annonse
annonse

test: Beats Studio Pro

April 2018
Beats Studio Pro
April 2018
Beats Studio Pro

Stabilt byggda med dynamiskt ljud

Beats har oförtjänt dåligt rykte, det är Pro-modellen är ett hörbart bevis på.

Massiv basdynamik med stenhård kontroll och bra dynamisk kontrast. Fyllig och klangrik ljudbild. Oerhört gedigen byggkvalitet.
Styv bygel och klämmer en del på öronen. Inte en av de mest detaljerade lurarna.

Den stora Beats Pro får inte förväxlas med DJ-utgåvan som vi testade för ett par år sedan. Det enda de har gemensamt är namnet och användningsområdet.

Hörlurarna vänder sig till diskjockeys, musiker, studiotekniker och andra som behöver något robust som spelar högt, låter bra och tål en omgång.

De får inte förväxlas med ATH-M-serien från Audio-Technica eller SRH-versionerna som Shure bygger för studiobruk. Beats Pro ställer upp i en annan liga. Åtminstone när det gäller konstruktion.

De stora hörlurarna, som bara finns i mattsvart, väger 400 gram och är för säkerhets skull byggda av solid metall. Bygel, upphängning, skruvar och kuddar är av en annan kvalitet än normalt och vittnar om de här lurarna tål att släpas längs golvet i ett par år innan de går sönder.

Förtroendeingivande är ordet.

Närmaste konkurrenten är Philips A5-Pro, som utvecklades i samarbete med DJ:n Armin van Buuren. Också den är av det solida slaget, med slutna öronkåpor, tjock spiralkabel och löstagbara öronkuddar.

Det finns inga tekniska specifikationer för Beats Pro. Apple berättar inte mycket mer än om hörlurarnas egenskaper. Till exempel att de säljs med två kablar. Båda med 3,5 mm minijack-kontakt, den ena med spiral i änden och den andra med mikrofon och fjärrkontroll till mobilen.

Det ingår också ett etui för att samla ihop allting, inklusive den medföljande adaptern till 6,5 mm-kontakt.

Öronkåporna kan vridas undan så att man kan ha ett öra ledigt när man står i DJ-båset.

 

Ljudkvalitet

Min erfarenhet är att känsligheten är medelhög och att Beats Pro går fint att driva direkt med mobilen – och tål riktigt hög volym innan ljudet förvrängs. Det blir naturligtvis bättre med en liten förstärkare mellan. En Audioquest Dragonfly räcker långt till Beats-lurarna.

Kablarna ska in i en av de två ingångarna på öronkåporna och kan låsas fast med en liten vridning på kontakten. Den andra ingången kan användas för medhörning, alltså att ett annat par hörlurar kopplas in. Öronkåporna kan vridas undan så att man kan ha ett öra ledigt när man står i DJ-båset.

Apple siktar visserligen på DJ:s men Beats Pro låter så bra att även kräsna öron kommer att bli nöjda. Till en början kan ljudet uppfattas som mörkt, men det beror på att de inte har den vassa diskanten som till exempel föregångaren hade. Det saknas lite finess och detaljskärpa, men ljudbilden är fyllig och har väldigt bra balans ända ner till den stabila djupbasen. Som inte är av den påträngande sorten, utan snarare typen som ger en känsla av att det finns en subwoofer inkopplad.

Men det är inte bara bas och trummor som kommer till sin rätt. Piano, sång, gitarr och till och med stråkar låter varmt och snyggt. Hörlurarna ger musiken bra djup och skala.

Det låter helt enkelt mycket bättre än befarat, och är ljusår från den hemska hängmatteresponsen i föregångaren, som hade för mycket bas och diskant och för lite mellanregister.

Inte mycket minus

De är dock inte helt perfekta till allt. Audiofiler hittar bättre upplösning och fokus i ett par Sennheiser HD 660S, Beyerdynamic DT 1770 Pro eller Shure SRH1840 i prisklassen ovanför, men DJ:s hittar knappast bättre ljud på annat håll. Ovan nämnda Philips A5-Pro ​​är det närmaste man kommer. De låter lite öppnare i mellanregistret och tål dessutom att spela vansinnigt högt, men har inte samma massiva bas som Beats Pro.

Men de är bekvämare att ha på sig länge. Beats öronkåpor klämmer en del på öronen – de är nämligen inte så stora att lägger sig runt öronen. Det hjälper att tänja lite – försiktigt – på dem, men den strama bygeln ger åtminstone en tät koppling mot öronen, så det knappt kommer in något ljud utifrån.

Slutsats

Beats Pro är en angenäm bekantskap med mycket bättre ljud än förväntat. De har egenskaper som gör att de passar för fler än DJ:s och musiker, och är byggda för att tåla ett liv på vägarna. De är stora, tunga och styva också, så allt är inte fröjd och gamman. Men eftersom ljudkvaliteten är så övertygande är det lätt att rekommendera Beats Pro till de som behöver ett par hörlurar som tål stryk men som inte vill kompromissa för mycket med ljudet.

