Under året som gått sedan vår förra kavalkad har vi tillbringat mer än 625 timmar (!) framför storskärmen och filmduken för att (försöka) guida dig i djungeln av det enorma serie- och filmutbudet.
Lockdown
På grund av corona-krisen fick vi stängda biografer, uppskjutna premiärer och avbrutna film- och serieproduktioner. Med efterföljande tunt film- och Blu-ray-utbud. Under det senaste året har vi nästan enbart recenserat strömmade titlar – produktioner som fått allt högre kvalitet.
Ända sedan världen stängdes ned i mars förra året har kultursektorn varit en av de mest drabbade. Efter ett och ett halvt år som inte kan beskrivas som något annat än annus horribilis för filmbranschen i allmänhet – och biobranschen i synnerhet – ska bioindustrin nu försöka bygga upp en affärsmodell som är anpassad för livet efter corona.
Med social distansering och antalsbegränsningar har de flesta biografer och kulturscener till stor del hållit stängt de senaste arton månaderna – och det har inte hjälpt att invånarna i de nordiska länderna under tiden har fått ett större och bättre strömningsutbud att välja och vraka mellan – toppat av att filmbolagen har börjat lansera sina filmer antingen direkt på strömningstjänster eller samtidigt på bio och strömning.
Enormt och växande utbud
För oss tittare har inte strömningskriget varit negativt, vi har fått lysande serier som Welcome to Utmark, Post Mortem, Equinox, Kärlek och Anarki, Threesome och Kastanjemannen. Till och med norska statliga televisionen NRK har levererat en av de bästa nordiska TV-serierna: andra säsongen av Exit.
En normal månad släpper de sex-sju största tjänsterna uppemot 250–300 titlar. Allt från helt nya serier och filmer till arkivmaterial och nya avsnitt av befintliga serier. Och allt till ett imponerande lågt pris om man jämför med att köpa en fysisk Blu-ray eller biobiljett.
Kampen om ”biofönstret”
Filmbolaget Universal har gått i bräschen för att pressa biograferna att acceptera ett kortare exklusivitets-fönster. NBC Universal har länge varit i konflikt med amerikanska filmföretaget AMC (världens största biografkedja) sedan de i april 2020 beslutade att lansera Trolls World Tour digitalt och sa att de skulle ”fortsätta att experimentera med en sådan strategi”. Varefter AMC svarade med att säga att de inte skulle visa några Universal-filmer alls på sina biografer.
Nu har uppenbarligen cheferna på NBC Universal och AMC rökt fredspipa, de har presenterat ett reviderat avtal som dramatiskt minskar perioden för exklusiv visning av film på bio.
Bond-filmen med Daniel Craig i huvudrollen som den världsvane agenten hade från början 2 april 2020 som premiärdatum. No Time to Die blev corona-virusets första ”offer” och försenades till 12 november i fjol. Sedan flyttades den till 1 oktober i år, det var alltså tredje gången som premiären sköts upp.
Bioindustrin är så hårt drabbad att man nu ifrågasätter om Covid-19 kommer ta livet av, eller åtminstone radikalt förändra biomarknaden för alltid. En sak är säker, pandemin med påföljande lockdown och restriktioner har inneburit en guldgruva för streamingtjänster som Netflix, HBO och Disney+.
På en investeringskonferens i mars sade Disneys VD Bob Chapek följande:
The consumer is probably more impatient than they’ve ever been before, particularly since now they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home pretty much when they want them. So, I’m not sure there’s going back. […] Consumers are impatient for releases, because they’ve had the luxury of an entire year of getting titles at home.
Vi tror att biograferna står med ryggen mot väggen och vägrar inse vad som obevekligen håller på att hända – det är en riktigt tuff utmaning att försöka ”pressa tillbaka tandkrämen i tuben igen”…
Corona kommer förmodligen inte (helt) ta livet av biobranschen, men förändra den radikalt. Det blir obevekligt färre biljetter sålda när man kan sitta hemma i fåtöljen och streama Black Widow samma dag som biopremiären, samtidigt som familjen sparar 400–500 kronor.
Bioindustrin måste satsa på att erbjuda något nytt och extra, en upplevelse man inte får hemma. Med suverän ljudkvalitet, servering av mat och dryck, sköna säten och möjligheten att uppleva något tillsammans, kommer de fortfarande kunna finnas kvar.
Många godbitar
Att sammanfatta ett helt års TV-serier och filmer är alltid en märklig upplevelse. Förvånansvärt många av serierna/filmerna har glömts bort, pärlor återvänder från glömskan – man får en bättre helhetsbild av året som gått.
Det har varit många stunder med stor underhållning, överraskningar, innovation och utmärkt skådespeleri, men också mycket medelmåttigt och många satsningar på säkra kort.
En sak är säker, kvalitetsnivån och kvinnorna och männen både framför och bakom kameran har lyfts markant hos strömningstjänsterna. Bioindustrin satsar på säkra kort som remakes och superhjältefilmer, men det är främst inom streaming som innovationen finns.
Förra årets, och många tusen fler recensioner, kan du läsa på vår hemsida. Gott nytt serie- och filmår!