annonse
annonse

Naim NAC-N 272 och NAP 250 DR

Februari 2016Naim NAC-N 272/NAP 250 DR

Särklassigt drömljud

En förstärkarkombination med en sådan dynamik att man knappt tror det är sant. Strömma musik kan den också!

Naim kombinerar musikalitet med en så explosiv dynamik att man tror det handlar om flera hundra watt. Möjligheten till uppgradering är välkommen och användarvänligheten är utmärkt.
Att uppgradera till bättre nätdel fördubblar priset på förförstärkaren.

Vi har testat flera billigare Naim-produkter som utmärkt sig med massor av dynamik och musikalitet. Vi var därför nyfikna på att undersöka vad lite tyngre saker från Naim har att erbjuda i form av musikalisk underhållning. Och vad passar väl då bättre än att titta närmare på den nya förstärkarkombinationen NAC-N 272 och NAP 250 DR? Dessutom har vi fått låna ett par uppgraderingar, så att vi kan ta reda på vad som händer om man hostar upp ännu fler slantar.

Naim bryr sig inte om hundratals eller tusentals watt om inte den första watten låter rätt. Därför måste man gå upp till de allra dyraste toppmodellerna för att få något mer än 100 watts effekt. I stället jobbar de med att behålla musiksignalen så ren som möjligt innan den ens når utgångssteget. I en del fall går de så långt som att plocka ut nätdelen och sätta den i en helt egen låda!

NAC-N 272 är en analog förförstärkare med digitalingångar och strömning. Välljudande och lättskött! Foto: Naim
NAC-N 272 är en analog förförstärkare med digitalingångar och strömning. Välljudande och lättskött! Foto: Naim

Förförstärkare med strömning

Har du sett en Naim-produkt förut så nickar du förmodligen igenkännande. Produkterna i Classic-serien, dit även förförstärkaren NAC-N 272 hör, ser precis ut som Naims billigare XS-serie. Skillnaderna ligger i detaljerna, till exempel tjockare frontplatta, bättre mekaniskt dämpat chassi och mer noggrant gjorda fogar mellan plattorna.

NAC-N 272 har inbyggd musikströmning, så att man inte behöver CD-spelare eller någon annan ljudkälla. Den kopplas till hemnätverket och styrs med Naim-appen i smartmobilen eller surfplattan. En rad olika musiktjänster är inbyggda, bland annat både Tidal och Spotify.

Bluetooth finns också på plats, men desto viktigare är att det går att strömma högupplösta ljudfiler i högre kvalitet än CD. 272 kan strömma direkt från en nätverksansluten PC, Mac eller NAS, och det går också att helt enkelt plugga in ett USB-minne rätt i baken på den.

Mot pristillägg kan man till och med få DAB-radio. Ett komplett underhållningspaket alltså, som bara saknar effektdelen!

Naim var tidigt ute med egen app för musikströmning och den nya Naim-appen är mycket användarvänlig. Foto: skärmdump
Naim var tidigt ute med egen app för musikströmning och den nya Naim-appen är mycket användarvänlig. Foto: skärmdump

Effekt är inte allt

Apropå effekt så lämnar effektförstärkaren NAP 250 DR bara 2 x 80 watt, men den enorma ringkärnetransformatorn på insidan sitter där av en anledning. I snabba transienter kan förstärkaren nämligen lämna hela 400 watt, så man behöver inte oroa sig för att den ska tappa andan.

 

Makalös rytm

Det är faktiskt bara att luta sig tillbaka och njuta. Den danska jazzartisten Sinne Eeg har med sin fantastiska röst en superb känsla för rytm – vilket betonas så till den milda grad av Naim-kombinationen. I låten ”Waiting for Dawn” följer hon lekande lätt kontrabasen och pianot, och hennes röst låter ytterst naturlig genom golvhögtalarna Focal Sopra No 2 – ett highend-högtalarpar som på naturligaste vis återskapar ljudbilden som musikproducenten har åstadkommit. Högtalarna låter stramt och neutralt, men ändå underhållande. Och med Naim bakom spakarna finns det massor av fart och liv i de mysiga trumvisparna, samtidigt som pianotangenterna dansar uppåt och nedåt i tonregistret. De ljusa tonerna klingar härligt sprött, utan att kännas påträngande.

