Recension: The Leftovers: Djupt drama

The Leftovers – The Complete Series

Hur går de som är kvar vidare när 2 % av jordens befolkning plötsligt försvinner i tomma luften?

Publicerad 2018-01-19 - 10:11
The Leftovers: Djupt drama

14 oktober 2012 är det ”magiska” datumet i The Leftovers. När serien börjar har det gått tre år sedan ungefär 2 % av jordens befolkning försvann – bokstavligt talat – i tomma intet. Ingen vet varför de försvann eller vart de tog vägen. Det enda alla kan komma överens om är att det är svårt att acceptera och fortsätta leva med det totalt obegripliga – och den bottenlösa sorgen.

I den lilla staden Mapleton, New York, är Kevin Garvey (Justin Theroux) polischef. Han har problem både på det personlig planet och med invånarna som ständigt hamnar i konflikt med varandra. Alla reagerar väldigt olika på förlusten av vänner och familjemedlemmar. En del lever i förnekelse och andra går runt maniskt depressiva, de mest extrema går ihop till en kult där alla går klädda i vitt, kedjeröker och slutar prata – en av dem är Kevins fru Laurie (Amy Brenneman). Nyreligiösa sekter dyker upp och folk försöker få en förklaring på det oförklarliga hos charlataner.

I säsong 2 har Kevin tagit med sig den nya familjen, för en nystart, till den lilla staden Jardin i Texas. Staden kallas mirakelstaden eftersom absolut ingen därifrån försvann under Försvinnandet. Nya personer ger serien nytt blod och bidrar till ytterligare mystik. I den tredje säsongen blir vi inte mindre förvirrade av att sjuårsjubileet är i antågande.

Ett av våra huvudargument mot många TV-program är att de upprepar för mycket säsong efter säsong och att karaktärerna går i stå. Så är det definitivt inte med The Leftovers. Visserligen ligger huvudtemat – hur man går vidare – till grund för alla tre säsongerna, men handlingen och karaktärerna genomgår en stor utveckling och förnyelse. Nya frågor ställs – och förvirrar – men håller oss klistrade vid TV-skärmen.

Serien är inte alls lättsmält och det tar tid att komma in i handlingen och bekanta sig med premissen. Men om du väl ger den chansen så blir du rikligt belönad. Strålande skådespel (särskilt Theroux och Ann Dowd), komplexa karaktärer och en handling som ställer fler frågor än svar ger oss något. Hopp i tiden ger mer kött på benen till både karaktärer och deras förflutna. Lite väl mycket dödtid i en del avsnitt, plus lite handling som verkar onödigt märklig, sänker intrycket en smula.

Serieskaparen Damon Lindelof (Lost) har gjort en ovanlig serie med fängslande handling som har förmågan att överraska och samtidigt mana till eftertanke. 5 starka stjärnor.

Blu-ray-utgåvan har en förträfflig bildkvalitet med ovanligt läckra detaljer, fin skärpa och naturliga färger. Ljudspåret (DTS 5.1) är inte heller någon besvikelse, med stor detaljrikedom och fin balans i surroundmixen. Väldigt nära maxbetyg!

<
>
The Leftovers: Djupt drama