TEST AV Marantz SA-10

Din sista CD-spelare

Marantz referens-SACD-spelare tar hand om alla digitala ljudmedier du kan hitta. Den kostar en hel förmögenhet – och lĂ„ter som tvĂ„!

Ljud & Bild tycker:
Hittar saker pÄ CD-skivorna som du inte visste fanns dÀr. Och spelar alla ljudfiler.
Inget trÄdlöst ljud eller nÀtuppkoppling. Finns fÄ SACD-skivor. Oj, vad den kostar!

Precis som de flesta tillverkare av hemelektronik byter Marantz ut sina vanliga konsumentserier Ärligen. Men sÄ fort gÄr det inte lÀngst upp pÄ den översta nivÄn i sortimentet. DÀr slÀpper man inte ut nÄgra nya modeller pÄ marknaden förrÀn det handlar om tvÀttÀkta innovationer. Och det gör det nu.

Marantz referensserie har nÄgra Är pÄ nacken vid det hÀr laget. FörstÀrkaren PM-11 S3 och SACD-spelaren SA-11 S3 kommer bÄda frÄn 2013. Vad de knÄpat ihop pÄ Marantz sedan dess fick vi se i november, nÀr de avtÀckte mÀrkets nya toppmodeller i Eindhoven i Holland. Marantz legendariske ljudtrollkarl Ken Ishiwata visade upp den integrerade förstÀrkaren PM-10 och SACD-spelaren SA-10. Vi bestÀllde omedelbart exemplar av bÄda för test. I skrivande stund Àr inte förstÀrkaren klar för leverans Ànnu, men den senaste tiden har vi haft SA-10 pÄ besök i testrummet.

Nischat format
SA-10 spelar inte bara CD utan Àven högupplösta SACD (Super Audio CD). Formatet har aldrig fÄtt nÄgon större spridning (det har givits ut ungefÀr 6 200 titlar sedan det kom 1999), men skivornas ljudformat, DSD, blir alltmer utbrett bland audiofiler som utbytesformat för högupplöst ljud.

Utöver CD och SACD spelar SA-10 DVD-skivor med ljudfiler i de flesta format. Och Àn viktigare i en tid nÀr fysiska medier stÀndigt tappar mark Àr att den inbyggda DACen (om den nu kan kallas för en sÄdan, se separat beskrivning) kan anvÀndas för att omvandla ljud frÄn alla signalkÀllor. SÄ den dagen du har köpt din sista CD kan du fortfarande anvÀnda SA-10.

(Foto: Tillverkare)

Som man kan förvÀnta sig av en superlyxprodukt av det hÀr slaget Àr utförandet oklanderligt. Kabinettet Àr gjort av tjock, vibrationsdÀmpande aluminium. Eller rÀttare sagt: en sandwich-konstruktion av aluminium och koppar som ska garantera fullkomlig avskÀrmning frÄn strÄlning utifrÄn. Knapparna och CD-luckan rör sig precist och lÀckert och frÄn skÄran dÀr den mjukt böjda aluminiumfronten möter displayen i mitten flödar blÄtt ljus. Allt Àr sÄ lÀckert och vÀlgjort att man vill Àta upp det med ögonen!

Spelar allt utom nÀtet
Även om fronten Ă€r enkel och stilren sĂ„ har Marantz fĂ„tt plats med ett hörlursuttag med 6,3 mm-jack. Baksidan, som Ă€r gjord av koppar, rymmer i stort sett alla sorters in- och utgĂ„ngar som man kan tĂ€nka sig. Det finns koaxial och optisk in- och utgĂ„ng, USB A (till USB-lagringsenheter) och USB B (till dator). Alla analoga utgĂ„ngar Ă€r rodiumplĂ€terade guldkontakter av högsta kvalitet. Och sĂ„ finns det naturligtvis obalanserade och balanserade utgĂ„ngar. Naturligtvis eftersom bĂ„de SA-10 och den tillhörande förstĂ€rkaren PM-10 har balanserad signalvĂ€g rakt igenom.

