Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

SE gullikon 2014.indd

Det är ingen hemlighet att vi på Ljud & Bild gillade DALIs senaste serie Epicon. Geir Nordby utnämnde Epicon 6 till årets high-end-högtalare och jag själv testade både den minsta (2) och den största (8) modellen och var lyrisk. Här hade man plockat fram en ny metod och material att gjuta och skräddarsy magnetsystem och fått en renhet och musikalitet som var av en klass vi inte hade väntat oss. Det lät superbra, helt enkelt.

Jag frågade chefskonstruktören Lars Worre om det här nya magnetsystemet nu skulle komma i fler och inte minst billigare serier, men han drog på det. Materialet var svindyrt, processen svindyr och han tvivlade på att man skulle kunna få ner det till något så när humana kostnader. Vi vill gärna, sade han, men…

Emellertid, på årets Münchenmässa presenterade man Rubicon, en helt ny serie som bygger på teknikerna från Epicon. I den nya Rubicon-serien har man helt enkelt gjort en lite enklare variant av det avancerade Linear Drive-magnetsystemet och man har gjort ett välkonstruerat men billigare och visuellt inte lika exklusivt kabinett som på Epicon. De nya teknikerna gör att man har byggt upp sin egen elementfabrik, så bas/mellanregister-högtalarelementen byggs numera, liksom resten av högtalaren helt på DALIs egen fabrik i Danmark.

Den nya serien består av fem modeller: en stativare, tre golvmodeller och en LCR, som är en vägghögtalare som även kan fungera som bak- och centerhögtalare om du kör surround. Vi har sett närmare på den största golvmodellen, Rubicon 8. Om vi jämför med Epicon så kostar Rubicon 8 runt en tredjedel av vad Epicon 8 kostar.

Lite teknik
Rubicon 8 är en 2 1/2 + 1/2 +1/2-vägskonstruktion(!) enligt DALI. Basen tas hand om två 6,5-tumselement, där det nedersta rullar av vid lite lägre frekvens än det andra. Mellanregistret tas om hand av det översta 6,5-tumselementet och sedan tar den kombinerade dome/band-diskanten över uppefter.

Bas/mellanregisterelementen har en ny och enklare version av DALIs Linear Drive-magnetsystem, som omfattar konstruktionen av magnetmotorn och magnetmaterialet SMC (Soft Magnetic Compound). SMC bygger på pressat järnpulver och har en så låg ledningsförmåga gentemot järn att det inte uppstår någon distorsion från virvelströmmar i spolens kärna. Det har linjära magnetiska egenskaper i hela frekvensregistret. Materialet kan gjutas i precis den form man vill ha. Här har man kapslat in SMC-polstyckena i en kopparmantel som omges av en mycket kraftig ferritmagnet. Konstruktionen ska enligt DALI på flera områden vara ”nästan lika linjär” som den mycket dyrare Epicon-versionen. I övrigt är elementkonstruktionen med samma teknik som i Epicon.

Opt_06_HIGH_samlet_white_big

Hybrid-diskanten ska kombinera dome och band för att ge tålighet, luftighet och stor horisontell spridning. Det är en välfungerande princip som DALI arbetat länge med och förfinat rätt ordentligt, och som blivit lite av ett kännetecken för deras högtalare.

Kabinettet är gjort av MDF med elementen fastskruvade direkt på en 25 mm tjock baffel. Invändigt är det uppdelat i separata kammare och därför sitter tre basreflexportar på baksidan, en för varje kammare. Högtalaren står på små utriggarfötter försedda med spikes. Jag är ingen vän av spikes på trägolv, som jag har, men som tur är kan man ju placera annat under. DALI supplerar ”gummiduttar” som kan sättas istället för spikesen. En prismässigt överkomlig lösning, men jag är inte säker på att jag tycker att den är optimal.

”On some floor surfaces and in some rooms, the use of spikes is a crucial aspect in obtaining the best result” skriver DALI i sin manual. ”Some” kan enligt min mening ersättas med ”very few”. Men ni kan ju bara själva prova er fram. Rubicon 8 kan tala om skillnaderna för er, för det är en härlig högtalare till att avslöja skillnader med olika tillbehör, fötter och uppsättningar av förstärkare och kablar, hela tiden med bibehållen integritet i sin återgivning.

Delningsfiltret sitter nere vid biwiring-terminalerna. Det har utformats tillsammans med elementkonstruktionen till att göra högtalaren till en så enkel last som möjligt för förstärkaren. Det betyder i sin tur att du kan driva Rubicon 8 med i stort sett vad som helst. Dock, ju högre ljudmässig kvalitet desto mer och villigt svarar Rubicon 8 upp och kvitterar med välljud.

