TEST AV Sony VPL-VW260ES

Superupplösning för en rimlig peng

Äntligen fĂ„r vi Ă€kta 4K för 50 000 kronor. Sony tar jobbet pĂ„ allvar, med knivskarp bild, snygg kontrast och fantastisk djupkĂ€nsla.

Ljud & Bild tycker:
Efter kalibrering levererar projektorn nÀstan magiska bilder, med imponerande kontrast och ett fÀrgdjup i HDR-lÀget som vi knappt har skÄdat förut.
Dynamisk iris saknas. Utan kalibrering Àr gammakurvan helt skev, med igengrodda skuggor.

PĂ„ TV-marknaden pĂ„gĂ„r pixelracet för fullt. 4K Ultra HD kan du fĂ„ i 65-tums skĂ€rmstorlek för under 10 000 kronor, och mindre storlekar Ă€n sĂ„ nĂ€stan skĂ€nker butikerna bort. NĂ€sta Ă„r rĂ€knar vi med att se de första 8K-skĂ€rmarna, med fyrdubbel upplösning – 16 gĂ„nger HD-upplösning! Och sĂ„ lĂ€r det fortsĂ€tta.

PĂ„ projektormarknaden har det dock gĂ„tt ganska sĂ„ trögt. Det Ă€r nĂ€mligen inte sĂ„ enkelt att göra en sĂ„ högupplöst pixelpanel tillrĂ€ckligt liten, och biverkningarna Ă€r vanligtvis att projektorskalet blir opraktiskt stor, med strömförbrukning och kylbehov dĂ€refter. Det var inte förrĂ€n förra Ă„ret som vi fick se priserna för en projektor med Ă€kta 4K-bildpanel krypa under 100 000 kronor. Det var Sony VPL-VW550ES. Det finns billigare projektorer som skryter med â€Ă€kta 4K” och till viss del har de rĂ€tt eftersom de projicerar en bild med rĂ€tt antal pixlar. Men de gör det med en lĂ€gre upplöst bildpanel och Ă€r tvungna att dubblera pixlarna vĂ€xelvis i hög hastighet, sĂ„ att bilden uppfattas av hjĂ€rnan som 4K. Det vi har sett hittills Ă€r inte helt utan olyckliga bieffekter.

Vilket för oss till VPL-VW260ES. Nu har nÀmligen Sony lyckats halvera priset till 50 000 kronor för en Àkta 4K-bildpanel. Skalet Àr detsamma som till VW550, en helt genomsnittlig storlek i den hÀr prisklassen. Vikten pÄ 14 kg Àr ocksÄ snarlik. Det bygger upp förvÀntningar, speciellt som vi redan för ett par mÄnader fick en tjuvtitt som var imponerande.

Sedan sist har panelen förbÀttrats, sÄ den nya 4K-instegsmodellen har faktiskt ett högre kontrastförhÄllande Àn grundkontrasten i den dubbelt sÄ dyra VW550. En sak som Sony har fÄtt göra avkall pÄ för att fÄ ner priset Àr den dynamiska irisen, sÄ man fÄr inte riktigt den allra svartaste svÀrtan.

Foto: Sony

 

Reality Creation

Sony har en sÄ kallad Reality Creation-funktion i sina bÀsta projektorer och VW260 har fÄtt den nya, förbÀttrade versionen. Den höjer skÀrpan i bilden och försöker efter bÀsta förmÄga att skala upp en vanlig HD-bild till 4K-upplösning. Du kan vÀlja hur hÄrt du vill att funktionen ska jobba och den nya versionen gÄr att pressa Ànnu lite lÀngre innan i skÀrpeartefakter börjar dyka upp som vita konturer runt detaljer.

Rörelser

För att Ästadkomma mjukare rörelser Àr projektorn utrustad med förmÄgan att berÀkna och fylla i en ny bild mellan varje riktig bildruta. Sony kallar detta för Motion Flow och VW260 kan göra detta med all video upp till HD-upplösning. 4K-video mÄste dock visas i sin ursprungliga form.

Inget linsminne

De senaste av Sonys dyrare 4K-projektorer har linsminne, sĂ„ att man till exempel kan vĂ€xla automatiskt mellan 16:9- och 2,35:1-bildförhĂ„llande. Detta gĂ€ller tyvĂ€rr inte VW260, man mĂ„ste gĂ„ upp till storebror VW360 för 70 000 kronor om man vill ha det. DĂ„ fĂ„r man dessutom dynamisk iris och bĂ€ttre optiska komponenter. Som jĂ€mförelse har bĂ„de JVC och Epson linsminne i sina projektorer som kostar under 50 000 – och dessutom har de dynamisk iris. VW260 har dock Ă„tminstone en motorstyrd lins dĂ€r skĂ€rpa, zoom och linsjustering görs direkt frĂ„n fjĂ€rrkontrollen.

