Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

test: Philips 50PFL7956

En bredare TV-vardag

Efter succén med det superbreda Cinema 21:9-konceptet släpper Philips äntligen en billigare 3DTV i äkta bioformat.

Av / 2011-12-31 - 08:41
Philips 50PFL7956
Audun Hage

Dagens HDTV-apparater kan visa stora och knivskarpa bilder, men när det blir dags att gotta sig åt en helaftonsfilm går mycket av den höga upplösningen förlorad i de svarta fälten ovanför och under filmen. Dessa svarta sorgkanter behövs eftersom TV:n och biofilmernas format inte passar riktigt ihop. Antingen får man kapa bilden på sidorna eller lägga till svarta fält längst upp och längst ned, och de flesta filmskapare väljer att göra det sistnämnda.

Philips är för närvarande de enda som erbjuder skärmar i ett extra brett format – eller ultra-widescreen, som de kallar det. Tanken med de extra breda skärmarna är att kunna visa spelfilmer i sitt rätta format, utan svarta fält. Medan traditionella widescreen-skärmar har ett bredd-till-höjd-förhållande på 16:9 har Philips-skärmen hela 21:9. Det stämmer mycket bättre överens med formaten som visas på bio (2,35:1 och 2,39:1) och innebär att filmen kan fylla hela skärmen.

Superbred 3D
21:9-tekniken har hittills bara funnits i Philips toppserie men i år kryper den äntligen nedåt i pris. Nya Cinema 21:9 Gold bygger på den billigare 7000-serien, och är bortsett från formatet väldigt lik denna när det gäller utseende och tekniska specifikationer.

50PFL7956 är en LCD-LED med kantmonterade lysdioder. På vänster och höger baksida sitter det dessutom färgade lysdioder som utgör Philips ”omgivningsljus” som kallas för Ambilight. Lysdioderna ändrar färg efter vad som visas på skärmen och bidrar till en bättre kontrastkänsla när de lyser upp väggen bakom TV:n.

Philips-skärmen är naturligtvis 3D-kompatibel också, och har polariserande 3D-teknik med passiva glasögon. Det ingår två par glasögon och fler kan köpas för en liten summa pengar.

En ny och ganska så unik funktion i den här skärmen är ett särskilt spel-läge. Genom att använda två speciella spelglasögon kan två personer spela mot varandra – med full skärm. Traditionellt sett har man varit tvungen att dela upp skärmen i två delar när man spelar two-player-spel, men tack vare de polariserande glasögonen kan båda spelarna använda hela skärmen. Du ser bara din egen skärm, inte motståndarens. Kul!

Bioskärm
De allra flesta storfilmer visas på bio i ett så kallat Cinemascope-bredformat, och producenterna vill som regel bevara det formatet när de ger ut filmerna på Blu-ray. Om vi tar den nyligen släppta Blu-ray-versionen av ”Star Wars: The Complete Saga” som exempel så har samtliga av filmerna formatet 2,35:1/Letterbox 16:9.

Fördelen är att filmerna visas i sitt ursprungliga format, precis så som George Lucas vill ha det. En klar nackdel är dock att de inte utnyttjar TV:ns fulla storlek och upplösning. Med en typisk Blu-ray-film i Letterbox-format går drygt 200 av de 1080 linjerna åt åt att visa svarta fält. Även de som har en stor flatskärm på 50 tum eller ännu mer har all anledning att känna sig lite blåsta.

Det är just med sådana spelfilmer som Cinema 21:9 är i sitt esse. Här fyller filmen hela skärmen och vi tycker att den är otroligt behaglig att titta på eftersom bilden har ett bättre perspektiv och färre oroliga element. Cinema-skärmen är som gjord för att visa Star Wars-filmerna i sitt sanna format, och vi kan med handen på hjärtat säga att den suger in oss bättre i handlingen.

Bildkvalitet
Till skillnad från Platinum-modellen, som har en bakbelysning som består av hundratals aktiva lysdioder som ger en optimal kontrast, har Gold-utgåvan en billigare variant med kantmonterade lysdioder. Det betyder bland annat att kontrasten reduceras en smula eftersom samma ljusstyrka måste användas över hela skärmen. Tekniken begränsar också vilken svärta som är möjlig att få i mörka områden.

