annonse
annonse
annonse

Marantz PM-11S3

Det bästa av två världar

Marantz PM-11S3 kombinerar upplösning, luft och en trivsam och varm klang med kraft som räcker för att klämma till med häftiga rytmer och välkontrollerad djupbas. Äntligen en Marantz-förstärkare som har både och!

Fantastisk upplösning Djupbaskontroll Byggkvalitet
Inga digitalingångar Bara en XLR-ingång
annonse

Av alla integrerade förstärkare har PM-11 länge varit Marantz stolthet. Nu har den kommit i sin tredje version, med ändelsen ”S3” i beteckningen. På förhand vet jag inte mycket om den annat än att utförandet är oerhört välgjort. Konstruktionen är som en häftig stridsvagn, utan minsta glapp någonstans. Varenda ett av de 27 kilona är genomtänkt ned till minsta lilla skruv, som alla är av koppar för att inte påverka förstärkarens innanmäte med magnetism.

Direktingång
Förutom de förgyllda linjeingångarna har den nya förstärkaren fått en direktingång som går raka vägen in till effektförstärkarsteget, förbi alla komponenter i förförstärkardelen. Ingången kommer väl till pass om du vill koppla PM-11S3 till en hemmabioförstärkare och utnyttja dess kvaliteter till frontkanalerna. Eller så kan du köpa två Marantz-förstärkare och koppla ihop dem och driva var sin högtalare för att få en ännu mer exakt och välkontrollerad ljudbild.

Förväntningar
Rent ljudmässigt har Marantz satsat på upplösning och finess före ren kraft. Innan jag ens har packat upp PM-11S3 ur kartongen vet jag att den kommer att låta fantastiskt upplöst och ha en varm och angenäm tonstruktur. För 40 000 kronor kommer jag att serveras en ljudbild som är så nyanserad och mikrodetaljerad att jag nästan kan vandra in i den och se alla toner dansa ut ur instrumenten framför mig. Där sångröster omringas av ett landskap av toner som har oändliga strukturer och detaljer.

Det enda jag kommer att sakna är kraft nog för att hålla högtalarelementen i ett järngrepp, att följa varje transient med blixtsnabba vändningar, ända ned till de häftigaste slagen på bastrumman. Marantz-förstärkare brukar alltid vara de snällaste och mest väluppfostrade gossarna i klassen.

Detta är åtminstone vad jag tror mig veta. Men det visar sig att jag inte vet ett dyft …

Provkörning
Kvaliteterna är uppenbara redan med ett par tillfälliga högtalare som inte är speciellt noggrant uppställda i förhållande till väggarna. Det är nämligen inte bara upplösning som flödar ut ur Dynaudio Focus 260, som råkade finnas till hands i testrummet. Bastrumman är fet och slår hårt, och basgitarren är saftig längst ned. Så låter det när vi spelar häftig rock från den matchande nätverksspelaren Marantz NA-11S1.

Förstärkaren hänger med i svängarna och håller kontroll på högtalarna. Gitarrerna ylar tufft och härligt samtidigt som rytmerna pumpar i refrängen av Nine Inch Nails-låten ”The Fragile”. Och samtidigt som Marantz imponerar med så gott om kraft att mina fördomar krossas, visar det sig att jag hade rätt på ett annat område, nämligen upplösningen. Ljudbilden är stor och luftig, med Trent Reznors röst fast och tydligt placerad i mitten, omgiven av ett synth-landskap. Det låter verkligen bra.

Högtalarbyte
Nu är dock Marantz och Dynaudio ändå inte den mest självskrivna duetten. För även om högtalarna absolut är bra känns det som om förstärkaren behöver något med aningen mer aggressivitet i mellanregistret. Focus 260 spelar inte heller djupast bas i klassen och förstärkarens kraftfulla intryck måste testas grundligare med högtalare som är mer gjorda för tryck.

