TEST AV Sony a7 II

FullÀndad perfektion

Om man bara nöjer sig med det bÀsta Àr Sonys senaste fullformatkamera ett ypperligt val.

Ljud & Bild tycker:
Kompakt, gedigen och extremt hög bildkvalitet i kombination med blixtsnabb autofokus och bra bildstabilisator, gör detta till en av de bÀsta kamerorna dÀr ute just nu.
MÄttlig bildhastighet och batteritid för en kamera i den hÀr klassen. Ingen pekskÀrm eller 4K-video.

KameraförsÀljningen har nÀstan varit i fritt fall det senaste Äret. Allra vÀrst Àr det för de traditionella spegelreflexerna, som har fÄtt hÄrd konkurrens av de spegellösa systemkamerorna. Inte sÄ konstigt, nÀr en spegellös kamera kan vara bÀttre, billigare, mindre och lÀttare.

Som Sonys nya a7 II. En anmĂ€rkningsvĂ€rt liten kamera, med tanke pĂ„ att den har en fullformatsensor med 24 megapixlar. En sĂ„dan bildsensor har nĂ€mligen större yta Ă€n vad som Ă€r vanlig för systemkameror, som har 15 x 23 mm bildyta – Ă€ven kallat APS-C-format – medan Sony-kameran har 24 x 36 mm. Precis lika stort som de gamla spegelreflexerna med 135-film.

NÀr man placerar ett lika högt antal pixlar pÄ en större yta fÄr man plats med större fotosensorer. DÄ blir ytan mer ljuskÀnslig, vilket ger bÀttre fÀrg- och brusegenskaper. En annan fördel Àr att man kan fÄ ett Ànnu grundare skÀrpedjup nÀr man anvÀnder optik med extra bra ljusstyrka. Till exempel blÀndaröppning f2,0 eller större.

Läs också: Fujifilm XF 23mm F2 R WR
FörtrÀfflig Fujifilm-optik

FörtrÀfflig Fujifilm-optik

Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

a7IIstabilizer

Nackdelen Ă€r att objektiven blir större Ă€n till kameror som har APS-C eller Ă€nnu mindre format. Men stĂ€ller man en Sony a7 II med 24–70 mm-zoom bredvid en Nikon D750 med 24–70 mm sĂ„ ser Sony-kameran nĂ€stan ut som en leksak. SĂ„ liten Ă€r den.

Enligt Sony Àr a-serien med fullformatsensorer en hejdundrande succé. NÀtet svÀmmar över av konvertiter och glödande inlÀgg som hyllar de smÄ fullformatkamerornas bildkvalitet och hanterbarhet. Personligen har jag inte varit odelat positiv. Bildkvaliteten Àr det inget fel pÄ, en a7 Àr lika bra som motsvarande kameror frÄn Nikon och Canon, men ergonomin Àr inte alltid speciellt lyckad. Ingen fotograf jag kÀnner Àr nÄgot vidare förtjust i greppet pÄ en Sony a7.

Det Àr dÀrför glÀdjande att kunna konstatera att Sony har lyssnat pÄ kritiken i sin uppdaterade modell som heter a7 II.

A7II_top-1200
Betydligt förbÀttrad ergonomi med större grepp och en mer praktisk placering av utlösare och funktionsknappar.

Integrerad bildstabilisator
Sony har inte gjort nÄgra Àndringar av bildsensorn, som kommer direkt frÄn föregÄngaren a7. Det behövdes inte heller eftersom den har en extrem bilddynamik, bra brusegenskaper och rÄfiler som tÄl att redigeras under efterbehandlingen.

Ingenjörerna har koncentrerat sig pÄ att göra kameran snabbare, men inte sjÀlva bildhastigheten som Àr mÄttliga 5 bilder/s utan fokuseringen. Som Àr avgörande för att man över huvud taget ska fÄ skarpa bilder. Sony hÀvdar att den nya autofokusalgoritmen har gjort fokuseringen 30 procent snabbare och att fokusspÄrningen Àr 50 procent mer exakt Àn förut.

Fokussensorerna Àr samma 117 faskÀnsliga sensorer i kombination med 25 kontrastkÀnsliga. Fördelen med ett sÄdant hybridsystem Àr att kameran kombinerar snabb fokusspÄrning med bra kÀnslighet i dÄligt ljus.

A7II_wSEL2470Z_front_Hi_Res

Dessutom har kameran fĂ„tt en ny integrerad bildstabilisator som tar hĂ€nsyn till rörelser i fem axlar – i praktiken alla vinklar man kan hĂ„lla en kamera i – och som ska ge upp till 4,5 exponeringssteg bildstabilisering. AlltsĂ„ 4,5 gĂ„nger sĂ„ lĂ„ng exponeringstid och potentiellt skarpare bilder Ă€ven nĂ€r man hĂ„ller kameran i handen.

I praktiken Àr det beroende av optikens brÀnnvidd, tele Àr svÄrare att hÄlla stadigt Àn vidvinkel och det finns naturligtvis grÀnser för hur lÄng slutartid man kan ha och Ànda fÄ bra skÀrpa. Med lite övning Àr det i stort sett OK att lyckas med slutartider ned mot 1/15 sekund sÄ lÀnge motivet Àr stilla.

Integrerad bildstabilisator innebÀr att man kan utnyttja fördelen av att ha den i kameran eftersom den gÄr att anvÀnda med alla objektiv.

A7II_rear-1200
SkÀrmen Àr vridbar, men ingen pekskÀrm.