Focal-högtalarna har en ganska så hög känslighet, 91 dB, vilket man får tillåta sig att tänka är nödvändigt när förstärkarkraften är begränsad till 80 watt per kanal. Dynaudio Contour S 3.4 LE har däremot en känslighet på 86 dB och behöver alltså tre gånger mer effekt för att spela lika högt som Focal Sopra No 2. Problem? Inte det minsta.

Prydlig insida och en så stor ringkärnetransformator är inte vanligt att hitta i förförstärkare. Foto: Naim
Prydlig insida och en så stor ringkärnetransformator är inte vanligt att hitta i förförstärkare. Foto: Naim

Dynaudio-högtalarna är mindre än Focalerna och kostar mindre än hälften så mycket (55 000 kronor). Men de har en ytterst välbalanserad spelstil och klarar verkligen att ösa på om de har rätt förstärkare. Och rätt förstärkare – eller förstärkarkombination – är den här från Naim.

Eric Claptons Johnny Otis-cover ”Willie and the Hand Jive” från 1974 är inte direkt någon hifi-inspelning, men den lekfulla gitarren sprudlar fint och virveltrumman har en suverän snärt, särskilt om man spelar högt. Och Naim kan spela riktigt högt, även med ganska så tungdrivna högtalare som de här från Dynaudio. Trots att effekten är lägre än 100 watt. Men drar man på lite mer så hör man taket. Kopplar vi i stället in Hegel P30 och H30, till exempel, så hör vi att den kraftigare förstärkarkombinationen drar med sig högtalarna ännu längre.

På baksidan finns både digitala och analoga ingångar. Lägg märke till Naims karaktäristiska DIN-kontakter med stjärnjord. Foto: Naim
På baksidan finns både digitala och analoga ingångar. Lägg märke till Naims karaktäristiska DIN-kontakter med stjärnjord. Foto: Naim

 

Ny ström

Vi har nämnt uppgraderingar. Förförstärkaren går nämligen att förbättra med extern strömförsörjning, som mer än fördubblar priset. Gör det något markant med ljudet? Eller är det bara ett av de tillfällen man sitter och letar stenhårt efter fler detaljer – och tror man hör dem bara för att man vet att man har betalat dyrt för det?

Det som händer är så mycket att det är uteslutet att det beror på placeboeffekten. Det låter som om trummisen har tryckt i sig något och därför slår hårdare än förut. Virveltrumman har odiskutabelt mer snärt. Gitarren låter ännu tydligare och känns mer lekfull, som om strängarna är utbytta. Claptons röst framträder bättre. Jag hör också suset från bandspelaren på den analoga inspelningen tydligare än förut, fast det är samtidigt mer genomskinligt så att fler detaljer i musiken släpps igenom. Och jag upptäcker att jag vill spela högre. Det är nästan otroligt att effekten fortfarande är beskedliga 80 watt per kanal. Visst, kopplar man in en kraftigare förstärkare som Hegel H30 så kan man helt klart spela ännu högre med bättre kontroll. Men innanför gränserna för vad som är realistiskt att spela i ett normalt vardagsrum så behåller Naim kontrollen, och på låg volym blir till och med Hegel avundsjuka på snärtigheten.

Förförstärkaren kan uppgraderas med den externa XPS-nätdelen så att den låter ännu renare. Det kostar, men rekommenderas! Foto: Naim
Förförstärkaren kan uppgraderas med den externa XPS-nätdelen så att den låter ännu renare. Det kostar, men rekommenderas! Foto: Naim

 

Fantastisk klang

Det fortsätter med Susanna Wallumrød och amerikanske Bonnie ”Prince” Billy på Badfinger-covern ”Without You” (jag vet, ännu en cover). Här är det inte främst rytmen som är i fokus, utan öppenhet och detaljer. Klangen från flygeln, Susannas fantastiska röst i perfekt symbios med Bonnies sköra röst.

Naim får fram alltihop, ljudbilden är stor och bred, med plats för varje instrument och röst. Och även om trummorna är av den försiktigare sorten så finns det faktiskt mycket rytm här också, vilket betonas av ett exemplariskt lågt brusgolv. När vi kopplar bort den externa strömförsörjningen igen och låter förförstärkaren köra helt på egen hand, bevaras merparten av den fina klangen men ljudbilden krymper lite och får mindre luft, och man får inte samma känsla av liv. Fortfarande väldigt bra, men inget man vill tillbaka till efter man har lyssnat på NAC-N 272 som strömförsörjts av XPS.

