Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

: Skivspelare Rega RP8

Formel 1-evolution

RP8 har en uppseendeväckande mekanisk design, Rega har skapat en skivspelare som låter lika fantastiskt som den ser ut.

Av / 2013-06-11 - 06:00
Skivspelare Rega RP8
Lasse Svendsen

Ett generationsskifte är på gång. Unga människor köper skivor och grammofoner som aldrig förr. Många butiker klarar inte av att hålla samma tempo som efterfrågan och hos importörerna är lagret med skivspelare ofta tomt. Och allt trots att urvalet av spelare sällan har varit större. I England arbetas det stenhårt med att bygga spelare till en ständigt växande marknad och på många platser får man sätta upp sig på en väntelista om man ska köpa Regas bästsäljare RP3.

Något säger mig att så också blir fallet med RP8, som inte bara är Regas mest påkostade modell utan också har en av de mest nydanande konstruktionerna vi har skådat. Roy Gandy har alltid insisterat på att en skivspelare inte måste väga trettio kilo eller ha komplicerade fjäderupphängningar för att kunna spela musik. Ett styvt chassi med låg massa är ofta bättre. Tillsammans med en bra tonarm är grunden lagd för en kostnadseffektiv och välljudande utformning – ett recept som bevisligen fungerar, vilket en lång rad Planar-spelare från Rega har bevisat i årtionden.

Ingenstans är denna filosofi tydligare än i nya RP8.

Den spelaren är uppdelad i ett inre och ett yttre chassi. Det är i och för sig inte så originellt, men Regas lösning är naturligtvis inte som alla andras.

Unik
De två chassierna är helt isolerade och är inte i kontakt med varandra någonstans. Det yttre chassiet har bara en enda uppgift: att hålla locket på plats. Dessutom är det utskuret så att hela RP8 ser precis som en svart RP6.

Lyfter man av locket ser man snabbt att det handlar om något speciellt. Inuti det inre chassiet har Rega skurit ut två triangelformade hål. Men massan är inte bara låg för att överflödigt material har skurits bort, utan för att chassiet är gjort av ett superlätt material. En skumkärna av olefinplast är täckt av ett lager fenolplast och förstärkt av en ram av magnesium och fenolplast på över- och undersidan.

Sandwich-konstruktionen väger inte bara en sjundedel av chassiet på en Rega P3, den är dessutom styvare och mer död. Resonanser och påverkan från ljudvågor utifrån absorberas bättre, och eftersom dammskyddet inte har någon fysisk kontakt med det inre chassiet kan det användas jämt. Utan att det påverkar ljudet.

RP8 kan användas utan den yttre ramen, även om pickupen då exponeras. Det ingår en TTPSU-strömförsörjning – med hastighetsomkoppling mellan 33 och 45 varv – som driver en borstfri 24-voltsmotor. Spelaren har Regas nya RB808-tonarm som är en vidareutveckling av den senaste armkonstruktionen och har bättre toleranser och en förbättrad upphängning. Ur armbasen kommer en Rega-utvecklad kabel.

En laminerad skivtallrik av glas – med så lite massa i centrum och så mycket i ytterkant som möjligt för att ge en stabil rotation – vilar på en remdriven innertallrik av lättmetall.

Upplösning och dynamik
RP8 kostar 19 000 kronor utan pickup, vilket är väldigt konkurrenskraftigt om man jämför med andra i samma prisklass. Det går också att köpa skivspelaren med Goldring-pickup, eller Regas mycket fina MC-pickup Apheta, vilket vårt testexemplar var utrustat med. Då är priset 28 000 kronor. Som jämförelse kostar Linn Majik LP12 30 000 kronor med en mycket billigare pickup och enklare tonarm.

RP8 kopplades till samma anläggning som den tre gånger dyrare McIntosh MT10-spelaren: Ayres eminenta P-5xe-grammofonsteg och den 250 watt kraftiga McIntosh-förstärkaren MA7000.

Japan-pressen av Dire Straits ”Love Over Gold” lades på skivtallriken. Bytet från MT10 till RP8 var en riktig aha-upplevelse. McIntosh-spelarens auktoritet och fyllighet ersattes av ett skarpare fokus och fler markerade detaljer i ljudbilden.

