test: System Audio saxo 40

Tillbaka till rötterna

Saxo är ett återseende av allt som System Audio är kända för.

Plus
Riktig hifi för en beskedlig summa. Får med allt och tar inte onödigt mycket plats. Lätt att placera.
Minus
Begränsad djupbas. Många som letar efter diskret hifi väljer nog en aktiv konstruktion. Seriöst osexig.

Danska System Audio har den senaste tiden utmärkt sig med ett antal högtalare som har uppenbara highend-ambitioner. Vi tänker på Pandion-serien, vars dyraste modell tar steget över den smärtsamma gränsen 100 000 kronor.

Innan detta har märket dock i flera årtionden mest varit känt för sina smala, prisvärda golvhögtalare som varit lätta att möblera med. Saxo 40 är en klassisk representant för denna tradition. Det smala, vita kabinettet kräver inte extrahjälp för att få på plats i vardagsrummet och tar också upp beskedligt med plats på djupet.

Saxo-serien är System Audios mest populära, och det är inte så konstigt. Vi har testat åtskilliga medlemmar av familjen, från den minsta bokhylle-/stativhögtalaren Saxo 1, som också finns i en aktiv version, till de höga golvmodellerna Saxo 50 och Saxo 70. Nya Saxo 40 lägger sig, som namnet antyder, i mitten av serien när det gäller storlek och pris.

Kabinettet innehåller två 5-tums bas/mellanregister som sitter ovanför varandra, samt en 1-tums domediskant längst upp. Det är ett recept vi har sett otaliga gånger förut. Men det behöver inte vara något fel med det, eftersom det fungerar. En d’Appolito-konfiguration med basarna symmetriskt placerade över och under diskanten skulle förmodligen ge bättre spridning, men det skulle också behöva ett högre och därför mer dominant kabinett. De större modellerna i serien är utrustade med tre respektive fyra bas/mellanregister.

Högtalarelementen känns förtroendeingivande och högtalaren utstrålar förnuftigt hantverk. Kabinettet är inte tungt och fyllt med resonansdämpande finurligheter, som hos Q Acoustics, men är ganska solitt med tanke på priset. Saxo 40 är en klassisk, passiv högtalare, men System Audios chef Ole Witthøft bekräftar att det arbetas på en ”aktiverad” version.

På baksidan hittar man (som nästan alltid) en basreflexport och en uppsättning terminaler med plats för banankontaker och avskalade kabeländar. Ingen biwiring. Fast om man vill använda sådant så väljer man förmodligen ändå dyrare och mer lyxiga högtalare. Precis som vanligt för System Audio så ska Saxo 40 placeras relativt tätt intill bakväggen och peka rakt ut i rummet (ingen ”toe-in”).

Annons: Artikeln fortsätter nedan

System Audio rekommenderar en förstärkareffekt på beskedliga 30 watt, vilket innebär att de ska vara relativt enkla att driva. Och känsligheten befinner sig i den rimliga änden med 89 dB. Under testet blev de prövade med både muskulösa NAD M32 med 150 watt och den teoretiskt underdimensionerade Nelson Pass Zen Variant 2 med knappa 10 watt per kanal. Och det var inga problem att köra dem på ordentliga ljudtryck. Ingen av de två förstärkarna är dock typiska partner till Saxo 40, utan användes för att testa gränserna för dess förmåga. Högtalarna uppförde sig också utmärkt med en mer lämplig partner som NAD C338.

Ljudet av Saxo 40

Med tanke på prisklassen är förväntningarna låga. Den senaste modellen vi testade från Ole Witthøft & Co kostar ungefär fyra gånger så mycket, trots att den är mycket mindre.

Det första intrycket av Saxo 40 är att vi har att göra med en behaglig och ganska neutral högtalare som kan användas med de flesta musikstilar. En högtalare som bara spelar musik, utan att göra väsen av sig.

Basåtergivningen är inte dålig, men två femtumsbasar i ett litet kabinett orkar inte sätta våldsam fart på de nedersta oktaverna, så basen hörs mer än den känns. Även nyanseringen har vi hört bättre. Detta gäller till exempel basgången i James Blakes ”Limit to Your Love”, där det är svårt att höra skillnader på de olika tonerna. Det betyder inte att basen är dålig. För de här pengarna lyckas Saxo 40 utmärkt. Men det finns kvalitetsnivåer över den här. Det är faktiskt mer tryck på basen i den mindre Pandion 5, som bara är utrustad med ett enda femtumselement – fast av ädlare härkomst.

I mellan- och diskantregistret går det inte att klaga på mycket. Röster är trovärdiga, oavsett om det är djup körsång i Philips Glass ”Koyaanisqatsi’ eller skör kvinnlig solosång i ”Scarlet Ribbons” med Sinéad O Connor. Och känslan av rymd runtom och bakom högtalarna är till och med riktigt fin i förhållande priset. Fönstret mot inspelningsrummet är måhända inte riktigt lika rent putsat som med ”fina” högtalarna med längre prislappar. Men man inser absolut vad som händer på andra sidan.

