TEST AV Olympus OM-D E-M1 Mark II

Den kompletta kameran

Olympus har tagit i för allt de Àr vÀrda och satt ihop en av de allra bÀsta kamerorna vi har testat.

Ljud & Bild tycker:
Hög bildkvalitet, 50 Mp-lÀge, extrem bildhastighet och blixtsnabb autofokus. Full 4K-video. RejÀl, vÀdertÀtad konstruktion.
Sökarkvaliteten hÀnger inte med de bÀsta och menysystemet Àr komplext.

LÄt mig undanröja alla tvivel direkt: Olympus nya stjÀrnskott Àr en fenomenal, hejdundrande bra kamera. Den Àr inte bara Olympus bÀsta, utan en av de allra bÀsta vi har testat nÄgonsin.
Det finns flera skÀl till det, men lÄt oss börja med en liten genomgÄng.
Olympus var först med spegellösa systemkameror och sedan dess har de byggt upp ett omfattande system av kameror, objektiv, blixtar och andra tillbehör. De har gjort det tillsammans med Panasonic, som ocksĂ„ har kameror som bygger pĂ„ Micro Four Thirds-systemet – eller mFT som det ocksĂ„ kallas ibland.
Spolar vi framĂ„t till nutid sĂ„ Ă€r systemet vĂ€l utbyggt till sammanlagt 9–10 kameror, fler Ă€n 60 objektiv och prestanda som inte pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r sĂ€mre Ă€n spegelreflexerna.

Foto: Olympus
Foto: Olympus

Vi har sÀllan sett det mer övertygande Àn hÀr. Olympus OM-D E-M1 Mark II slÄr de flesta spegelreflexer nÀr det gÀller rena prestanda och Àr en av de mest vÀlgjorda systemkamerorna vi har skÄdat! Den Àr en kamera för proffs, en kamera för action, egentligen en kamera för nÀstan vad som helst, inklusive video av hög kvalitet.

Snabbare Àn snabbast
E-M1 II Àr Olympus flaggskepp, dÀr de har stoppat i allt de kan komma pÄ i form av funktioner plus trimmat autofokus, hastighet och bildkvalitet till extrema nivÄer.
LÄt oss ta bildsensorn först. Den Àr en förbÀttrad 20 megapixlars modell som kan ta bilder i extrem 50 Mp-upplösning. Mer om det lite senare, men först: Hastighet!
De snabbaste systemkamerorna har en bildhastighet pĂ„ 10–12 bilder/s. Fast dĂ„ handlar det oftast om de dyraste proffskamerorna. I nya E-M1 fĂ„r du 60 bilder/s – i RAW-format! – nĂ€r den elektroniska slutaren Ă€r vald. Visst, dĂ„ Ă€r det bara autofokus pĂ„ den första bilden, sedan Ă€r skĂ€rpan lĂ„st tills du slĂ€pper utlösarknappen, men Ă€ndĂ„: 60 fps!
Behöver man fokusjustering mellan varje bild sĂ„ sjunker hastigheten till 18 bilder/s, men det rĂ€cker för att klĂ„ Canons och Nikons mĂ„nga gĂ„nger dyrare professionella spegelreflexer. Även med mekanisk slutare Ă€r hastigheten 15 eller 10 bilder/s.
Olympus har Ästadkommit det hÀr med hjÀlp av en ny TruePic VIII-bildprocessor och ett nytt hybrid-fokussystem, Dual FAST. Som kombinerar 121 fokuspunkter med fas- och kontrastbaserad fokus. Under vÄrt test fungerade detta pÄ ett övertygande sÀtt.
Du kan vÀlja fokuspunkter sjÀlv och anvÀnda skÀrmen som utlösare. Peka bara pÄ skÀrmen dÀr du vill att bilden ska vara skarp sÄ ser kameran till att det blir korrekt fokusering, ljusmÀtning och exponering. NÀr du behöver sÀker skÀrpa i actionbilder sÄ lÄter du kamerans autofokus följa motivet och vÀntar med utlösaren tills du vill ta bilden.
Eller sÄ kan du vÀlja en annan metod för att garanterat fÄ skarpa bilder.

Pro Capture
Den hÀr kameran kan nÀmligen ta bilder innan du har tryckt ner utlösarknappen helt och hÄllet. VÀljer du Pro Capture-funktionen sÄ rÀcker det med att trycka ned utlösaren halvvÀgs. DÄ tas 14 bilder i snabb takt. EfterÄt kan du vÀlja det bÀsta ögonblicket frÄn bildserien som visas pÄ skÀrmen. Praktiskt nÀr du vill vara sÀker pÄ att actionbilden blir som du vill.