Jag gillar verkligen DALIs terminaler, som är både enkla att använda och inger förtroende, men blir mer och mer förvånad över att tillverkarna envisas med biwiring. Jag är inte så övertygad om att det är en fördel för dem som inte kör med biwiring och att de grova blecken mellan terminalerna är den optimala lösningen. Okej, spikes och biwiring är kanske nödvändiga på vissa marknader, jag vet inte, men det ligger inte i tiden direkt.

Som helhet ger högtalaren ett intryck av att vara fantastiskt genomtänkt och där inget, absolut inget, lämnats åt slumpen. Här har folk tänkt när de konstruerat.

Rubicon 8 back

Härligt, härligt
Jag har ett rätt stort lyssningsrum, 48 kvm, och Rubicon 8 hamnade på ungefär den utgångsposition i rummet jag startar på när jag placerar in högtalare. DALI rekommenderar minimum 20 cm från bakvägg, jag gav dem en god meter och hade inga som helst problem med för lite bas eller dålig dynamik.

Flyttade jag bak högtalarna en halv meter fick jag marginellt mer bas, men harmonin med rummets proportioner blev lite sämre och ljudbilden tappade lite av den fantastiska upplösning och storlek som du kan få fram när högtalarna är optimalt placerade. Rubicon 8 bör ha ett rum över gissningsvis 20 kvm för att kunna utnyttja sin fina potential ordentligt.

Du kan spela lågt och ändå få den fina musikupplevelsen med massor med detaljer och upplösning. Det är ett mycket stort plus i min bok, när man har bott i lägenhet vet man att det inte är så ofta man har möjlighet att ösa på som man har lust. Gillar man att spela musik på sena kvällar är det en nödvändighet att man också kan spela lågt med full behållning. Och det är Rubicon 8 verkligt bra på, precis som vi kommer ihåg från Epicon.

Mellanregistret är som ett vidöppet fönster till musiken. Det låter helt enkelt som om det är en mycket dyrare högtalare du har att göra med. Den når naturligt nog inte upp till Epicons kvaliteter, men kommer förvånande långt på sin väg. Det är för övrigt en utsaga som gäller för hela högtalarens återgivning. Man kommer förvånande långt på sin väg, och jag tror att DALI är rätt stolta över hur mycket de har lyckats åstadkomma med Rubicon 8.

Dynamiken är utmärkt med liv och glädje, en rapp spelstil där du kan få den där åtråvärda snärten och snabbheten i ljudet som kännetecknar en riktigt bra återgivning. Start och stopp på transienter sitter knivskarpt och diskanten har en fin lätthet och utklingning.

Högtalaren spelar dessutom väldigt oansträngt oberoende av hur högt man spelar. Det är precis som om den säger: jag har resurser att klara av vad du än bjuder mig. Det är en härligt engagerande återgivning som helt enkelt gör dig glad.

Ljudbilden är stor, fint tredimensionell och mycket väldefinierad med en svart bakgrund som är närmast enastående i prisklassen. Det handlar om att här finns en verkligt låg distorsionsnivå, vilket faktiskt sållar agnarna från vetet bland högtalare. Detta parat med en klangbild som känns äkta ger en riktigt bra och ofärgad återgivning.

Rubicon 8 är ett fint exempel på att utvecklingen inom högtalarkonstruktion gör att du får bättre högtalare för billigare pengar. Ett ljud av den här kalibern för det priset var inte att tänka på för bara några få år sedan.

DALIRUBICON8HGBK_1-1

Slutsats
Rubicon 8 har ett stort släktskap till Epicon 8. Jag har spelat mycket olika musik på högtalaren och känner hela tiden igen de härliga kvaliteter som DALI lyckats förse sina senaste modeller med. Ni som tidigare fnyst lite åt DALI borde låna ett öra åt Rubicon 8, som är en fullvuxen högtalare som verkligen ger valuta för varje krona den kostar. Jag ger ett toppbetyg och en stor applåd till DALI!

Wiki om Rubicon
Rubicon är en 29 km lång flod i norra Italien. Floden flyter från Apenninerna, genom de södra delarna av Emilia-Romagnaregionen, genom städerna Rimini och Cesena till Adriatiska havet.

Att korsa Rubicon har blivit ett uttryck av att man stålsätter sig och inte ämnar eller kan vända om. Floden var under Romarriket gränsflod mellan den romerska provinsen Gallia Cisalpina och Italien, som utgjorde rikets hjärtpunkt. Julius Caesar korsade floden medvetet år 49 f.Kr., och startade därigenom inbördeskrig. Den romerske historikern Suetonius skriver att Caesar vid detta tillfälle yttrade de nu berömda orden alea iacta est, ”tärningen är kastad”. Detta har sedan denna tidpunkt signalerat att ett oåterkalleligt steg tagits.

Rulla till toppen