Om man bortser frĂ„n balanserade AES/EBU-digitalingĂ„ngar – och det kan man gott tillĂ„ta sig att göra – sĂ„ finns ett komplett urval av direkta digitalingĂ„ngar pĂ„ SA-10. DĂ€remot finns ingen trĂ„dlös uppkoppling eller nĂ€tverkskontakt. Ska du njuta av musikstreaming eller internetradio sĂ„ fĂ„r du alltsĂ„ göra det med hjĂ€lp av en dator eller en streaming-mottagare med digitalutgĂ„ng.

FjĂ€rrkontrollen Ă€r en stilren och prydlig – och förvĂ„nansvĂ€rt tung – historia i plast. Den Ă€r sĂ„ tung att man undrar om det finns tyngder i den för att fĂ„ den att verka gedigen. Även om den inte har samma höga byggkvalitet som spelaren sĂ„ fyller den sin funktion, Ă€ven nĂ€r SA-10 anvĂ€nds som D/A-omvandlare för andra ljudkĂ€llor.

Bara en skiva till!
Testet av Marantz SA-10 har tagit lĂ€ngre tid Ă€n det brukar. Inte för att det tar lĂ„ng tid att upptĂ€cka dess uppenbara kvaliteter, utan för att det Ă€r sĂ„ himla svĂ„rt att stĂ€nga av musiken och sĂ€tta sig vid tangentbordet, man kan ju bara lyssna pĂ„ EN enda skiva till 


Oavsett om det handlar om att sÀtta pÄ en CD, spela en ljudfil frÄn NAS-disken eller lÄta musiken strömma in frÄn Tidal sÄ Àr vi vana vid att det rör sig om stora eller smÄ upplevelser. Att det finns nÄgra album och lÄtar som lÄter helt lÀckert, medan andra Àr smÄtrista rent hifi-mÀssigt.

Det Àr lÀtt att kÀnna igen den ursprungliga analogsignalen i en 1-bits DSD-signal. Det förenklar omvandlingen. Grafik: Marantz.

NĂ€r man lyssnar med SA-10 Ă€r det som att fĂ„ hela sin musiksamling förnyad med bĂ€ttre producerade versioner av samma skivor. Inte helt olikt den gĂ„ngen jag köpte de första ”half speed mastered”-specialversionerna av ”Crime of the Century” och ”The Dark Side of the Moon”. Fast bĂ€ttre, och vansinnigt mycket dyrare.

Det finns naturligtvis fortfarande bra och dÄliga inspelningar, men ljudet Àr mycket bÀttre Àn jag trodde att det gick att fÄ frÄn dem.

(Foto: Tillverkare)

Först och frĂ€mst handlar det om tystnad. Det lĂ„tar kanske bisarrt, men tystnaden och luftigheten runt instrumenten Ă€r nĂ„got av det allra bĂ€sta med Marantz nya referensspelare. Den brusande ”dimman” pĂ„ den akustiska scenen Ă€r som bortblĂ„st, och instrument och röster stĂ„r fria bakom och runtomkring högtalarna.

Det gĂ€ller bĂ„de verkligt akustiska miljöer, som nĂ€r Gidon Kremer och Berliner Philharmoniker tolkar Tjajkovskijs violinkonsert sĂ„ att hartsdammet nĂ€stan spritter i rummet. Eller nĂ€r smĂ„pratet vid borden pĂ„ jazzkrogen Stampen i Stockholm Ă€nnu en gĂ„ng bilder kuliss för vibrafonen pĂ„ skivan ”Jazz at the Pawnshop”. Men det gĂ€ller i lika hög grad Roger Waters manipulerade verklighet i ”Three Wishes” frĂ„n ”Amused to Death”. Röster och ljud dyker upp lĂ„ngt bort i stereoperspektivet, överallt omkring oss och ibland rakt upp i ansiktet. Men alltid precist, tydligt och naket.

Den Ă€r vĂ€rd det – om du vill
Men Ă€r inte 65 000 kronor en absurd summa? Jo, det Ă€r det! För sĂ„ mycket pengar kan man fĂ„ en lyxsemester till ett exotiskt resmĂ„l för hela familjen, en fin begagnad bil – eller till och med ett bröllop. Men highend handlar om prioriteringar, och det finns de som hellre vill ha en signalkĂ€lla av högsta klass.

