Metrum Acoustics Pavane

DAC med annorlunda teknik

Holländska Metrum Acoustics har byggt en DAC som bryter mot den konventionella uppfattningen om hur digitala signaler ska översättas.

Plus
Superärligt och detaljerat ljud utan konstlad färgning och rumsklang. Ur den synvinkeln är priset faktiskt rimligt.
Minus
Priset på nästan 50 000 kronor gör att Pavane är en DAC för ett fåtal audiofiler. I synnerhet som det behövs en bra förförstärkare till den.

Musiken på CD är, som de flesta nog känner till, inspelad med en samplingsfrekvens på 44,1 kHz. Och därför arbetade de första CD-spelarna med samma frekvens. Det dröjde däremot inte länge förrän någon kom på idén att läsa av signalen flera gånger, så kallad översampling. Tanken med översampling var att höja upplösningen på den digitala signalen och på så sätt minska bruset. På samma gång kunde man undvika de mycket branta – och ljudförstörande – lågpassfiltren som annars behövs för att urskilja signalen från samplingsfrekvensen 44,1 kHz.

Sedan dess har översampling varit mer eller mindre standard. Men ett par hifi-tillverkare, bland annat Audio Note och holländska Metrum Acoustics, anser att översamplingen gör mer skada än nytta och låter därför bli översamplingen i sina digitalomvandlare och CD-spelare. Vi har lyssnat på Metrum Acoustics toppmodell, Pavane, som kostar strax under 50 000 kronor.

 

NOS

Metrum Acoustics kallar tekniken i Pavane för NOS. Det är inte en förkortning för ”New Old Stock”, som det brukar, utan för ”NonOverSampling”. Men det är inte långt ifrån, eftersom tillverkarna av översamplingsfria digitalomvandlare ofta är tvungna att arbeta med gamla DAC-kretsar från CD-spelarnas barndom, som de hittar på restlager.

Metrum Acoustics har i stället utvecklat sin egen DAC-krets som kallas för Transient. Den klarar samplingsfrekvenser upp till 384 kHz (via USB-porten), men bara om originalsignalen har den samplingsfrekvensen. Den pillar inte på den inkommande signalens samplingshastighet.

Pavane Open

Annons: Artikeln fortsätter nedan

 

Åtta DAC-kretsar

Det har inte snålats på delarna i Pavane, vare sig i antal eller i kvalitet. Medan de flesta ingenjörer skulle ha använt sig av en DAC-krets för att omvandla signalen, sitter här åtta stycken! För det första är Pavane byggd som dual mono-konstruktion, med separata kretskort och strömförsörjningar till varje kanal. En tredje strömförsörjning tar hand om de övriga logiska kretsarna.

För att få ett större dynamikomfång och lägre brusgolv fördelas konverteringen mellan två DAC-kretsar, som tar hand om den översta respektive nedersta delen av dynamikområdet. Och så är allting helt symmetriskt konstruerat. En Lundahl-utgångstransformator summerar den balanserade signalen till RCA-utgångarna.

Allt är inpackat i ett välbyggt aluminiumkabinett med glaslock. I hur hög grad mekanisk dämpning är nödvändigt i en DAC är en fråga som det råder delade – och starka – meningar om. Men dämpningen finns här i alla fall, och när vi kommer upp i den här prisklassen får det gärna se läckert ut också. Totalvikten ligger på 10 kilo.

Pavane Remote
Minimalistisk fjärrkontroll.

Skötseln är enkel. Fem knappar på fronten aktiverar var sin ingång. Sedan finns det bara en av/på-knapp. Fjärrkontrollen är ännu simplare, eftersom den bara har en enda knapp som växlar mellan de fem ingångarna. Det finns ingen volymkontroll, så Pavane kan bara användas som DAC, inte som en digital förförstärkare. Det skulle annars ha sparat ett led i signalkedjan. Framför allt när varje led kostar som en bra begagnad bil.

