TEST AV Sonus faber Olympica I

Kompakt highend-ljud

De Àr smÄ, men kan enkelt mÀta sig med större högtalare. HÀr fÄr du italienskt hantverk och vacker klang i skön förening.

Ljud & Bild tycker:
Snyggt hantverk och tilltalande design överskuggar inte det faktum att Olympica I Àven spelar musik sÄ vackert och varmt att man blir glad Ànda in i sjÀlen.
Som alla kompakthögtalare kan de inte stÄ för lÄngt frÄn bakvÀggen, och de krÀver lite arbete med placering för att lÄta optimalt.

De flesta smÄhögtalare Àr fyrkantiga klossar men det finns de som gillar att gÄ sina egna vÀgar. Vissa av dem skiljer sig frÄn den stora massan genom att de inte bara nöjer sig med att lÄta bra, det ska se snyggt ut ocksÄ. Vilket Àr en lÄng tradition i Italien, dÀr design genomsyrar allt frÄn skrivmaskiner till klÀder, lampor, bilar och byggnader.

DÀri ligger mycket av inspirationen bakom Sonus fabers högtalare. FÄ av dem kan kallas för fyrkantiga klossar och den nya Olympica-serien Àr inte heller inspirerad av nÄgon sÄdan. De tre modellerna i högtalarserien har hÀmtat inspiration frÄn Andrea Palladios Teatro Olimpico frÄn 1585 i staden Vicenza. En rikt dekorerad amfiteater med överbyggnad.

Olimpico-teatern har gett namn Ă„t Sonus faber Olympica I, som Ă€r den minsta modellen i en serie med tre högtalare. Den största, Olympica III, testade vi i början av 2014 och gillade sĂ„ mycket att vi utnĂ€mnde den till Årets highend-högtalare 2014. DĂ€rför Ă€r vi inte sĂ„ lite nyfikna pĂ„ hur nĂ€ra den golvstĂ„ende referensens kvaliteter vi kan komma med den betydligt kompaktare Olympica I.

Halva priset
Som ocksÄ Àr betydligt billigare och kostar ungefÀr hÀlften sÄ mycket, inklusive Sonus fabers originalstativ. Högtalarna Àr utvecklade av Paolo Tezzon och Livio Cocuzza hos Sonus faber, som tagit fram nya element och delningsfilter och designat nya kabinett. De finns i tvÄ versioner. Antingen i naturfÀrgat utförande i valnötstrÀ med Àkta skinn pÄ framsidan, baksidan och pÄ toppen. Eller i grafitgrÄtt.

Högtalarna har en trÄdgrill med tvÄ frontar som fÀsts pÄ toppen och botten och som spÀnner upp ett galler av trÄdar framför elementen.

I Olympica bestÄr bestyckningen av ett 15-cm baselement som arbetar under 2 500 Hz. Elementet har trÀfibermembran som sitter pÄ ett specialkonstruerat chassi som ska ge en bÀttre genomströmning av luft.

OI rear
Dubbla uppsĂ€ttningar terminaler för den som vill dela upp signalen genom tvĂ„ kablar – eller genom tvĂ„ förstĂ€rkare.

Högtalaren har samma 29-mm diskant som vi testade i Olympica III, med samma Damped Apex Dome-design dÀr en liten pigg ska dÀmpa diffraktioner frÄn membranytan och ge en mer enhetlig spridning av höga frekvenser.

Som i övriga Olympica-modeller Àr kabinetten asymmetriska för att minimera interna resonanser och stÄende vÄgor, och basreflexporten Àr inte ett hÄl pÄ baksidan utan en dekorerad spalt pÄ sidan av bakplattan.

Konstruktionskvaliteten Àr verkligen en sexpoÀngare. Detaljarbetet Àr enastÄende och Olympica I Àr slÄende vackra pÄ sina Sonus faber-anpassade stativ.

Inte för lÄngt frÄn bakvÀggen, tack
Första intrycket av de smÄ högtalarna Àr att de har en klangkaraktÀr som pÄminner starkt om de stora Olympica III:s. Men inte heller hÀr kan man bara stÀlla ut högtalarna var som helst i rummet.

