JVC-DLA-X30B

Test av JVC DLA-X30B

Mörkrets furste

Knivskarp bild, fenomenal svärta och gnistrande dynamik gör JVC:s billigaste 3D-projektor till ett rent fynd.

Plus

Klassledande svärta.
Silkeslen fill-rate.
Oerhört bra dynamik.

Minus

Ingen CMS-kalibrering.
Svag bildprocessning i snabba rörelser.

För de flesta hemmabioentusiaster räcker det inte med 120 tum. Bildkvaliteten måste sitta också. Och nu när 3D-titlarna blivit allt fler så har den extra dimensionen också blivit viktig. Inte för alla, men tillräckligt många för att de flesta nya projektorer i dag kan visa film i 3D.

Sedan får det vara upp till var och en att bestämma sig för hur väsentligt det är med 3D. Om man ändå tittar på nio av tio filmer i 2D är det kanske ingen idé att prioritera maximal bildkvalitet i 3D. Det går nämligen inte – än så länge – att få precis allt på samma gång.

Epson EH-TW9000W är en bra kompromiss som tveklöst gör 3D-entusiasterna lyckliga. Fast för många filmälskare kan faktiskt JVC:s nya DLA-X30 vara ett bättre alternativ. Åtminstone om man mest spelar spel och tittar på film i två dimensioner. X30 har nämligen ett par speciella kvaliteter som konkurrenterna knappt kan uppvisa maken till.

JVC-projektorn har lånat teknik från de mer påkostade och tekniskt mer avancerade modellerna X70 och X90. På papperet ser däremot inte specifikationerna särskilt imponerande ut. Kontrastomfång på 50 000:1 är inget rekord, inte 1 300 Lumen i ljusstyrka heller. Men som så ofta förut som handlar inte X30 om teoretiska möjligheter utan om vad den kan göra i verkligheten.

Svart
Och det är minsann inga småsaker. Här finns en svärta som rivalerna inte man mäta sig med, en supertyst fläkt, en bilddynamik som får ögonen att balansera på kanten av ögonlocken samt en skärpa som är bäst i klassen. Alla som älskar SVART svärta kan sluta leta direkt, det är den här projektorn de ska köpa. X30 är dessutom mycket bättre än sin föregångare X3 på att få fram detaljer, konturer och kontrast i mörka områden.

Den har också en bländare (iris) som kan aktiveras och arbeta med 16 olika ljusöppningar, om man vill ha en ännu bättre svärta.

Vi testade projektorn på en grå Dream­screen Tab V3-duk med gain 1,0, vilket fungerar förträffligt med bildens djupa svärta. Och ger mycket bättre kontrastgraderingar än en vit duk.

Färgstyrning
Svärtan kan vara hur bra som helst, den är inget att jubla över om inte färgbalansen sitter som den ska. I X30 har JVC utelämnat sitt mest sofistikerade färgstyrningssystem men det går ändå utmärkt att justera alla komplement- och sekundärfärger till snudd på perfektion, titta bara på alla mätdata lite längre fram.

Projektorn har inte heller de dyrare modellernas THX 3D-läge eller ISF-stöd för kalibrering. Ändå är det fullt möjligt att förbättra gamma, gråskala och färgåtergivning markant med en kalibrering. Även om bilden inte är dum alls direkt ur kartongen och med grundinställningarna – kanske kalibrerade för hand med hjälp av blotta ögat – finns det inte oväntat mycket att hämta genom att göra en ordentlig kalibrering.

Crosstalk i 3D
Med 3D-film är dubbelkonturerna, även kallad crosstalk, inte helt i klass med Epsons TW9000W – oavsett om källmaterialet är 3D film eller 2D-till-3D-konvertering, som X30 också kan göra. Man kan skymta dubbla konturer i speciellt kontrastrika delar i motivet, allra tydligast i vertikala linjer.

Det ingår inga 3D-glasögon till JVC-projektorn. De måste man köpa till. Då kan man välja mellan de lite äldre PK-AG1 eller de nya uppladdningsbara PG-AG2 som dessutom väger mindre. Ett annat alternativ är Xpands nya X104 som är tunna, lätta och uppladdningsbara. Samtliga fungerar med den externa 3D-sändaren PK-EM1.