Det slog mig att Rega hade en tunnare ljudbild. Gitarrernas värme försvann och röster var mer distinkta men också ljusare. Ända tills titelspårets trummor kom in. En sådan dynamik! Tyngden bakom trummornas toner och den blixtsnabba dynamiska transienten var uppenbart bättre än med McIntosh MT10.

Den tonala balansen är visserligen lätt, med fokus på insikt, detaljer och framför allt djup. Ljudbildens öppna karaktär skänker inte bara insikt, den skapar också 3D-effekten som du bara kan glömma att få med MP3-filer. Längre upp i diskanten är Rega-pickupen betydligt mer subtil och nyanserad än Clearaudio-klonen som sitter på MT10. Stråkar klingar renare, fast cellor och kontrabasar känns lättare eftersom RP8 inte matchar M10:s naturliga klangfyllighet och tonala värme.

Under provlyssningen av samlingsplattan ”Quiet Winter Night” med Hoff Ensemble och andra artister, slog det mig hur mycket luft det fanns under vingarna på LP:ns toner. De minsta smånyanserna var en tydlig del av ljudbilden, det gick att höra Helen Bøksles andetag mellan orden, Sondre Bratlands karaktäristiska röst presenterades kristallklart och jag kan svära på att jag hörde salivdroppar träffa mässingen i Mathias Eicks trumpet.

Den trycker till blixtsnabbt, med frapperande dynamik. Dåliga inspelningar blir bättre med RP8, bra inspelningar blir fantastiska. Även om Rega-spelaren alltid har en kritisk och analytisk presentation så är den tillräckligt neutral i klangen för att låta musiken leva sitt eget liv. Den ställer sig inte i vägen och tjurar bara för att en LP låter dåligt.

Musiken flyter så oansträngt. Ingenting finns i vägen och allt verkar lekande lätt för Regas säregna grammofon. Keith Jarrett trio, ”Still Live”, var en njutning. De små beröringarna med trumvispen på cymbalen var viktlösa och metalliska på samma gång. Kontrabasen fick det att fladdra ordentligt i byxbenen och Jarretts fingerspel flöt som varm honung ur den stora Steinway-flygeln. När musiken sitter i högsätet är inte tekniken så viktig, det är Rega RP8 ett bra exempel på. Där är tekniken till för musiken. Inte för teknikens skull.

Väl värd pengarna
Den renodlade filosofin om att ett överordnat mål ska nås påminner mig om Formel 1. Allt handlar om att komma först i mål. Varje led är lika viktigt. Så uppfattar jag Rega RP8 också. Ingenting är en slump. Men så har det också blivit en av de mest välgjorda skivspelarna jag någonsin lyssnat på.

Detta är inte en grammofon för dem som låter sig förföras av kromat stål, genomskinlig och polerad akryl och sumo-tyngder. RP8 är en skivspelare för alla som bara vill få ut mer musik ur vinylspåren och inte har någonting emot att betala för det – fast inte flera månadslöner.

Ur den synvinkeln är Rega RP8 en av de highend(-ish)-spelare som ger dig absolut mest musikglädje för pengarna. Kom ihåg att ingenting är en slump. Det hör du direkt.

Ljud & Bild tycker

Öppen och fokuserad ljudbild Hög dynamisk kontrast Unik teknik Ser nästan för billig ut

Skriv en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Vill du läsa hela artikeln?

Med LB+ Total får du tillgång till ALLT innehåll på Ljud & Bild och LB Home

Redan prenumerant? Logga inn.

Vill du ha tillgång till enbart Ljud & Bild eller LB Home?

Klicka här för att beställa Ljud & Bild

Klicka här för att beställa LB Home

Plocka fram CD-samlingen igen

Sensationellt bra köp

Charmig kassettbandspelare

Ljudkortet som pensionerar din highend-DAC

Låter bäst utan

Bordsanläggningen som har allt

Superstreaming med mindre budget

Skivspelare med startknapp

Har du sett på maken?

Hegel upphör aldrig att överraska

Enklast är bäst

Världsklass!

Rulla till toppen