annonse
annonse

Test av: Sony FDR-AX100E

Världens skarpaste proffskamera för amatörer

Med 4K-kameran FDR-AX100 tar Sony sats – och sätter banrekord!

Ljud & Bild tycker

Skarpaste bilden vi har sett från en konsumentkamera! 4K-upplösning ger knivskarp bild med tjusig kontrast mellan skuggor och högdagrar, och spektakulära färger. Användarvänligheten är felfri och kvalitetskänslan likaså.
4K-upplösning ger max 25 bildrutor i sekunden, vilket betyder lätt hackiga panoreringar. Rullande slutare syns som ryckiga bilder när man håller kameran i handen och filmar med mycket zoom. Brus i väldigt mörka omgivningar.
annonse

4K Ultra-HD ger fyra gånger så hög pixelupplösning som Full-HD. Vi snackar 3840 x 2160 pixlar, alltså ganska så exakt åtta megapixlar sammanlagt. Sådant blir det en skarp videobild av!

Dyrt?
21 000 kronor kan verka i dyraste laget för en videokamera nu för tiden. Men man får vad man betalar för, och du kan helt enkelt inte föreviga den fantastiska solnedgången med hela sitt färgspektrum med en dålig kamera. Hobbyfilmare som gör egna naturvideor vet alltför väl vad jag pratar om, det gäller att föreviga varje liten detalj i löv och gräs, och har du tur och får korn på det vilda djuret i skogen som du väntat i flera timmar på, vill du veta att utrustningen är tillräckligt bra för att få med färgnyanserna och detaljerna i pälsen, och att hela kroppspråket kommer med.

Det gäller också när man ska filma sig själv och sina närmaste. Den lilla dottern som gör sin första skolföreställning, sonen som spelar sin första match, svärfars 70-årsdag. Med en riktigt bra videokamera kan man se de stora ögonblicken passera revy – i en kvalitet som gör att det känns som om man reser tillbaka i tiden och återupplever situationen på ett riktigt sätt.

Smartmobilen är superpraktisk när man ska föreviga de små ögonblicken för att dela med sig på sociala medier, men när det gäller hemvideor som ska vara livet ut vill jag påstå att det krävs bättre grejor. Jag tror inte att jag tänker filma mitt eget bröllop med en iPhone! Så var inte för snabb med att förkasta tanken på att det fortfarande kan vara värt att skaffa minnesvärda upplevelser genom att investera en hel del pengar i en videokamera.

Sony_FDR-AX100E_venstre_side

4K Ultra HD
2014 är på god väg att bli året när 4K Ultra HD slår igenom på allvar, med superskarp bild till mer folkliga priser. Därför är det helt rätt av Sony att lansera en 4K-videokamera som kostar hälften så mycket som den förra billigaste modellen, FDR-AX1. Den nya minstingen är 74 procent mindre och 66 procent lättare än sin storebror, och optiken går inte att byta ut. Men man ska ändå vara försiktig med att kalla FDR-AX100E för en kompromiss. Det osar byggkvalitet lång väg och kameran är både dubbelt så stor och tung som redaktionens egen Panasonic HDC-SD7000. Och dubbelt så dyr, för även om Panasonic-kameran definitivt gör vad den ska i 9 fall av 10, så befinner den sig en klass under Sony-kameran. Men det är käckt att ha något att jämföra med.

Sony_FDR-AX100E_miljø2

Osar av kvalitet
Det är ingenting som känns halvdant med FDR-AX100E. Det stora, tunga objektivet från Carl Zeiss i robust glas har en brännvidd som motsvarar 29–349 mm i 35 mm-format. Optiken är fastmonterad och går inte att byta ut, men det sitter gängor för extra linser som polariseringsfilter, makrolins, vidvinkel och fisköga.

En bra 12x optisk zoom har förtroendeingivande zoomknappar som man nästan har lust att trycka på hela tiden för att känna hur de känns. Fokusringen kan antingen styra fokus eller zoom, personligen föredrar jag att fokusera med den och hellre använda knapparna för att zooma.

På toppen sitter en kontakt där man kan sätta fast blixt, LED-lampa, mikrofon om du behöver något bättre än den inbyggda, eller en XLR-kontakt. Ljudingång för extern mikrofon och hörlursuttag finns också, och man kan göra massor av manuella inställningar, till exempel slutarhastighet, iris och gain. Detta kan man leka med för att till exempel ställa in en skarp förgrund och en oskarp bakgrund, genom att sänka värden för både iris och gain – eller göra tvärtom och utnyttja maximal djupskärpa genom att ge båda högre värden. Naturligtvis går det även att ställa in manuell vitbalans. Om du vill ställa in fokus för hand kan du använda dig av sökskärmens markeringar i rött av det som är i fokus. Smart. Och behöver du utnyttja batteriet maximalt, eller filmar i starkt ljus där skärmen är oanvändbar, finns det en vanlig ögonsökare på plats också.

Sony_FDR-AX100E_bakside
Ögonsökaren kan användas om du tycker att skärmen drar för mycket ström eller om du filmar i mycket ljusa miljöer. Inspelningsknappen sitter bekvämt placerad vid vänster tumme.

Intelligent automatik
Om tillfället inte tillåter att du tar dig tid och gör inställningarna för hand så kan du slå på ”Intelligent Auto”, som tar hänsyn till allt: om du springer sätter den igång maximal bildstabilisering, ändrar ljuset sig så korrigerar kameran för det, och blir det mörkt så aktiveras nattläget. Går du tätt intill motivet sätts makrofunktionen på.