HDR

VW260 stöder HDR-material (High Dynamic Range) som har extra ljusstyrka för att skapa större kontrast i utvalda scener. Till exempel en brasa som ska lysa extra starkt i nattens mörker, eller bilars lyktor som kommer lysande frÄn horisonten. Vi har tidigare varit skeptiska till detta i projektorer, eftersom man till skillnad frÄn TV-apparater inte har nÄgon extra ljusstyrka att ösa pÄ med. För att lyckas med detta mÄste man sÀnka den genomsnittliga ljusstyrkan i resten av scenerna, sÄ att man i 90 procent av tiden sitter och tittar pÄ en mörkare bild, bara för att kunna fÄ lite ljuseffekter de resterande 10 procenten.

I VW260:s fall kan man kompensera för ljusförlusten i menysystemet. DÄ tappar man lite av HDR-effekten, och med HDR-ljusstyrkan pÄ max blir det som om det inte finns nÄgon HDR alls. Eller rÀttare sagt: med ett vÀsentligt undantag. För i HDR-lÀget stöder projektorn en mycket större fÀrgrymd (DCI-P3) Àn vad som anvÀnds i vanlig video (Rec.709). Med resultatet att den röda fÀrgen pÄ Deadpools drÀkt fÄr ett större djup och bilden nÀstan kÀnns tredimensionell nÀr man tittar pÄ filmen, trots att sjÀlva HDR-effekterna Àr minimala.

HÀr syns den skeva gammakurvan före kalibrering tydligt. Foto: Geir GrÄbein Nordby

 

VPL-VW260 direkt ur kartongen

Som vanligt nÀr vi testar mer exklusiva bildprodukter fÄr vi hjÀlp av vÄr expert Gorm SÞrensen med att kalibrera och justera projektorn med den bÀsta mÀtutrustningen som finns pÄ marknaden.

– Jag ser med en gĂ„ng att gammakurvan Ă€r helt fel. Det Ă€r för lite ljus i de mörkaste grĂ„tonerna, sĂ„ det gror igen i skuggorna. Du fĂ„r ”black crush” sĂ„ det rĂ€cker, sĂ€ger Gorm bestĂ€mt.

Han misstÀnker att det finns en sÀrskild orsak till detta.

– Sonys tidigare projektorer har haft en tendens att panelen börjar degraderas efter bara 500 lamptimmar. Man tappar inte bara ljusstyrka utan Ă€ven kontrast, och de mörkaste skuggomrĂ„dena blir för ljusa. Sony sĂ€ger nu att de har vidtagit motĂ„tgĂ€rder för att förhindra detta, och det verkar som om den alltför mörka gammakurvan Ă€r en sĂ„dan Ă„tgĂ€rd.

 

Gorm mÄste göra ganska sÄ grundliga justeringar. Gammakurvan har stora avvikelser. BlÄfÀrgen Àr dessutom skev, det Àr för mycket blÄtt i mörkt, för lite blÄtt i mellanljus och Äterigen för mycket i högdagrar. Detta gÄr inte att kalibrera manuellt, man mÄste ha ett kalibreringsprogram frÄn Sony som bara installatörer har tillgÄng till.

– Okalibrerad Ă€r den hĂ€r projektorn helt ute och cyklar, konstaterar Gorm.

Magiken skapas efter kalibrering

NÀr Gorm har svingat sin trollstav Àr dÀremot bÄde grÄskalan, fÀrgrymden och fÀrgbalansen justerad. Reality Creation sÀtter vi pÄ 20 för att ge lite extra skÀrpa, men inte sÄ mycket att det ser onaturligt ut.

 

Sedan Àr det bara att ta av sig de vita labbrockarna, plocka fram popcornen och luta sig tillbaka i vÄra biostolar. VW260 Àr nÀmligen sagolik.

Ta ovan nÀmnda Deadpool till exempel. NÀr rummet Àr mörklagt Àr svÀrtan ovanligt mörk, speciellt med tanke pÄ att projektorn saknar dynamisk iris. De svarta delarna av anti-hjÀltens drÀkt Àr mörka, men utan att de gror igen. TvÀrtom, det glÀnser om dem, med en mÀsterlig Ätergivning av detaljer. Det finns djup i rödfÀrgen, scenerna som Àr inspelade en molnig eftermiddag har fina texturer i moln och röken frÄn skorstenar. Det finns djup och glans i Negasonic Teenage Warheads korta mörka hÄr, och nÀr hon brinner i ett inferno av eldslÄgor Àr det fullt av liv och gnista. Tungt! Wade Wilsons, alias Deadpool, vanstÀllda ansikte visas med de mest otÀcka detaljer, och i stridsscenerna Àr rörelseskÀrpan enormt bra.

– Om den hĂ„ller och inte försĂ€mras med tiden som sina föregĂ„ngare sĂ„ Ă€r detta vĂ€ldigt imponerande, sĂ€ger kalibreringsexpert Gorm SĂžrensen.