Effektförstärkaren NAP 250 DR är bara specad till 2 x 80 watt men levererar massor av dynamik. Foto: Naim
Effektförstärkaren NAP 250 DR är bara specad till 2 x 80 watt men levererar massor av dynamik. Foto: Naim

 

NAP 300

Vi har också lånat storebror till effektförstärkaren, NAP 300 DR, som också har en separat nätdel. Effekten är bara 10 watt per kanal mer, men den är mer stabil ända ner till 2 ohm och lämnar 500 watt i transienterna. NAP 250 DR är dessvärre inte kompatibel med extern strömförsörjning, så vill du uppgradera så är det den större NAP 300 DR som gäller.

Effektförstärkaren kostar dubbelt så mycket som sin lillebror, närmare bestämt 98 000 kronor. Och förbättringen i ljudkvalitet påminner om när man uppgraderar förförstärkaren med XPS-strömförsörjningen, fast inte i lika hög grad.

En enda obalanserad XLR-kontakt tar emot både höger och vänster signal samt jord. Foto: Naim
En enda obalanserad XLR-kontakt tar emot både höger och vänster signal samt jord. Foto: Naim

 

Stenhård rock

”Ozone” från Motorpsychos dubbelalbum ”Trust Us” från 1998 är en stenhård låt, om än med en lite ”lo-fi”-ljudbild. Men jösses vad den får fart på benen när den spelas högt. N272, XPS och NAP 250 DR låter supertufft, virveltrumman smäller till hårt och brutalt, gitarren rockar och det svänger om allting. Jag blir sugen på att knäcka en öl, ringa kompisarna och bjuda in till förfest!

Med NAP 300 DR blir det ännu mer liv och gnista, musiken låter ännu mer brutalt och rått och tamburinen är klarare. Men skillnaden är mindre påfallande. Låt mig säga så här: om din bristningsgräns för elektronik är 150 000 kronor så tjänar du mer på att uppgradera förförstärkaren med XPS-nätdelen än att köpa den dyrare effektförstärkaren. Har du 200 000 på stereokontot så ta för all del NAP 300 DR.

Naim saknar naturligtvis inte konkurrens. Ovan nämnda Hegel-kombination med två H30-effektförstärkare kostar 250 000 kronor och ger 2 x 1100 watt att gotta sig med. Sedan har vi Devialet D400 som för 135 000 kronor korrigerar för svagheter i högtalarnas delningsfilter. För samma pengar som Naim NAC-N 272 och XPS-nätdelen kan du köpa förförstärkaren Trinnov Amethyst (102 000 kronor), som har ett av de mest lyckade rumskorrektionssystemen och anpassar högtalarna efter rummets akustik.

Samtliga dessa alternativ har gott om kvaliteter som gör dem värda att överväga. På lyssningsvänliga ljudnivåer har dock Naim ett bättre rytmiskt driv än någon annan.

Kolla in den gigantiska ringkärnetrafon! Foto: Naim
Kolla in den gigantiska ringkärnetrafon! Foto: Naim

 

Slutsats

Naim har verkligen lyckats trolla fram musik ur förförstärkaren NAC-N 272 och effektförstärkaren NAP 250 DR. Du behöver ingen extra signalkälla eftersom förförstärkaren spelar musik direkt från nätverket och från strömningstjänster. Och ljudet är så klockrent och har sådan järnkoll på dynamiken att du aldrig kommer att tro på att effektförstärkaren bara lämnar 80 watt per kanal. Men den levererar varorna – och mer än så! Ljudet är framåt utan att vara påträngande. Känslan för rytm är något av det tuffaste jag har hört och instrument och sångröster framträder så klockrent att man är tvungen att älska vad man hör. Och här finns ström nog för att driva även tämligen tungdrivna kvalitetshögtalare.

Uppgraderar man förförstärkaren med den externa nätdelen XPS så hör man hur ljudbilden växer och musikerna blir mer aggressiva. Man får mer av allt! Man kan få ännu lite mer genom att gå upp till effektförstärkaren NAP 300 DR, som har en separat nätdel. Men lyftet blir inte särskilt stort. Förnuftet säger att det räcker med NAP 250 DP.