In rullar därför de nya golvstående Artcoustic Stealth Envi. Dynaudio-högtalarna kostar 35 000 kronor och Artcoustic Envi nästan dubbelt så mycket, 60 000 kr. D’Appolito-konstruktionen med 3-tums mellanregister ovanför och under radiatordiskanten samt ett sidomonterat 10-tums baselement, allt huserat i ett stort kabinett, ger Artcoustic-högtalarna ett mer direkt ljud än Dynaudiorna, och basen slår hårdare och djupare.

Och Marantz-förstärkaren behåller greppet. Nine Inch Nails bastrumma går djupt och arbetar hårt. Basgitarren sträcker sig ännu längre ner i frekvensregistret och tar tag i byxbenen på mig där jag sitter i soffan. Vem skulle kunna tro att den här förstärkaren var specad till beskedliga 100 watt per kanal i 8 ohm?

Dynamisk, akustisk musik
I många fall är det inte så lätt att höra skillnad på CD-kvalitet och högre upplösningar. Men Tori Amos ”Night of the Hunters” understryker skillnaderna. Pianointrot på melodiösa ”Job’s Coffin” låter livligare, med större rymd i högupplöst 24 bit/88,2 kHz-version än när exakt samma fil konverteras ned till 16 bit/44,1 kHz.

Marantz_PM-11S3_bakside

Ännu så länge har förstärkaren varit inkopplad till nätverksspelaren med obalanserade kablar. Genom att växla till balanserade XLR-kablar av typen Kimber Kable Hero framträder pianot med ännu fler klangfärger och luft mellan anslagen. Klarinetten låter som om den befinner sig i rummet, med det härliga ljudet från rörbladet av trä i kombination med en rund och fin kropp. Ljudbilden känns ännu större, som om det var något som saknades förut.

Låten ”Job’s Coffin” är förtrollande melodiös, med massor av klangfärger. I den här låten är det faktiskt Tori Amos dotter som står för merparten av sången, hon var bara elva år gammal när den spelades in men sjunger som en fullvuxen kvinna. En vacker sångröst som får fram låtens nerv. Och det understryks verkligen av förstärkaren.

Mot referensen
Det hela låter så stort och komplett att det är på tiden att ta reda på hur Marantz-förstärkaren låter jämfört med referensen i prisklassen: Hegel H300. Det är en väldigt potent förstärkare som har sagolik dynamik i hela frekvensregistret.

Hegel-förstärkaren är en av de kraftigaste i sin prisklass, med 250 watt per kanal. Ändå hänger Marantz med i stort sett hela vägen när gammal hederlig technomusik från Prodigy, närmare bestämt ”Voodoo People”, klämmer till med dunder och brak. Basrytmerna trycker till hårt och häftigt utan att det låter stressat. Det vill säga, ända tills man vrider upp på diskoteksnivå. Då är det uppenbart att Hegel-förstärkaren har ännu mer att gå på när Marantz når sin gräns. Men behöver man verkligen spela så högt? Det hänger lite på högtalarna och tanken med anläggningen. Men jag tycker att nu när tonåren är avklarade för länge sedan så kommer man väldigt långt med Marantz PM-11S3. Desto viktigare är att den låter upplöst och raffinerat och att den suger in lyssnaren i en musikalisk drömvärld.

När det gäller tonkvaliteten i övrigt har nämligen Marantz-förstärkaren vissa fördelar framför Hegel H300. PM-11S3 låter lenare i övertonregistret och öppnar upp mer mellan cymbaler, flöjter och fioler. Den hanterar både manliga och kvinnliga röster på ett sötare sätt. Den har en varmare ton som kan få tunna och analytiska högtalare att rundas av i kanterna en aning. På många sätt låter den helt enkelt lite bättre, i synnerhet med pigga högtalare som har ett välfokuserat mellanregister. Högtalare med rundare mellanregister och aningen mindre attack får däremot ut mer ur Hegeln.

