annonse
annonse

Rega Elicit-R

Efterlängtad förbättring

Rega har gått tillbaka till ritbordet och rättat till allt vi inte gillade med Elicit-förstärkaren. Den nya versionen känns knappt igen!

Ljud & Bild tycker

Trots beskedliga yttermått har Elicit-R tillräckligt med kraft för att spela riktigt högt utan att tappa greppet. Rega-förstärkaren har ett osedvanligt tempo, och ett bra grepp om ljudbildens detaljer. Aldrig ett enda tråkigt ögonblick! Plus i kanten för skivspelaringång.
Om du gillade föregångarens lena och försiktiga spelstil är efterträdaren kanske inget för dig. Här är det attack och dynamisk kontrast som gäller, i hela tonregistret. Även om Elicit-R inte tillhör de allra tuffaste när det gäller ren muskelkraft. Digitala ingångar lyser med sin frånvaro, hörlursuttag likaså.

Rega har alltid varit kända för sina seriösa produkter, utan lull-lull. Förväntningarna var därför höga när den integrerade förstärkaren Elicit dök upp för test en sommardag 2009. Men förväntningarna infriades dessvärre inte helt. Förstärkaren lät både fint och upplöst, men saknade den dynamiska gnista och baskontroll som gör musiken levande. Elicit lät helt enkelt lite tamt.

Tillbaka till ritbordet
Rega nöjer sig naturligtvis inte med att leverera en halvbra produkt. I synnerhet inte när de strax därpå introducerade den superkompakta Brio-R som för ynka 5 000 kronor låter både levande och engagerande och har en enastående mikrodynamik.

När Rega nu har byggt om Elicit-R från scratch har de haft den mycket billigare Brio-R i tankarna. Och inte bara utseendemässigt, där Elicit-R har ersatt den kurviga fronten i borstad aluminium mot en som är täckt av plexiglas och har eleganta, fyrkantiga knappar i stället för runda.

Slutsteget har inspirerats av Brio-R och har Darlington-förstärkning. Det är en princip som går ut på att två bipolära transistorer är kopplade så att strömmen som förstärks av den första transistorn sedan förstärks vidare av den andra. Det ger en mer effektiv förstärkning än om de två transistorerna arbetar separat. Däremot har Elicit-R till skillnad från Brio-R påkostade kretsar som håller spänningen på samma nivå oberoende av högtalarlast. Elicit-R har även mer påkostade kondensatorer. Högre effekt är inte fy skam heller: Brio-R har 50 watt per kanal medan Elicit-R lämnar 105 watt. Den gamla Elicit-förstärkaren lämnade 82 watt per kanal.

Försteget bygger på föregångarens, men har en förbättrad strömförsörjning med två regulatorsteg i stället för ett. Kretskortsutformningen är också förbättrad.

– Jag kunde förkorta signalvägen i Elicit-R jämfört med den förra Elicit, och Elicit-R har ett lägre brusgolv. Återigen beror detta på en förbättrad utformning av kretskorten, berättade konstruktör Terry Bateman för mig i ett mail.

– I den förra Elicit var effektförstärkaren den begränsande delen i signalvägen och gjorde inte klass A-förförstärkaren rättvisa. Men genom att kombinera klass A-förförstärkaren med effektförstärkarprincipen i Brio-R (Darlington), tillsammans med en förbättrad nätdel och kretskortsdesign, lyfts förstärkarens prestanda till den nivå du hör när du lyssnar, säger Bateman självsäkert.

Ingångar
Elicit-R har fem ingångar av typen obalanserad RCA, varav en är avsedd för skivspelare med MM-pickup. Det skulle bara fattas annat, från ett av världens mest kända skivspelarmärken! Ingångsnivån går att programmera för varje ingång, så att man får samma ljudnivå från samtliga ingångar oberoende av utnivån på de inkopplade komponenterna. Dessutom har förstärkaren en inspelningsutgång, för den som behöver en sådan. Däremot finns det vare sig balanserade XLR-kontakter eller digitalingångar.

Rega_Elicit-R_bak
Elicit-R har fem obalanserade ingångar plus en skivspelaringång för MM-pickup.

Förvånansvärt snabb
Med föregångaren Elicit i minne förväntade jag mig att den nya förstärkaren skulle låta upplöst och fint, men lite tamt och platt. Sällan har jag haft så fel.