 

Effektförstärkare NAP 250 DR

Första versionen av NAP 250 kom för så länge sedan som 1975, och har sedan dess funnits i en rad olika och uppdaterade skepnader. Den senaste har ärvt teknik från Statement-flaggskeppet, som Naim ägnade 10 år åt att utveckla. Bland annat är transistorerna desamma (Naims egentillverkade NA009) och även en speciell diskret regulator som ger en jämn och fin ström från nätdelen. Vilket Naim återigen hävdar är kritisk för att musiken ska låta levande.

Dessutom har mindre förändringar gjorts med kretskortslayouten och Naim har varit ännu mer noggranna med komponentmatchningen än tidigare, så att NAP 250 DR numera sägs ha ännu bättre rytm, timing och allt annat som gör det roligt att lyssna på musik.

 

Försteg med strömning: NAC-N 272

Själva förförstärkaren är helt analog och har därför både analoga och digitala ljudingångar på baksidan.

Alla de analoga ingångarna är kablade för hand till huvudkortet, som sitter monterat på små, vibrationsdämpande stag för att förhindra att mekaniska vibrationer leder till elektroniska störningar och påverkar ljudet. Alla motstånd i signalvägen har från fabrik en tolerans på under 5 procent, som Naim sedan har gallrat ut parvis för hand så att avvikelsen är mindre än 1 procent. Allt för att få ett så rent ljud som möjligt – och kanske ännu viktigare för att vänster och höger kanal ska bli så identiska som möjligt.

Genial volymkontroll
NAC-N 272 har en volymkontroll som är helt genialisk. Den är analog för att ha maximal upplösning oavsett ljudnivå. Men eftersom en analog potentiometer orsakar ”klickbrus” när man höjer eller sänker volymen så tar en digital potentiometer över precis under tiden när ljudnivån justeras, och sedan tar den analoga över igen. Det här detaljen kan jag tänka mig att ingenjörerna har lagt ner mycket tid på att komma fram till, och det betonar verkligen hur stor tonvikt Naim lägger på förförstärkaren.

Hörlurar
Lägg märke till hörlursuttaget, som arbetar i ren klass A för ett så rent ljud som möjligt. Förförstärkaren känner av när hörlurar är inkopplade och femdubblar automatiskt utgångsströmmen, tillräckligt för att kunna driva vilket par hörlurar som helst.

 

Strömförsörjning: XPS

Förförstärkaren har redan en tämligen stor ringkärnetrafo på insidan som levererar ren och stabil ström. Den digitala och analoga delen av förförstärkaren är dessutom effektiv isolerade, så att störningar från den digitala kretsen och strömförsörjningen påverkar den analoga ljudsignalen så lite som det över huvud taget är möjligt.

Om du är en sådan finsmakare att detta inte räcker för dig så kan du alltid uppgradera till den externa nätdelen XPS. Den ser likadan ut som effektförstärkaren NAP 250 DR – och är nästan lika tung tack vare en vikt på 15 kilo – och kopplas in på baksidan av förförstärkaren. Med hjälp av en häftig ringkärnetrafo och sex interna regulatorer tar nätdelen samma 220 volt från vägguttaget, svingar sin trollstav och skickar in renare ström i förförstärkaren. De är hopkopplade på ett sätt som går förbi förförstärkarens interna nätdel så att det bara är XPS-enheten som är ansluten till elnätet.

Om du är skeptisk till huruvida en sådan här uppgradering påverkar ljudet så hjälper det väl inte direkt att strömförsörjningen kostar mer än förstärkaren och höjer det totala priset till 96 500 kronor – och sedan tillkommer effektförstärkare!

