Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Panasonic TX-65DX900E

Närmare verkligheten

Panasonic startar TV-året med en gnistrade bra toppmodell. LCD-skärmar blir inte mycket bättre än så här!

Av / 2016-05-18 - 06:00
Panasonic TX-65DX900E
Audun Hage

Vi erkänner det gärna: vissa testprodukter är förknippade med mer spänning än andra. Och hjärtat slår lite snabbare varje gång vi får in ett nytt Panasonic-flaggskepp i testrummet. Årets toppmodell DX900 är extra intressant, dels för att den är en vidareutveckling av AX900 – en av de bästa LCD-skärmarna vi har testat – men framför allt för att den är proppfull av spännande ny teknik som ingen har sett förut!

Varje år kommer det nya TV-modeller som utlovar bättre bild. Men i själva verket handlar det oftare om ”gammalt vin i ny tappning” än om reella förbättringar. I år är det annorlunda: TV-branschen har kommit överens om ett nytt Ultra-HD-Blu-ray-format och nya videostandarder som ger bildkvaliteten ett betydande lyft. Det innebär att TV-apparaterna måste uppgraderas för att kunna hänga med!

Panasonics nya toppmodell är just detta: en av de första TV-apparaterna som är gjord speciellt för framtiden. Panasonic har haft ett nära samarbete med Hollywood för att kunna bygga en TV som är skräddarsydd för att återge alla detaljer som de nya formaten har att erbjuda. Målet har varit att få en så naturtrogen bild som möjligt!

 

Highend-TV för framtiden

Precis som sig bör för ett flaggskepp är DX900 fullspäckad med utrustning och finesser. Detta är en av de allra första TV-modellerna som får prydas av den nya ”Ultra HD Premium”-loggan. Det säger oss att Panasonic-skärmen stöder High Dynamic Range, alltså video med större dynamikomfång.

Vad är HDR, sade du? I enkla ordalag handlar det om en ny, modern videostandard som kombinerar högre upplösning, bättre kontrast och bredare färgspektrum. Den är redan en viktig del av det nya Blu-ray-formatet men Netflix har också meddelat att ett par av deras egna streaming-titlar snart kommer att ha stöd för HDR. Däremot får vi nog vänta i ett par år innan vanliga TV-program sänds i HDR-kvalitet.

Som förväntat har Panasonic gått grundligt tillväga för att leva upp till de nya kraven. Både själva bildpanelen, bakljustekniken och videobehandlingen är markant uppgraderad och specifikationerna är verkligen något att dregla över. Bland annat utlovas en fenomenal ljusstyrka (1000 nits) och ett extra brett färgspektrum (98 % av DCI P3). Båda är mycket mer än vad en vanlig TV klarar av och kan förhoppningsvis översättas med mer dynamiska och verklighetstrogna bilder.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Panasonic TX-65DX900E

DX900E finns med 58- och 65-tums skärmstorlek och av dessa så var det den senare som anlände till testrummet i en mycket tung låda! Mycket av vikten beror på den massiva sockeln av metall. Både sockeln och hela TV:n har en stabil byggkvalitet. Det är värt att lägga märke till att sockeln är lika bred som skärmen och att den lutar skärmen en smula bakåt. En bred och låg TV-bänk är därför att föredra, om du inte har planer på väggmontering. Panasonic har för övrigt ordnat med diskret kabeldragning genom att kontakterna sitter dolda bakom ett lock på baksidan.

 

Användning och finesser

Panasonics toppmodell är naturligtvis en smart-TV och bygger precis som tidigare versioner på operativsystemet Firefox. Det har ett enkelt och överskådligt gränssnitt med stora och tydliga ikoner. Hem-menyn kan skräddarsys med genvägar till materialet som du brukar titta mest på. Panasonic har lagt större vikt på att saker och ting ska vara förutsägbart att använda, snarare än mesta möjliga ”snofsiga” finesser. Här är det TV-upplevelsen som är i fokus, och det gillar vi. Urvalet av appar är förhållandevis tunt jämfört med exempelvis Samsungs breda portfölj, men det viktigaste finns på plats. Den inbyggda quadcore-processorn har betydande beräkningskraft och ser till att menyerna är snabba och smidiga att navigera i.