Saknar digitalingångar
Det enda jag vill ge minuspoäng för är att Marantz-förstärkaren bara har en enda balanserad ingång och att den saknar digitalingångar. Därför kan man tjäna mycket på att skaffa en extern digitalomvandlare också, som har balanserade utgångar. Då kopplar man alla digitala signalkällor till omvandlaren och kopplar sedan denna till Marantz-förstärkaren med XLR-kablar.

Vad förstärkaren däremot har, som är desto mer sällsynt, är en skivspelaringång för både MM- och MC-pickuper.

Slutsats
PM-11S3 är ett riktigt förstärkarmästerverk. Förutom typiska Marantz-kvaliteter som upplösning, luftighet och en varm och trivsam klang, har den tillräckligt med kraft för att drämma till med häftiga rytmer och en välkontrollerad djupbas. Äntligen en Marantz-förstärkare som har både och!

Byggkvaliteten är i en klass för sig, och egentligen finns det ingenting alls att klaga på. Bortsett från att vi hade kunnat tänka oss ännu en XLR-ingång och gärna ett par digitalingångar.

Marantz PM-11S3 trivs allra bäst med högtalare som har ett energiskt och livligt mellanregister och en distinkt diskant. Och gärna en saftig och bra djupbas.

Av alla integrerade förstärkare har PM-11 länge varit Marantz stolthet. Nu har den kommit i sin tredje version, med ändelsen ”S3” i beteckningen. På förhand vet jag inte mycket om den annat än att utförandet är oerhört välgjort. Konstruktionen är som en häftig stridsvagn, utan minsta glapp någonstans. Varenda ett av de 27 kilona är genomtänkt ned till minsta lilla skruv, som alla är av koppar för att inte påverka förstärkarens innanmäte med magnetism. Direktingång Förutom de förgyllda linjeingångarna har den nya förstärkaren fått en direktingång som går raka vägen in till effektförstärkarsteget, förbi alla komponenter i förförstärkardelen. Ingången kommer väl till pass om du vill koppla PM-11S3 till en hemmabioförstärkare och utnyttja dess kvaliteter till frontkanalerna. Eller så kan du köpa två Marantz-förstärkare och koppla ihop dem och driva var sin högtalare för att få en ännu mer exakt och välkontrollerad ljudbild. Förväntningar Rent ljudmässigt har Marantz satsat på upplösning och finess före ren kraft. Innan jag ens har packat upp PM-11S3 ur kartongen vet jag att den kommer att låta fantastiskt upplöst och ha en varm och angenäm tonstruktur. För 40 000 kronor kommer jag att serveras en ljudbild som är så nyanserad och mikrodetaljerad att jag nästan kan vandra in i den och se alla toner dansa ut ur instrumenten framför mig. Där sångröster omringas av ett landskap av toner som har oändliga strukturer och detaljer. Det enda jag kommer att sakna är kraft nog för att hålla högtalarelementen i ett järngrepp, att följa varje transient med blixtsnabba vändningar, ända ned till de häftigaste slagen på bastrumman. Marantz-förstärkare brukar alltid vara de snällaste och mest väluppfostrade gossarna i klassen. Detta är åtminstone vad jag tror mig veta. Men det visar sig att jag inte vet ett dyft ... Provkörning Kvaliteterna är uppenbara redan med ett par tillfälliga högtalare som inte är speciellt noggrant uppställda i förhållande till väggarna. Det är nämligen inte bara upplösning som flödar ut ur Dynaudio Focus 260, som råkade finnas till hands i testrummet. Bastrumman är fet och slår hårt, och basgitarren är saftig längst ned. Så låter det när vi spelar häftig rock från den matchande nätverksspelaren Marantz NA-11S1. Förstärkaren hänger med i svängarna och håller kontroll på högtalarna. Gitarrerna ylar tufft och härligt samtidigt som rytmerna pumpar i refrängen av Nine Inch Nails-låten ”The Fragile”. Och samtidigt som Marantz imponerar med så gott om kraft att mina fördomar krossas, visar det sig att jag hade rätt på ett annat område, nämligen upplösningen. Ljudbilden är stor och luftig, med Trent Reznors röst fast och tydligt placerad i mitten, omgiven av ett synth-landskap. Det låter verkligen bra. Högtalarbyte Nu är dock Marantz och Dynaudio ändå inte den mest självskrivna duetten. För även om högtalarna absolut är bra känns det som om förstärkaren behöver något med aningen mer aggressivitet i mellanregistret. Focus 260 spelar inte heller djupast bas i klassen och förstärkarens kraftfulla intryck måste testas grundligare med högtalare som är mer gjorda för tryck. In rullar därför de nya golvstående Artcoustic Stealth Envi. Dynaudio-högtalarna kostar 35 000 kronor och Artcoustic Envi nästan dubbelt så mycket, 60 000 kr. D’Appolito-konstruktionen med 3-tums mellanregister ovanför och under radiatordiskanten samt ett