TEST AV Nikon D4

FullÀndat proffs

Det Àr inte sÄ lÀtt att hitta nÄgot fel pÄ Nikons flaggskepp, men jag ska göra sÄ gott jag kan.

Ljud & Bild tycker:
Hög upplösning. Mycket bra bilddynamik. Hög HD-videokvalitet.
Hög vikt. SkÀrmen Àr inte vridbar. SÀmre batterikapacitet Àn D3s.

Nya D4 Ă€r skrĂ€ddarsydd för fotografer som behöver en snabb och pĂ„litlig kamera som har extrema egenskaper och klassledande bildkvalitet. Åtminstone om man ska tro Nikons marknadsföring. Det hĂ€r Ă€r kameran som ska ta över efter D3s, en av de bĂ€sta – om inte den absolut bĂ€sta – professionella spegelreflexerna vi har testat.

SÄdana hÀr kameror Àr gjorda för att leva upp till krÀvande fotografers hÄrda krav pÄ ett redskap som inte darrar vid Äsynen av köld och snö, smuts och fukt, och som behÀrskar alla ljusförhÄllanden lika bra. Dessutom mÄste de vara tillrÀckligt snabba för att hÀnga med en kungsörn pÄ jakt, en hockeyspelares snabba dragningar och en Formel 1-bil som kommer dundrande mot kameralinsen.

Med andra ord inget man vÀljer en nybörjarkamera till, Àven om vissa av dem kanske skulle kunna fÄnga en kungsörn. Fast knappast överleva nÄgra tuffare klimat. Nikon D4 ska tÄla en del stryk och överleva en 90-minuters fotbollsmatch utan att den ger upp och förstör dagen för sportfotografen.

Snabbare Àn sin egen skugga
Solitt byggd Àr den. RejÀla förseglingar runt knappar och rattar ska se till att hÄlla smuts och vatten ute. Tjockt, greppvÀnligt gummi tÀcker stora delar av kamerahuset som Àr gjort av en lÀttmetallegering.

Snabb Ă€r den ocksĂ„. Blixtsnabb. I vĂ„ra tester knĂ€pper D4 ungefĂ€r 10 bilder i sekunden sĂ„ lĂ€nge utlösarknappen Ă€r intryckt. Med autofokus. NĂ€stan samtliga av alla hundratals exponeringar hade skarpt fokus. Nikon sĂ€ger att D4 hinner med 11 bilder i sekunden om autofokus och exponering lĂ„ses efter första bilden – och om man skulle behöva mer sĂ„ gĂ„r det att fyra av hela 24 bilder i sekunden, fast dĂ„ sĂ€nks upplösningen frĂ„n 16,2 till 2,5 megapixlar.

TillrÀckligt med megapixlar
Imponerande siffror. Kan hĂ€nda att nĂ„gon tycker att 16,2 Mp Ă€r snĂ„lt tilltaget nu nĂ€r Nikon sjĂ€lva har klĂ€mt in 36 Mp i D800 (och D800E), ocksĂ„ dĂ€r pĂ„ en bildsensor i 24 x 36 mm fullformat. Fast de flesta i D4:s mĂ„lgrupp – eller de som köper Canons rivaliserande EOS 1DX som har 18 Mp – har inget större behov av absolut max antal megapixlar.

MÄlgruppen Àr nog mer intresserad av bildhastighet och fokusspÄrning. För med 16,2 Mp pÄ en bildsensor av fullformat Àr man nÀstan garanterad ytterst lite brus, vilken ISO-kÀnslighet man Àn plÄtar med. Fotografen kan ta bilder inomhus och vÀlja upp till ISO 201 800. Ypperligt för alla situationer man inte vill eller kan anvÀnda blixt. Och perfekt med exempelvis handhÄllen fotografering med teleobjektiv nÀr man behöver korta slutartider. Inomhus ocksÄ.

Autofokusen Àr ocksÄ förbÀttrad i D4 och sÀgs vara mer kÀnslig i dÄlig belysning, Àven med objektiv som har mÄttlig ljusstyrka, till exempel f5,6. Kameran har Àntligen fÄtt full HD-videofilmning med 1080/24-upplösning, till skillnad frÄn 3Ds som bara filmade i 720p, och streamar okomprimerad video till minneskorten. D4 Àr för övrigt den första kameran som stöder den nya minneskortstandarden XQD. VÄrt testexemplar hade ett Sony XQD-kort med skrivhastigheter uppemot 128 MB/s.

Nikon D4 har massor av andra och mindre uppgraderingar ocksÄ, bÄde rent tekniska och funktionsmÀssiga, men pÄ grund av platsbrist ska vi bara titta nÀrmare pÄ de allra viktigaste.

AnvÀndning
JĂ€mfört med fantastiska Nikon D3s har sjĂ€lva kamerahuset ocksĂ„ fĂ„tt flera förbĂ€ttringar. Eftersom ljuskĂ€nsligheten Ă€r rekordhög har kameran belysta knappar under och till vĂ€nster om skĂ€rmen – som har vĂ€xt en smula till 3,2 tum – och Ă€ven funktionsratten pĂ„ toppen lyser nĂ€r man knĂ€pper pĂ„ strömbrytaren till höger för att tĂ€nda skĂ€rmen.

Föredömlig ergonomi, hÀr finns knappt nÄgot att klaga pÄ alls.

