TEST AV PlayStation VR

VR Ă„t folket

Virtual Reality pÄ PS4 Àr Ànnu sÄ lÀnge ett angenÀmt men kort nöje.

Ljud & Bild tycker:
Ett stabilt stycke hÄrdvara, behagligt att ha pÄ sig. Bra inlevelse.
Alldeles för mÄnga sladdar, yrsel, inga kompletta spel.

Om man inte har legat begravd under en sten det senaste Äret sÄ vet man att Virtual Reality Àr en av de mest hajpade teknikerna just nu. Att ta pÄ sig ett par specialglasögon och besöka en helt annan vÀrld Àr otroligt hÀftigt och nÄgot som alla borde prova. Fram tills nu har Virtual Reality dock varit förbehÄllet first movers och tekniknördar, plus de som har en vÀlfylld plÄnbok. Förutom de kostsamma glasögonen har det krÀvts en rejÀl spel-PC för att fÄ fart pÄ alltihop. Men det blir det Àndring pÄ nu! I och med lanseringen av PlayStation VR-glasögonen, PSVR, nÄr tekniken en mycket större mÄlgrupp och fÄr ett mycket mer överkomligt pris. Eftersom det handlar om första generationen och förhÄllandevis ny teknik sÄ Àr detta dock fortfarande en investering modell större. Som tur Àr fungerar PSVR förvÄnansvÀrt bra, sÄ lÀnge man har en mage som tÄl det och har ork att vÀnta lite pÄ de riktiga spelen.

Foto: PlayStation
Foto: PlayStation

Kvalitetsprodukt
Sonys VR-lösning bestĂ„r av ett specialutvecklat headset till PlayStation 4-konsolen, som redan har ett par Ă„r pĂ„ nacken. Genom att anvĂ€nda sig av just PS4 har kombinationen redan frĂ„n början en stor kundbas. Det enda som egentligen behövs för att komma igĂ„ng – förutom sjĂ€lva konsolen, givetvis – Ă€r den speciella PS Eye-kameran som registrerar headsetets rörelser. Med hjĂ€lp av blĂ„ dioder pĂ„ fram- och baksidan kan kameran se Ă„t vilket hĂ„ll huvudet Ă€r vĂ€nt och var spelaren befinner sig i rummet. Samma teknik anvĂ€ndes för PlayStation Move-kontrollerna, som alltsĂ„ nu kan plockas fram ur garderoben igen. De fungerar som hĂ€nder i spelen, vilket fungerar bra Ă€ven om spĂ„rningen inte Ă€r lika exakt som vi har sett i andra VR-lösningar. Move-kontrollerna behövs inte till alla spel, men den som inte redan har ett par rekommenderas att köpa dem eftersom de bidrar mycket till upplevelsen.

VR-headsetet Àr otroligt skönt att ha pÄ sig och kan justeras bÄde fram- och baktill. AnvÀnder du glasögon sÄ kan du ha dem pÄ dig eftersom det finns gott om plats pÄ insidan. De inbyggda OLED-skÀrmarna har trots en lÀgre upplösning Àn rivalerna (HTC Vive och Oculus Rift) en riktigt god kvalitet och levererar en bÄde skarp och fÀrgrik bild med hög kontrast. Eftersom headsetet sitter sÄ skönt och mjukt pÄ huvudet varken ser eller kÀnner du kanterna, vilket Äterigen ger optimal inlevelse. Du blir innesluten i din egen lilla vÀrld, pÄ gott och ont. Bilden pÄ insidan visas samtidigt pÄ TV:n, sÄ att eventuella gÀster kan hÀnga med pÄ vad du ser.
TyvÀrr Àr PSVR inte trÄdlöst och eftersom den gamla PS4-konsolen helt enkelt inte Àr tillrÀckligt kraftfull för att generera VR-innehÄll sÄ mÄste du koppla in en liten extra box till konsolen, vilket innebÀr en riktig liten kabelhÀrva. Det Àr vare sig snyggt eller praktiskt, och man riskerar att trassla in sig i alla sladdar nÀr man sitter eller stÄr och viftar med armarna.
Precis som med PS Move och Microsoft Kinect krÀver PSVR gott om plats i vardagsrummet. Platskravet beror visserligen pÄ hur mycket du rör pÄ dig i de olika spelen, men det Àr ÀndÄ en bra idé att ha förhÄllandevis gott om plats framför TV:n sÄ att du inte riskerar att vÀlta lampor eller slÄ hÄl i vÀggarna. Trots kabelhÀrvan och platskravet Àr dock PSVR ett synnerligen lyckat och imponerande stycke hÄrdvara.

Läs också: Huawei MateBook X 53019308
LÀcker rese-bÀrbar

LÀcker rese-bÀrbar

Huaweis första resvÀnliga laptop Àr inte dum!