sidomonterat 10-tums baselement, allt huserat i ett stort kabinett, ger Artcoustic-högtalarna ett mer direkt ljud än Dynaudiorna, och basen slår hårdare och djupare. Och Marantz-förstärkaren behåller greppet. Nine Inch Nails bastrumma går djupt och arbetar hårt. Basgitarren sträcker sig ännu längre ner i frekvensregistret och tar tag i byxbenen på mig där jag sitter i soffan. Vem skulle kunna tro att den här förstärkaren var specad till beskedliga 100 watt per kanal i 8 ohm? Dynamisk, akustisk musik I många fall är det inte så lätt att höra skillnad på CD-kvalitet och högre upplösningar. Men Tori Amos ”Night of the Hunters” understryker skillnaderna. Pianointrot på melodiösa ”Job’s Coffin” låter livligare, med större rymd i högupplöst 24 bit/88,2 kHz-version än när exakt samma fil konverteras ned till 16 bit/44,1 kHz. Marantz_PM-11S3_bakside Ännu så länge har förstärkaren varit inkopplad till nätverksspelaren med obalanserade kablar. Genom att växla till balanserade XLR-kablar av typen Kimber Kable Hero framträder pianot med ännu fler klangfärger och luft mellan anslagen. Klarinetten låter som om den befinner sig i rummet, med det härliga ljudet från rörbladet av trä i kombination med en rund och fin kropp. Ljudbilden känns ännu större, som om det var något som saknades förut. Låten ”Job’s Coffin” är förtrollande melodiös, med massor av klangfärger. I den här låten är det faktiskt Tori Amos dotter som står för merparten av sången, hon var bara elva år gammal när den spelades in men sjunger som en fullvuxen kvinna. En vacker sångröst som får fram låtens nerv. Och det understryks verkligen av förstärkaren. Mot referensen Det hela låter så stort och komplett att det är på tiden att ta reda på hur Marantz-förstärkaren låter jämfört med referensen i prisklassen: Hegel H300. Det är en väldigt potent förstärkare som har sagolik dynamik i hela frekvensregistret. Hegel-förstärkaren är en av de kraftigaste i sin prisklass, med 250 watt per kanal. Ändå hänger Marantz med i stort sett hela vägen när gammal hederlig technomusik från Prodigy, närmare bestämt ”Voodoo People”, klämmer till med dunder och brak. Basrytmerna trycker till hårt och häftigt utan att det låter stressat. Det vill säga, ända tills man vrider upp på diskoteksnivå. Då är det uppenbart att Hegel-förstärkaren har ännu mer att gå på när Marantz når sin gräns. Men behöver man verkligen spela så högt? Det hänger lite på högtalarna och tanken med anläggningen. Men jag tycker att nu när tonåren är avklarade för länge sedan så kommer man väldigt långt med Marantz PM-11S3. Desto viktigare är att den låter upplöst och raffinerat och att den suger in lyssnaren i en musikalisk drömvärld. När det gäller tonkvaliteten i övrigt har nämligen Marantz-förstärkaren vissa fördelar framför Hegel H300. PM-11S3 låter lenare i övertonregistret och öppnar upp mer mellan cymbaler, flöjter och fioler. Den hanterar både manliga och kvinnliga röster på ett sötare sätt. Den har en varmare ton som kan få tunna och analytiska högtalare att rundas av i kanterna en aning. På många sätt låter den helt enkelt lite bättre, i synnerhet med pigga högtalare som har ett välfokuserat mellanregister. Högtalare med rundare mellanregister och aningen mindre attack får däremot ut mer ur Hegeln. Saknar digitalingångar Det enda jag vill ge minuspoäng för är att Marantz-förstärkaren bara har en enda balanserad ingång och att den saknar digitalingångar. Därför kan man tjäna mycket på att skaffa en extern digitalomvandlare också, som har balanserade utgångar. Då kopplar man alla digitala signalkällor till omvandlaren och kopplar sedan denna till Marantz-förstärkaren med XLR-kablar. Vad förstärkaren däremot har, som är desto mer sällsynt, är en skivspelaringång för både MM- och MC-pickuper. Slutsats PM-11S3 är ett riktigt förstärkarmästerverk. Förutom typiska Marantz-kvaliteter som upplösning, luftighet och en varm och trivsam klang, har den tillräckligt med kraft för att drämma till med häftiga rytmer och en välkontrollerad djupbas. Äntligen en Marantz-förstärkare som har både och! Byggkvaliteten är i en klass för sig, och egentligen finns det ingenting alls att klaga på. Bortsett från att vi hade kunnat tänka oss ännu en XLR-ingång och gärna ett par digitalingångar. Marantz PM-11S3 trivs allra bäst med högtalare som har ett energiskt och livligt mellanregister och en distinkt diskant. Och gärna en saftig och bra djupbas.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Marantz PM-11S3
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

