Annonsinnehåll: Blue Voice

Få ut mer av mikrofonen med Blue Voice

Om man ska spela in podcaster eller ljudspår till exempelvis explainer-videor så är en USB-kondensatormikrofon som Blue Yeti X det rätta valet. Men den är kraftfull, så det är helt avgörande för resultatet att man behandlar och ställer in den rätt.

Annons
Annons
forfatter

Antalet hemproducerade podcaster, videor och musikinspelningar talar sitt tydliga språk: många använder arbetsplatsen framför datorn som ljudstudio. Traditionellt sett har det varit stort fokus på exempelvis ljudkort och DAW-programvara (Digital Audio Workstation). Men världens bästa ljudkort i världens snabbaste dator hjälper inte om man inte har en ordentlig mikrofon – och känner till dess möjligheter och begränsningar.

Blue Microphones har tillverkat mikrofoner i mer än 25 år och berömda artister som David Bowie, Sting och Lady Gaga har sjungit i dem. I dag är Blue ett självständigt varumärke i Logitech-familjen.

USB gör det enkelt

Nya Blue Yeti X är en USB-kondensatormikrofon. Med en traditionell kondensatormikrofon behöver man ett ljudkort, en mixer eller en förstärkare som genom mikrofonens XLR-kabel kan skicka elektrisk ström, vilket även kallas phantom power, som kondensatorn kan arbeta med. Tack vare USB-gränssnittet går det i stället att koppla mikrofonen direkt till datorn med en enda kabel, utan att behöva ha en förförstärkare eller ett ljudkort mellan. Allt man behöver göra är alltså att stoppa i mikrofonens USB-kabel i datorn, sedan kan man börja spela in direkt i inspelningsprogrammet.

Blue Yeti X levereras med Blue Voice effects-programvaran som gör det enkelt och smidigt att ställa in mikrofonen perfekt för alla tillfällen och att lägga till de professionella effekter som bland annat används i radio och TV.

Equalizer optimerar ljudet

När man arbetar professionellt med ljud går det inte att klara sig utan equalizern. Det är där man antingen förstärker eller dämpar vissa frekvensområden för att få en optimal ljudbild. Inte minst i det låga frekvensområdet mellan 80 och 800 Hz. Om man förstärker det låga frekvensområdet kan man åstadkomma en djup, kraftfull och stark ”radioröst”. Om man tycker att rösten är för luddig eller låter som om man pratar under en filt så är det också det låga frekvensområdet som man ska sänka. Missljud som akustisk återkoppling (även kallat rundgång), där till exempel en gitarr ofrivilligt fungerar som en bordun (ett djupt konstant brummande i bakgrunden) går att eliminera med hjälp av ett högpassfilter. 

Annons

Detta definieras så att bara frekvenser över en viss våglängd släpps igenom. Om man till exempel ställer in ett högpassfilter till 80 Hz blockeras alla frekvenser under det. Tänk bara på att om man ställer in filtret för högt (vanligtvis över 150 Hz) så börjar det påverka frekvensområdet som röster vanligtvis ligger i. Ställer man däremot in filtret för lågt så har man ingen glädje av det. De flesta ljudtekniker är överens om att det inte händer något i frekvensområdet under 80 Hz som är värt att lyssna på.

När vi använder rösten händer det mesta i mellanregistret, som är frekvensområdet mellan 400 Hz och 5 kHz. Det är detta område som ska förstärkas om man vill tränga igenom bakgrundsbrus. Man kan också dämpa vissa frekvenser i mellanregistret om man tycker att ljudet är ”burkigt” eller om det hörs oljud från exempelvis maskiner eller fläktar som man vill filtrera bort.

De höga frekvenserna mellan 3 kHz och 12 kHz kan förstärkas om man vill ha ett tydligare och distinktare ljud, eller dämpas om man tycker att ljudet är för skarpt.

Det finns inget facit för dessa inställningar eftersom alla röster är olika och har olika resonanser. Man brukar kunna åstadkomma ett bra resultat, med en fyllig röst med fin tyngd i basen och tydlig diskant, genom att förstärka lite vid 200 Hz, dämpa lite mellan 400 och 600 Hz och sedan förstärka en aning i området mellan 4 och 6 kHz – men man ska prova sig fram, vilket är enkelt att göra med Blue Voice effects-programvaran.

Annons

Enkel brusreducering

Med Blue Voice är även brusreducering enkelt att göra. Programvaran analyserar själv vad som är brus och vad som är väsentligt. Man kan sedan ange hur många millisekunder och hur många dB som ska dämpas. Ett annat sätt att bli av med oönskat ljud är att ställa in en så kallad brusgrind noise-gate eller expander. Här ställer man in ett tröskelvärde mätt i dB och så länge mikrofonen inte registrerar ljud över detta är det helt tyst. På detta sätt undviker man ”sus” och bakgrundsljud när man spelar in passager där ingenting sägs. Förutom tröskelvärdet finns det två ytterligare expander/gate-inställningar som är viktiga: attack och release. 

Attack är tiden i millisekunder som passerar från det att mikrofonen registrerar ljud tills den släpper in det. Ju kortare attack, desto mindre risk för att början av ett ord klipps av. I normala fall bör inte attack-värdet överstiga 3–4 millisekunder. Release är tiden i millisekunder som passerar innan mikrofonen stängs av när den inte längre registrerar något ljud. Här kan man med fördel gå upp till runt 100–150 millisekunder, så att mikrofonen inte stängs av om man bara letar efter ett ord mitt i en mening.

Sex laxar

Bokstaven ”s” kan orsaka en del problem. För de flesta orsakar ”Sex laxar i en laxask” en del väsande ljud som går in i varandra. Detta kan lösas genom att använda Blue Voice Effects De-esser-funktion. Även där görs inställningar av attack och release. Attack ska sällan vara mer än 5–10 millisekunder och release bör vara mellan 100 och 250 millisekunder.

Kompressor ger konsekvent och tydligt ljud

En av de starkaste effekterna i ljudteknikerns verktygslåda – och även i Blue Voice – är Compressor. Kompression minskar dynamiken i ljudstyrkan så att den blir mer konstant. På så sätt låter rösten mer tydlig och konsekvent. Man anger ett tröskelvärde i dB – det kan vara bra att börja någonstans mellan 3 och 6 dB och prova sig fram. Kompressorn höjer sedan styrkan på ljud som ligger under tröskelvärdet och dämpar de som ligger över. I kompressorn kan man också justera attack- och release-tiderna så att de passar rösten. En snabb attack ger det bästa resultatet, men alltför snabb kan göra att det låter forcerat – de flesta föredrar cirka 3 millisekunders attack i kompressionen. Release får man jobba lite mer med, men i intervallet 100–200 millisekunder får de flesta en bra kompression. 

Annons

Den sista parametern som går att justera i kompressorn är ratio. Det är hur hårt kompressionen ska behandla höga ljud. Det mest naturliga resultatet åstadkoms med en ratio på runt 3:1. Limiter-funktionen fungerar enligt samma principer, men med ett fast tröskelvärde på 0 dB så att ljudet bara (och alltid) dämpas när det är nära att överbelastas. 

Det tar lite tid och lite experimenterande att hitta precis de inställningar och effekter som passar den enskilda rösten och det enskilda syftet. Med Blue Voice är det enkelt att arbeta. 

Blue Voice kan hämtas gratis genom att ladda ner antingen Blue Sherpa eller Logitech G HUB. Och kom ihåg att den gamla regeln om att ”lagom är bäst” gäller man jobbar med effekter: inte för mycket och inte för lite.