Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: REL S/5

Bäst på musik

Så fort den här subbasen kopplades in hörde vi att allting satt som det skulle.

Av / 2015-05-06 - 05:00
REL S/5
Audun Hage

Walesiska REL är en renodlad subbastillverkare. I stället för digital högteknologi och överdådiga förstärkare har REL ett puritanskt synsätt. Det har av tradition lett till att deras subbasar är suveräna musikförmedlare.

Den synnerligen läckra REL S/5 har ett 12-tums aktivt element av aluminium som pekar framåt, medan en 12-tums slavbas sitter i botten och utjämnar för tryckskillnader i kabinettet.

Subbasen har vare sig fjärrkontroll eller teckenfönster. Däremot går det att använda trådlös överföring av ljudet om man köper sändaren LongBow separat (2 500 kronor).

I sann REL-anda finns både vanliga RCA-ingångar och högnivåingångar som kopplas till förstärkarens högtalarutgångar. Detta ska ge bättre dynamik i stereo. Ljudnivå kan ställas in för båda ingångarna oberoende av varandra.

Ljudkvalitet
Det slår oss direkt hur oansträngt S/5 låter med musik i stereo. Basen i Nicole Atkins ”Dancing in the Dark” är väldigt sammanhängande och synkroniserad med resten av ljudbilden. Kontrabasen i Jan Johanssons ”Jazz på svenska” låter mer sprött och detaljerat än vad DALI och Velodyne lyckas få till. Basen ligger bergfast och bara fyller ut ljudbilden – precis som den ska.

REL kan spela rytmer också. Daft Punk återges med lediga och häftiga basrytmer. Det vilar något väldigt självklart och arrogant över det hela.

Hiphop-låten ”Rack City” med Tyga har djupare rytmer och REL betonar det. Men det går faktiskt en smula hett till om öronen för subbasen när vi vrider upp volymen och den börjar skorra. Vi vet att REL kör fullständigt utan filtrering av de djupaste bastonerna, vilket både kan förklara den rena och oansträngda basen, men också att elementet får för stora svängningar och hamnar utanför ”bekvämlighetszonen” i en del låtar.

Vi upplever samma sak när vi tittar på filmen ”Maze Runner”. Saftiga baseffekter som subbasen i stort sett hänger med på helt lysande. Men emellanåt tippar det över. På både måttliga och ganska höga ljudtryck är det ingen fara, men vrider man upp till full TXH-nivå så riskerar man att S/5 tappar andan.

Slutsats
REL Acoustics S/5 stortrivs verkligen med all sorts musik. Rent tonalt är den så bra att basen integreras i ljudbilden på det mest naturliga vis. Man hör det särskilt bra med kontrabas och flygel, att bastonerna bara stöttar övriga toner underifrån och inte lever sitt eget liv.

Subbasen kan låta tufft och drämma till rytmiskt hårt också, med både film och musik. Men är tonerna för djupa så bryter den upp i förvrängning på hög volym.

Ljud & Bild tycker

Om akustisk musik är favoritsysslan så ger S/5 en helt magisk basåtergivning. Stram och välkontrollerad och förbaskat väl integrerad i ljudbilden. Funkar bra med film också. De allra djupaste bastonerna får subbasen att skorra på hög volym.

Också i detta test:

6 subbasar

SVS SB13-Ultra

Brutal slagkraft

Med hjälp av testets största element bjuder SVS kraftkarl på hårda slag till både film och musik. Och den låter bra!

Här kombineras stor slagkraft med en förmåga att hänga med i svängarna på alla musikstilar. Filmeffekterna återges också med stor övertygelse.
Funktioner och display sitter på baksidan, vilket krånglar till inställningen. Inte fullt lika stram och upplöst som vissa andra.
Läs hela testet

Velodyne SPL-1200 Ultra

Flexibel kraftkarl

Här får du mycket kraft i ett kompakt kabinett, kombinerat med automatisk rumskorrektion och fjärrstyrning.

En ytterst kapabel subbas med plenty av kraft och stora möjligheter för anpassning efter rummet. Plus för automatisk rumskorrektion.
Vi önskar oss lite mer attack och finess i det högre basregistret.
Läs hela testet

Elac SUB 2070

Knytnäve i silkesvante

Elacs nya dubbeldäckare är både kraftfull och finkänslig. Trådlös överföring och app-styrning gör SUB 2070 till en av testets mest avancerade.

En precis och potent subbas som blandar sig fint i ljudbilden och har en närmast sömlös övergång till fronthögtalarna. Basåtergivningen är lätt och lekfull, befriad från eftersläpningar och ojämnheter.
Saknar lite nivå i den allra djupaste basen.
Läs hela testet

JL Audio E-Sub E112

Muskler och finess

JL Audio ger det bästa av två världar: stram detaljerad djupbas och en kolossal slagkraft!

JL Audio E112 är byggd som en stridsvagn och kan nästan mullra lika högt också. Den kombinerar stram och precis bas i musik med öronbedövande och kraftfull djupbas med film. Den gör helt enkelt allt vi förväntar oss av en bra subbas!
E112 är inte fullt lika finkänslig och lyhörd som de mest musikaliska subbasarna, men inte långt ifrån.
Läs hela testet

DALI P-10 DSS

Kompakt allroundare

DALIs variant på temat highend-subbas är både läcker och välljudande, men något djupbasmonster är den inte.

DALI har skapat en oerhört läcker subbas, som hänger med rytmerna fint. Fjärrkontroll är ett stort plus!
De djupaste baseffekterna saknar tyngd och kontroll.
Läs hela testet

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Låter lika bra som de ser ut

Trådlös retrohögtalare

Säger inget som stör

Bärbar retro-fullträff

Toppljud till lågpris

Speldosan

Trådlösa guldpokaler

Är detta Samsungs ”Sonos-killer”?

Klassens bästa kompakthögtalare

Stort ljud – men vi saknar något

Vi testar billiga soundbar-högtalare

Vacker på både in- och utsidan

Rulla till toppen