De fÄr inte stÄ för lÄngt frÄn bakvÀggen. Mellan en halv och en meter Àr en bra utgÄngspunkt. DÄ Àr balansen optimal och basen framtrÀder bÀttre. Och sÄ faller stereoperspektivet bÀttre pÄ plats nÀr de stÄr lite lÀngre ifrÄn varandra Àn avstÄndet mellan dem och soffan. Om de till exempel stÄr 4 meter frÄn varandra sÄ bör du inte ha mer Àn 3,5 meters avstÄnd mellan dig och högtalarna.

DÄ kan de vinklas inÄt sÄ att du precis ser insidan av bÄda sidorna, dÄ fÄr du bÄde en stadig stereobild och ett vÀlfokuserat centrum i ljudbilden.

Tjusigt klangbalsam
Merparten av testet stod högtalarna inkopplade till McIntoshs 300 watt kraftiga integrerade MA8000-förstÀrkare, men jag försökte ocksÄ med den mycket mindre McIntosh MHA100 pÄ 50 watt och en Quad II-rörförstÀrkare pÄ 25 watt.

Högtalarna gillade alla tre, men trivdes bÀst nÀr det fanns effekt nog för att dra pÄ lite. DÄ kom den dynamiska kontrasten fram bÀttre och de lÀt mer som de större Olympica III. Fast utom djupbasen.

För precis som med de flesta stativhögtalare finns det grÀnser för hur högt de spelar och hur djupt de gÄr i basen. De allra djupaste tonerna frÄn en konsertflygel Àr tÀmligen dÀmpade, men om de inte stÄr för lÄngt ifrÄn vÀggen sÄ ger de smÄ högtalarna ifrÄn sig en mycket övertygande basrespons.

Inte ovÀntat Àr ljudbilden mycket friskare Àn frÄn Àldre generationer Sonus faber-högtalare, och de lÄter mer genomskinliga och raffinerade. Helt enkelt mer moderna.

Med samma inspelning av Mozarts pianokonsert nr 21 – med Murray Perahia – som jag anvĂ€nde till Olympica III, fick flygeln samma klangdjup. Men inte samma massiva skala och djupbas. Ljudbilden blev inte heller lika stor, naturligt nog, men den var alltjĂ€mt lika genomskinlig och rik pĂ„ klangdetaljer.

Bass driver-sonus_faber_olympica
Baselementet med trÀfibermembran har en specialkonstruerad korg som förbÀttrar genomströmningen av luft.

Keith Jarret trio Live i Montreux Àr ett praktexempel pÄ hur levande musikupplevelser kan bli. Trots begrÀnsad djupbas kom Jack DeJohnettes trummor fram lika bra i djupbilden, Àven om den dynamiska kontrasten saknade en aning i förhÄllande till de stora högtalarna.

Bon Ivers album med samma namn Ă€r en ljudmĂ„lning full av klangfĂ€rger som jag inte tyckte saknade nĂ„got jĂ€mfört med de större Olympicorna. Du fĂ„r exakt samma blixtsnabba dynamik, balans och vĂ€rme i ljudbilden med de mindre Olympica I. George Jones djupa röst i ”Seasons of My Heart” Ă€r sĂ„ full av nerv och liv att det lĂ„ter skrĂ€mmande genom Olympica-högtalarna. Som skiner extra starkt med röster, mĂ€n som kvinnor, och Ă€r ett lika bra redskap för att avnjuta country som opera eller rap.

Bortsett ett avslappnat förhÄllande till djupbas kommer de smÄ Olympicorna sÄ nÀra de stora och nÀstan dubbelt sÄ dyra modellerna att de Àr ett riktigt fynd i highend-klassen.

Vackert, helt enkelt
Den vackra materialkvaliteten och den praktfulla klangen frÄn italienska Sonus fabers smÄ Olympica rÀcker för att övertyga oss. Detta Àr ett av de bÀsta köpen i den kompakta Ànden av highend-klassen. De enda begrÀnsningarna Àr hur högt och djupt du kan spela. Allt annat Àr fintrimmat till perfektion i de vackra, handbyggda högtalarna som kommer att fÄ dig att tappa hakan. GÄng pÄ gÄng.

Fakta & Betyg:
    • TvĂ„vĂ€gs basreflex
    • 50–30 000 Hz
    • 4 ohm, 87 dB
    • 22,2 x 35,4 x 36,8 cm
    • Pris: 49 000 kr
    • Stativ: 9 000 kr
    • stylusaudio.se
    Pris: 9,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×