Foto: Olympus
Foto: Olympus

E-M1 Mark II Ă€r med andra ord snabb. Men det finns mer. Som vanligt för Olympus finns det en femaxlars bildstabilisator inbyggd som gör det möjligt att ta skarpa bilder med upp till 5,5 steg lĂ€ngre slutartid. Eller 6,5 steg om den anvĂ€nds tillsammans med den oerhört fina 12–100 mm-zoomen vi testade med. Som har inbyggd optisk bildstabilisator som kombineras med kamerans stabilisering.
Men det Àr inte allt. Det stabila, vÀdertÀtade kamerahuset rymmer dubbla SD-kortplatser, en vridbar pekskÀrm, en 2,36-megapixlars elektronisk sökare och 4K-videofunktion.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

Och det slutar inte dÀr. Kameran stöder ocksÄ fokusstapling, vilket Àr praktiskt vid makrofotografering eftersom man kan ta flera bilder pÄ exempelvis en blomma och sedan sÀtta ihop bilder med olika fokuspunkter till en enda. Det ger större skÀrpeomrÄde i makrobilder. HÀr finns ocksÄ Olympus Live Composite och Live Bulb, sÄ att man kan ta fina stjÀrnbilder eller göra snygga bilder av rörliga ljuskÀllor.

50 megapixlar
Tillbaka till de 50 megapixlarna. Precis som med Olympus PEN- F gÄr det att ta bilder i 50 Mp. Det görs genom att bildsensorn förflyttar sig Ätta gÄnger i halva pixelsteg och sedan sÀtter processorn ihop informationen till 50 Mp-upplösning.
Funktionen krĂ€ver att kameran Ă€r helt still – alltsĂ„ sitter pĂ„ stativ – och att motivet inte rör sig. Även löv som vajar i vinden ser suddiga ut i hög upplösning, och smĂ„ vĂ„gor eller rinnande vatten kan bli oskarpt. Tittar man nĂ€rmare pĂ„ bilderna sĂ„ gĂ„r det att skymta tandade ojĂ€mnheter, men allt som Ă€r helt stilla under den korta sekund som kameran behöver för att samla in informationen blir extremt skarpt.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

DetaljskÀrpan blir synbart bÀttre och stillastÄende motiv fÄr mer djup och realism. Helt enkelt eftersom upplösningen Àr sÄ extrem.

4K-video
E-M1 II Ă€r den första Olympus-kameran med 4K-video. Äkta 4K dessutom, med Cinema 4K eller UHD som det ocksĂ„ kallas. NĂ€r bredden Ă€r 4096 pixlar i stĂ€llet för 3840 som 4K har. Det ger den vĂ€lbekanta upplösningen 8,3 megapixlar, fyra gĂ„nger sĂ„ hög upplösning som 1080 HD-video. HĂ€r fĂ„r man upp till 237 Mbit/s bitström med 4K och kan vĂ€lja mellan 30, 25 och 24 bildrutor/s.
För fotografer som sysslar med avancerad efterbehandling av inspelningarna Àr det kÀckt att veta att kameran skickar ut komprimerad 4:2:2-video genom HDMI-utgÄngen. DÀr sitter ocksÄ USB 3-porten och kontakter för hörlurar och mikrofon.
Kameran sÀljs för övrigt med en liten blixt med vinklingsbar reflektor, som dessutom stöder trÄdlös styrning av externa blixtar och kan anvÀnda Olympus HLD-9-vertikalgrepp med plats för batteri. Och sÄ finns undervattenshuset PT-EP14 som tÄl djup ner till 65 meter.

