättelsen på ett gymnasium får vi också bevittna hur viktig alkoholen blir, i alla sociala tillfällen, redan från tonåren – och hur man ”pressas” att ta en drink om man träffas på en restaurang.

Befriande nog ser Vinterberg alkoholen som en väg ut ur ”kriserna” och monotonin, som ett smörjmedel på vägen till uppvaknande och nytt liv. Det som vi lite känslomässigt avtrubbade nordbor behöver för att väcka latinon i oss.

Med det sagt är filmen inte på något sätt en oreserverad hyllning till alkoholens glädjeämnen och fördelar, här problematiseras i allra högsta grad vi skandinavers aningen problematiska förhållande till ”gudarnas dryck”, med överkonsumtion, fylla och efterföljande tragedier.

I centrum för handlingen finns förhållandet mellan Martin och Anika, ett äktenskap som påminner mer om ett företagsdepartement än äkta kärlek och respekt. Båda två saknar sin

”gamla” partner, men har mer eller mindre accepterat status quo och resignerat. Det är också här som filmen är som bäst och starkast.

Mikkelsen är fenomenal som den ensamma mannen på desperat jakt efter livsglädje i sitt monotona, låsta liv. Han förmedlar den komplexa personen hela känslospektrum på ett Oscar-värdigt sätt, när han slits mellan tvivel och längtan, glädje och befrielse.

En runda till har blivit en oerhört kraftfull film som väl de flesta av oss kan känna igen oss i ibland. Det tar alkoholkonsumtionen i Skandinavien på pricken, utan att nödvändigtvis lyfta ett moraliserande pekfinger. Det vågade slutet är både paradoxalt och manar i allra högsta grad till (kontroversiell) eftertanke.

Läs hela recensionen här