Vi har testat flera billigare Naim-produkter som utmärkt sig med massor av dynamik och musikalitet. Vi var därför nyfikna på att undersöka vad lite tyngre saker från Naim har att erbjuda i form av musikalisk underhållning. Och vad passar väl då bättre än att titta närmare på den nya förstärkarkombinationen NAC-N 272 och NAP 250 DR? Dessutom har vi fått låna ett par uppgraderingar, så att vi kan ta reda på vad som händer om man hostar upp ännu fler slantar. Naim bryr sig inte om hundratals eller tusentals watt om inte den första watten låter rätt. Därför måste man gå upp till de allra dyraste toppmodellerna för att få något mer än 100 watts effekt. I stället jobbar de med att behålla musiksignalen så ren som möjligt innan den ens når utgångssteget. I en del fall går de så långt som att plocka ut nätdelen och sätta den i en helt egen låda! [caption id="attachment_59152" align="alignnone" width="1000"]NAC-N 272 är en analog förförstärkare med digitalingångar och strömning. Välljudande och lättskött! Foto: Naim NAC-N 272 är en analog förförstärkare med digitalingångar och strömning. Välljudande och lättskött! Foto: Naim[/caption]

Förförstärkare med strömning

Har du sett en Naim-produkt förut så nickar du förmodligen igenkännande. Produkterna i Classic-serien, dit även förförstärkaren NAC-N 272 hör, ser precis ut som Naims billigare XS-serie. Skillnaderna ligger i detaljerna, till exempel tjockare frontplatta, bättre mekaniskt dämpat chassi och mer noggrant gjorda fogar mellan plattorna. NAC-N 272 har inbyggd musikströmning, så att man inte behöver CD-spelare eller någon annan ljudkälla. Den kopplas till hemnätverket och styrs med Naim-appen i smartmobilen eller surfplattan. En rad olika musiktjänster är inbyggda, bland annat både Tidal och Spotify. Bluetooth finns också på plats, men desto viktigare är att det går att strömma högupplösta ljudfiler i högre kvalitet än CD. 272 kan strömma direkt från en nätverksansluten PC, Mac eller NAS, och det går också att helt enkelt plugga in ett USB-minne rätt i baken på den. Mot pristillägg kan man till och med få DAB-radio. Ett komplett underhållningspaket alltså, som bara saknar effektdelen! [caption id="attachment_59149" align="alignnone" width="754"]Naim var tidigt ute med egen app för musikströmning och den nya Naim-appen är mycket användarvänlig. Foto: skärmdump Naim var tidigt ute med egen app för musikströmning och den nya Naim-appen är mycket användarvänlig. Foto: skärmdump[/caption]

Effekt är inte allt

Apropå effekt så lämnar effektförstärkaren NAP 250 DR bara 2 x 80 watt, men den enorma ringkärnetransformatorn på insidan sitter där av en anledning. I snabba transienter kan förstärkaren nämligen lämna hela 400 watt, så man behöver inte oroa sig för att den ska tappa andan.  

Makalös rytm

Det är faktiskt bara att luta sig tillbaka och njuta. Den danska jazzartisten Sinne Eeg har med sin fantastiska röst en superb känsla för rytm – vilket betonas så till den milda grad av Naim-kombinationen. I låten ”Waiting for Dawn” följer hon lekande lätt kontrabasen och pianot, och hennes röst låter ytterst naturlig genom golvhögtalarna Focal Sopra No 2 – ett highend-högtalarpar som på naturligaste vis återskapar ljudbilden som musikproducenten har åstadkommit. Högtalarna låter stramt och neutralt, men ändå underhållande. Och med Naim bakom spakarna finns det massor av fart och liv i de mysiga trumvisparna, samtidigt som pianotangenterna dansar uppåt och nedåt i tonregistret. De ljusa tonerna klingar härligt sprött, utan att kännas påträngande. Focal-högtalarna har en ganska så hög känslighet, 91 dB, vilket man får tillåta sig att tänka är nödvändigt när förstärkarkraften är begränsad till 80 watt per kanal. Dynaudio Contour S 3.4 LE har däremot en känslighet på 86 dB och behöver alltså tre gånger mer effekt för att spela lika högt som Focal Sopra No 2. Problem? Inte det minsta. [caption id="attachment_59151" align="alignnone" width="1000"]Prydlig insida och en så stor ringkärnetransformator är inte vanligt att hitta i förförstärkare. Foto: Naim Prydlig insida och en så stor ringkärnetransformator är inte vanligt att hitta i förförstärkare. Foto: Naim[/caption] Dynaudio-högtalarna är mindre än Focalerna och kostar mindre än hälften så mycket (55 000 kronor). Men de har en ytterst välbalanserad spelstil och klarar verkligen att ösa på om de har rätt förstärkare. Och rätt förstärkare – eller förstärkarkombination – är den här från Naim. Eric Claptons Johnny Otis-cover ”Willie and the Hand Jive” från 1974 är inte direkt någon hifi-inspelning, men den lekfulla gitarren sprudlar fint och virveltrumman har en suverän snärt, särskilt om man spelar högt. Och Naim kan spela riktigt högt, även med ganska så tungdrivna högtalare som de här från Dynaudio. Trots att effekten är lägre än 100 watt. Men drar man på lite mer så hör man taket. Kopplar vi i stället in Hegel P30 och H30, till exempel, så hör vi att den kraftigare förstärkarkombinationen drar med sig högtalarna ännu längre. [caption id="attachment_59150" align="alignnone" width="1000"]På baksidan finns både digitala och analoga ingångar. Lägg märke till Naims karaktäristiska DIN-kontakter med stjärnjord. Foto: Naim På baksidan finns både digitala och analoga ingångar. Lägg märke till Naims karaktäristiska DIN-kontakter med stjärnjord. Foto: Naim[/caption]  