Ett område som Saxo 40 också gör riktigt bra ifrån sig på är dynamiken. Även om skummet inte direkt blåser av ölen så finns det rytm, driv och bra stampa-takten-faktor i ”Time Be Time” med Jonass Hellborg och Ginger Baker.

Marknaden för billiga, inredningsvänliga högtalare är välfylld och konkurrensen är hård. Vi testade till exempel ett helt gäng av dem i början av 2017, och Saxo 40 stöter bland annat på hård konkurrens från sin lite dyrare storebror. Och ska det finnas muskler i botten på allvar så finns XTZ Spirit 11, som till och med är lite billigare. Slutligen kan man också välja DALI Zensor 5 AX, som ser ungefär likadan ut men där man för samma peng får med förstärkare, DAC och trådlös anslutning.

Slutsats

System Audio Saxo 40 är en förnuftig, välljudande och stabilt byggd liten golvhögtalare som inte slår några rekord för vare sig djupbas, exklusiv design eller enorm upplösning. Precis som sina större och mindre Saxo-syskon har den däremot ett riktigt utmärkt allroundljud och är enkel att få plats med i vardagsrummet. Om du letar efter något som är steget upp från en kompaktanläggning, bergsprängare och multiroom-högtalare, är den en bra utgångspunkt för en ”riktig stereo”. Men konkurrensen är hård och det finns flera alternativ i samma prisklass. Vilket du ska välja är en fråga om ljudfilosofi – och om du vill ha separata komponenter eller allt på samma ställe.

Saxo 40 är en förnuftig, välljudande och stabilt byggd liten golvhögtalare.

 

<
>
Saxo 40 följer System Audios tradition med diskreta, smala högtalare. Foto: System Audio
Danska System Audio har den senaste tiden utmärkt sig med ett antal högtalare som har uppenbara highend-ambitioner. Vi tänker på Pandion-serien, vars dyraste modell tar steget över den smärtsamma gränsen 100 000 kronor. Innan detta har märket dock i flera årtionden mest varit känt för sina smala, prisvärda golvhögtalare som varit lätta att möblera med. Saxo 40 är en klassisk representant för denna tradition. Det smala, vita kabinettet kräver inte extrahjälp för att få på plats i vardagsrummet och tar också upp beskedligt med plats på djupet. Saxo-serien är System Audios mest populära, och det är inte så konstigt. Vi har testat åtskilliga medlemmar av familjen, från den minsta bokhylle-/stativhögtalaren Saxo 1, som också finns i en aktiv version, till de höga golvmodellerna Saxo 50 och Saxo 70. Nya Saxo 40 lägger sig, som namnet antyder, i mitten av serien när det gäller storlek och pris. Kabinettet innehåller två 5-tums bas/mellanregister som sitter ovanför varandra, samt en 1-tums domediskant längst upp. Det är ett recept vi har sett otaliga gånger förut. Men det behöver inte vara något fel med det, eftersom det fungerar. En d’Appolito-konfiguration med basarna symmetriskt placerade över och under diskanten skulle förmodligen ge bättre spridning, men det skulle också behöva ett högre och därför mer dominant kabinett. De större modellerna i serien är utrustade med tre respektive fyra bas/mellanregister. Högtalarelementen känns förtroendeingivande och högtalaren utstrålar förnuftigt hantverk. Kabinettet är inte tungt och fyllt med resonansdämpande finurligheter, som hos Q Acoustics, men är ganska solitt med tanke på priset. Saxo 40 är en klassisk, passiv högtalare, men System Audios chef Ole Witthøft bekräftar att det arbetas på en ”aktiverad” version. På baksidan hittar man (som nästan alltid) en basreflexport och en uppsättning terminaler med plats för banankontaker och avskalade kabeländar. Ingen biwiring. Fast om man vill använda sådant så väljer man förmodligen ändå dyrare och mer lyxiga högtalare. Precis som vanligt för System Audio så ska Saxo 40 placeras relativt tätt intill bakväggen och peka rakt ut i rummet (ingen ”toe-in”). System Audio rekommenderar en förstärkareffekt på beskedliga 30 watt, vilket innebär att de ska vara relativt enkla att driva. Och känsligheten befinner sig i den rimliga änden med 89 dB. Under testet blev de prövade med både muskulösa NAD M32 med 150 watt och den teoretiskt underdimensionerade Nelson Pass Zen Variant 2 med knappa 10 watt per kanal. Och det var inga problem att köra dem på ordentliga ljudtryck. Ingen av de två förstärkarna är dock typiska partner till Saxo 40, utan användes för att testa gränserna för dess förmåga. Högtalarna uppförde sig också utmärkt med en mer lämplig partner som NAD C338.

