Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

test: Jern w8000

Columbi ägg i gjutjärn

Audioform har smält ihop en högtalare som är så billig och bra att alla kan vara med.

Av / 2018-01-29 - 11:13
Jern w8000
John Hvidlykke

De ovanliga högtalarna Jern 14 tog oss med storm när vi testade dem 2017. Förutom ett distinkt utseende och ett ännu mer distinkt material i form av gjutjärn, imponerade de med ett fenomenalt prisvärt perspektiv och rent ljud.

Nu är danska Audioform tillbaka med en ny och inte mindre udda högtalare som heter Jern w8000: en rund, platt vägghögtalare med en diameter på 32 cm. Valet av material är detsamma – för när företaget håller till i ett järngjuteri så använder man naturligtvis husets produkt, som dämpar vibrationer många gånger bättre än trä och som kan gjutas i nästan vilken form man vill.

Precis som storebror Jern 14 handlar det om en tvåvägshögtalare med slutet kabinett. Den slutna konstruktionen är delvis vald för impulsåtergivningen skull och dels för att få en djupare (!) bas. Det senare ska vi återkomma till.

Båda elementen kommer från Wavecor: En 22 mm domediskant och ett 5,25-tums baselement med membran av flätad glasfiber. Delningsfiltrets branthet är 12 dB/oktav. Även om vi befinner oss i de lägre prisklasserna har Audioform valt spolar och kondensatorer från Mundorf – ”eftersom de bara låter så mycket bättre”.

(Foto: Jern)

 

Rummet hjälper till

Jern 14 behöver en subwoofer men w8000 är byggd för att klara sig utan assistans i basen. Det beror dels på ett aningen större kabinett, som ger ett betydande tillskott i de lägre oktaverna. Själva väggplaceringen ger ett 3 dB lyft och kreativ användning av naturlagarna hjälper också till.

”Vi vet från början att högtalaren sitter på en vägg. Och vi kan räkna med att en högtalare av den här storleken förmodligen används i ett mindre vardagsrum. För att utnyttja platsen i rummet bäst ställer de flesta sin soffa med lyssningsplatsen mot bakväggen”, säger Ole Lund Christensen, som är chef för Audioform och som har konstruerat högtalaren.

Placeringen i rummet innebär att man får så kallat ”room mode”, alltså en förstärkning av basen runt 40 Hz precis på lyssningsplatsen. I praktiken får man tack vare rummets förstärkning en extra oktav.

Att placera Jern w8000 görs på ett lite annorlunda sätt än vi är vana vid. Det behövs ingen runtflyttning på golvet. Å andra sidan bör man fundera igenom och räkna på placeringen noggrant innan man sätter borren i väggen. Lyckligtvis hade vi en plats som gav en lagom bred stereotrekant med en lyssningsplats mot bakväggen. Audioform rekommenderar en placering strax över huvudhöjd. Hos oss passade det med centrum 120 cm över golvet.

Högtalaren hängs upp med en enda skruv i ett fäste på baksidan. Skruven ska helst ha ett snett eller kilformat huvud, så att tyngdkraften pressar högtalaren närmare väggen.

Att placera en högtalare mot en vägg är inte på något sätt en automatisk genväg till hifi-himlen. För det första prickar den rummets samtliga resonanser, vilket gör det mycket svårt att kontrollera basåtergivningen. För det andra påverkas placeringen av ljudets spridning, och vägghögtalare har ofta problem med djupperspektivet. Att det fungerar för Jern w8000 beror på de val som gjorts under konstruktionen. Och man måste sitta tätt intill bakväggen för att få önskad effekt. För övrigt underlättar det om bakväggen har en relativt bra akustisk dämpning. I vårt fall var den täckt av böcker, vilket begränsade reflektioner.

Resonansfria burkar

Jern w8000 ser ut som två svarta plåtburkar på väggen. Men trots att jag känner till föregångarens egenskaper var det en av de där ”det var som fanken”-upplevelserna som gör det både så roligt och så svårt att vara hifi-testare.

För det första låter de stort. Orkesterverk fyller hela väggen och ger en överväldigande känsla av att hela Wienerfilharmonikerna står i vardagsrummet, från vägg till vägg och från golv till tak.

De flesta högtalartillverkare jobbar stenhårt med att göra sina högtalare så befriade från färgande kabinettresonanser som möjligt. Men så finns det också ett fåtal riktigt ljuddöda högtalare, till exempel Q Acoustics Concept 500 och Jern 14 – och så nu även Jern w8000. Att slippa det dämpade mumlet från kabinettets ytor ger en speciell naturlighet till framför allt röster. Oavsett om det är rap i ”Right Hand Man” från Hamilton eller en späd Sinead O’ Connor i ”Scarlet Ribbons”.

Jern w8000 ser inte ut som något annat. En 32 cm stor ”burk” av gjutjärn. Men med den svarta eller vita tygstrumpan blir de nästan osynliga. (Foto: Jern)

 

Tillämpad fysik

Sist men inte minst har vi basen. Installerad enligt tillverkarens anvisningar finns all bas man kan önska sig. ”No Sanctuary Here” med Chris Jones låter fett och solitt, och till och med basmonstret ”Limit to Your Love” med James Blake klarar sig undan helskinnat. Men även om det handlar om fysik så verkar det nästan onaturligt att höra två femtumselement spela så mycket bas! Någon subwoofer behövs inte, och det skulle vara svårt att hitta en som låter lika torrt.

Men naturligtvis har även w8000 sina begränsningar. För det första behöver de en hel del effekt. Rekommendationen säger 15 till 150 watt, men vi var tvungna att vrida upp volymen ordentligt på den 180 watt tunga NAD M32 för att få igång dem. Djupperspektivet är inte lika stort och djupt som med Elipson Prestige Facet 8B, som kostar ungefär lika mycket. Så i stället för ett fönster in till konsertsalen får man snarare en känsla av att bandet står och spelar i vardagsrummet framför högtalarna. Och även om ljudet är föredömligt befriat från resonanser så hade nyanseringen – i en helt idealisk värld – kunnat vara bättre. Fast då befinner vi oss långt bortom den här prisklassen.

Jern 14-modellen finns i flera prisvarianter. Det hade varit intressant att höra samma w8000-kabinett med mer sofistikerade högtalarelement ombord.

Slutsats

Vägghögtalare är sällsynta och högtalare i så extrema material som smidesjärn är ännu sällsyntare. Designen på Jern w8000 kommer att vara en vattendelare, även om vi å andra sidan tycker det är synd att gömma högtalaren bakom en tygstrumpa. Rent ljudmässigt handlar det dock om en högtalare som det inte finns många av. De små metallburkarna sätter fart på rummet på ett sätt som gör att man måste nypa sig i armen. Och de gör det av en kvalitet och till ett pris som gör att man tror att fortfarande drömmer. De får därför våra bästa rekommendationer.

Ljud & Bild tycker

Stort ljud, befriat från resonanser. Tar nästan ingen plats. Mycket för pengarna. Designen passar inte alla. Placeringen är krävande. Behöver mycket effekt.

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Smalare – och mjukare

Sätter fyr på festen

Sony ULT Field 1: Bärbar högtalare med saftig bas

Nostalgi i praktiskt paket

Vi trodde att de var dyrare

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Trådlösa guldpokaler

Ljud & Bild
Rulla till toppen