Den stora Beats Pro får inte förväxlas med DJ-utgåvan som vi testade för ett par år sedan. Det enda de har gemensamt är namnet och användningsområdet. Hörlurarna vänder sig till diskjockeys, musiker, studiotekniker och andra som behöver något robust som spelar högt, låter bra och tål en omgång. De får inte förväxlas med ATH-M-serien från Audio-Technica eller SRH-versionerna som Shure bygger för studiobruk. Beats Pro ställer upp i en annan liga. Åtminstone när det gäller konstruktion. De stora hörlurarna, som bara finns i mattsvart, väger 400 gram och är för säkerhets skull byggda av solid metall. Bygel, upphängning, skruvar och kuddar är av en annan kvalitet än normalt och vittnar om de här lurarna tål att släpas längs golvet i ett par år innan de går sönder. Förtroendeingivande är ordet. Närmaste konkurrenten är Philips A5-Pro, som utvecklades i samarbete med DJ:n Armin van Buuren. Också den är av det solida slaget, med slutna öronkåpor, tjock spiralkabel och löstagbara öronkuddar. Det finns inga tekniska specifikationer för Beats Pro. Apple berättar inte mycket mer än om hörlurarnas egenskaper. Till exempel att de säljs med två kablar. Båda med 3,5 mm minijack-kontakt, den ena med spiral i änden och den andra med mikrofon och fjärrkontroll till mobilen. Det ingår också ett etui för att samla ihop allting, inklusive den medföljande adaptern till 6,5 mm-kontakt. [caption id="attachment_79698" align="alignnone" width="460"] Öronkåporna kan vridas undan så att man kan ha ett öra ledigt när man står i DJ-båset.[/caption]   Ljudkvalitet Min erfarenhet är att känsligheten är medelhög och att Beats Pro går fint att driva direkt med mobilen – och tål riktigt hög volym innan ljudet förvrängs. Det blir naturligtvis bättre med en liten förstärkare mellan. En Audioquest Dragonfly räcker långt till Beats-lurarna. Kablarna ska in i en av de två ingångarna på öronkåporna och kan låsas fast med en liten vridning på kontakten. Den andra ingången kan användas för medhörning, alltså att ett annat par hörlurar kopplas in. Öronkåporna kan vridas undan så att man kan ha ett öra ledigt när man står i DJ-båset. Apple siktar visserligen på DJ:s men Beats Pro låter så bra att även kräsna öron kommer att bli nöjda. Till en början kan ljudet uppfattas som mörkt, men det beror på att de inte har den vassa diskanten som till exempel föregångaren hade. Det saknas lite finess och detaljskärpa, men ljudbilden är fyllig och har väldigt bra balans ända ner till den stabila djupbasen. Som inte är av den påträngande sorten, utan snarare typen som ger en känsla av att det finns en subwoofer inkopplad. Men det är inte bara bas och trummor som kommer till sin rätt. Piano, sång, gitarr och till och med stråkar låter varmt och snyggt. Hörlurarna ger musiken bra djup och skala. Det låter helt enkelt mycket bättre än befarat, och är ljusår från den hemska hängmatteresponsen i föregångaren, som hade för mycket bas och diskant och för lite mellanregister. Inte mycket minus De är dock inte helt perfekta till allt. Audiofiler hittar bättre upplösning och fokus i ett par Sennheiser HD 660S, Beyerdynamic DT 1770 Pro eller Shure SRH1840 i prisklassen ovanför, men DJ:s hittar knappast bättre ljud på annat håll. Ovan nämnda Philips A5-Pro ​​är det närmaste man kommer. De låter lite öppnare i mellanregistret och tål dessutom att spela vansinnigt högt, men har inte samma massiva bas som Beats Pro. Men de är bekvämare att ha på sig länge. Beats öronkåpor klämmer en del på öronen – de är nämligen inte så stora att lägger sig runt öronen. Det hjälper att tänja lite – försiktigt – på dem, men den strama bygeln ger åtminstone en tät koppling mot öronen, så det knappt kommer in något ljud utifrån. Slutsats Beats Pro är en angenäm bekantskap med mycket bättre ljud än förväntat. De har egenskaper som gör att de passar för fler än DJ:s och musiker, och är byggda för att tåla ett liv på vägarna. De är stora, tunga och styva också, så allt är inte fröjd och gamman. Men eftersom ljudkvaliteten är så övertygande är det lätt att rekommendera Beats Pro till de som behöver ett par hörlurar som tål stryk men som inte vill kompromissa för mycket med ljudet.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie

Slutna hörlurar

Känslighet: Ingen uppgift

Impedans: Ingen uppgift

Element: Ingen uppgift

Frekvensomfång: Ingen uppgift

Vikt: 400 gram utan kabel

3,5 mm-kontakt, kabel med mik och fjärr, fodral

Webb: apple.com/se

Pris: 3 800,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-