annons
annons

Test: Bremen 3D8

Och nu – över till något helt annat

Högtalarna från Bremen liknar inte något annat, men ljudupplevelsen är sensationell.

Lyd & Bilde mener

Ljudbilden är fantastisk och upplevelsen av det du hör är intensiv. De här är verkligt spännande och annorlunda högtalare som ibland tar andan ur dig med sitt sätt att presentera musiken.
Ett verkligt annorlunda utseende och en verkligt annorlunda högtalarplacering vara avskräckande för kunder utan öppet sinnelag.

För ett par, tre år sedan presenterades vi för den ”nästan” färdiga prototypen på en högtalare som inte var som någon annan vi sett förr. Den hade varit på utvecklingsstadiet i runt 15 år vid den tiden, men det skulle dröja ytterligare tre år innan den faktiskt kom på marknaden.

Det finns flera orsaker till att det tagit så lång tid. Själva principen på högtalaren är i och för sig ett kabinett med dynamiska element, men den är ändå helt annorlunda i det sätt den bygger upp ljudbilden och får din hjärna att höra förbi fysikens lagar. Vi kan väl säga att den får din hjärna att reagera på ett annat sätt när den uppfattar och behandlar den information den får via dina öron.

Peter Steindl, mannen bakom Bremen 3D8-högtalarna, har alltså utvecklat dem under en mansålder. Hela konceptet vilar på psykoakustikens regler och det har krävt att Peter har läst och åter läst och skapat sig en kunskap om akustik och ljudåtergivning som få kan mäta sig med. Peter förklarar oftast teorin bakom mycket i liknelser för att vi fåkunniga ska kunna hänga med – men han lyckas faktiskt göra de ruskigt komplicerade begreppen någorlunda begripliga.

Det handlar – mycket, mycket kort – om att det du hör inte är det du ”hör”. Ljudvågor i luften träffar dina trumhinnor där de omvandlas till nervimpulser, som det sedan är upp till din hjärna att tolka. Och här är ditt nervsystem sinnrikt utrustat med en mängd olika långa nervbanor som styr riktningsbestämning av ljudet. Det är här som spridningen och linjäriteten i högtalaren kommer in och kan få ditt nervsystem att finare och riktigare behandla alla impulser och därmed skapa en ljudbild av närmast en ny dimension. Det gäller, säger Peter, att avlägsna eller minimera förvrängning i form av fasfel, distorsion och destruktiva rumsreflexer som förminskar musikupplevelsen.

Bremen 3D8 Swedish bronze_300

Lång resa
Från idé och teori till att faktiskt kunna realisera en sådan här högtalare är en lång resa. Några få har hört diverse skisser och försök under årens lopp, och det har skvallrats om att det som folk har hört har varit något helt speciellt. Få har dock trott på att projektet faktiskt skulle kunna realiseras som en kommersiell högtalare. Peter har fått utveckla nya och rätt komplicerade mätmetoder och jag har aldrig förr sett en så väldokumenterad uppsättning mätresultat som dessutom faktiskt också kunde visa de saker som var väsentliga.

Den var i princip klar för ett år sedan, men sedan har det skett en ytterligare utveckling av högtalarelementen där man tagit bort några små distorsioner som kanske inte hade betytt så mycket om det varit en normal högtalare, men där Peter Steindl menar att det hade för stor påverkan i den här högtalaren, där konsistensen i högtalarelementens spridning är hyperviktig.

Bremen 3D8 Tuxedo White_300

Ägget först
Själva högtalaren är formad som ett ägg. Ja, ett tjusigt halvt ägg kluvet vertikalt och som finns i en mängd fräscha färger. Ägget ska hängas på väggen. Hos mig är det sidoväggarna vi talar om, men det går också att placera dem på bakvägg. Det beror lite på rummet.

Högtalaren har tre element, två diskanter som sitter riktade 45 grader från centeraxeln pekande åt var sitt håll samt ett bas/mellanregisterelement som pekar snett uppåt. Jo, det ser lika underligt ut som det låter när man beskriver det. Elementen kommer förresten från Scan-speak och bygger på standardelement som tweakats ordentligt för att användas i Bremen 3D8.

  • Tvåvägs vägghögtalare, basreflex
  • Två 1-tums silkesdome-diskanter med talspole av titan
  • 5,5-tums långslagig bas/mellanregister med talspole av titan
  • Spridning: Halv sfär 2 π (pi) från vägg.
  • Frekvensomfång: 35–25 000 kHz (väggmonterad i rum)
  • Känslighet: 88 dB
  • Impedans: 4 ohm nominell (lägst 3,25 ohm vid 200 Hz)
  • Mått: 54,5 x 37 x 17,5 cm
  • Vikt: 10 kg
  • Pris: 30 000 kr
  • bremen.se
Pris: 30000,-

Flere tester:

NAD C558

Skenet bedrar

Teac TN-350

Användbar allroundare

Rega Planar 1

Bästa budgetspelaren

Audio-Technica AT-LP60BT

Billig rakt igenom

Sällan har det varit så tydligt att priset återspeglar vad man får för pengarna.

5 skivspelare

Skivspelare för nybörjare

McIntosh MT-2

Kvalitet, helt enkelt

Marantz ND8006

Digital brobyggare

Rotel T-14

Tre önskningar på en gång

annons