Det ligger två fjärrkontroller i kartongen. Den ena är en traditionell variant med många knappar, den andra en modernare variant med touch-panel. Ett tredje alternativ kan vara att styra skärmen med Panasonics egen Remote-app som finns till mobiler och surfplattor.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Bildkvalitet

Som vanligt när vi testar en TV i den här klassen är det bildkvaliteten som är viktigast. Vi började med att jämföra med Samsungs JS9505-toppmodell från 2015 och en vanlig Blu-ray-spelare som källa. Och det är tydligt att Panasonic har lyckats klämma ut ännu fler detaljer, ända från mörka, skuggiga områden upp till de ljusa. Svärtan är också tydligt bättre, med större djup i mörka scener. Panasonic-TV:n är visserligen den första 2016-modellen vi testar, men under alla omständigheter kan vi konstatera direkt att prestanda ligger ett snäpp över några av förra årets bästa skärmar.

Det är dock när vi byter till ett nytt videoformat som vi verkligen blir imponerade: För ändamålet hade Panasonic lånat ut sin nya Ultra-HD-Blu-ray-spelare, DMP-UB900, och om du verkligen vill utnyttja den extra bilddynamiken som den här skärmen har att erbjuda så är det den här typen av signalkälla som behövs!

Ultra-HD-versionen av ”The Martian” har äkta 3840 x 2160 pixlars upplösning, och är dessutom mastrad med större färgrymd (Rec 2020) och högre kontrast. Resultatet är en markant mer verklighetstrogen bild. Utan att ha varit på Mars själva är referensunderlaget visserligen en smula tunt, men det är tydligt hur det rödaktiga och orangetonade landskapet i filmen får ett rikare och mer nyanserat färgspektrum med UHD-versionen. Vartenda sandkorn blir mer tydligt och det är enklare att se hur vinden virvlar i bakgrunden.

Det allra tuffaste är dock hur skärmen hanterar ljusa områden av bilden. Ljusreflektioner från rymdstationens solcellspaneler blir bländande starka. Explosioner slår emot oss så att vi nästan känner värmestrålningen i ansiktet! Spegelbilderna i Matt Damons rymdhjälm är skarpare och vi får nästan ett 3D-aktigt djup. Många av de här förbättringarna beror naturligtvis på det nya UHD Blu-ray-formatet, men utan en HDR-skärm av Panasonics kaliber så skulle vi inte ha sett de extra detaljerna. Det beror på att den har ett mycket större spelrum när det gäller ljusintensitet och färger än vi är vana vid från ”vanliga” LCD-skärmar.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Kontrast och svärta

Panasonic har gjort ett stort nummer av den nya Honeycomb-bakbelysningen på DX900, som påstås vara extra exakt och finmaskigt. Men det går ändå att se hur bakbelysningen arbetar. Speciellt i spelfilmer som The Martian kan man se att de mörka fälten i 2,35:1-formatet varierar i ljusstyrka beroende på vad som visas innanför bildramen. När ljusstyrkan ökar i närheten smittar det av sig på de svarta fälten. Så är det inte med OLED, där fälten förblir helt svarta. Med tanke på hur många filmer som är inspelade i 2,35:1-format så skulle man nästan ha velat att Panasonic hade tänkt på detta när de konstruerade bakbelysningen.

Här är det alltså dags för en liten ”reality check”. Panasonic DX900E bygger på LCD-teknik och även en turbotrimmad version av den har sina begränsningar. Eftersom en LCD-skärm är beroende av genomlysning bakifrån så kommer den alltid ha sina utmaningar när det gäller kontrast, särskilt när äkta svart ska visas.

