annonse
annonse

test: NAD M12

Heldigital kommandocentral

NAD M12 samlar alla signalkällor du kan tänka dig. Och räcker inte det så kan den växa med uppgiften.

Ljud & Bild tycker

Omfattande mängd ingångar, hög ljudkvalitet och går att bygga ut med nya moduler. Stöder MQA med BluOS-modul.
Kostsam. Inget DSD-stöd. Streaming köps till som extrautrustning. Bara ett par analoga linjeingångar.

Vad händer om ingenjörer som i vanliga fall ägnar all sin tid åt att konstruera bra ljud med en tight budget får fria händer och bestämmer sig för att bygga något som är så bra som möjligt, utan att behöva tänka på kostnaderna? Jo, då får man något i stil med NADs Masters Series. Den senaste tiden har vi testat flera modeller i den serien.

NAD M12 är märkets variant på en förförstärkare i highend-klassen. Precis som alla enheter i serien är den en strikt designad aluminiumklots med rundade hörn och en stor pekskärm i mitten. Enda handgripliga kontrollen är en stor volymratt. Och en stor och stabil, fjärrkontroll, också den av aluminium. Med de 48 knapparna kan den dessutom styra de flesta apparater i Masters-serien.

Moduluppbyggd

Förförstärkaren är stereons nav, där alla signalkällor samlas. Och i en så här lyxig produkt finns det naturligtvis gott om allt. Bakplattan är fullproppad med ingångar av alla de slag. Vissa av dem sitter på utbytbara insticksmoduler som går att tas bort med ett par skruvar, precis som korten i en stationär dator.

Systemet heter Modular Design Construction (MDC) och används i flera av NADs toppmodeller, inklusive Masters-serien. Baksidan på M12 har gott om plats för flera utökningar. Vårt testexemplar levererades med BluOS-modul för streaming och multiroom-ljud, och de analoga linjeingångarna och skivspelaringången – som är en del av standardutrustningen på M12 – sitter för övrigt på en MDC-modul, som kan köpas som tillbehör till andra modeller.

Ska förförstärkaren användas i stereo-hemmabion kan man dessutom köpa en en MDC-modul med fyra HDMI 2.0-ingångar.

Baksidan av NAD M12 är välfylld. En del av kretsarna är monterade på utbytbara expansionsmoduler.

Allt är digitalt

NAD kallar M12 för en digital förförstärkare, och det handlar om mer än att bara ha digitala ingångar. All signalbehandling i M12 är digital – även den ”analoga”. Efter linjeingångarna och RIAA-steget digitaliseras nämligen signalen och därefter görs allt med 35 bit/844 kHz-upplösning (!) ända till effektförstärkarutgångarna, som är analoga. Den våldsamt höga upplösningen innebär att brus och förvrängning sänks med ytterligare 66 dB jämfört med 24-bitars signalbehandling. Åtminstone i teorin. I praktiken är det analogdelen som sätter gränserna.

Det finns ett komplett utbud av digitalingångar: sammanlagt åtta stycken och för alla format. USB-ingångarna fungerar naturligtvis asynkront, så att eventuella avvikelser i dataströmmen från en dator inte påverkar ljudet.

Multiroom

NAD M12 kan utökas med Blusound, som är NADs variant på multiroom-ljud i HD-upplösning. Man kan köpa separata multiroom-högtalare, men också hitta tekniken som MDC-expansionsmodul. När modulen är monterad dyker BluOS upp som en extra ingång i förstärkaren.

Det innebär också att man kan styra den från BluOS-appen i mobilen eller surfplattan och att den kan ingå i ett multiroom-system och streama trådlös musik till alla rum i huset. Fast man behöver inte nödvändigtvis skaffa ett highend-system till varje rum.

  • Digitala ingångar: 1 AES/EBU (XLR), 2 koaxiala 2 optiska, USB-B, USB-A (front och baksida)
  • Analoga ingångar: 1 linje (RCA), 1 balanserad (XLR) 1 x skivspelare (MM/MC)
  • Utgångar: Pre out (stereo RCA)/balanserad (XLR), 2 subwoofer (RCA), digitalutgång (optisk/RCA)
  • Upplösning: 24 bit/192 kHz ut/35 bit/192 kHz internt
  • Mått/vikt: 43,5 x 13,3 x 38,3 cm/8,1 kg
  • Webb: hifiklubben.se
Pris: 33000: