Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Linn 530

Ulv i finkläder

Linns nya designkreation Exakt 530 ser ganska så liten och oskyldig ut, men bakom tygfronten döljer sig en sofistikerad och potent högtalare.

Av / 2017-02-14 - 14:56
Linn 530
Audun Hage

Den typiska ljudanläggningen förändras ständigt. Utseende och form har blivit allt viktigare, även bland de mest garvade hifi-fantasterna. Många har offrat den gamla stereon till fördel för Sonos, Geneva och andra trådlösa lösningar. Det är ju både praktiskt och välljudande – men är det ”high fidelity”?

Linn skulle förmodligen hävda motsatsen. Det skotska highend-märket har ännu inte släppt någon Bluetooth-högtalare, vilket konkurrenter som Naim och B&W haft stora framgångar med. Naim specialiserar sig hellre på färdiga, kompletta stereosystem med signalkälla, förstärkare, högtalare och hela köret. Deras senaste system, 530, vänder sig till fantaster som vill ha en tvättäkta förstklassig stereo som inte förfular vardagsrummet.

Linn-högtalarna har en slank framtoning och är klädda i tygöverdrag (Linn Fabrik) som finns i en rad olika färger och mönster. Oavsett om du vill ha en färg som matchar soffan eller känner för att ”go crazy” med ett psykedeliskt mönster så går det att ordna!

Diskret highend
Visst är tanken på en högtalare iklädd tweed spännande, men det mest intressanta är vad som finns under kläderna. I likhet med Bang & Olufsen har Linn en förkärlek för aktiva högtalare med inbyggda förstärkare och med Exakt 530 har de gått hela vägen. De passiva delningsfiltren är puts väck. Här finns inte heller några traditionella högtalarterminaler eller linjeingångar. I stället överförs ljudsignalerna digitalt från en DSM-kontrollenhet via cat5-kablar (ethernet) i upp till 24 bit/192 kHz-upplösning direkt till högtalarna. Det eliminerar en hel del felkällor och ljudförsämringar.

Med bara tre enheter plus kablar är Linn-systemet befriande enkelt, fast inte nödvändigtvis särskilt billigt: På prislappen står 158 600 kronor – fast då ingår alltså både högtalare, sex förstärkarkanaler och signalkälla.

Till skillnad från en typisk Linn-rigg, som lätt kan bestå av 5 eller 6 boxar med strömförsörjning och allt, har Linn satsat på en annan konstruktion. Det mesta av elektroniken och förstärkningen finns inbyggt i högtalarna – eller som Linn säger: ”The source is in the speaker.” (Foto: Tillverkare)

Avancerade högtalare
De aktiva Linn-högtalarna har ett läckert utförande, med sockel och topplatta i glas där Linn-loggan skiner igenom på toppen. Själva högtalaren är insvept i tyg, i vårt fall ett Blueberry-blått. Tyget är skräddarsytt och sätts fast med ett blixtlås på baksidan, nästan som en kjol. Piffigt!

Aktiva Linn-högtalare är ofta både 4- och 5-vägs, men 530 har en något enklare 3-vägskonfiguration. Både diskant och mellanregister är påkostade element av hög kvalitet. Den så kallade Isobarik-baskonstruktionen i botten är också speciell, med två 6,5-tums basar monterade i tandem för att åstadkomma en djupare, mer kontrollerad och kraftfull bas. Detta är en lösning vi minns från de dyrare Akubarik-modellerna, som är beryktade för sin otroligt musikaliska och djupa bas.

530 är alltså en helt aktiv högtalare med separata förstärkare till bas, mellanregister och diskant, som i sin tur får signaler från var sin D/A-omvandlare. Själva ”hjärnan” i högtalaren finns däremot i signalbehandlingen, som Linn kallar för Exakt. Den korrigerar för avstånd och avvikande timing mellan de olika högtalarelementen så att ljudvågorna från bas, diskant och mellanregister skickas i väg fullständigt synkroniserat och faskorrekt mot lyssningsplatsen. Detta är ett tekniskt framsteg som har varit svårt att åstadkomma i traditionella högtalare med passiva delningsfilter.