För det jag hörde var långtifrån tamt. Med de lysande golvhögtalarna PMC fact.12 i testrummet blev det imponerande mycket liv i ljudbilden från Thomas Dybdahls omastrade version av ”This Love is Here to Stay” från albumet ”What’s Left is Forever – Hi-Fi Edition”, som går att få tag i exklusivt från streaming-tjänsten Wimp. Den omastrade versionen i förlustfri kvalitet låter råare och mer dynamisk än den vanliga versionen, med mer energi i djupbasen – framför allt i bastrumman – och mjukare övertoner. En fantastisk njutning på rätt anläggning. Och Elicit-R plockar fram magin. Det finns imponerande stora kontraster i ljudbilden. De låga frekvenserna från bastrumman och basgitarren framträder med briljant fyllighet och snärt, samtidigt som Thomas falsettröst har gott om plats att breda ut sig på i mitten. Perkussion har bra snärt och jag blir sittande och diggar från början till slut.

Rega-förstärkaren har lite låg ”gain” vilket gör att volymratten måste vridas högre än med många andra. När högtalarna dessutom har så låg känslighet som 85 dB åker volymratten lätt upp till klockan 2–3 innan det blir riktig fart på musiken. Fördelen är att det är lättare att få koll på ljudnivån eftersom volymen ändras i mycket finare steg.

Historieberättare
När Lars Winnerbäck greppar mikrofonen lyssnar man. Och när musiken kommer genom Rega Elicit-R gråter man. Den sköra balladen ”Vi åkte aldrig ut till havet”, som handlar om allt man aldrig gjorde, låter sällsynt naken och spröd. Förstärkaren får fram känslan i Winnerbäcks grova röst i det viktiga mellanregistret, på samma gång som varje anslag på gitarren klingar ut med stor klang och distinkt snärt. Allt i en stor ljudbild.

Rega_Elicit-R_kjøleribber
Kylflänsar behövs för att leda bort värmen från insidan. På Elicit-R sitter de snyggt dolda på insidan av sidoväggarna.

Rytmer
Personligen skulle jag aldrig vilja ha en förstärkare som inte kan spela upp till dans när behovet infinner sig. Föregångaren Elicit kunde inte det, den gick ner på knä innan det ens började närma sig roliga volymer. Men Elicit-R är inte alls som sin föregångare i den här disciplinen, den håller kontrollen ända ner i basregistret och återger rytmerna med lysande snärt. Resultatet är att man kan spela både trance och techno och börja stampa takten direkt. Men detta är inte på långa vägar när någon PA-förstärkare, så om du är på jakt efter något som ska driva dina partyhögtalare så får du leta vidare. Vid sidan av exempelvis Hegel H200 tappar Elicit-R andan betydligt tidigare.

Övertoner
Det som är lätt att glömma när man lyssnar på Elicit-R är att den också serverar mycket nyanserade övertoner. Man glömmer det eftersom diskanten är en så naturlig del av ljudbilden. Det finns visserligen ännu mer genomskinliga alternativ, men det blir fort dyrt om det inte ska gå ut över någonting annat. Vi har till exempel en Norma Revo IPA-140 inne för test, som har betydligt mer att ge ända upp i toppen och har en ännu luftigare och mer transparent ljudbild. Men den kostar mer än det dubbla och går inte att jämföra i övrigt. Ett som är helt säkert är att jag inte kan komma på någon förstärkare för 20 000 som låter mer komplett och musikaliskt än Rega Elicit-R.

Slutsats
Elicit-R är en klar förbättring jämfört med sin föregångare. Den gör jobbet rakt upp och ner, och briljerar verkligen i basen och mellanregistret. Och har en stor och massiv tonstruktur och gott om dynamik i förhållande till sina effektresurser. Den är en all-ätare och absolut ingen mes, men det är samtidigt viktigt att påpeka att den inte utmanar de kraftigaste konkurrenterna på det området. Till exempel bevarar både Primare I32 och Hegel H200 kontrollen bättre på högre ljudnivåer än Rega Elicit-R. Rega har dock en otrolig förmåga att behålla känslan i musiken och att få fram bakgrunden i den stora klangbilden. Kanske den mest kompletta förstärkaren där ute för under 20 000 kronor.

 

  • 2 x 105 watt (8 ohm)
  • 5 linjeingångar (RCA)
  • Skivspelaringång (MM-pickup)
  • Fjärrkontroll
  • Pris: 18 000 kr
  • Digitalbild.se
Pris: 18000,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-