Var Àr spelen?
Hur bra glasögonen och tekniken Ă€n fungerar sĂ„ Ă€r det dock spelen som i slutĂ€ndan avgör om PSVR blir en succĂ© eller inte. Vid lanseringen var dessvĂ€rre utbudet oerhört begrĂ€nsat och kvaliteten varierar. BĂ€st Ă€r PlayStations eget ”VR Worlds” som pĂ„ ett snyggt sĂ€tt demonstrerar hur bra VR kan fungera nĂ€r grafik och ljud gĂ„r upp i en högre enhet. Även Rocksteadys ”Batman: Arkham VR” Ă€r vĂ€rt att nĂ€mna, dĂ€r du fĂ„r en kĂ€nsla av att vara sjĂ€lvaste Batman genom att ta pĂ„ dig den vĂ€lkĂ€nda fladdermusdrĂ€kten och kasta bataranger. DessvĂ€rre Ă€r bĂ„de ”VR Worlds” och ”Arkham VR” korta nöjen som tar slut innan de hunnit bli riktigt roliga. I stĂ€llet för spel presenteras vi för teknik- och speldemonstrationer som ska illustrera hur bra VR fungerar pĂ„ PS4, snarare Ă€n helgjutna spelupplevelser. Det Ă€r irriterande och jag kĂ€nde mig faktiskt lite blĂ„st varje gĂ„ng det dök upp eftertexter pĂ„ skĂ€rmen. Var det allt?
Samma mönster upprepade sig med de andra speltitlarna som jag hade till förfogande under testandet, dĂ€r besvikelsen till exempel var stor efter bara Ă„tta kartor av rysarspelet ”Until Dawn: Rush och Blood”. Det Ă€r helt enkelt inte bra nog. Är PSVR bara avsett som en dyr leksak? Kommer det över huvud taget ”riktiga” spel i fullĂ€ngd som kan spelas med headsetet? Ännu sĂ„ lĂ€nge Ă€r det svĂ„rt att svara pĂ„.

De olika typerna av spel illustrerar pÄ ett bra sÀtt att spelutvecklarna har lite svÄrt att lista ut exakt vad VR egentligen passar bÀst till och hur man utnyttjar tekniken optimalt. Ska man kunna spela traditionella spel som first person shooters eller passar VR bÀst för att förflytta spelaren till en helt annan vÀrld, dÀr man inte nödvÀndigtvis behöver röra sig runt alltför mycket? I de flesta av spelen som ingÄr rör sig inte spelaren rent fysiskt. I stÀllet Äker man till exempel pÄ rÀls i en liten vagn, sitter som passagerare i en bil eller hissas ner under havsytan i en hajbur. Den hÀr typen av spel Àr övertygande och fungerar oerhört bra. Det handlar dock inte riktigt om spel i ordets traditionella betydelse, som vi i normala fall kÀnner igen frÄn konsolerna. De spel som pÄminner mer om riktiga konsolspel, till exempel flygsimulatorer och first person shooters, kÀnns snarare underliga och konstiga. DÄ anvÀnder du den vanliga PS4-spelkontrollen för att flytta runt kameran, vilket ger en skum kÀnsla i kroppen.

Ett isolerande erfarenhet
Mitt i all den hĂ€r förvirringen om vilken typ av spel som passar bĂ€st till PSVR tyckte jag det kĂ€ndes lite ensamt och isolerat att ha pĂ„ headsetet under lĂ„ng tid, vilket rimmar illa med min vanliga uppfattning om att konsolspel Ă€r en social aktivitet. Även om jag hade gĂ€ster sittande i soffan bredvid mig sĂ„ kĂ€nde jag mig isolerad och ensam i min egen lilla vĂ€rld. De kunde titta pĂ„, men inte riktigt vara i spelet trots att de kunde hĂ€nga med pĂ„ skĂ€rmen. Lyckligtvis Ă€r detta nĂ„gonting som Sony har tĂ€nkt pĂ„, sĂ„ strax innan den slutliga lanseringen slĂ€ppte de en gratissamling med smĂ„ partyspel. Till skillnad frĂ„n övriga titlar demonstrerar de hur PSVR Ă€ven kan anvĂ€ndas för att spela tillsammans med andra, och trots att det Ă„terigen bara handlade om korta demos sĂ„ illustrerade de Ă€ndĂ„ att PSVR inte nödvĂ€ndigtvis enbart Ă€r avsett som en upplevelse för en enda spelare. Detta betraktar jag som ett stort plus. Jag hoppas dĂ€rför att PlayStation gör mer av just sĂ€llskapsspel, eftersom de i slutĂ€ndan var nĂ„got av de roligaste jag provade med PSVR.