Linn erbjuder Exakt-tekniken som uppgradering till flera av sina egna och konkurrenters högtalare, men det är en både dyr och omfattande process som kräver massor av utrustning i form av förstärkare, delningsfilterboxar och inte minst kablar. 530-högtalarna är en mycket elegantare lösning. De säljs med Exakt-tekniken installerad och klar, och allt är noggrant uppmätt och kalibrerat från fabrik.

Rumskorrektion
Kronan på verket är vad Linn kallar för Space Optimisation. Genom att ange lyssningsrummets mått (längd, bredd, höjd och lyssningsplats) i Linn-programmet Konfig kan DSM-styrenheten skapa sig en ”bild” av de akustiska förhållandena och sedan kompensera för påverkan på frekvensgången. Metoden är ganska så annorlunda mot vad vi är vana vid från diverse hemmabioförstärkare med rumskorrektion: i stället för att använda en mätmikrofon lyssnar man sig fram till den mest idealiska placeringen och plottar in värdena i programmet. Sedan är man helt fri att välja en mer praktisk placering, till exempel med högtalarna in mot väggen eller i ett hörn. Linn-systemet kompenserar sedan för olikheterna mellan de två placeringarna.

Den kompakta huvudenheten (Akurate Exakt DSM) har nätverksanslutning, Tidal-streaming samt HDMI in/ut. Den glider in enkelt i hyllan och eftersom förstärkardelen är flyttad till högtalarna blir den inte heller särskilt varm. (Foto: Tillverkare)

Ljudkvalitet
Det ligger mycket avancerad teknik och flera publicerade ”white papers” bakom tekniken i Linn-högtalarna, men det viktigaste är ju hur det låter. Vi kopplade upp systemet i ett helt vanligt vardagsrum med gipsväggar, fönster och snudd på kvadratiska mått – långtifrån perfekta förhållanden för en hifi-anläggning, men ett fint sätt att testa vad tekniken går för!

Vi hade i förväg räknat ut vilken placering som i teorin skulle ge minst påverkan från rummet och började lyssna med högtalarna ute på golvet, ungefär 1/3 av rummets längd från bakvägen. Med detta som utgångspunkt kunde vi fintrimma oss fram till en placering som var snudd på idealisk rent ljudmässigt (fast knappast aktuell i ett vanligt hem). Då lät Linn-högtalarna oerhört friskt, öppet och klockrent, med den musikaliska rytm och det ”flow” som kännetecknar Linn. Man märker med en gång en imponerande rytmisk precision som får många andra högtalare att kännas ostämda. Linn-högtalarna präglas helt klart av att vara ”i synk” i hela frekvensregistret. Basen var däremot tunn och kändes odefinierad med den här placeringen mitt ute på golvet.

När vi sedan flyttade in högtalarna till en mer praktisk placering upplevde vi att två saker hände. Dels blev basen precis som förväntat fylligare och mer massiv nära väggen, men också lite ojämn och fick mer eftersläpningar. Och dels föll ljudbilden ihop och diskanten blev mindre distinkt. Mycket av den fina timingen och rytmen försvann.

Här kommer alltså Space Optimisation+ in i bilden. Linn-högtalarna kan korrigera diskant, mellanregister och bas helt oberoende av varandra och gör alltså ett mer grundligt jobb än vad som är möjligt i passiva högtalare. Med SO+ aktiverat upplevde vi att ljudkaraktären ändrade sig till det bättre och blev väldigt lik den idealiska placeringen. Bortsett från i basen, som blev betydligt fylligare, stramare och bättre definierad, fast helt utan ojämnheter. Riktigt imponerande!