SÄ Àr den att fotografera med
Kameran lĂ€gger sig i mellanskiktet nĂ€r det gĂ€ller storlek och Olympus har inte gjort mĂ„nga förĂ€ndringar jĂ€mfört med föregĂ„ngaren E-M1. Den mest betydande – och uppskattade – Ă€r ett större, högre handgrepp. Som har plats för fler fingrar och ger ett bĂ€ttre grepp nĂ€r man till exempel har satt pĂ„ ett tungt teleobjektiv.
PekskĂ€rmen gĂ„r att vinkla och vridas runt och nĂ„gra av knapparna har flyttats lite. Men de som har anvĂ€nt föregĂ„ngaren kommer att kĂ€nna igen sig snabbt. SkĂ€rmmenyerna har fĂ„tt en genomgĂ„ng, men det mesta nya Ă€r kosmetiskt. Du mĂ„ste fortfarande blĂ€ddra en hel del med de tvĂ„ (programmerbara) instĂ€llningshjulen – eller fyrvĂ€gsknapparna – för att hitta rĂ€tt bland de omfattande menyalternativen.
MÄnga av knapparna och flera av rattarna gÄr att programmera. De kan anvÀndas för att nÄ instÀllningar som anvÀnds ofta med en tryckning, i stÀllet för fem, vilket gör den avancerade kameran vÀldigt flexibel och anpassningsbar.
Fotografen kan lagra tre olika uppsÀttningar instÀllningar i Custom 1 till Custom 3, som man snabbt kommer Ät pÄ det lÄsbara programhjulet. DÀr finns ocksÄ de mÄnga olika konstfiltren, som i viss grad kan anpassas efter anvÀndaren och lÀgger pÄ effektfulla filter i (JPEG-)bilderna.
Man kan ocksĂ„ anpassa de svartvita instĂ€llningarna, justera fĂ€rgprofiler, fĂ€rgbalans, fĂ€rgtemperatur, fĂ€rgmĂ€ttnad – och redigera rĂ„filer i kameran. Det finns mycket mer att leka mer, betydligt mer Ă€n vad vi har spaltplats för att berĂ€tta om hĂ€r.
De flesta av knapparna Àr tillrÀckligt stora för att kameran ska kunna skötas med handskar pÄ, och de med glasögon kan se i stort sett hela sökaren. Det mesta fungerade utmÀrkt Àven i föregÄngaren, sÄ Olympus har klokt nog inte gjort för mÄnga krumsprÄng med ergonomin i mark II-versionen.

Bildkvalitet och 50 Mp
JÀmfört med konkurrerande modeller som Fujifilm X-T2, Olympus PEN-F och föregÄngaren E-M1 finns det nÄgra större och nÄgra mindre synliga förbÀttringar i bildkvalitet. Den Äldrande 16 Mp-bildsensorn i E-M1 levererar inte samma detaljupplösning som mk II-versionen och bÄde fÀrgÄtergivning och bilddynamik Àr bÀttre hÀr.

Foto: Olympus
Foto: Olympus

Föga ovĂ€ntat pĂ„minner bildkvaliteten mycket mer om vad man fĂ„r med PEN-F och ligger lite – men inte vĂ„ldsamt mycket – efter Fujifilm X-T2 nĂ€r det gĂ€ller detaljupplösning. VĂ€ljer man 50 Mp-lĂ€get sĂ„ Ă€ndrar det sig till Olympus-kamerans favör, fast dĂ„ mĂ„ste man som sagt anvĂ€nda stativ, vilket sĂ€tter klara begrĂ€nsningar för vad som gĂ„r att fotografera i hi-res-lĂ€ge.
50 Mp ger en mÀrkbar förbÀttring av detaljskÀrpan och kameran Àr faktiskt fullt i klass med Canon EOS 5DSR med 50 Mp-sensor i fullformat och Sony a7r II med 42 Mp-sensor i fullformat.
FÀrgbalansen Àr en klar förbÀttring mot föregÄngaren och hudtoner Àr mycket neutralare och mjukare. Mer som PEN-F faktiskt, och det gÀller Àven bruset. Det Àr oerhört vÀlkontrollerat upp till ISO 6400-kÀnslighet och kornbruset behagligt dÀmpat, Àven om det Àr synligt vid höga ISO-vÀrden.
JĂ€mfört med ovan nĂ€mnda fullformatkameror och X-T2 Ă€r brusomfĂ„nget ungefĂ€r ett exponeringssteg lĂ€gre. AlltsĂ„ Ă€r bruset frĂ„n en Canon EOS 5DSR – eller Nikon D810, för den delen – vid ISO 6400 ungefĂ€r samma som man fĂ„r med E-M1 II vid ISO 3200.

Autofokus
Bildkvaliteten uppvisar alltsÄ smÄ och stora förbÀttringar, men autofokusen ligger i en klass för sig. I kombination med den extrema bildhastigheten öppnar sig möjligheter för skarpare bilder som föregÄngaren inte kommer i nÀrheten av. En serie bilder med fokusspÄrning och uteslutande handhÄllen kamera gav en stor mÀngd knivskarpa bilder som det bara var att vÀlja och vraka bland. Det Àr enastÄende bra, definitivt för en kamera i den hÀr prisklassen.

Foto: Lasse Svendsen
Foto: Lasse Svendsen

 

Bildstabilisator
Tillsammans med marknadens grymmaste bildstabilisator fÄr man skarpare bilder Àven med lÀngre slutartider. Med handhÄllen kamera fick jag skarpa bilder med slutartider pÄ uppemot en sekund, och helt acceptabelt skÀrpa med tre sekunder. Försök göra det med nÄgon annan kamera sÄ blir resultatet grumliga bilder.