Ny ström

Vi har nämnt uppgraderingar. Förförstärkaren går nämligen att förbättra med extern strömförsörjning, som mer än fördubblar priset. Gör det något markant med ljudet? Eller är det bara ett av de tillfällen man sitter och letar stenhårt efter fler detaljer – och tror man hör dem bara för att man vet att man har betalat dyrt för det? Det som händer är så mycket att det är uteslutet att det beror på placeboeffekten. Det låter som om trummisen har tryckt i sig något och därför slår hårdare än förut. Virveltrumman har odiskutabelt mer snärt. Gitarren låter ännu tydligare och känns mer lekfull, som om strängarna är utbytta. Claptons röst framträder bättre. Jag hör också suset från bandspelaren på den analoga inspelningen tydligare än förut, fast det är samtidigt mer genomskinligt så att fler detaljer i musiken släpps igenom. Och jag upptäcker att jag vill spela högre. Det är nästan otroligt att effekten fortfarande är beskedliga 80 watt per kanal. Visst, kopplar man in en kraftigare förstärkare som Hegel H30 så kan man helt klart spela ännu högre med bättre kontroll. Men innanför gränserna för vad som är realistiskt att spela i ett normalt vardagsrum så behåller Naim kontrollen, och på låg volym blir till och med Hegel avundsjuka på snärtigheten. [caption id="attachment_59158" align="alignnone" width="1000"]Förförstärkaren kan uppgraderas med den externa XPS-nätdelen så att den låter ännu renare. Det kostar, men rekommenderas! Foto: Naim Förförstärkaren kan uppgraderas med den externa XPS-nätdelen så att den låter ännu renare. Det kostar, men rekommenderas! Foto: Naim[/caption]  

Fantastisk klang

Det fortsätter med Susanna Wallumrød och amerikanske Bonnie ”Prince” Billy på Badfinger-covern ”Without You” (jag vet, ännu en cover). Här är det inte främst rytmen som är i fokus, utan öppenhet och detaljer. Klangen från flygeln, Susannas fantastiska röst i perfekt symbios med Bonnies sköra röst. Naim får fram alltihop, ljudbilden är stor och bred, med plats för varje instrument och röst. Och även om trummorna är av den försiktigare sorten så finns det faktiskt mycket rytm här också, vilket betonas av ett exemplariskt lågt brusgolv. När vi kopplar bort den externa strömförsörjningen igen och låter förförstärkaren köra helt på egen hand, bevaras merparten av den fina klangen men ljudbilden krymper lite och får mindre luft, och man får inte samma känsla av liv. Fortfarande väldigt bra, men inget man vill tillbaka till efter man har lyssnat på NAC-N 272 som strömförsörjts av XPS. [caption id="attachment_59155" align="alignnone" width="1000"]Effektförstärkaren NAP 250 DR är bara specad till 2 x 80 watt men levererar massor av dynamik. Foto: Naim Effektförstärkaren NAP 250 DR är bara specad till 2 x 80 watt men levererar massor av dynamik. Foto: Naim[/caption]  