I DX900E:s fall snackar vi om en avancerad, finmaskig LED-bakbelysning med hela 512 individuellt indelade zoner som klarar en mycket exakt lokal dimning. Det är dock ändå långt kvar till kontrasten från en OLED-TV, som i praktiken har en lysdiod för varje liten pixel. Betydelsen av detta får inte underskattas, och det är värt att nämna att fjolårets toppmodell, TX-CZ950, byggde på just OLED-teknik.

Att Panasonic har återgått till LCD i årets toppmodell beror förmodligen på att de vill hålla priserna i schack, samt utnyttja ett par av fördelarna. Högre ljusstyrka är en viktig del av HDR-standarden och ännu så länge är den mycket enklare och billigare att åstadkomma med LCD. En OLED-version som motsvarar DX900 kunde lätt ha kostat det dubbla!

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Kalibrering av Panasonic TX-65DX900E

Att kalibrera DX900 innebar en del utmaningar. Flera av specifikationerna ligger nämligen utanför vår testutrustnings kapacitet! Eftersom DX900 kan återge en bredare färgrymd (DCI P3/Rec 2020) än den traditionella Rec 709-standarden vi vanligtvis sysslar med, krävs nya färgprofiler och tesbildsgeneratorer.

I vårt fall var inte programvaran vi använder (CALman 5) uppdaterad med rätt filer för DX900E. Vi valde därför att göra en manuell kalibrering efter gammal standard, mest för att ge en antydan om TV:ns prestanda. Mätresultaten visar att DX900E uppför sig exemplariskt. Det är uppenbart att något har hänt, särskilt när det gäller ljusintensitet. Där nästan alla ”vanliga” TV-apparater böjer av och klipper vid den högsta punkten för vitt (100 IRE) har DX900E fortfarande mycket kvar att ge vid 110 % ljusstyrka. Det ger en fenomenal bilddynamik!

Färgåtergivningen är också oerhört korrekt, med en uppmätt delta-avvikelse på 3,3 respektive 1,1 före och efter kalibrering (med Professional 1-läge som utgångspunkt). Sammantaget är vi mycket nöjda med mätresultaten, även om de inte ger oss en fullständig bild av prestanda. Vi hoppas kunna presentera en mer noggrann kalibrering av DX900E när vi fått mer data och erfarenhet av kalibrering av HDR-skärmar.

Foto: Panasonic
Foto: Panasonic

Ljudkvalitet

Många som letar TV i den här klassen har förmodligen också en separat ljudanläggning. Ändå är det värt att nämna att ljudet från DX900E:s inbyggda högtalare är klart bättre än snittet. Det går inte att klaga på ljudet, röster är klara och basfundamentet är fylligt.

 

Slutsats

Panasonic TX-65DX900E är marknadens första TV som utnyttjar de senaste landvinningarna på bildfronten. Med utökad färgrymd och spektakulär ljusstyrka har den allt som behövs för att visa det nya 4K-Blu-ray-formatet i all sin prakt. Vi måste visserligen erkänna att det är tydlig skillnad i djup och kontrast mellan DX900E och en OLED-skärm som har bättre förutsättningar när det handlar om att visa fullständigt beckmörk svärta. Men bortsett från detta finns det ingen anledning att spara på lovorden. Panasonic TX-65DX900E är den solklart bästa LCD-skärmen vi har testat!

Ljud & Bild tycker

Banbrytande kontrast och en ljusstyrka man bara har kunnat drömma om tidigare. Vilket kan översättas med en mer verklighetstrogen bild som passar perfekt för det nya HDR-videoformatet. Det handlar fortfarande om en LCD-skärm, som har sina svagheter när det gäller svärta och betraktningsvinkel.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Stort test av billiga 55-tummare

Duell: Lågpris på OLED-TV

Hisense ULED: En OLED-killer?

Läcker och balanserad bild

Suverän spel-TV

Bästa TV-apparaterna för små budgetar

Vi testar TCL:s största och billigaste TV

Större och bättre TV

De bästa OLED TV-apparaterna

Större TV med mindre budget

Färgsprakande entertainer-TV

Lyxig OLED-TV från Loewe

Ljud & Bild
Rulla till toppen