När vi tittar på film vill vi naturligtvis ha så bra svärta som möjligt, och Cinema 21:9 klarar sig faktiskt riktigt bra på detta område. Svärtan är inte på något sätt lika beckmörk som på en plasma eller en bakbelyst LED, men eftersom skärmen kapar de sedvanliga svarta fälten ovanför och under skärmen så slipper man problem med att fälten blir grå.

När det gäller färger så vill vi att de ska vara så briljanta och nyanserade som möjligt – utan att det ser onaturligt ut. Philips har som vanligt ganska så starka färger i standardläget, vilket blir lite i mesta laget på film. Byter man däremot till Cinema-läget får skärmen en neutral och fin färgbalans. Philips har också hört våra böner och inkluderat två specialinställningar (ISF Day/Night) för den som vill kalibrera skärmen. Helt nöjda är vi dock inte – 50PFL7956 saknar lite nyanser och djup i färgerna för att kunna mäta sig med de allra bästa 16:9-skärmarna i prisklassen, till exempel Sharp LE831 och plasmaskärmen Panasonic 50GT30, som båda är snäppet mer imponerande rent färgmässigt.

Cinema 21:9 bjuder på en angenäm 3D-upplevelse och utnyttjar även här att den är bredare. Den breda bilden täcker synfältet bättre och bidrar till en mer behaglig 3D-känsla. Dessutom tycker vi att de polariserande glasögonen ger stabila och skarpa 3D-bilder utan ögonbesvär. Att titta på 3D-film i bioformat fungerar väldigt bra. Filmer i fullt 16:9-format, som till exempel Avatar, är TV:n däremot tvungen att beskära för att fylla skärmen, och det känns lite olyckligt. Alternativet är att visa bilden oskalad, men då blir den inte större än en 40-tummare i 16:9-format.

Storskärm
Den större filmkänslan kommer alltså inte utan förbehåll: även om detta är en 50-tummare på papperet så är det inte tal om någon storskärm. Cinema-skärmen är ungefär lika bred som en traditionell 55-tummare i 16:9-format, men på höjden är den inte större än en vanlig 40-tummare. Därför måste man ta hänsyn till tittavståndet när man ska avgöra om detta är rätt TV till vardagsrummet. Rent idealiskt bör TV:n sitta längre bort än 3 meter från soffan, och om avståndet är ännu större bör man hellre titta på Philips 58-tums Platinum-modell.

Ljudkvalitet
Med en TV som den här är en 5.1-hemmabio nästan ett krav. Philips har dock lyckats få ut ett klart godkänt TV-ljud ut det platta TV-kabinettet. Röståtergivningen är klar och tydlig och det finns gott om fyllighet i dialogen. Till musik och framför allt film bör man däremot ha en separat ljudanläggning eller åtminstone en ljudlimpa för att göra den stora bilden rättvisa.

Slutsats
Cinema 21:9 Gold är inte en TV för alla, men för den som vill ha en tvättäkta film-TV – kanske i ett hobbyrum eller en liten lägenhet – är den mitt i prick. Philips-skärmen är en av få TV-apparater som kan visa filmen i sitt rätta format utan svarta fält, och den är dessutom en kompetent 3D- och spelskärm. För samma pengar kan du visserligen köpa en stor 16:9-TV – till exempel Philips egen 55PFL7606 – så detta är och förblir en TV för den som är särskilt filmintresserad, och som gärna vill ha en TV som slår det mesta.

Ljud & Bild tycker

Äkta bioformat. Bra bild. Passar inte alla.

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Duell: Lågpris på OLED-TV

Hisense ULED: En OLED-killer?

Läcker och balanserad bild

Suverän spel-TV

Bästa TV-apparaterna för små budgetar

Vi testar TCL:s största och billigaste TV

Större och bättre TV

De bästa OLED TV-apparaterna

Större TV med mindre budget

Färgsprakande entertainer-TV

Lyxig OLED-TV från Loewe

Samsung TQ98Q80C: Kingsize TV!

Rulla till toppen