Rolling Shutter
Videokvaliteten i 4K Àr milsvida bÀttre Àn 1080 HD-video. SkÀrpan och djupet som den extra upplösningen ger skapar videofilmer av en kvalitet som övertrÀffar det man ser pÄ TV:n hemma. Inkopplad till vÄr referens-TV frÄn Panasonic gav 4K-video frÄn Olympus-kameran en videokvalitet pÄ samma nivÄ som Panasonic Lumix GH4 och Sony a6300. Fast med mÀrkbart mindre rolling shutter vid 25 bildrutor/s, en effekt som orsakar böjda linjer nÀr man filmar och panorerar.

Tar vara pÄ arvet
Olympus har inte gjort nÄgon bÀttre kamera sedan OM-1 kom 1972. Men det betyder inte att den Àr helt perfekt. Till exempel kunde sökaren ha varit skarpare och haft högre upplösning och kontrast. OM-D E-M1 II Àr liten vilket ger mindre plats för knappar, rattar och anslutningar, vilket innebÀr att det Àr trÄngt att komma Ät ibland, och menysystemet Àr fortfarande pÄ stenÄldersnivÄ för en digitalkamera 2017. Trots detta anser jag att OM-D E-M1 Mark II Àr vÀrd vartenda öre. Bildkvaliteten, den höga hastigheten, marknadens bÀsta bildstabilisering och blixtsnabb autofokus gör inte bara detta till en av de mest mÄngsidiga kamerorna vi har testat, utan ocksÄ till en av de allra bÀsta.

Fakta & Betyg:
  • Olympus OM-D E-M1 Mark II
    Typ: Systemkamera med 20 Mp mFT-sensor
    Optik: 4/3 mFT
    SkÀrm: 3-tums vridbar pekskÀrm, 1 Mp
    Sökare: Elektronisk med 2,36 Mp
    Egenskaper: 50 Mp hi-res, wifi, 60/18 bilder/s, 1/32 000 s elektronisk slutare, 5-axlars stabilisator, 237 Mbit/s 4K/UHD-video, vÀderskyddat kamerahus, tvÄ kortplatser, 440 bilders batteritid

    Pris: 20,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Fujifilm XF 23mm F2 R WR

    FörtrÀfflig Fujifilm-optik

    Den hÀr lilla 23 mm-vidvinkeln ger skarpa bilder under alla förhÄllanden.

    TEST: Fujifilm XF 80mm f2.8 R LM OIS WR Macro

    AnvÀndbar makro-tele

    Makroobjektiv behöver inte ha begrÀnsningar. Se bara pÄ Fujifilms makro-tele.

    TEST: Nikon AF-S 105mm F1.4E ED

    Nikon-tele i en klass för sig

    Priset Àr svÄrt att svÀlja men uppvÀgs av den höga bildkvaliteten.

    TEST: Olympus M.ZUIKO Digital ED 45mm f1.2 PRO

    Extrem portrÀtt-tele

    Olympus lilla 45 mm Àr ett av de skarpaste och mest ljusstarka objektiv vi har testat.

    TEST: Sony FE 100mm F2.8 STF GM OSS

    Specialobjektiv för portrÀtt

    Om du vill ha ett annat uttryck i portrÀtten Àr det hÀr rÀtt objektiv.

    TEST: Sony FE 24-105mm F4 G OSS

    Superb resezoom till Sony

    Om man kan leva utan lite ljusstyrka sÄ Àr det den hÀr Sony-zoomen man ska ha.

    TEST: Objektivguide

    VÀlj rÀtt objektiv till kameran

    Optiken Àr viktigare Àn megapixlarna, hÀr Àr en kort guide till vanligaste objektiven.

    TEST: Canon PowerShot G1 X Mark III

    Seriös resekompakt

    Canons lilla kamera har egenskaper som man inte brukar förknippa med kompaktkameror.

    TEST: Panasonic Lumix GH5S

    Maxad videokamera

    Panasonic Lumix GH5S Àr en unik systemkamera, med renodlade egenskaper för proffsvideo.

    TEST: Leica CL

    Legenden lever

    Leica CL har mycket att leva upp till, men lyckas med det viktigaste.
    TEST: Panasonic Lumix G9

    Superb spegelreflexdödare

    HÀr Àr en av de mest lyckade kamerorna vi har testat. En perfekt allroundkamera för erfarna fotografer.
    TEST: Sony Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

    Skarp Zeiss till Sony

    Sonys ljusstarka normalobjektiv Àr nÀstan helt perfekt. Men det kostar.
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×