Ljudet av Saxo 40

Med tanke på prisklassen är förväntningarna låga. Den senaste modellen vi testade från Ole Witthøft & Co kostar ungefär fyra gånger så mycket, trots att den är mycket mindre. Det första intrycket av Saxo 40 är att vi har att göra med en behaglig och ganska neutral högtalare som kan användas med de flesta musikstilar. En högtalare som bara spelar musik, utan att göra väsen av sig. Basåtergivningen är inte dålig, men två femtumsbasar i ett litet kabinett orkar inte sätta våldsam fart på de nedersta oktaverna, så basen hörs mer än den känns. Även nyanseringen har vi hört bättre. Detta gäller till exempel basgången i James Blakes ”Limit to Your Love”, där det är svårt att höra skillnader på de olika tonerna. Det betyder inte att basen är dålig. För de här pengarna lyckas Saxo 40 utmärkt. Men det finns kvalitetsnivåer över den här. Det är faktiskt mer tryck på basen i den mindre Pandion 5, som bara är utrustad med ett enda femtumselement – fast av ädlare härkomst. I mellan- och diskantregistret går det inte att klaga på mycket. Röster är trovärdiga, oavsett om det är djup körsång i Philips Glass ”Koyaanisqatsi' eller skör kvinnlig solosång i ”Scarlet Ribbons” med Sinéad O Connor. Och känslan av rymd runtom och bakom högtalarna är till och med riktigt fin i förhållande priset. Fönstret mot inspelningsrummet är måhända inte riktigt lika rent putsat som med ”fina” högtalarna med längre prislappar. Men man inser absolut vad som händer på andra sidan. Ett område som Saxo 40 också gör riktigt bra ifrån sig på är dynamiken. Även om skummet inte direkt blåser av ölen så finns det rytm, driv och bra stampa-takten-faktor i ”Time Be Time” med Jonass Hellborg och Ginger Baker. Marknaden för billiga, inredningsvänliga högtalare är välfylld och konkurrensen är hård. Vi testade till exempel ett helt gäng av dem i början av 2017, och Saxo 40 stöter bland annat på hård konkurrens från sin lite dyrare storebror. Och ska det finnas muskler i botten på allvar så finns XTZ Spirit 11, som till och med är lite billigare. Slutligen kan man också välja DALI Zensor 5 AX, som ser ungefär likadan ut men där man för samma peng får med förstärkare, DAC och trådlös anslutning.

Slutsats

System Audio Saxo 40 är en förnuftig, välljudande och stabilt byggd liten golvhögtalare som inte slår några rekord för vare sig djupbas, exklusiv design eller enorm upplösning. Precis som sina större och mindre Saxo-syskon har den däremot ett riktigt utmärkt allroundljud och är enkel att få plats med i vardagsrummet. Om du letar efter något som är steget upp från en kompaktanläggning, bergsprängare och multiroom-högtalare, är den en bra utgångspunkt för en ”riktig stereo”. Men konkurrensen är hård och det finns flera alternativ i samma prisklass. Vilket du ska välja är en fråga om ljudfilosofi – och om du vill ha separata komponenter eller allt på samma ställe.
Saxo 40 är en förnuftig, välljudande och stabilt byggd liten golvhögtalare.  
[gallery ids="67759,67760"]
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på System Audio saxo 40
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

System Audio Saxo 40
Element: 2 x 5-tums bas, 1-tums diskant
Tvåvägs basreflex
Effekttålighet: 135 watt
Rekommenderad effekt: Minst 30 watt
Frekvensomfång: 40–25 000 Hz (+/–3 dB)
Känslighet: 89 dB
Impedans: 4–8 ohm
Delningsfrekvens: 2200 Hz (24 dB/oktav)
Mått: 16,5 x 84,5 x 25 cm (BxHxD)
Färg: Svart eller vit sammetslack
Webb: system-audio.com

Pris: 9000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Apple AirPods får röststyrning

AirPods får trådlös laddning och ”Hej Siri”.

Stranger Things, säsong 3 – första trailern!

4 juli återvänder Netflix till Hawkins och Stranger Things.

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Superb allround-zoom

Panasonics första standardzoom i fullformat lever upp till förväntningarna.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslöjad

Här är de första bilderna på Philips nya OLED-toppmodell!

Apple turbotrimmar iMac

De nya iMacarna klarar tuffa jobb dubbelt så snabbt.

Dags att köpa iPad?

Om du har funderat på att köpa en ny surfplatta så är tiden kommen.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

test
Canon EOS RP

Klipp från Canon

EOS RP saknar inte helt kompromisser men har en aggressiv prislapp och är mycket tillfredsställande att fotografera med.

Allt om Samsungs QLED-TV 2019

Samsungs kommande 2019-modeller får ett markant lyft i bildkvalitet, och den här gången gäller det inte bara toppmodellerna.

test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.