Oavsett om vi väljer jazz, klassiskt eller ”The Weekend” med fullt ös känns det som Linn-anläggningen spelar tillsammans med musiken och låter säregenheterna framträda, helt utan att sockra ljudet. Man får inte heller en känsla av att man lyssnar på en överanalyserande, steril eller överdämpad anläggning, vilket annars kan vara fallet när en rumskorrektion går för aggressivt tillväga. Trots den avancerade digitaltekniken låter det som kommer ut både varmt och ”analogt”.

Linn-programvaran ger en möjlighet att tweaka och finjustera frekvensgången, lägga in filter och kurvor i bas och diskant nästan i det oändliga. Det behövs dock inte mycket fintrimning för att ljudbilden ska sitta som den ska. I vårt fall räckte det med en halv decibel i basen och lite reducering i diskantregistret för att ljudbilden skulle sitta som gjuten.

(Foto: Tillverkare)

Gillar en del volym
Intrimmade på långtifrån idealiska – men väldigt praktiska – platser på var sin sida om TV-bänken låter de pälsklädda Linn-högtalarna oerhört bra, särskilt om man tar med den beskedliga storleken i beräkningen. 530 tar inte mycket mer plats än en monitorhögtalare på stativ, men lyckas ändå återge en stor och luftig, kraftfull och dynamisk ljudbild. Speciellt basen är väldigt imponerande, med rejält tryck ner mot 30 Hz och med takt och ton som är smittsamt fängslande. Lars Danielssons kontrabas återges på ett lekfullt musikaliskt sätt ”II Blå”, med övertygande tyngd i de djupaste strängarna. Mathias Eicks trumpet är distinkt och energisk, det går verkligen att höra minsta lilla blåsning i munstycket.

Linn-högtalarna kräver dock lite volym innan de vaknar till liv. De har ingen ”loudness-faktor” och kan därför låta en smula tunna på låg volym. De öppnar sig däremot och drämmer till med massor av kraft när ljudnivån närmar sig 90 decibel.

(Foto: Tillverkare)

Konkurrenter
Linn-anläggningen är ganska så unik med tanke på att man får ett komplett, skräddarsytt paket med aktiva högtalare och kontrollförstärkare med alla anslutningar som behövs. Rent prismässigt finns det däremot flera konkurrenter i den här prisklassen. Med ett par högtalare som Audiovector Si3 Avantgarde Arreté eller de lysande Focal Sopra No1, plus en potent integrerad förstärkare med inbyggd DAC som Hegel H360, är du på god väg att få en stilfull och välljudande stereo. Då måste du visserligen hitta en passande ljudkälla att koppla in. Utan Linns avancerade rumskorrektion och aktiva drift blir anläggningen inte heller lika precis, lättplacerad eller anpassningsbar som 530-högtalarna.

Slutsats
Linns 530-system måste betraktas som en riktig ”ulv i fårakläder”-anläggning. Å ena sidan är detta ett oerhört stilfullt och inredningsvänligt system som kan ta plats i många välmöblerade hem utan att sticka ut – så länge du inte väljer något av de milt sagt speciella tygerna från timorousbeasties.com. På samma gång är detta ett lyckat system rent ljudmässigt, som på ett utmärkt sätt kan konkurrera med separata komponenter i samma prisklass. De som vill ha en skräddarsydd, diskret och framför allt potent stereoanläggning bör absolut ta en titt på vad Linn har att erbjuda.

Ljud & Bild tycker

Linn-högtalarna är snygga att titta på utan att vara ”flashiga” eller pråliga. Ljudet är likadant, oerhört musikaliskt och rytmiskt exakt, medövertygande bas utan att överdriva. En briljant musikanläggning. Linn-systemet är kostsamt och bristen på traditionella högtalartermkinaler innebär att det är ett ganska så ”slutet” system.

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Smalare – och mjukare

Sätter fyr på festen

Sony ULT Field 1: Bärbar högtalare med saftig bas

Nostalgi i praktiskt paket

Vi trodde att de var dyrare

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Trådlösa guldpokaler

Ljud & Bild
Rulla till toppen