(Foto: Tillverkare)

Jag har hört fina D/A-omvandlare, till exempel SOtM sDP-1000 och Metrum Acoustics Pavanne som bĂ„da ligger i samma prisklass som SA-10 om man tar med i berĂ€kningen att de bara Ă€r DACar medan man hos Marantz fĂ„r bĂ„de spelare och omvandlare. Men ingen av dem öppnar ett tillnĂ€rmelsevis lika stort fönster in mot konsertsalen eller ger dig ”alla mina skivor Ă€r som nya”-kĂ€nslan.

Slutsats
Chansen för att Marantz SA-10 blir en försĂ€ljningssuccĂ© Ă€r inte sĂ€rskilt stor. Inte med en femsiffrig prislapp för maskin som spelar ett utdöende musikmedium. Och observera dĂ„ att vi talar om CD-skivorna, eftersom SACD aldrig riktigt kom igĂ„ng. Som tur Ă€r kan SA-10 mer Ă€n bara spela fysiska skivor, och Ă€r du pĂ„ jakt efter en digitalomvandlare i den absoluta toppklassen sĂ„ finns det goda skĂ€l att övervĂ€ga Marantz. SA-10 har en sĂ€llsynt förmĂ„ga att fĂ„ ut det bĂ€sta ur digitala medier – och sprida livs levande ljud i lyssningsrummet. Det betyder att den kan just det som Marantz vill Ă„stadkomma: att skapa en ny referens. DĂ€rför förtjĂ€nar SA-10 maxbetyg och vĂ„r varmaste rekommendation.

”DAC-fri” DAC
Marantz har tÀnkt i nya banor nÀr det gÀller digitalomvandlingen i SA-10. Om man Àr filosofiskt lagd skulle man faktiskt kunna hÀvda att det inte finns nÄgon DAC i spelaren.

I stora drag kan SA-10 behandla tvÄ typer av digitalsignaler: PCM-signaler med varierande bit-upplösning samt DSD-bitströmmar.

PCM-signaler frÄn exempelvis CD samplas först upp med en faktor 32 till 256, beroende pÄ inspelningens samplingsfrekvens. Resultatet Àr en PCM-signal med antingen 11,289 MHz eller 12,288 MHz, beroende pÄ om samplingsfrekvensen Àr en multipel av 44,1 eller 48 kHz. DÀrefter skickas signalen genom en sÄ kallad sigma-delta-modulator som omvandlar den till en 1-bits bit-ström som motsvarar en DSD-signal och som kan behandlas ytterligare.

NÀr man spelar en DSD-fil eller en SACD skiva gÄr signalen (som redan Àr en 1-bits bit-ström) direkt till den sista delen av signalbehandlingen, dÀr den omvandlas till en analog signal.

Den smarta med att enbart arbeta med en bit-ström i stÀllet för en PCM-signal Àr att omvandlingen till analog form Àr enklare. En 1-bits bit-ström bestÄr av en högfrekvent fyrkantsvÄg, dÀr bredden pÄ pulserna Àr modulerade med den ursprungliga analoga signalen.

MÀrkesambassadören och ljudtrollkarlen Ken Ishiwata förklarar att man i princip kan hoppa över digitalomvandlingen helt och hÄllet och nöja sig med ett lÄgpassfilter som filtrerar bort den högfrekventa bÀrvÄgen. Riktigt sÄ enkel Àr insidan av Marantz SA-10 inte konstruerad, men Ken Ishiwata hÀvdar dock att signalbehandlingen i SA-10 rent filosofiskt skulle kunna betraktas som rent analog. Exakt hur det fungerar kan han dock inte berÀtta förrÀn Marantz patentansökan Àr godkÀnd.

Fakta & Betyg:
    • IngĂ„ngar: Digital USB A/B, koaxial, optisk, styrsignaler
    • UtgĂ„ngar: Analog (RCA), balanserad analog (XLR), koaxial, optisk, styrsignaler
    • Upplösning: 32 bit/384 kHz (USB), DSD64, DSD128 och DSD256 (11,2 MHz)
    • Filformat: MP3, WMA, AAC, ALAC, FLAC, WAV, AIFF, DSD
    • MĂ„tt/vikt: 44,0 x 12,7 x 41,9 cm/18,4 kg
    • FĂ€rg: Svart, guld
    Pris: 65,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×