Många butiker säljer projektorn i paket med två par glasögon plus sändare, och då hamnar totalpriset på strax över 35 000 kronor.

Linsminne
En käck finess är minnet som kommer ihåg tre linspositioner. Projektorn lagrar objektivets horisontella och vertikala position samt fokus och zoomavstånd, så att man kan ha en inställning för 4:3, 16:9 respektive 2,35:1 utan att bilden hamnar utanför duken när man växlar format.

Konvergensjustering
X30 kan göra konvergensjustering. Det går att förskjuta pixlarna en pixelbredd horisontellt och vertikalt för att rätta till konvergensfel. I praktiken betyder det snäppet skarpare bild, med tydligare färgövergångar, och är en stor fördel att ha i en projektor med tre bildpaneler.

På insidan sitter tre av JVC:s fina D-ILA-bildpaneler monterade bakom den dynamiska bländaren som kan stängas av om man är nöjd med kontrasten och svärtan utan att ha funktionen aktiverad. Allra längst fram sitter ett av klassens skarpaste objektiv. Tillsammans med D-ILA-panelerna som knappt har någon synlig pixelstruktur (så länge du inte trycker näsan mot duken) får bilden en ytterst jämn och uniform skärpa och ljusfördelning.

Pixlarna täcker ungefär 97–98 procent av bildytan, att jämföra med en LCD-panel som klarar ungefär 65 procent. Det säger en hel del om pixeltätheten.

Installation
X30 är stor och blytung. Eftersom den inte väsnas över huvudtaget i normalt lampläge kan den stå nära soffan. Eller eventuellt hänga i taket ovanför. Fast då behöver man ett gediget takfäste att hänga den i.

Tack vare motorstyrd zoom, fokus och linsförskjutning är förstainstallationen en barnlek. När man har värmt up UHP-lampan ser man snabbt att svärtan är i en klass för sig. Detsamma kan man däremot inte säga om färg­återgivningen. Oberoende av färgläge.

Dynamikbomb
Utan kalibrering är nämligen färgerna så övermättade att ögonen blöder. Man måste sänka färgerna rejält för att bilden ska se någorlunda naturlig ut. Lite kalibrering för hand, med hjälp av ett skarpsynt öga, krävs för att få någorlunda drägliga inställningar. Då snackar vi färger, kontrast, ljusstyrka och gamma. Det är grundinställningarna man kan göra innan man går vidare till nästa steg: proffskalibrering.

Som synes på graferna går det att kalibrera X30 till en fantastiskt hög bildkvalitet. Det är bara en sak man inte kan fixa: Crosstalk i 3D, vilket många betraktar som 3D-filmernas akilleshäl. Fast det är inte alls så illa som befarat. Det syns nämligen mycket mindre crosstalk än vad föregångaren X3 hade, det är bara det att JVC inte klarar sig lika bra som den nya referensen, Epsons TW9000. Det går att fintrimma bort det värsta, och då ser det faktiskt helt godkänt ut, men dubbelkonturerna försvinner aldrig helt och hållet. I 3D tappar man mycket ljus också, inte lika mycket som med X3 men allt blir mörkare genom glasögonen, färgerna blir blekare och bildkvaliteten håller inte samma klass som i 2D.

Du får nämligen leta länge om du ska hitta maken till X30 i 2D. Bildens knivskarpa fokus skapar nästan djupkänsla på egen hand, och lägg därtill en svärta med grym kontrast och snudd på ingen förlust av detaljer, så har du en bild många av konkurrenterna bara vågar drömma om. Den svarta bakgrunden på Bruce Springsteens konsert från Hyde Park i London är becksvart, samtidigt som man ser tydliga detaljer i skuggor. Skarpögda – och textilkunniga – kan säkert skymta vilket slags sömmar som används för att hålla ihop Springsteens svarta skjorta. Så bra är det faktiskt.

Efter kalibrering sitter även färgerna fint. Med CMS hade det kunnat bli ännu bättre, men vill man ha den funktionen får man punga ut med betydligt mer och köpa DLA-X70.

Snabba panoreringar och sport och action, där man följer hastiga rörelser på duken, kan orsaka svaga hackningar i föremål som flyttar på sig. Men även här går det att kalibrera bort det värsta och då blir flytet i scenerna märkbart bättre.

