annonse
annonse

Nextbase In-Car Cam 312GW

Trumfkort vid olyckor

Med en bilkamera är det lätt att bevisa vem som var vållande till krocken.

Mycket enkel att använda. Bra videokvalitet på dagen. Uppspelning med karta på datorn.
Medioker smartmobil-app. Långsam överföring via wifi. Medelmåttig videokvalitet i mörker.

Bilkameror, så kallade dash cams, har varit populärt utomlands i många år. Huvudsakligen för att kunna användas som bevis vid olyckor eller andra försäkringsärenden. Många försäkringsbolag ger till och med rabatt på premien om man använder godkända kameror. I Sverige har det dock varit tveksamt om det är lagligt med tanke att den kan betraktas som en övervakningskamera. Men i höstas beslutade Högsta Förvaltningsdomstolen att det är fritt fram.

Det är därför inte helt otroligt att försäljningen av bilkameror kommer ta fart även i Sverige. Utomlands har man många kända märken att välja mellan, till exempel Asus, Garmin, HP, Philips och Mio. Men även en mängd mer obskyra märken, som än så länge verkar vara vad som har letat sig hit. Vi hittade dock ett någorlunda känt märke, Nextbase. För ett antal år sedan testade vi några av deras DVD-spelare för baksätet, innan den produktkategorin togs över av surfplattor.

Installation
Installationen är relativt rakt på sak. Man sätter fast hållaren på lämpligt ställe runt backspegeln där den inte skymmer förarens sikt. Men ändå inom det område som vindrutetorkarna håller rent. En sugklocka och en spännarm gör att den sitter fast bra, men ändå är lätt att flytta på om man vill. Hållaren har ett smart snabbfäste med strömförsörjning, som gör att det är enkelt att avlägsna kameran när man parkerar.

(Foto: Tillverkare)

I fästet ansluter man strömsladden som har en väl tilltagen längd. Tillräckligt för att dra sladden hela vägen runt vindrutan och till ett cigarettändaruttag i mittkonsollen. Tyvärr är sladden fast monterad i pluggen vilket gör att den inte kan samsas med andra apparater som behöver ström. Om man exempelvis vill ha en GPS-navigator igång samtidigt får man alltså själv skaffa en lång USB-sladd och en laddare med två uttag för detta.

Handhavande
Till vardags kräver kameran minimalt handpåläggande. När man slår på tändningen startar kameran relativt kvickt och börjar automatiskt spela in. Några sekunder efter att man slagit av tändningen stänger kameran av sig själv. Alla filmer lagras på det Mikro SD-kort du köpt och installerat. Det fortsätter den med tills kortet är fullt, och då börjar den helt enkelt skriva över de äldsta filmerna. Med andra ord är det inte mycket man behöver göra.

Längs kanterna sitter sju knappar för att hantera kameran. Bland annat för att ändra bildförhållande, slå på eller av skärm och mikrofon samt det trådlösa nätverket. Man kan också manuellt skrivskydda en inspelning som man absolut vill spara. Bland inställningarna kan man välja tidszon, justera tiden som kommer via GPS-signalen, videoupplösning, vilka uppgifter man vill ha stämplade på videon, språk och om man vill använda mph eller km/h.

(Foto: Tillverkare)

Vid en olycka reagerar G-sensorn och skapar en film som startar strax innan tillfället och varar till ett par minuter efter. Den filmen skrivskyddas automatiskt så att man inte råkar radera den. Enligt instruktionerna ska man även kunna ta loss kameran och använda den som en stillbildskamera för att dokumentera skador. Problemet är att man bara har någon minuts batteritid vilket gör den funktionen mer eller mindre oanvändbar. Där fungerar nog mobilen bättre.

Uppspelning
Mobilen kan även anslutas till kamerans eget wifi-nätverk. Via en app kan man koppla upp sig till kameran och se live vad som filmas. Man kan även tanka över filmer till mobilen. Det kan dock inte rekommenderas. Även en filmsnutt på bara två minuter tar flera minuter att ladda över. Och när den väl är där kan man inte göra något med den annat än att spela upp den på skärmen. Glöm att ladda upp den till molntjänster som backup.

På datorn kan man följa på kartan exakt var videon är inspelad samt hur snabbt man körde.

Då är det att föredra att hantera filmerna på datorn. Med en USB-sladd ansluten dyker kameran upp som en USB-disk och det är bara att dra över filmerna till hårddisken. Därifrån är det enkelt att klippa, lägga upp i molnlagring eller dela med sig av filmen. Den medföljande videospelaren är faktiskt smartare än så. Den visar på en karta var man åker samtidigt som filmen spelas upp, komplett med hastighetsmätare och kompass.

Videokvalitet
I dagsljus är kvaliteten bra nog för det som är det viktigaste med sådana här kameror, nämligen att kunna läsa bilars nummerskyltar. Hade det varit en vanlig videokamera hade vi nog klagat på detaljskärpa, att det är lite ryckigt och att det dynamiska omfånget inte är speciellt stort. I mörker gör den ett hyggligt bra jobb med att ljusa upp videon så att man kan se vad som händer. Men det är betydligt svårare att se nummerskyltar som inte är väldigt nära.

Slutsats
Nextbase 312GW dokumenterar enkelt vad som händer under bilfärden utan att man behöver tänka på saken. Hanteringen är enkelt och det är praktiskt att positionen lagras tillsammans med videon, om man i efterhand behöver använda den som bevis. Dock kunde Netxbase ha gjort betydligt mer med smartmobil-appen. Den känns ändå som en bra kompromiss, med bättre videokvalitet och finesser än budgetmodellerna, samtidigt som priset inte är farligt högt.