2 x 100 watt (8 ohm)
2 x 200 watt (4 ohm)
Balanserad ingång: 1 x XLR
Obalanserade ingångar: 3 RCA + skivspelare + bypass + Pre Out
Pre Out-utgångar
Hörlursuttag
Utförande: Champagne eller svart
Pris: 40 000 kr

Pris: 40000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Recension
The Truth Matters

Mörkläggningen om kriget i Irak

Bush-administrationen ljög medvetet om orsakerna till andra Irak-kriget – och pressen lät bli att ställa dem till svars.

Recension
Peppermint

Fullständigt ointressant

Blodtörstig Jennifer Garner i blodfattig actionklyscha.

Recension
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.

Släpp lös musiken

Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.

16x-zoom från Olympus

Kompakt 12–200 mm-objektiv.

Billig Nokia ­överraskar en smula

På flera områden är Nokia 5.1 Plus bättre än man kan förvänta sig för pengarna. Fast ett par kompromisser kommer man inte undan.

test
Audeze Mobius

Utanför huvudet-upplevelse

Audezes lyx-headset bryter mot en av de grundläggande reglerna för hörlurar. Och låter bra!

Bättre skärmkalibrering

Datacolor har förbättrad Spyder-kalibreringen.

Tre nya specialobjektiv från Leica

Så här ser de alltså ut, de tre specialobjektiven som Leica lanserat till M-systemet.

Recension
Velvet Buzzsaw

Konstnärligt mord!

En ganska så misslyckad genreblandning av ironisk satir och slasher-rysare.

annonse
grupptest
6 trådlösa hörlurar

Trådlöst ljud ­ på allvar

Hörlurar för dig som tar ljudkvaliteten seriöst men inte vill bli helt ruinerad på kuppen.

grupptest
5 pickuper i budgetklassen

Den viktigaste delen

En ny och bättre pickup är det enklaste och bästa sättet att få bättre ljud.

Utomhus- och inbyggda högtalare från Sonos

Tillsammans med Sonance har de tagit fram serien, speciellt lämplig för nya Amp.

test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons dvärgstereo utmanar Sonos högtalare och soundbar på deras hemmabana.

grupptest
5 gaming-PC i premiumklassen

Fem häftiga

Det behövs bra grejor när det ska spelas. Vi har gett oss ut på slagfältet med fem bärbara datorer som inte bangar för något.

test
Marantz NA6006

Utsökt spelare med vital brist

Den här nätverksspelaren är lättskött, spelar det mesta och låter jättebra. Men de som strömmar högupplöst musik blir besvikna.