Vill du inte att kameran ska justera ljuset hela tiden, till exempel om du ska filma en konsert med massor av blinkande lampor, så är tricket att slå på ”Intelligent Auto” när ljusshowen inte är helt igång, och sedan stänga av funktionen. Då behålls inställningarna som är gjorda och kameran ändrar dem inte när alla spotlights plötsligt lyser för fullt.

Stillbilder och parallell lagring
En kul funktion är att kameran kan lagra film i lågupplöst 720p samtidigt som den filmar i 4K eller 1080p/50. På så sätt får du en film som du enkelt kan dela med dig till vänner och familj, utan att först behöva ta omvägen genom redigeringsprogrammet på datorn. Alternativt kan du ta stillbilder mitt i filmandet, om du plötsligt ser något som du vill ha en bild av utan att avbryta filmandet. Då är standard 14,2 megapixlar, vilket är 1:1-adressering direkt från bildsensorn. Du kan också välja att ta bilder i 20 megapixlar, men då skalas de upp från 14,2 Mp. Filmar du i 4K går inte detta, men då har varenda bildruta i filmen 8 megapixlars upplösning och det är bara att hämta ut bilden du vill ha direkt ur videoströmmen i en avspelare eller ett redigeringsprogram. Hur ofta behöver man egentligen högre bildupplösning än så?

Jag nämner det direkt: Sony-kameran tar lysande stillbilder! Jag tog bilder i grannskapet med både FDR-AX100E och min trofasta Olympus XZ-1, en bra kompaktkamera som även kan knäppa bilder i RAW-format men som ändå fick se sig besegrad av Sonys videokamera!

Fler funktioner
Andra funktioner som är värda att nämna är slowmotion med 120 rutor/s, bildserier för golfsvingar, nattsikte, biofärgton samt diverse motivlägen som soluppgång, solnedgång, fyrverkeri, landskap, porträtt, spotlight, strand och snö. Det finns också en brytare för så kallat ND-filter, som minskar ljusgenomsläppet i tre steg om du befinner dig i extremt ljusstarka omgivningar och måste förhindra att kameran bränner ut i vita områden.

Sony_FDR-AX100E_håndholdt
Objektivet är stort och släpper in mycket ljus. Sökarskärmen är också av god kvalitet, och dessutom beröringskänslig.

Användning
Jag märker direkt att det är tvättäkta kvalitet jag håller i handen. Kameran vilar tungt och fint, men inte för tungt, och den är tillräckligt stor för att alla funktionella knappar ska ha fin storlek och plats för tydlig märkning. Menyerna är enkla att hitta i och sökaren har en bra bild, med neutrala och fina färger och tillräckligt med kontrast för att fungera i alla situationer bortsett från när solen skiner rakt in i skärmen. Då är ögonsökaren bra att ha.

Fakta & Betyg:
    • 4K: 3840 x 1960 25p/24p (XAVC S)
    • HD: 1920 x 1080 25/50p (XAVC S/AVCHD)
    • 12x optisk zoom
    • 20 Mp-stillbilder (JPEG)
    • 1-tums Exmor R CMOS-sensor (14,2 Mp)
    • 29–349 mm brännvidd (motsv 35 mm)
    • Fastmonterat objektiv
    • 790 gram (utan batteri)
    • Pris: 21 000 kr
    • sony.se
    Tillverkare:
    Sony
    Pris:
    21.000,-

    Läs också:

    Praktiskt grepp

    Sätt Pictar på mobilen om du saknar din kamera.

    Svindyr Leica-vidvinkel

    Gatu- och resefotografer med Leica får precis vad de behöver.

    Superskarp sport-tele

    Panasonics 200 mm lever upp till sitt Leica-namn, både optik- och prismässigt.

    Måttlig vidvinkel med extrem skärpa

    Olympus proffsobjektiv är bland de bästa vi har testat, det här är inget undantag.

    Kompakt resekamera

    På många sätt och vis är Lumix GX9 skräddarsydd för allroundfotografer, och perfekt att ha med på resor.

    Actionkamerornas ljusmästare

    GoPro Hero6 Black bemästrar ljus och mörker mycket bättre än sin föregångare.

    Canon för nybörjare

    Glöm spegelreflexen, för de flesta är Canon EOS M50 ett mycket bättre val.

    Bildkvalitet i en klass för sig

    Hasselblad ställer nästan upp i en egen klass, med en spegellös mellanformatkamera som skiljer sig från mängden.

    Världens minsta proffskamera

    Sonys minsta videokamera är ett kraftpaket för videoproffs.

    Systemkamera för stilmedvetna

    Med tanke på storleken är Olympus nya PEN-kamera ett litet kraftpaket.

    Prisvärd kvalitetskamera

    Fujifilms lilla systemkamera är en liten värsting med dolda egenskaper som gör den till ett utmärkt alternativ till dyrare kameror.

    Förträfflig Fujifilm-optik

    Den här lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhållanden.

    annonse
    annonse
    annonse
    annonse
    x
    Som läsare har du bara rätt att använda innehållet på ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål. Du får ladda ner, länka till och skriva ut material från ljudochbild.se för personliga och icke-kommersiella ändamål, under förutsättning att du hänvisar till källan samt respekterar eventuella rättighetshänvisningar och/eller -reservationer. Materialet får inte användas för några andra ändamål eller på några andra sätt än vad som uttryckligen tillåts