TEST AV Marantz PM-10

Musikalisk mÄttstock

Marantz nya referens kostar mycket, men ger mer.

Ljud & Bild tycker:
Upplösning som avslöjar allt och en musikalitet som gör det till ett sant nöje att lyssna. Och i princip obegrĂ€nsat med kraft. What’s not to like?
Riktigt mycket för pengarna, men priset innebÀr ÀndÄ att PM-10 Àr ett nöje för ett fÄtal. Och eftersom förstÀrkaren Àr analog rakt igenom mÄste man lÀgga pengar pÄ en bra DAC ocksÄ.

Det Ă€r bra att ha nĂ„got att se fram emot. Och det har vi haft, Ă€nda sedan vi besökte Marantz huvudkontor i Eindhoven, Holland, i november och fick en demonstration av mĂ€rkets nya referensserie. Serien bestĂ„r av SACD-spelaren SA-10 och den integrerade förstĂ€rkaren PM-10 Vi bestĂ€llde naturligtvis bĂ„da tvĂ„ för test omedelbart. SA-10 har vi redan hunnit testa men förstĂ€rkaren har lĂ„tit vĂ€nta pĂ„ sig. Ända tills nu, nĂ€r produktionsexemplaren kunde slĂ€ppas med ljudtrollkarlen Ken Ishiwatas vĂ€lsignelse och ett provexemplar lĂ€t sig bogseras hem frĂ„n postutlĂ€mningen.
Med en vikt pĂ„ mer Ă€n 20 kg Ă€r Marantz PM-10 en bastant historia att baxa pĂ„ plats i lyssningsrummet. Även om Ă€garna av exempelvis Gryphon-förstĂ€rkare förmodligen betraktar PM-10 som en lilleputt. FrĂ„n utsidan Ă€r slĂ€ktskapet med SA-10 uppenbart. Och den pĂ„minner starkt om andra Marantz-förstĂ€rkare, till exempel PM-11 S3: ett stort block med lĂ€tt böjd framsida och en panel i mitten med en ”fönsterventil” i mitten och blĂ„tt LED-ljus lĂ€ngs kanterna. Om man föredrar ett mer dĂ€mpat utseende sĂ„ gĂ„r naturligtvis det blĂ„ ljuset att stĂ€nga av.
PÄ baksidan, som Àr tÀckt av koppar, hittar man ett urval av olika ingÄngar och utgÄngar i lÀcker kvalitet. Högtalarterminaler Àr gjorda av extra ren koppar, och alla anslutningar man kan tÀnkas vilja ha finns pÄ plats. Om man Àr instÀlld pÄ att köra analogt hela vÀgen, vill sÀga, för PM-10 har inga digitala ingÄngar alls. Den uppgiften hanteras med högsta kvalitet av SA-10, som förutom SACD-spelare har en utmÀrkt DAC. Men detta innebÀr ocksÄ att man mÄste ta med priset pÄ en digitalomvandlare i de redan betydande utgifterna om man investerar i en PM-10.

Baksidan av koppar Àr full av in- och utgÄngar. Foto: Marantz
Baksidan av koppar Àr full av in- och utgÄngar. Foto: Marantz

 

En ny klass
Utsidan mÄ vara vÀlbekant, men under det fem millimeter tjocka kopparlocket finns ett avsteg frÄn Marantz traditioner. PM-10 Àr nÀmligen Marantz första klass D-förstÀrkare i highend-klassen.
Klass D-förstÀrkare Àr betydligt effektivare Àn traditionella klass AB-förstÀrkare. Tekniken gör det möjligt att bygga mer kraftfulla förstÀrkare som har högre effekt men tar mindre plats. PM-10 anges lÀmna 2 x 200 watt i 8 ohm och dubbelt sÄ mycket i 4 ohm. Och det finns inte tvÄ, utan hela fyra effektsteg i det fullproppade kabinettet. PM-10 har nÀmligen en balanserad konstruktion hela vÀgen frÄn ingÄng till utgÄng. DÀrför finns det tvÄ effektsteg till varje kanal, som arbetar spegelvÀnt i förhÄllande till varandra. Förutom att ge dubbelt sÄ mycket kraft och kosta dubbelt sÄ mÄnga komponenter ska den balanserade signalvÀgen kompensera för brus och andra störningar i kretsen. Klass D-förstÀrkarmodulerna Àr Ncore-moduler frÄn hollÀndska Hypex.
En Marantz-tradition som vi dÀremot Äterfinner i PM-10 Àr de sÀrskilda HDAM-förstÀrkarmodulerna som anvÀnds i stÀllet för integrerade operationsförstÀrkare. De anvÀnds rikligt överallt i hela förstÀrkaren. Naturligtvis i en highend-version som heter HDAM SA3. De finns bland annat i RIAA-delen, som Àven klarar moving coil-pickuper.

Ljudet av Marantz PM-10
En del hifi-utrustning imponerar direkt vid första bekantskapen, men visar sig försköna saker och ting vid nĂ€rmare granskning. Andra gĂ„nger visar sig en ”trĂ„kig” förstĂ€rkare att vara en vinnare nĂ€r man lĂ€r kĂ€nna den nĂ€rmare.
Med Marantz PM-10 fĂ„r man en av de sĂ€llsynta ”det var som fan”-upplevelserna direkt nĂ€r musikens första strof presenterar en ljudbild som Ă€r Ă€nnu större, renare och klarare Ă€n det höga priset har byggt upp förvĂ€ntningar om. Och som fortsĂ€tter att imponera, ju mer man lĂ€r kĂ€nna den.