NAP 300

Vi har också lånat storebror till effektförstärkaren, NAP 300 DR, som också har en separat nätdel. Effekten är bara 10 watt per kanal mer, men den är mer stabil ända ner till 2 ohm och lämnar 500 watt i transienterna. NAP 250 DR är dessvärre inte kompatibel med extern strömförsörjning, så vill du uppgradera så är det den större NAP 300 DR som gäller. Effektförstärkaren kostar dubbelt så mycket som sin lillebror, närmare bestämt 98 000 kronor. Och förbättringen i ljudkvalitet påminner om när man uppgraderar förförstärkaren med XPS-strömförsörjningen, fast inte i lika hög grad. [caption id="attachment_59154" align="alignnone" width="1000"]En enda obalanserad XLR-kontakt tar emot både höger och vänster signal samt jord. Foto: Naim En enda obalanserad XLR-kontakt tar emot både höger och vänster signal samt jord. Foto: Naim[/caption]  

Stenhård rock

”Ozone” från Motorpsychos dubbelalbum ”Trust Us” från 1998 är en stenhård låt, om än med en lite ”lo-fi”-ljudbild. Men jösses vad den får fart på benen när den spelas högt. N272, XPS och NAP 250 DR låter supertufft, virveltrumman smäller till hårt och brutalt, gitarren rockar och det svänger om allting. Jag blir sugen på att knäcka en öl, ringa kompisarna och bjuda in till förfest! Med NAP 300 DR blir det ännu mer liv och gnista, musiken låter ännu mer brutalt och rått och tamburinen är klarare. Men skillnaden är mindre påfallande. Låt mig säga så här: om din bristningsgräns för elektronik är 150 000 kronor så tjänar du mer på att uppgradera förförstärkaren med XPS-nätdelen än att köpa den dyrare effektförstärkaren. Har du 200 000 på stereokontot så ta för all del NAP 300 DR. Naim saknar naturligtvis inte konkurrens. Ovan nämnda Hegel-kombination med två H30-effektförstärkare kostar 250 000 kronor och ger 2 x 1100 watt att gotta sig med. Sedan har vi Devialet D400 som för 135 000 kronor korrigerar för svagheter i högtalarnas delningsfilter. För samma pengar som Naim NAC-N 272 och XPS-nätdelen kan du köpa förförstärkaren Trinnov Amethyst (102 000 kronor), som har ett av de mest lyckade rumskorrektionssystemen och anpassar högtalarna efter rummets akustik. Samtliga dessa alternativ har gott om kvaliteter som gör dem värda att överväga. På lyssningsvänliga ljudnivåer har dock Naim ett bättre rytmiskt driv än någon annan. [caption id="attachment_59157" align="alignnone" width="1000"]Kolla in den gigantiska ringkärnetrafon! Foto: Naim Kolla in den gigantiska ringkärnetrafon! Foto: Naim[/caption]  

Slutsats

Naim har verkligen lyckats trolla fram musik ur förförstärkaren NAC-N 272 och effektförstärkaren NAP 250 DR. Du behöver ingen extra signalkälla eftersom förförstärkaren spelar musik direkt från nätverket och från strömningstjänster. Och ljudet är så klockrent och har sådan järnkoll på dynamiken att du aldrig kommer att tro på att effektförstärkaren bara lämnar 80 watt per kanal. Men den levererar varorna – och mer än så! Ljudet är framåt utan att vara påträngande. Känslan för rytm är något av det tuffaste jag har hört och instrument och sångröster framträder så klockrent att man är tvungen att älska vad man hör. Och här finns ström nog för att driva även tämligen tungdrivna kvalitetshögtalare. Uppgraderar man förförstärkaren med den externa nätdelen XPS så hör man hur ljudbilden växer och musikerna blir mer aggressiva. Man får mer av allt! Man kan få ännu lite mer genom att gå upp till effektförstärkaren NAP 300 DR, som har en separat nätdel. Men lyftet blir inte särskilt stort. Förnuftet säger att det räcker med NAP 250 DP.  