PÄ toppen, bredvid utlösaren, och dÀr den hör hemma enligt min uppfattning, sitter en sÀrskild knapp som startar och stoppar videofilmningen. PÄ kamerans baksida har Nikon satt tvÄ joysticks, en för vertikalt och en för horisontellt grepp, som underlÀttar att navigera bland instÀllningarna. Effektivt, men inte lika effektivt som Canons hjul eller Olympus OM-D E-M5:s dubbla rattar pÄ ovansidan. Knapparna lÀngst fram runt objektivet tillhör dem som kan programmeras för att aktivera en valfri funktion, sÄ att fotografen sjÀlv kan avgöra vilka funktioner som Àr viktigast att kunna nÄ direkt.

D3s-Ă€gare kanske behöver viss tillvĂ€njning till den nya knapplaceringen, men de trĂ€ffar i stora drag pĂ„ samma vĂ€lgjorda ergonomi vilket gör D4 lĂ€tthanterlig och överskĂ„dlig. Vikten har ökat med ungefĂ€r 100 gram, men viktfördelningen – Ă€ven med AF-Nikkor 70–200 mm f2,8G ED VR II monterad – gör kameran till en barnlek att arbeta med. Man kĂ€nner alltid att kameran samarbetar, med snabb respons, stor och ljus sökarbild med 100 % tĂ€ckning samt en bildkvalitet som man fĂ„r syna lĂ€nge i sömmarna med lupp för att hitta nĂ„got att klaga pĂ„.

Bildkvalitet
Man kan naturligtvis befara enorma mÀngder brus pÄ de högsta ISO-talen. Det behöver man inte göra. NÀr vi tittar pÄ testfilerna som togs med bland annat AF-S Nikkor 50 mm f1,4G och AF-S Nikkor 85 mm f1,8G, Àr upplösningen och detaljskÀrpan enastÄende frÄn ISO 100 till 12 800. Det Àr inte lÀtt att se vad man skulle behöva 10 megapixlar extra till nÀr D4 levererar varorna sÄ till den milda grad med sina 16,2 Mp.

Man kan skönja finkornigt brus redan vid ISO 6400 om man Àr allergiskt mot sÄdant. Men det Àr försumbart, sÀrskilt i utskrifter upp till Ätminstone A2+ utan beskÀrning. Egentligen mÄste man passera ISO 25600 för att bildstörningarna ska tillta sÄ mycket att man kan börja se dem i verkligheten, inte bara pÄ en kalibrerad 2,5K-skÀrm.

Det fanns mycket att gÄ pÄ nÀr jag efterbehandlade filerna frÄn Nikon D4. PÄ hög ISO ocksÄ. Allting över ISO 52 100 introducerar sÄ mycket fÀrgbrus att det Àr ett hÄrt jobb att dÀmpa det i efterhand. SÄ lÀnge man inte tar svartvita bilder, dÄ Àr det lÀtta att förlÄta. De tvÄ högsta ISO-vÀrdena Àr dÀremot bara av akademiskt intresse. Visst kan de anvÀndas om det behövs, men ISO 204 800 kan knappast betraktas som sÀrskilt anvÀndbart.

JPEG-fÀrgÄtergivningen i bland annat hudtoner Àr helt enkelt strÄlande. PyttesmÄ avvikelser finns nog, men de Àr mer mÀtbara Àn synliga. DynamikomfÄnget och kontrastgraderingarna i rÄfiler och TIFF-filer gav mig mycket att arbeta med i efterbehandlingen och tillÀt stora utslag innan en ljus himmel brÀnde ut pÄ skÀrmen eller detaljer grodde igen i mörka omrÄden.

Videokvaliteten gĂ„r det inte heller att klaga pĂ„. Kamerans fokusspĂ„rning hĂ€nger enkelt med rörliga motiv och flexibiliteten som manuell exponeringskontroll ger innebĂ€r att fotografen fĂ„r full kontroll pĂ„ bildkvaliteten. Även ljudet – i stereo – kan regleras i menysystemet.

Det gÄr att filma HD-video i 20-minuterssekvenser och sedan överföra dem okomprimerade ur kamerans HDMI-utgÄng. Det gÄr ocksÄ att beskÀra utsnittet 2,7 gÄnger och fÄ en teleeffekt med motsvarande brÀnnvidd utan att sÀnka upplösningen frÄn 1080p.

Slutsats
Vi hade kunnat berÀtta mycket mer om Nikon D4, hÀr har vi bara tittat nÀrmare pÄ de viktigaste egenskaperna. NÀmligen hastighet och anvÀndarvÀnlighet. Och som alltid bildkvaliteten. Som inte pÄ nÄgot sÀtt ligger efter nÄgon annan kamera vi har testat. TvÀrtom. Upplösningsfantaster kan fÄ sina drömmar uppfyllda med Sony SLT Alpha 77 eller Nikon D800. Yrkesfotografer som behöver en solid, blixtsnabb och framför allt pÄlitlig kamera som levererar hög bildkvalitet i varje exponering fÄr allt med Nikon D4. Som till skillnad frÄn föregÄngaren D3s Àven Àr en seriös video-kamera. Ska man klaga pÄ nÄgot blir det mest hÄrklyverier. Trots det höga priset pÄ drygt 50 000 kronor Àr Nikon D4 en otroligt lyckad kamera som knappt har nÄgra brister alls.

Fakta & Betyg:
    •  Typ: Spegelreflex – proffs
    • Bildsensor/upplösning: Fullformat CMOS/16,2 Mp
    • Minneskort: CF + XQD
    • SkĂ€rm: 3-tums LCD, 921 000 bildpunkter
    Pris: 55,000,-
    Les ogsÄ
    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×