annons
annons
annons

Test av Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté

Raffinerad musikförmedlare

En av de finaste och bästa högtalarna som samtidigt är bland de mest användbara vi känner till.

Ljud & Bild tycker

  • Hög grad av genomskinlighet i ljudbilden och blixtsnabb dynamik gör att det aldrig blir tråkigt med SR 3 Avantgarde Arreté. Om man älskar en öppen och ärlig ljudbild är detta något av det bästa vi kan föreslå i den här prisklassen.

  • Andra högtalare spelar tuffare, högre eller med fetare bastryck.

annons

Tanken har slagit mig. Varför ska man börja om från början varje gång en ny modell ska utvecklas? Om man vet vad man håller på med är det inte säkert att man får ett bättre resultat genom att förkasta allt man gjort tidigare.

Ibland kan till och med små ändringar bli en betydande förbättring. Fråga bara Porsche.

Audiovectors högtalare påminner mig nämligen lite om Porsche. SR 3-högtalarna är nästan som en Porsche 911 – en lättigenkänd bil som har förändrats mycket sedan lanseringen 1969 men som har behållit sin form, motorn bak och relativt kompakta mått.

I stället för att lansera en helt ny modell vartannat år gör Audiovector hellre uppgraderingar av tekniken, förfinar kvaliteten och optimerar dämpning, transientrespons och känslighet.

Nya SR 3 har alltså behållet formen, bestyckningen och förhållandevis kompakta mått, även om den bygger på den utgående Si3-serien.

Toppmodellen heter SR 3 Avantgarde Arreté och är seriens 911 Turbo S, med den allra grymmaste tekniken.

Uppgraderbar till högre prestanda
De kostar 70 000 kronor paret i den bästa versionen. Det är mindre än vad DALI vill ha för sina Epicon 6, mindre än motsvarande högtalare från System Audio eller Dynaudio. Och mindre än den billigaste golvhögtalaren i Sonus fabers Olympica-serie.

Audiovector-högtalarna är mindre och lättare att placera också. SR 3-serien har för övrigt fyra modeller: Super, Signature, Avantgarde och Avantgarde Arreté. Som vanlig när det gäller Audiovector kan man börja med Super och sedan uppgradera till bättre versioner när man känner för det.

Om man vill uppgradera från en Super- till en Avantgarde-version – gärna från en äldre modell – så skickas högtalaren till Audiovector som byter ut baffeln och sockeln, förstärker kabinettet på insidan och sätter i bättre delningsfilter, nya element och den senaste Avantgarde Air Motion Transformer-banddiskanten.

De fixar små repor på utsidan också och packar sedan ner högtalarna som får en ny 5-årig garanti. På så sätt kan man behålla sina Audiovectorer och modernisera och förbättra dem helt efter egna önskemål.

I den här versionen, Avantgarde Arreté, sitter inte bara de nyaste och bästa elementen. Man kan också välja färg helt efter sin egen smak, sedan lackas de precis som man vill, mot ett visst pristillägg.

Kabinettutförandet är märkbart bättre i de nya modellerna, med snyggare hörn, kanter och fogar. Dessutom ser de förbaskat snygga ut i klarlack.

Elementen är nyare versioner av bas- och mellanregistret som satt i Si3 Avantgarde Arreté, och den fenomenala Air Motion Transformer-banddiskanten är fintrimmad så att potentiella egenresonanser är flyttade bort från det hörbara frekvensregistret. Det betyder också att delningsfiltret är nytt. Detsamma gäller dämpningen på insidan av kabinettet.

De som äger en Devialiet-förstärkare med SAM (Speaker Active Matching) ska veta att Avantgarde Arreté stöder den tekniken, vilket innebär att förstärkaren anpassar sig efter högtalarens impedans, fasvinklar, frekvensrespons för att eliminera feedback, dämpa förvrängning och optimera timing och frekvensgång.

Det fungerar faktiskt, en digital krets skräddarsyr förstärkaren efter högtalarens elektriska egenskaper och det ger ett hörbart bättre ljud.

SR3-AA-rosewood

Små men hörbara förbättringar
Men Avantgarde Arreté låter fenomenalt bra även med andra förstärkare. Vårt testpar kopplades till Hegels fina och 80 watt kraftiga H80 samt den 200 watt potenta Mark Levinson No 585. Två förstärkare i var sin ände av prisskalan, som båda fungerade fint tillsammans med högtalaren.

