TEST AV McIntosh C2600

Rörande raffinerad

Forntiden möter nutiden i en av de mest vÀlljudande förstÀrkarna vi har testat.

Ljud & Bild tycker:
Hela 16 ingÄngar ger stora möjligheter och ljudkvaliteten ligger i tÀten av prisklassen, vilket gör C2600 till ett uppseendevÀckande bra köp.
Den integrerade digitalomvandlaren gÄr inte att byta ut.

En gĂ„ng för lĂ€nge, lĂ€nge sedan var nĂ€stan all elektronik utrustad med radiorör. Rören fanns överallt. I tidiga versioner av datorer, TV-apparater, radioapparater och förstĂ€rkare. Till och med i tidiga versioner av ryska jetplan. Det var före transistorns tid – den lilla kretsen som skulle revolutionera vĂ€rlden.

En enda transistor kunde ersÀtta flera rör, och gjorde bland annat det möjligt att göra smÄ reseradioapparater som hade bra batteritid. Transistorn var liten, billig att tillverka och strömsnÄl.

Japanerna Àlskade transistorerna. National Panasonic, JVC och Sony anvÀnde dem i allt de byggde. Det blev nÀsten ett hederstecken pÄ fronten av en radio, en förstÀrkare eller TV

”Transistorized”, kunde det stĂ„.

Men det fanns de som tyckte att det fanns en nackdel med transistorn. Den spelade inte musik. Trots lÀgre förvrÀngning och mindre brus Àn radioröret sÄ tog det ett tag innan transistorn blev rumsren bland hifi-tillverkarna. SÄ de fortsatte med sina rörförstÀrkare. Stora, tunga och inte speciellt effektiva rörförstÀrkare. Som kunde bli vÀldigt varma, rören hade kort livstid och inte alltid helt perfekt fintrimmad ström och spÀnning.

Men de hade nÄgot som transistorn inte hade: en mycket mer öronvÀnlig harmonisk förvrÀngning. DÀrför föredrog bÄde vissa tillverkare och hifi-entusiaster de opraktiska rörförstÀrkarna.

MÄnga av den tidens mÀrken, till exempel Quad, Audio Research och McIntosh, bygger fortfarande rörförstÀrkare.

Helt enkelt dÀrför att de lÄter vackert.

Digitalomvandlare

Exemplen Ă€r mĂ„nga, men mest ikonisk av alla rörförstĂ€rkare Ă€r kanske McIntosh MC275. NĂ€r McIntosh lade ner produktionen lanserades en sista jubileumsversion i ett begrĂ€nsat antal. Den blev sĂ„ eftertraktad att McIntosh var tvungna att sĂ€tta igĂ„ng produktionen igen – och den pĂ„gĂ„r fortfarande.

MC275 var lÀnge en av fÄ förförstÀrkare, faktiskt nÀstan den enda, som tillverkades i Binghamton utanför New York.

Men inte lÀngre. För ett par Är sedan lanserade McIntosh en lyckad, rörbaserad förförstÀrkare ocksÄ. Den hette C2300 och ersattes senare av C2500, och nu av den senaste utgÄvan som heter C2600.

Som Àr en analog, rörbaserad förförstÀrkare med sammanlagt 16 ingÄngar för ljudkÀllor, inklusive skivspelare med bÄde MC- och MM-pickuper. Man kan skrÀddarsy pickupens motstÄnd och kapacitans sjÀlv.

Tack vare DAC, sammanlagt 16 ingÄngar och en hel rad utgÄngar Àr C2600 en av de mest anvÀndbara highend-förförstÀrkarna vi har testat.

 

McIntosh C2600 Àr byggd pÄ samma sÀtt som C2500, fast med förbÀttrade analoga kretsar och en bÀttre digitalomvandlare.

Den har nÀmligen en inbyggd 32-bitars DAC. Som stöder avspelning av PCM-formatet (CD), men Àven högupplösta ljudfiler upp till DSD256 och DXD 384 kHz via USB-porten pÄ baksidan.

Anslutningar

Det Àr inte den enda digitala ingÄngen. Det finns Àven tre optiska och tvÄ koaxiala. Och en liten DIN-kontakt som Àr McIntosh MCT-kontakt.

Det anvÀnder man om man har nÄgot av McIntoshs SACD/CD-drivverk med MCT-kontakt. MCT450 eller MCT80.

DÄ anvÀnder man en MCT-kabel för att spela DSD-filerna som ligger pÄ SACD-skivor, och utnyttjar DSD-formatets potentiellt högre ljudkvalitet, som mÄnga anser lÄter bÀttre Àn CD-formatets 16-bitars PCM.

TyvĂ€rr – finns det de som sĂ€ger – saknar MC2600 en 110-ohm AES/EBU ingĂ„ng med XLR-kontakt, vilket utesluter vissa drivverk.

Det hade ocksÄ varit praktiskt med en utbytbar, modulbaserad DAC, som den integrerade förstÀrkaren MA9000 har fÄtt. En sÄdan gör det enklare att uppgradera den digitala signalbehandlingen om det skulle dyka upp nya format och bÀttre digitalprocessorer.

Utöver allt detta finns tre balanserade och fyra obalanserade ingĂ„ngar, en Moving Magnet- och en Moving Coil-ingĂ„ng för skivspelare – plus flera utgĂ„ngar för effektförstĂ€rkare.