Åksjuk
Precis som med andra VR-lösningar kan vissa personer uppleva obehag nÀr de spelar i den virtuella verkligheten. Dina ögon och din hjÀrna tar emot signaler som inte stÀmmer överens med vad din kropp gör. Personligen Àr jag en av dem som reagerar ganska sÄ illa av den hÀr sortens förvirring, vilket i en del spel gjorde mig alldeles yr och vÀckte minnen frÄn barndomen nÀr jag snurrade runt pÄ en gunga tills jag spydde. SÄ illa var det inte alls hÀr, men det fanns ÀndÄ titlar som jag helt enkelt var tvungen att sluta spela eftersom mitt huvud inte uppskattade dem. Det var milt sagt irriterande. MÀnniskor reagerar dock vÀldigt olika pÄ VR och av de försökskaniner jag lÀt prova headsetet sÄ var det bara ett fÄtal som reagerade som jag. Hur du reagerar pÄ det skulle jag rekommendera att du provar i butiken innan du gÄr hem och tömmer spargrisen.

Foto: PlayStation
Foto: PlayStation

Slutsats
PlayStation har utan tvekan gjort mycket rÀtt med sitt PSVR-headset. Tekniken Àr övertygande och sjÀlva produkten Àr synnerligen vÀlgjord. Den Àr bekvÀm att ha pÄ sig och inlevelsen Àr förstklassig. TyvÀrr lider PSVR av samma problem som dyker upp varje gÄng det slÀpps en ny konsol. I slutÀndan Àr ju nya konsoler inte vÀrda mer Àn de spel som kommer till dem och om inga speltillverkare backar upp projektet sÄ Àr det svÄrt att argumentera för att man ska köpa maskinen. Lanseringstitlarna varierar kraftigt i kvalitet och de fÄ spel som sticker ut rent kvalitetsmÀssigt Àr inte mycket mer Àn imponerande demos. Det Àr synd. LÀgger man dÀrtill att det fortfarande kostar en hel del och tar gott om plats i vardagsrummet med alla sladdar och den extra lÄdan, sÄ Àr det inte helt lÀtt att motivera ett köp hÀr och nu. Jag mÄste dock erkÀnna att jag anar en stor potential i PSVR och ser dÀrför mycket fram emot att fÄ se hur spelen utvecklas med tiden.

Fakta & Betyg:
  • SkĂ€rm: 5,7-tums OLED
    Upplösning: 1920 x 1080 (960 x 1080)
    Uppdateringshastighet: 120 Hz, 90 Hz
    SynfÀlt: ca 100 grader
    Mikrofon: Inbyggd
    Sensorer: Accelerometer, gyroskop
    Anslutning: HDMI, USB
    MĂ„tt/vikt, VR-headset: 187×185×277 mm/610 g (utan kabel)
    MĂ„tt/vikt, styrenhet, 143×36×143 mm/365 g
    Pris: 4 700 kr
    playstation.com

    Pris: 4,700,-
    Les ogsÄ
    TEST: Huawei MateBook X 53019308

    LÀcker rese-bÀrbar

    Huaweis första resvÀnliga laptop Àr inte dum!

    TEST: MSi Trident 3 VR7RC-241EU

    Konsol-dödaren

    Den tar inte mer plats Ă€n en konsol pĂ„ TV-bĂ€nken – men har helt andra möjligheter och muskler.

    TEST: Asus Gr8 TO222

    Valuta för pengarna

    Blygsam budget behöver inte betyda lÄngsamma, hackande spel.

    TEST: Gaming-system

    SmÄtt Àr snyggt

    Mycket spelglĂ€dje pĂ„ vĂ€ldigt liten plats – och en prislapp som gĂ„r att leva med. Varför nöja sig med en spelkonsol?

    TEST: Porsche Design Book One

    Stil över funktion

    Book One Àr snygg och har smarta finesser, men försöker göra för mycket pÄ en gÄng.
    TEST: 4 smartklockor till trÀning

    En hjÀlpande hand till bÀttre hÀlsa

    Med en smartklocka pÄ handleden Àr du pÄ god vÀg till ett sundare liv.
    TEST: 3 Spelkonsoller

    Konsolkriget rasar!

    Vem gillar du bÀst: Sony, Nintendo eller Microsoft? Kan hÀnda att valet redan Àr gjort för dig.
    TEST: Dell XPS 13 9360

    Perfekt resesÀllskap

    Den lÀckra 3K-pekskÀrmen gör att Dell XPS 13 verkligen ger Apple MacBook en hÄrd kamp i klassen för ultrakompakta laptopar.
    TEST: Asus ROG Zephyrus GX501VI-GZ021T

    Kraft utan kompromiss

    Asus Zephyrus Àr elegant skönhet och skoningslöst odjur pÄ samma gÄng.
    TEST: Apple Watch series 3

    Snabbare och smartare

    Nya Apple Watch har bÀttre prestanda och lÀngre batteritid, men den uppkopplade modellen dröjer.
    TEST: IsoTek EVO3 Corvus

    Renare ström ger renare ljud

    Det Àr ingen tvekan lÀngre: ren ström lyfter ljudet. RejÀlt!
    TEST: Samsung Gear VR 2017

    Ta kontrollen med Gear VR 2017

    Plocka upp styrkontrollen och kasta dig ut i den virtuella vÀrlden med Samsung Gear VR.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×