TEST AV McIntosh MP100

Genial grammofonförstÀrkare

McIntosh MP100 löser ett problem – och lĂ„ter sagolikt.

Ljud & Bild tycker:
EnastÄende kul lösning med RIAA-steg för MM- och MC-pickup och inbyggd A/D-omvandlare. Dynamisk och vÀlpolerad ljudbild, sÀrskilt ur digitalutgÄngarna.
Saknar gain-justering samt volym pÄ de analoga utgÄngarna.

En gÄng i tiden var det inte sÄ svÄrt att koppla in en grammofon till stereon. Alla förstÀrkare hade ju trots allt inbyggda skivspelarförstÀrkare. Du vet, den dÀr ingÄngen som bara kunde anvÀndas till skivspelare eftersom de har en speciell tonkurva, och inte funkade med andra ljudkÀllor. CD-spelare, till exempel.
SÄ lÄg det till, men de som var mer Àn genomsnittligt intresserade av bra ljud köpte helst en separat skivspelarförstÀrkare. Som de kopplade in till en av de vanliga ingÄngarna pÄ baksidan av förstÀrkaren.
Men i takt med att skivspelarna gradvis försvann frÄn butikshyllorna, försvann Àven de speciella ingÄngarna pÄ förstÀrkarna. PÄ senare tid har de ersatts av digitalingÄngar sÄ att det Àven gÄr att koppla in digitala ljudkÀllor som kabel-TV-mottagare, TV-apparater och bÀrbara datorer.
Under förutsÀttning att förstÀrkaren har bÄde digitala och analoga kretsar. Men vad gör man om den nya förstÀrkaren enbart har digitala ljudingÄngar och man har sett ljuset och köpt sig en skivspelare?
Lösningen för bÄde nyfrÀlsta vinylÀlskare och gamla vinylveteraner Àr en skivspelarförstÀrkare med digitala utgÄngar. Vilket hittills har varit omöjligt att fÄ tag pÄ.
Men nu gÄr det. Nya McIntosh MP100 Àr nÄgot sÄ sÀllsynt som en skivspelarförstÀrkare med inbyggd analog-till-digital-omvandlare (ADC).

Foto: McIntosh
Foto: McIntosh

Detta Àr deras första separata skivspelarförstÀrkare, som sitter i en likadan kompakt lÄda som den enastÄende streaming-förstÀrkaren MB50. Den har de vanliga analoga utgÄngarna pÄ baksidan och Àr byggd för fantaster som behöver bÀttre ljud frÄn CD-samlingen. UtgÄngarna finns i bÄde obalanserad och balanserad (XLR) form.

ADC
Men sedan upphör likheterna med andra skivspelarförstÀrkare. För hÀr finns Àven en analog-till-digital-omvandlare, vÀl avskÀrmad för att skydda de svaga analoga signalerna frÄn RIAA-steget. AlltsÄ motsatsen till en DAC, som omvandlar digitala signaler till analoga.
SĂ„ MP100 kan du koppla till förstĂ€rkaren som en konventionell skivspelarförstĂ€rkare – eller RIAA-steg som invigda föredrar att sĂ€ga – eller rakt in i en DAC. Antingen separat, eller rakt in i förstĂ€rkaren som blir mottagare.
Ganska sÄ praktiskt.
Utöver de tvÄ analoga utgÄngarna (som för övrigt inte har nÄgon volymkontroll) finns det tre digitala. En optisk, en koaxial och en USB. Den skickar ut en högupplöst 24 bit/96 kHz-signal i PCM-format (samma som CD) direkt till en DAC. Den klarar alla DAC-modeller och USB-porten kan kopplas till en dator. SÄ att du kan rippa och digitalisera LP-skivorna till arkivet. Eller ladda över dem till mobilen. Ser du? Jag sa ju att den var praktisk.
MP100 har tvÄ ingÄngar för skivspelare och bÄda kan vara anslutna samtidigt. Om den ena har MM-pickup och den andra MC-pickup, vill sÀga. De har nÀmligen vÀldigt olika signalstyrka och mÄste förstÀrkas olika mycket.

