AnnonsinnehållLogitech Ergo Lab

Goda råd för bättre ergonomi och en effektivare arbetsdag.

Vi tillbringar upp till 40 timmar i veckan vid skrivbordet. Det kan orsaka problem i form av dålig hållning, smärta och allmänt dålig trivsel. Men med fem enkla steg kan du må bättre, få bättre ergonomi och ha en effektivare arbetsdag.

forfatter

Steg 1: Mamma hade rätt – räta på ryggen

Stolshöjden är viktig för hållningen. Fötterna ska kunna nå golvet, låren ska vara vågräta och knäna ska vara böjda i en rät vinkel när du sitter vid skrivbordet. Det är också viktigt att det finns ett bra ryggstöd och att du inte sjunker ihop eller ”glider ner” på stolen. Detta gäller i hög grad även för arbete hemifrån och videokonferenser, där du inte behöver använda musen eller tangentbordet särskilt mycket.

Steg 2: Håll ett öga på armbågarna och slappna av i axlarna

Skrivbordshöjden är lika viktig som stolshöjden. Bordsskivan ska vara i nivå med armstöden på kontorsstolen. När du sitter ska armbågarna vara böjda i rät vinkel när underarmarna vilar på skrivbordet och axlarna ska vara avslappnade.

Steg 3: En armlängd till skärmen

När skrivbordet och stolen har rätt höjd är det dags att ge skärmen lite uppmärksamhet. Avståndet mellan skärmen och ögonen ska vara ungefär en armlängd (med knuten hand). Skärmen ska vara placerad så att dess överkant är i ögonhöjd för att undvika överansträngning och spänningar i nacken. Om du arbetar (hemifrån) på en bärbar dator är det en bra idé att ställa den på ett stativ, eller en hög med böcker, så att skärmen kommer upp i ögonhöjd. Det ger också fördelen att de du håller videomöten med inte tittar rakt upp i näsan på dig. Om du arbetar med två skärmar så ska huvudskärmen vara placerad rakt framför ansiktet och den sekundära skärmen ska stå lite bredvid, så att du undviker att vrida på huvudet och böja på nacken för mycket.

Steg 4: Håll musen och tangentbordet i närheten

Musen och tangentbordet ska placeras på skrivbordet så nära att du inte behöver sträcka på dig för att nå dem. Om du använder bokstavstangenterna mer än det numeriska tangentbordet så ska tangentbordet placeras så att H-tangenten är mitt framför kroppen. Om du använder ett delat/”brutet” tangentbord ska det placeras så att det delas mitt framför kroppen och skärmen. Se till att dina handleder är raka och fortsätter i en rak linje från underarmarna.

Steg 5: Använd mus och tangentbord i ERGO-serien

Ergonomiskt utformade produkter som är gjorda med fokus på människokroppen ger bättre komfort, dämpar muskelspänningar och kan som bonus också ge en större känsla av välbefinnande på jobbet. Det ger mer energi som gör att arbetet fungerar bättre, men underlättar också för att trivas med livet efter arbetstid. Möss och tangentbord i Logitechs ERGO-serie är utformade så att händer, handleder och underarmar hamnat i en mer naturlig ställning. På sikt kan de hjälpa till att göra hela kroppen mer avslappnad och avspänd. En mer naturlig hållning innebär mätbart mindre muskelspänningar. På så sätt kan du arbeta mer effektivt och samtidigt minska belastningen på kroppen.

Annons

Läs mer om Logitechs Ergo Lab här.

Läs mer om Logitechs Ergo Lab här.