Bilkameror, så kallade dash cams, har varit populärt utomlands i många år. Huvudsakligen för att kunna användas som bevis vid olyckor eller andra försäkringsärenden. Många försäkringsbolag ger till och med rabatt på premien om man använder godkända kameror. I Sverige har det dock varit tveksamt om det är lagligt med tanke att den kan betraktas som en övervakningskamera. Men i höstas beslutade Högsta Förvaltningsdomstolen att det är fritt fram. Det är därför inte helt otroligt att försäljningen av bilkameror kommer ta fart även i Sverige. Utomlands har man många kända märken att välja mellan, till exempel Asus, Garmin, HP, Philips och Mio. Men även en mängd mer obskyra märken, som än så länge verkar vara vad som har letat sig hit. Vi hittade dock ett någorlunda känt märke, Nextbase. För ett antal år sedan testade vi några av deras DVD-spelare för baksätet, innan den produktkategorin togs över av surfplattor. Installation Installationen är relativt rakt på sak. Man sätter fast hållaren på lämpligt ställe runt backspegeln där den inte skymmer förarens sikt. Men ändå inom det område som vindrutetorkarna håller rent. En sugklocka och en spännarm gör att den sitter fast bra, men ändå är lätt att flytta på om man vill. Hållaren har ett smart snabbfäste med strömförsörjning, som gör att det är enkelt att avlägsna kameran när man parkerar. [caption id="attachment_65981" align="alignnone" width="1000"] (Foto: Tillverkare)[/caption] I fästet ansluter man strömsladden som har en väl tilltagen längd. Tillräckligt för att dra sladden hela vägen runt vindrutan och till ett cigarettändaruttag i mittkonsollen. Tyvärr är sladden fast monterad i pluggen vilket gör att den inte kan samsas med andra apparater som behöver ström. Om man exempelvis vill ha en GPS-navigator igång samtidigt får man alltså själv skaffa en lång USB-sladd och en laddare med två uttag för detta. Handhavande Till vardags kräver kameran minimalt handpåläggande. När man slår på tändningen startar kameran relativt kvickt och börjar automatiskt spela in. Några sekunder efter att man slagit av tändningen stänger kameran av sig själv. Alla filmer lagras på det Mikro SD-kort du köpt och installerat. Det fortsätter den med tills kortet är fullt, och då börjar den helt enkelt skriva över de äldsta filmerna. Med andra ord är det inte mycket man behöver göra. Längs kanterna sitter sju knappar för att hantera kameran. Bland annat för att ändra bildförhållande, slå på eller av skärm och mikrofon samt det trådlösa nätverket. Man kan också manuellt skrivskydda en inspelning som man absolut vill spara. Bland inställningarna kan man välja tidszon, justera tiden som kommer via GPS-signalen, videoupplösning, vilka uppgifter man vill ha stämplade på videon, språk och om man vill använda mph eller km/h. [caption id="attachment_65983" align="alignnone" width="1000"] (Foto: Tillverkare)[/caption] Vid en olycka reagerar G-sensorn och skapar en film som startar strax innan tillfället och varar till ett par minuter efter. Den filmen skrivskyddas automatiskt så att man inte råkar radera den. Enligt instruktionerna ska man även kunna ta loss kameran och använda den som en stillbildskamera för att dokumentera skador. Problemet är att man bara har någon minuts batteritid vilket gör den funktionen mer eller mindre oanvändbar. Där fungerar nog mobilen bättre. Uppspelning Mobilen kan även anslutas till kamerans eget wifi-nätverk. Via en app kan man koppla upp sig till kameran och se live vad som filmas. Man kan även tanka över filmer till mobilen. Det kan dock inte rekommenderas. Även en filmsnutt på bara två minuter tar flera minuter att ladda över. Och när den väl är där kan man inte göra något med den annat än att spela upp den på skärmen. Glöm att ladda upp den till molntjänster som backup. [caption id="attachment_65984" align="alignnone" width="1000"] På datorn kan man följa på kartan exakt var videon är inspelad samt hur snabbt man körde.[/caption] Då är det att föredra att hantera filmerna på datorn. Med en USB-sladd ansluten dyker kameran upp som en USB-disk och det är bara att dra över filmerna till hårddisken. Därifrån är det enkelt att klippa, lägga upp i molnlagring eller dela med sig av filmen. Den medföljande videospelaren är faktiskt smartare än så. Den visar på en karta var man åker samtidigt som filmen spelas upp, komplett med hastighetsmätare och kompass. Videokvalitet I dagsljus är kvaliteten bra nog för det som är det viktigaste med sådana här kameror, nämligen att kunna läsa bilars nummerskyltar. Hade det varit en vanlig videokamera hade vi nog klagat på detaljskärpa, att det är lite ryckigt och att det dynamiska omfånget inte är speciellt stort. I mörker gör den ett hyggligt bra jobb med att ljusa upp videon så att man kan se vad som händer. Men det är betydligt svårare att se nummerskyltar som inte är väldigt nära. Slutsats Nextbase 312GW dokumenterar enkelt vad som händer under bilfärden utan att man behöver tänka på saken. Hanteringen är enkelt och det är praktiskt att positionen lagras tillsammans med videon, om man i efterhand behöver använda den som bevis. Dock kunde Netxbase ha gjort betydligt mer med smartmobil-appen. Den känns ändå som en bra kompromiss, med bättre videokvalitet och finesser än budgetmodellerna, samtidigt som priset inte är farligt högt.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Videoupplösning: 1080p
  • Objektiv: 140 grader vidvinkel
  • Skärm: 2,7 tum
  • Finesser: Wifi, GPS, G-sensor
  • Lagring: Micro SD kort 32 GB
Pris: 2000,-

Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-