Slutsats
Även utan CMS går det att få en spektakulär bild från JVC DLA-X30. Tack vare klassens bästa svärta och ett knivskarpt fokus är bilden inte så lite maffig på en 106-tums duk. Om man tycker 3D är viktigt är Epson TW9000 ett bättre alternativ, men i 2D handlar det mest om vad man gillar. Och då dyker Sony HW30 upp som ett annat alternativ. Men ingen annan har samma intensitet i bilden som X30, med beckmörk svärta som beroendeframkallande fundament. Priset är absolut konkurrenskraftigt, men JVC-projektorn måste kalibreras för att ge sitt allra bästa.

Mycket att tjäna på kalibrering

av: Gorm Sørensen

En professionell kalibrering får fram det bästa ur varje projektor, och i X30:s fall finns det mycket att hämta. 

Trots att DLA-X30 i mångt och mycket är samma projektor som sina dyrare ”syskon” har JVC gjort en hel del för att kunna sänka priset. En av anledningarna är att minstingen i serien har en mycket enklare kalibreringsprogramvara. Ur den synvinkeln är X30 unik i prisklassen eftersom den inte har något fullvärdigt kalibreringssystem för färgåtergivningen. Vi är därför låsta vid JVC:s förprogrammerade färglägen och kan inte anpassa färgerna efter vår egen duk.

Programfel
Direkt ur kartongen är DLA-X30 bedrövlig att skåda eftersom färgtemperaturen är synnerligen olinjär i gråskalan. Som synes i illustrationen av ”RGB-balans före kalibrering” är rött svagt medan grönt fullständigt tar överhanden i den mörkare änden av gråskalan. Denna extrema avvikelse är lyckligtvis (?) bara ett programfel i projektorn, för gråskalan förbättras markant när vi går in i RGB-balansen och gör ändringar. En klickning nedåt på grön bias så ser hela gråskalan genast betydligt bättre ut. Inte ens om jag ändrar tillbaka till ursprungsläget får jag samma extrema avvikelse som direkt ur kartongen.

Före och efter kalibrering
När ”programvarufelet” är ute ur bilden finns det ännu mer att hämta av X30 genom att kalibrera gråskalan. Normalt sett görs detta genom att justera RGB gain och bias, där ljusstyrkan i rött, grönt och blått fintrimmas för att få en bestämt färgtemperatur (D65). Programvaran är dock så illa konstruerad av JVC att vi måste använda oss av gammakontrollen för att kalibrera gråskalan ordentligt. JVC har däremot ”världens bästa” gammakontroller, så vi får till en perfekt gråskala, trots en något tidskrävande ”omväg”.

Med kontroll på ljusstyrka, kontrast och färgtemperatur, väljs också rätt färgläge. Som du kan se i illustrationen ”Gamut CIE” är standard-färgrymden någorlunda i närheten av den önskade BT709. Vad som inte syns i illustrationen är att ljusstyrkan i varje färgkanal inte stämmer till 100 procent, vilket till exempel resulterar i aningen mindre korrekta hudtoner än i konkurrenterna Sony HW30 och Epson TW9000.

Med exemplarisk gråskala och hög bilddynamik i mörka scener uppvisar X30 ett otroligt djup i bilden. Grundkontrasten uppmätts till hela 43 000:1 i kalibrerat läge (59 800:1 med stängd iris) och X30 är alltså en solklar referens i sin prisklass. Dynamiken är dessvärre inte lika bra i ljusa scener (ANSI-kontrast 276:1), där är faktiskt X30 sämst i klassen.

Klyschan ”mörkrets furste” har använts många gånger om JVC-projektorer, vilket X30 försvarar med glans.

On/off kontrast:
34.142:1 – åpen iris
43.333:1 – halvveis lukket iris
59.800:1 – lukket iris

ANSI kontrast:
280:1 – åpen iris
271:1 – halvveis lukket iris
260:1 – lukket iris

Gamma -Före kalibrering

Gamma – Efter kalibrering
 

 

RGB Balance – Före kalibrering

 RGB Balance – Efter kalibrering

 

Gamut CIE – Före kalibrering

 Gamut CIE – Efter kalibrering


Kommentarer