PÄ utsidan syns slÀktskapet med SA-10, SACD-spelaren i samma serie, tydligt. Foto: Marantz
PÄ utsidan syns slÀktskapet med SA-10, SACD-spelaren i samma serie, tydligt. Foto: Marantz

Stor vÀnlig jÀtte
De flesta klass D-förstĂ€rkare kĂ€nnetecknas av en neutral och ofĂ€rgad ljudbild. Men de kan ofta vara trĂ„kiga och oengagerade att lyssna pĂ„. SĂ„ Ă€r det inte med PM-10. Den Ă€r neutral, fast pĂ„ ett snĂ€llt sĂ€tt. Bildligt talat finns det inget tonregister som favoriseras – men alla Ă€lskas.

Hifi-recensenter gillar att berÀtta om hur instrumenten framtrÀder mot en mer eller mindre svart bakgrund. Det lÄter snobbigt, men det finns ett lugn och en renhet i PM-10 som Àr sÀllsynt. Det gör det enkelt att placera instrumenten pÄ den akustiska scenen, precis som man lÀtt kan höra skillnaden mellan rumsklangsenheter och andra effekter som anvÀnts i inspelningen.

FullstÀndig tystnad
FörstÀrkarens tystnad Äterspeglas ocksÄ i sÀttet man tydligt kan urskilja sus och brus i inspelningar frÄn förstÀrkarens eget grundbrus. NÄgot sÄdant finns nÀmligen inte. Eller snarare sagt: det Àr sÄ lÄgt att det aldrig hörs. Inte ens som en obestÀmbar kÀnsla.
Det Àr enkelt att höra hittills oupptÀckta egenheter i favoritinspelningarna. Men trots felen Àr det inte distraherande eller obehagligt att lyssna. Som en tvÀttÀkta referensförstÀrkare kan Marantz PM-10 upptÀcka fel i inspelnings- och uppspelningskedjan, men det handlar framför allt om att Äterge musik.

Dynamik
Jag har sĂ€llan hört en förstĂ€rkare med sĂ„ stort dynamiskt omfĂ„ng. Vibrafonen i ”I’m Confessin’” frĂ„n Jazz at the Pawnshop kĂ€nns bara lite friare Ă€n tidigare och det slĂ„s lite hĂ„rdare med klubborna. PĂ„ samma sĂ€tt Ă€r trummorna i ”Time Be Time” frĂ„n Middle Passage lite mer spĂ€nstiga och basstrĂ€ngarna aningen sprödare. Med minst 200 watt till förfogande finns det resurser för att driva de allra flesta, om inte alla, högtalare pĂ„ rejĂ€la ljudnivĂ„er. Ännu viktigare Ă€r kontrollen och kraften som PM-10 uppvisar Ă€ven nĂ€r den spelar öronbedövande högt.
Med en sÄ hÀftig prislapp Àr det ingen brist pÄ alternativ. Men egentligen finns det fÄ förstÀrkare som Àr vettigt att jÀmföra direkt med. Ska det finnas mÄnga watt under motorhuven finns till exempel danska Gato Dia-400S, som har dubbelt sÄ hög effekt, inbyggd DAC och dessutom Àr en tredjedel billigare. BÄda Àr intressanta och bÄda representerar bra köp. Men för de extra kronorna som PM-10 kostar fÄr men en Ànnu öppnare och mer levande Ätergivning av musiken.
Ska det vara Ànnu galnare sÄ finns det bjÀssar som McIntosh MA8000 och Gryphon Diablo 300, som kommer att fÄ din sjÀl att lÀmna kroppen. Men det kan vara svÄrt att hitta tillbaka hem igen eftersom du mÄste sÀlja mer Àn en njure för att ha rÄd!

Slutsats
Att kalla en förstĂ€rkare som kostar 75 000 kronor för ”billig” Ă€r spritt sprĂ„ngande galet. Och nĂ€r den dessutom saknar en digitaldel verkar det Ă€nnu mer absurt. Men sĂ„ Ă€r det med Marantz PM-10. Om man Ă€r pĂ„ jakt efter en förstĂ€rkare som kan skilja agnarna frĂ„n vetet pĂ„ ett lekande lĂ€tt och musikaliskt sĂ€tt, Ă€ven nĂ€r man spelar högt pĂ„ tungdrivna högtalare i stora rum, Ă€r Marantz PM-10 vĂ€rd vartenda öre.
Marantz har tagit steget in i framtiden men behÄllit sitt klassiska ljud. Att skapa en referensförstÀrkare frÄn scratch med helt ny teknik Àr pÄ grÀnsen till hybris. Utom nÀr det lyckas. Och det gjorde det hÀr.

Fakta & Betyg:
  • Marantz PM-10
    2 x 200 watt i 8 ohm, 2 x 400 watt i 4 ohm
    IngÄngar: Skivspelare (MM/MC), 4 analoga (RCA), 2 balanserade (XLR), power amp direct (RCA).
    UtgÄngar: 2 par högtalare (banan/skruv), styrsignaler (minijack, RCA), Rec out (RCA)
    MĂ„tt/vikt: 44,0 x 16,8 x 40,0 cm/21,3 kg
    FĂ€rg: Svart, guld

    Pris: 75,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×