Effektförstärkare NAP 250 DR

Första versionen av NAP 250 kom för så länge sedan som 1975, och har sedan dess funnits i en rad olika och uppdaterade skepnader. Den senaste har ärvt teknik från Statement-flaggskeppet, som Naim ägnade 10 år åt att utveckla. Bland annat är transistorerna desamma (Naims egentillverkade NA009) och även en speciell diskret regulator som ger en jämn och fin ström från nätdelen. Vilket Naim återigen hävdar är kritisk för att musiken ska låta levande. Dessutom har mindre förändringar gjorts med kretskortslayouten och Naim har varit ännu mer noggranna med komponentmatchningen än tidigare, så att NAP 250 DR numera sägs ha ännu bättre rytm, timing och allt annat som gör det roligt att lyssna på musik.  

Försteg med strömning: NAC-N 272

Själva förförstärkaren är helt analog och har därför både analoga och digitala ljudingångar på baksidan. Alla de analoga ingångarna är kablade för hand till huvudkortet, som sitter monterat på små, vibrationsdämpande stag för att förhindra att mekaniska vibrationer leder till elektroniska störningar och påverkar ljudet. Alla motstånd i signalvägen har från fabrik en tolerans på under 5 procent, som Naim sedan har gallrat ut parvis för hand så att avvikelsen är mindre än 1 procent. Allt för att få ett så rent ljud som möjligt – och kanske ännu viktigare för att vänster och höger kanal ska bli så identiska som möjligt. Genial volymkontroll NAC-N 272 har en volymkontroll som är helt genialisk. Den är analog för att ha maximal upplösning oavsett ljudnivå. Men eftersom en analog potentiometer orsakar ”klickbrus” när man höjer eller sänker volymen så tar en digital potentiometer över precis under tiden när ljudnivån justeras, och sedan tar den analoga över igen. Det här detaljen kan jag tänka mig att ingenjörerna har lagt ner mycket tid på att komma fram till, och det betonar verkligen hur stor tonvikt Naim lägger på förförstärkaren. Hörlurar Lägg märke till hörlursuttaget, som arbetar i ren klass A för ett så rent ljud som möjligt. Förförstärkaren känner av när hörlurar är inkopplade och femdubblar automatiskt utgångsströmmen, tillräckligt för att kunna driva vilket par hörlurar som helst.  

Strömförsörjning: XPS

Förförstärkaren har redan en tämligen stor ringkärnetrafo på insidan som levererar ren och stabil ström. Den digitala och analoga delen av förförstärkaren är dessutom effektiv isolerade, så att störningar från den digitala kretsen och strömförsörjningen påverkar den analoga ljudsignalen så lite som det över huvud taget är möjligt. Om du är en sådan finsmakare att detta inte räcker för dig så kan du alltid uppgradera till den externa nätdelen XPS. Den ser likadan ut som effektförstärkaren NAP 250 DR – och är nästan lika tung tack vare en vikt på 15 kilo – och kopplas in på baksidan av förförstärkaren. Med hjälp av en häftig ringkärnetrafo och sex interna regulatorer tar nätdelen samma 220 volt från vägguttaget, svingar sin trollstav och skickar in renare ström i förförstärkaren. De är hopkopplade på ett sätt som går förbi förförstärkarens interna nätdel så att det bara är XPS-enheten som är ansluten till elnätet. Om du är skeptisk till huruvida en sådan här uppgradering påverkar ljudet så hjälper det väl inte direkt att strömförsörjningen kostar mer än förstärkaren och höjer det totala priset till 96 500 kronor – och sedan tillkommer effektförstärkare!
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Naim NAC-N 272

  • Typ: Förförstärkare med DAC och streaming
  • Analogt in: 2 RCA, 1 DIN
  • Digitalt in: 2 koax, 2 BNC, 3 optiska
  • Analogt ut: variabel och fast (DIN och RCA)
  • Digitalt ut: BNC
  • Nätverk: Spotify Connect, Tidal, AirPlay, Bluetooth, nätradio, UPnP
  • Format: WAV, FLAC, ALAC, AIFF, AAC, DSD64, MP3, WMA, Ogg Vorbis
  • Styrning: iOS- och Android-app
  • Övrigt: Wifi och ethernet
  • Pris: 46 000 kr

Naim NAP 250 DR

  • Typ: Effektförstärkare
  • Effekt: 2 x 80 watt
  • Analogingång: 1 XLR (obalanserad)
  • Högtalarterminaler: 2 banan
  • Pris: 47 700 kr

Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-