Liksom de flesta nyare McIntosh-förstÀrkare med hörlursuttag har C2600 HXD (Headphone Cross Feed Director), en krets som ger lyssnaren en kÀnsla av att lyssna pÄ högtalare i ett rum, utan de perspektivrelaterade begrÀnsningar som hörlurar har.

De sex rören lyser nÀr förstÀrkaren Àr uppvÀrmd och redo att börja spela.

 

Sublimt raffinerad

Analogdelen har sex radiorör, som syns under en glasplatta pÄ ovansidan. Fem 12AX7a- och ett 12AT7-rör anvÀnds för att förstÀrka analoga kÀllor och efter ett par sekunders uppvÀrmning Àr förstÀrkaren klar för anvÀndning.

SkivspelaringÄngen Àr strÄlande bra, för att vara inbyggd och inte separat. Den orsakar absolut noll brus, Àven med MC-pickuper som har lÄg spÀnning, och har en perfekt balans och enastÄende kanalseparation. Man fÄr ha en oerhört pÄkostad pickup för att man ska behöva ett bÀttre, separat RIAA-steg.

De andra analoga ingÄngarna Àr lika bra. Trots rören finns det inte nÄgot hörbart brus, och inte heller nÄgon hörbar begrÀnsning i frekvensomrÄdet. Diskanten uppfattas som utstrÀckt och upplöst, kanske inte i lika hög grad som med Ayre KX-R Twenty, men det finns mer vÀrme och klang i ljudbilden frÄn McIntosh-förstÀrkaren.

Det klÀr exempelvis Martin Logan Impression ESL 11A vÀldigt vÀl. De stora elektrostaterna Àr tÀmligen avslöjande. Varenda liten betoning eller avvikelse hörs tydligt i de extremt upplösta högtalarna.

Jag testade de digitala ingÄngarna med en MCT450 kopplad till en MacBook som körde Tidal HiFi. Den inbyggda DACen Àr kanske inte helt i klass med DAC-modulen i exempelvis Gryphon Diablo, eller en separat DAC som T+A DAC 8 DSD, men man fÄr inte underskatta det praktiska med att ha allt pÄ samma stÀlle.

DAC 8 Äterger musiken med skarpare fokus, och lite större detaljrikedom, men skillnaden Àr inte tillrÀckligt stor för jag ska misstÀnka att mÄnga föredrar en separat DAC. I stÀllet för att anvÀnda förstÀrkarens inbyggda. Ingen av dem stöder för nÀrvarande MQA, men Masters-filer frÄn Tidal HiFi lÀt hÀpnadsvÀckande bra.

Remasteringen av Radka Toneffs Fairytales fick mig nĂ€stan fĂ€lla en tĂ„r. ÖppningslĂ„ten gav mig gĂ„shud pĂ„ ett ögonblick och jag var helt oförberedd pĂ„ hur klangen kom ut ur högtalarna. Pianot lĂ€t mycket fylligare, mer naturtroget, Ă€n jag hört det förut, och rösten 
 Ja, rösten. Att kalla den för levande Ă€r en klyscha, men det gĂ„r inte att lĂ„ta bli.

Jag försökte med mer komplicerad jazz och en rad klassiska inspelningar i Masters-kvalitet och varje gĂ„ng var det den övervĂ€ldigande varma klangen och de fina klangfĂ€rgerna som stod i centrum. Man kan fĂ„ stramare regi, skarpare detaljfokus och lite mer upplösning pĂ„ andra hĂ„ll, men jag har aldrig hört en sĂ„ naturlig klang i en ”stereo” av den hĂ€r klassen.

Tillsammans med de massiva MC1.2KW med 1200 watt Àr C2600 en förstÀrkarkombination som kan fÄ de mest krÀsna att sluta sitt sökande efter det perfekta ljudet.

McIntosherna spelar musik, de lÄter inte som datorer som försöker fÄ ettor och nollor att lÄta som musik.

Brusfritt ljud ,trots radiorör.

 

VĂ„r Ă„sikt

McIntosh C2600 Àr bland de finaste förförstÀrkarna vi har testat. Den har allt man behöver i en enda lÄda, som Àr byggd sÄ att den ser mycket dyrare ut Àn den Àr. Ljudet frÄn en C2600 Àr naturligt behagligt, och det spelar ingen roll vilken sorts ingÄng du anvÀnder. Den borde ha haft en utbytbar DAC, helst med MQA-stöd, men det Àr ocksÄ vÄrt enda klagomÄl. Den Àr inte billig, men priset Àr faktiskt relativt lÄgt för en sÄ komplett och vÀlljudande förförstÀrkare.

Fakta & Betyg:
  • Analog förförstĂ€rkare med DAC

    Analoga ingÄngar: 3 balanserade, 4 obalanserade, MM, MC

    Digitala ingÄngar: 3 optiska, 2 koaxiala, USB, McIntosh MCT

    Balanserade/obalanserade utgÄngar, hörlursuttag 24 bit/192 kHz PCM via optisk och koaxial ingÄng

    32 bit/384 kHz DSD/PCM via USB

    DSD64, DSD128, DSD256, DXD 352,8 kHz och DXD 384 kHz

    Webb: psaudio.dk

    Pris: 92,200,-
    Les ogsÄ
    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×