Variabel pickup-anpassning
FörstÀrkaren passar de flesta pickuper, kanske med undantag för MC-pickuper med extremt lÄg utgÄngsspÀnning. FörstÀrkningen (gain) för MC specas till 60 dB och 40 dB för MM och det gÄr inte att justera detta sjÀlv.
Man kan dÀremot anpassa kapacitansen för MM i stegen 50, 100, 150, 200, 300 och 400 pF (pikofarad) frÄn fronten. Det Àr nödvÀndigt med rÀtt vÀrde, eller sÄ nÀra det gÄr, annars lÄter det konstigt.

Foto: McIntosh
Foto: McIntosh

Kapacitans Àr inte lika viktigt för MC-pickuper, den brukar ligga pÄ fasta nivÄn 470 pF, men belastningsmotstÄndet Àr oerhört viktigt. Det kan stÀllas in till 25, 50, 100, 200, 400 eller 1000 ohm. Det lÀr rÀcka för de flesta MC-pickuper jag kan komma pÄ.
Knapparna pÄ framsidan aktiverar mono, vilket dÀmpar bruset en smula om man spelar mono-skivor, och en brytare kan dÀmpa signalen ur de digitala utgÄngarna för att förhindra överbelastning.

EnastÄende och förförisk
Den lÄter bra. Förbaskat bra. I synnerhet nÀr MP100 kopplas till en separat DAC, men Àven ur de analoga utgÄngarna.
Klangbalansen Àr relativt neutral, med en touch av vÀrme men utan nÄgon hörbar avrullning i botten eller toppen. Den har inget filter, vare sig aktivt eller passivt, men det kommer ÀndÄ förbluffande lite brus ur de analoga utgÄngarna. I den optiska utgÄngen finns det inget hörbart brus, bara ett Àndlöst svart mörker som fÀrgas av musikens alla fasetter.
Den analoga utgĂ„ngen – den balanserade Ă€r för övrigt den bĂ€sta – ger en djup och stor ljudbild dĂ€r det kĂ€nns som om man hör musiken frĂ„n 30:e raden i konsertsalen, men man flyttas fram till 20:e raden nĂ€r ljudet kommer frĂ„n de digitala utgĂ„ngarna. DĂ„ Ă€r dynamiken bĂ€ttre ocksĂ„, med större dynamisk kontrast i framför allt basen.
Keith Jarretts piano i inspelningen frÄn Köln-konserten lÄter större och har mer djupbas genom de digitala utgÄngarna. 2L-inspelningen med Trondheimsolistene Àr extremt detaljrik. Det dÀmpas en aning med de analoga utgÄngarna.
McIntosh-förstÀrkaren mÄlar upp en bergfast ljudbild med ett vÀldefinierat stereoperspektiv. Det finns ett bra djup och jag uppfattar diskanten som bÄde luftig och öppen.
Det Ă€r lite svĂ„rt att jĂ€mföra med andra skivspelarförstĂ€rkare – och DACar för den delen – eftersom kombinationen av RIAA-steg och A/D-omvandlare Ă€r milt sagt sĂ€llsynt.
Min uppfattning Àr att ljudkvaliteten absolut ligger pÄ samma nivÄ som den fina Rega Aria, ett tjusigt litet RIAA-steg (analogt, naturligtvis) som kostar drygt sÄ mycket som MP100. LÀgg dÀrtill digitaldelen (A/D-omvandlaren) sÄ kostar inte MP100 hela vÀrlden.

TvÄ flugor i en smÀll
Behöver man en bÀttre skivspelarförstÀrkare sÄ Àr McIntosh MP100 ett intressant och framför allt vÀlljudande alternativ. Ska den kopplas till en DAC sÄ Àr den nÀstan sjÀlvskriven, eftersom den Àr en unik problemlösare tack vare inbyggd A/D-omvandlare. Och lÄter enastÄende. Speciellt nÀr den Àr inkopplad till en mycket bra DAC. Att den klarar de flesta pickuper gör den oerhört anvÀndbar. Det enda den saknar Àr en volymkontroll, fast det Àr överflödigt för dem som bara ska anvÀnda de digitala utgÄngarna.

Fakta & Betyg:
  • McIntosh MP100
    RIAA-steg och A/D-omvandlare
    ADC: 24 bit/96 kHz
    IngÄngar: Obalanserad analog MM/MC-pickup
    UtgÄngar: Obalanserad/balanserad analog, optisk, koaxial, USB
    MĂ„tt: 29,2 x 9,6 x 42,5 mm

    Pris: 28,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×