De första bilderna från Lumix S1R

Vi har fotograferat med Panasonics flaggskepp, som kan ta bilder med uppemot till 187 Mp!

Sonus faber går in i väggen

Nu kommer italienarna med lanserar in-wall-högtalare.

Fler Pentax-objektiv

I väntan på nya kameror kan vi glädja oss åt två nya vidvinkelobjektiv.

Hörlurar för battle-spel

Logitech har utvecklat helt ny ljudteknik speciellt för battle-spel.

test
Ring Stick Up Cam Wired

Smidig övervakning som kostar

Man har inte mycket nytta av Ring Stick Up Cam Wired utan ett abonnemang, som gör att Ring laddar upp videofilmerna till molnet.

Ruark har allt

Den här eleganta anläggningen kommer inte förrän längre fram i vår, men kan vara värd att vänta på.

annonse
test
Devialet Expert 140 Pro

Högteknologisk

Marknadens mest avancerade förstärkare har fått en lillebror. Expert 140 Pro är en högteknologisk Formel 1-förstärkare som fler kan ha råd med.

test
Apple Mac Mini 2018

Racertrimmad Mac Mini

Äntligen en ny minidator från Apple med den senaste generationens hårdvara.

Nya koncept från Q Acoustics

Prisbelönta Concept 500 har fått en lillebror som står på egna – mycket ovanliga – ben.

Mer om Panasonics fullformatkameror

Nu har äntligen detaljerna kommit om Lumix S-serien och de första objektiven.

test
Lenovo ThinkPad X1 Extreme

Extremt dyr

ThinkPad-toppmodellen lever bara upp till sitt namn när det gäller priset.

Sonos stöder YouTube Music

Nu har Sonos fått inbyggt stöd för YouTube Music – för de som har Premium-abonnemang.

test
Lenovo ThinkPad X1 Carbon

Klassisk och modern ultrabärbar

ThinkPad X1 Carbon är lätt, elegant, robust och stark på samma gång.

test
Bowers & Wilkins 603

B&W är tilbaka för fullt

Den nya 600-serien öppnar upp ljudet och får fram dynamiken på ett helt annat sätt än föregångarna. Toppmodellen 603 är inget undantag.

LED i stället för blixt

Rotolight är bärbara LED-lampor för foto och video.

Recension
Close

Not even close…

Actionthriller som utspelas i Marocko, knackigt skriven och utförd.

Apple vill ha dina bilder

Om du har några bra ögonblicksbilder som är tagna med en iPhone så kan du ställa upp i ”Shot in iPhone”-tävlingen.

test
Nikon Nikkor Z 35mm f1.8 S

Nikons bästa vidvinkel

Den kostar en del, men 35:an till Nikon Z är snudd på perfekt.

Tungt ljud för tunna plånböcker

En billig men bra soundbar gör underverk i TV-soffan. Här är de fem bästa för under 5 000 kronor.

test
Canon RF 35mm f1.8 IS Macro STM

Användbar Canon-makro

Kompakt, lätt och billig med lysande optisk kvalitet.

Recension
Sex Education, säsong 1

”Masters of Sex” för tonåringar

Skön dramakomedi om sexuellt frustrerade och överkåta ungdomar – och charmigt så det ryker om det!

test
Xiaomi Mi Mix 3

Annorlunda och prisvärd

Xiaomi sticker ut med annorlunda lösningar som är mer intressanta än praktiska.

Recension
The Equalizer 2

Tunn vigilant

Uppföljaren med den stenhårda, ensamma vigilanten lever tyvärr inte upp till originalet.

Olympus: – Nybörjaren är viktig för oss

Under lanseringen av det nya flaggskeppet berättade Olympus om sina tankar om framtida produkter.