BĂ€ttre ergonomi
NÀr Sony introducerade a7 gillade vi möjligheten att fÄ en fullformatkamera som inte hade fullformat rent fysiskt. Den Àr fortfarande den minsta fullformatkameran med inbyggd elektronisk sökare, och nu har den integrerad bildstabilisator ocksÄ.

Vi var inte lika förtjusta i ergonomin. Kantiga, smÄ knappar och framför allt ett litet grepp gav utrymme för förbÀttring.

Kamerahuset Àr fortfarande kantigt, men ett betydligt generösare grepp och större knappar har gjort a7 II mer lÀtthanterlig. Utlösarknappen Àr flyttad dit den hör hemma naturligt, vinklad pÄ toppen av det gummerade greppet, och fler programmerbara funktionsknappar har blivit lÀttare att nÄ. Fast Sony hade med fördel kunnat flytta den mÀrkligt placerade inspelningsknappen pÄ baksidan av tumgreppet.

SkÀrmen med 1,23 Mp-upplösning Àr vinklingsbar men fortfarande inte pekkÀnslig. I stÀllet har Sony gjort sÄ att man trycker pÄ Fn-knappen pÄ baksidan och aktiverar funktionerna pÄ skÀrmen. I och för sig snabbt och enkelt, men man fÄr alltsÄ inte pekskÀrmens fördelar med direktinstÀllning av fokus, ljusmÀtning och exponering med bara en beröring.

A7II_front-1200
Integrerad bildstabilisator och dammrensning.

Felfri bildkvalitet
Man fÄr inte 4K-video heller. Det Àr reserverat för Sony a7s, som dock behöver en extern inspelare för att lagra 4K-filerna. VÀrmeutveckling och fysiska begrÀnsningar för effektiv avkylning i det lilla huset pÄstÄs vara skÀlet till att det Ànnu sÄ lÀnge inte finns nÄgon a7-kamera som har 4K.

Men man fÄr Full-HD med 1920 x 1080-punkters upplösning, upp till 50 Mbit/s och XAVC-S-videoformat som ger mycket högre filkvalitet Àn normal 1080-video med lÀgre bithastighet och kraftigare komprimering.

Komprimering Àr inte direkt det första man kommer att tÀnka pÄ nÀr man ser bildkvaliteten.

Kameran tar felfria bilder upp till ISO 1600–3200. Ytterst jĂ€mn tongradering och balanserad fĂ€rgmĂ€ttnad hĂ„ller samma klass som Canon EOS 6D och Nikon D610. Sony-kameran hĂ€mtar ut lite mer upplösning och detaljskĂ€rpa men ligger ungefĂ€r ett steg efter Nikon-kameran nĂ€r det gĂ€ller brus. JĂ€mför man sĂ„ ser man att Nikon D610 (och D750) har samma mĂ€ngd brus som a7 II vid ISO 3200, nĂ€r Nikon-kamerans filer Ă€r tagna vid ISO 6400.

Upplösningen och fÀrgÄtergivningen hÄller sig upp till ISO 3200 och sjunker frÄn ISO 6400 varpÄ bruset ökar markant. FÀrgbruset ocksÄ. Detaljerna blir gradvis mattare i takt med att kameran anvÀnder hÄrd brusreducering vid ISO 12800 och 25600.

A7II_wFE2470Z_cover_image_02-1200

HÄller man sig mellan ISO 100 och 3200 finns det inte mycket dÄligt att sÀga om bildkvaliteten, som ligger pÄ samma nivÄ som de allra bÀsta fullformatkamerorna under ISO 3200. Behöver man en kamera som Àr strÄlande pÄ hög ljuskÀnslighet sÄ Àr det ÀndÄ Sony a7s man ska ha. Den klÄr alla fullformatkameror vi har testat vid höga ISO, fast dÄ mÄste man göra avkall pÄ en del av a7 II:s upplösning.

Den nya autofokusalgoritmen hĂ„ller vad den lovar. Ett test med fokusspĂ„rning med Sonys massiva 70–400 mm-zoom gav en mycket hög trĂ€ffprocent sĂ„ lĂ€nge det fanns gott om ljus. Kameran lyckades följa rörelser mot kameran fint ocksĂ„, Ă€ven om motivet inte gav mycket kontrast mot den vita snön. Men det betyder inte att a7 Ă€r nĂ„gon actionkamera.

VĂ„r Ă„sikt
Ska man ha en actionkamera Àr Sony a77 II ett bÀttre alternativ, men nÀr upplösning, detaljer, fÀrger och fullformat stÄr överst pÄ önskelistan sÄ Àr a7 II ett bra val. Kameran Àr rena drömmen att anvÀnda, befriande liten och lÀtt, och har prestanda och bildkvalitet som inte ligger efter nÄgon fullformatkamera. Bortsett frÄn vid de allra högsta ISO-vÀrdena. Tack vare ett större urval objektiv och tillbehör kan Sonys a7-serie pÄ allvar utmana de tvÄ stora tillverkarna om marknadsandelar. Det Àr i alla fall inget fel pÄ kvaliteten man fÄr frÄn kameror som a7 II.

Fakta & Betyg:
    • Typ: Systemkamera med 24 Mp fullformatsensor
    • Optik: Sony FE
    • SkĂ€rm: 7,6-cm LCD, 1,23 Mp bildpunkter
    • Funktioner: Wifi, NFC, 5 bilder/2, 5-axlars bildstabilisator, hybrid-AF, elektronisk sökare med 2,36 Mp
    Pris: 17,500,-
    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

    Skarp Zeiss till Sony

    Sonys ljusstarka normalobjektiv Àr nÀstan helt perfekt. Men det kostar.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×