SR 3 Avantgarde Arreté är så lättdrivna att man inte behöver mycket effekt för att få dem att spela. Att byta från Hegel till Mark Levinson gav en stramare och större ljudbild, men jag behövde inte all effekt i den dyra förstärkaren.

Avantgarde Arreté låter nämligen seriöst bra ändå. Skillnaden är inte stor mot föregångaren som vi testade 2011, men ljudet är bättre fokuserat, mer dynamiskt och det är en lite bättre sammanhållning i mellanregister och diskant.

Den nya banddiskantens samspel med mellanregistret gav mig gåshud med Cecilia Bartolis St Petersburg-inspelningar med I Barocchisti. Mezzosopranen lät ovanligt fyllig och klangrik. Inte vid ett enda tillfälle var ljudet hårt eller obehagligt och instrumentklangen stod i perfekt kontrast till rösten, vilket skapade en skrämmande levande 3D-känsla av musiken.

Inspelningen med den italienska gentlemannen Maurizio Pollinis Beethoven-sonater oroade jag mig lite för innan. Pianoklangen kan vara för hård, men inte ens när jag vred upp volymen ordentligt fanns det någon hårdhet i tonerna från Pollinis konsertflygel från Steinway.

Jag var naturligtvis tvungen att prova med Diana Kralls nya Wallflower – med popballader – som lät varm, fyllig och stor genom Audiovector-högtalarna.

Lite mindre tråkigt blev det med jazzplattan Juice med John Scofield, Medeski, Martin & Wood och Dr. Johns What A Wonderful World, med Nicolas Peyton och The Blind Boys of Alabama.

audiovector

Nu så! Här satte jag verkligen basen och de dynamiska egenskaperna på prov. Högtalarna klarade sig utmärkt ner till 35 Hz, vilket gav mig en ordentlig spark i basen. Inte på samma brutala sätt som med ett par Klipsch RF-7II, men basen är bättre artikulerad och stramare regisserad. Grabben från Alabamas röst var skrämmande djup och perfekt fokuserad i förhållande till den stora ljudbilden.

Högtalarna spelar nämligen mycket tuffare och större än kabinettstorleken och bestyckningen antyder. Visst, de lyckas inte spela bas med samma mäktighet som ett par Wilson Audio Sophia (200 000 kr), i stället är de optimerade för en neutral men samtidigt varm klangbalans.

Och det lyckas de utmärkt med.

Susanne Sundførs vokal kan ta livet av en högtalares ambitioner, eftersom rösten är en enorm utmaning. Den ligger högt och kan fort skära i ljudbilden, men gjorde glädjande nog inte det här. Det säger en hel del om hur väl optimerade högtalarna är, särskilt i mellanregistret. Thåströms ”Den morronen” är också en utmaning men SR 3 klarade den på rak arm.

Det finns på det stora hela inte mycket att sätta fingret på. Någon kanske trivs med en varmare klang, andra vill ha mer tyngd i basen, men är man ute efter en klangneutral highend-högtalare som inte står i vägen för musiken så bör man absolut provlyssna de här.

Det smarta valet
Smäckra Audiovector SR 3 Avantgarde Arreté är en förfinad och förbättrad utgåva av en av de bästa högtalarna vi har testat på senare år. Precis som en Porsche 911 blir de lite bättre för varje generation. Utan att det är någon egentlig revolution när det kommer en ny modell. Audiovector är trogna mot sitt koncept och förändrar bara högtalarna där det behövs för att göra ljudet bättre. Att man kan behålla dem och uppgradera i framtiden är en jättebonus som gör Audiovector-högtalarna till ett av de bästa köpen i prisklassen.

Fakta

  • 2,5-vägs basreflex
  • Banddiskant
  • 180-mm mellanregister
  • 180-mm baselement
  • Omfång: 24–52 000 Hz
  • Impedans: 8 ohm
  • Känslighet: 91,5 dB
  • Mått: 103 x 19 x 33 cm
Tillverkare:
Audiovector
Pris:
70.000,-
Importör:
Ljudkvalitet
Funktionalitet
Användning
Kvalitetsintryck
annons
annons
annons
annons