Vi mÀtte kontrasten till över 20 000:1, vilket Àr mycket bra. I de allra mörkaste scenerna lÀgger man visserligen mÀrke till att svart Àr mörkgrÄtt, till exempel i BBC-dokumentÀrens Wonders of the Universe dÀr vi fÄr följa med pÄ en resa till universums alla möjliga hörn. Galaxerna framtrÀder inte mot en riktigt lika mörk bakgrund som med JVC:s projektorer, man ser det speciellt nÀr bilden inte riktigt tÀcker vÄr 140 tum stora filmduk (DreamScreen V6).

Å andra sidan Ă€r det vĂ€ldigt sĂ€llan vi saknar en dynamisk iris. Det Ă€r bara i mycket mörka scener som det kan kĂ€nnas en smula platt och vi gĂ€rna skulle ha velat ha det dĂ€r allra sista lilla extra. I sĂ„ fall kan man hosta upp 20 000 till och köpa storebror VW360. Eller satsa pĂ„ JVC DLA-X5900 som inte har Ă€kta 4K men har allt annat man saknar – inklusive Ă€nnu svartare svart.

Slutsats

VPL-VW260 Àr den första projektorn med en Àkta 4K-bildpanel för 50 000 kronor. Ja, det Àr fortfarande mycket pengar, men Ä andra sidan kÀnns inte Sony-projektorn som nÄgon kompromiss.

För att sakna dynamisk iris har den en imponerande svÀrta. Vi mÀrker nÀstan aldrig att svart Àr nÄgot annat Àn kolsvart, föremÄl sticker ut frÄn bakgrunden pÄ ett nÀstan tredimensionellt sÀtt. Speciellt med det extra fÀrgutrymmet i HDR-material fÄr vi spektakulÀra filmupplevelser med rejÀlt djup.

Det enda vi saknar förutom dynamisk iris Àr linsminne, dÀr man kan lagra instÀllningar för olika bildformat och vÀxla mellan dem automatiskt frÄn fjÀrrkontrollen.

Fakta & Betyg:
  • Teknik: SXRD (LCoS)

    Upplösning: 4096 x 2160

    Panelkontrast: Ingen uppgift

    Dynamisk kontrast: Nej

    Ljusstyrka: 1 500 Lumen

    HDR: Ja (HDR10)

    Optisk linsjustering: Ja

    AvstĂ„nd till 100 tum (16:9): 3,05–6,28 m

    Webb: sony.se

    Pris: 50,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Sony UBP-X800

    Perfekt till hemmabion

    Om du vill titta pÄ dina favoritfilmer i absolut högsta kvalitet sÄ klarar du dig inte utan en 4K Blu-ray-spelare som Sonys UBP-X800.
    TEST: Test av fyra hemmabioreceivrar

    Den allra hÀftigaste hemmabion

    De hÀr maffiga flaggskeppen har tillrÀckligt med kraft och finess för att övertrÀffa allt du hört i nÄgon biosalong.
    TEST: Fyra soundbar-högtalare med trÄdlösa bakhögtalare

    Sladdlöst i TV-rummet

    Hemmabio Àr fortfarande bÀst med riktigt surroundljud. Men det kan vara praktiskt ocksÄ. Som med en soundbar och trÄdlösa bakhögtalare.
    TEST: M&K Sound MP-9 5.1

    Äkta hemmabio med soundbar

    M&K Sound bygger sitt högtalarsystem pĂ„ en soundbar – men nĂ€r vi snackar hemmabiokĂ€nsla Ă€r det Ă€kta vara!
    TEST: Denon Heos

    BakvÀgen till hemmabio

    Om du ryser över blotta tanken pÄ en stor förstÀrkarklump och ett ormbo av kablar sÄ har Denon ett mer diskret alternativ.
    TEST: JVC DLA X7500

    Kontrastkungen

    NÀr det handlar om hemmaunderhÄllning finns det ingenting som kan ersÀtta en riktigt bra projektor. Och detta Àr en av de allra, allra bÀsta.
    TEST: Oppo UDP-203

    Kompromisslös!

    Snabb, snygg och grym: Oppo UDP 203 har högst prestanda hittills av allt vi sett frÄn Ultra HD Blu-ray-formatet.
    TEST: Nvidia Shield TV v2

    TV:ns bÀsta vÀn

    Nvidia Shield anno 2017 Àr bÀttre och mindre Àn sin föregÄngare.
    TEST: Beam Projector

    För slö och för dyr

    Beam Àr ett bra exempel pÄ att alla Kickstarter-projekt inte Àr vÀrda att förverkliga.
    TEST: Samsung GX-VI680SJ UHD

    Viasat Ultra HD imponerar

    Det finns inte mycket som sÀnds i 4K Ultra HD. Men Viasat har en box för bÄde fiber- och satellit-TV samt en UHD-kanal. Vi har testat.
    TEST: 5 hemmabioreceivrar

    GĂ„shud i hemmabion

    Den modernaste tekniken. Fantastiskt ljud! Även frĂ„n ovan. HĂ€r finns receivern du bara mĂ„ste ha.
    TEST: M&K Sound S-150 THX

    Blast from the past

    Trots 20 Är pÄ marknaden Àr biohögtalarna frÄn M&K Sound fortfarande nÄgra av de bÀsta i sin klass.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×