 

Brutalt ärlig

Pavane är en brutalt ärlig DAC, som inte – i nämnvärd grad – lägger till eller tar bort något under signalbehandlingen. Rent klangmässigt är den särklassigt obeslöjad och framträdande. Akustiska instrument låter verkliga och närvarande på ett sätt som jag inte kan minnas ha hört förut. En klarinett låter verkligen som om den är gjord av trä. Och detaljerna! Man kommer på sig själv med att lyssna på hur varje sträng svänger i ett akustiskt piano. När det kommer ett stycke med elgitarr så kan man med kirurgisk precision höra vilken förstärkare som använts. Det innebär också att mindre lyckade inspelningar avslöjas i all sin brist på perfektion. Lyckligtvis händer detta mer sällan än förväntat. För Pavane lyfter fram detaljer i inspelningarna som hittills varit dolda.
Till en början känns atmosfären lite dämpad. Vid en närmare lyssning visar det sig dock att Pavane bara inte överdriver rummet utan återger det i den storlek det har på inspelningen. Täta, intima inspelningar är nakna i vardagsrummet. Men när det finns rymd – oavsett om den är äkta eller konstlad – på en inspelning så fylls vardagsrummet på både bredden och höjden.

Pavane Silver

 

Slutsats

Metrum Acoustics Pavane är en teknisk okonventionell DAC som bevisar att den normala metoden inte är den enda som kan ge ett bra resultat. Rent ljudmässigt är den fullt i klass med andra highend-omvandlare. Dess förmåga att förmedla ljudet av inspelningen tillhör de bästa. Om den passar dig beror på klangideal och resten av anläggningen. Men den är absolut värd att ta med i beräkningen när digitalt ljud ska konverteras i hög kvalitet. Dess största konkurrenter kommer knappast att vara andra digitalomvandlare, utan mycket ambitiösa digitala förförstärkare.

Musiken på CD är, som de flesta nog känner till, inspelad med en samplingsfrekvens på 44,1 kHz. Och därför arbetade de första CD-spelarna med samma frekvens. Det dröjde däremot inte länge förrän någon kom på idén att läsa av signalen flera gånger, så kallad översampling. Tanken med översampling var att höja upplösningen på den digitala signalen och på så sätt minska bruset. På samma gång kunde man undvika de mycket branta – och ljudförstörande – lågpassfiltren som annars behövs för att urskilja signalen från samplingsfrekvensen 44,1 kHz. Sedan dess har översampling varit mer eller mindre standard. Men ett par hifi-tillverkare, bland annat Audio Note och holländska Metrum Acoustics, anser att översamplingen gör mer skada än nytta och låter därför bli översamplingen i sina digitalomvandlare och CD-spelare. Vi har lyssnat på Metrum Acoustics toppmodell, Pavane, som kostar strax under 50 000 kronor.  

NOS

Metrum Acoustics kallar tekniken i Pavane för NOS. Det är inte en förkortning för ”New Old Stock”, som det brukar, utan för ”NonOverSampling”. Men det är inte långt ifrån, eftersom tillverkarna av översamplingsfria digitalomvandlare ofta är tvungna att arbeta med gamla DAC-kretsar från CD-spelarnas barndom, som de hittar på restlager. Metrum Acoustics har i stället utvecklat sin egen DAC-krets som kallas för Transient. Den klarar samplingsfrekvenser upp till 384 kHz (via USB-porten), men bara om originalsignalen har den samplingsfrekvensen. Den pillar inte på den inkommande signalens samplingshastighet. Pavane Open  

Åtta DAC-kretsar

Det har inte snålats på delarna i Pavane, vare sig i antal eller i kvalitet. Medan de flesta ingenjörer skulle ha använt sig av en DAC-krets för att omvandla signalen, sitter här åtta stycken! För det första är Pavane byggd som dual mono-konstruktion, med separata kretskort och strömförsörjningar till varje kanal. En tredje strömförsörjning tar hand om de övriga logiska kretsarna. För att få ett större dynamikomfång och lägre brusgolv fördelas konverteringen mellan två DAC-kretsar, som tar hand om den översta respektive nedersta delen av dynamikområdet. Och så är allting helt symmetriskt konstruerat. En Lundahl-utgångstransformator summerar den balanserade signalen till RCA-utgångarna. Allt är inpackat i ett välbyggt aluminiumkabinett med glaslock. I hur hög grad mekanisk dämpning är nödvändigt i en DAC är en fråga som det råder delade – och starka – meningar om. Men dämpningen finns här i alla fall, och när vi kommer upp i den här prisklassen får det gärna se läckert ut också. Totalvikten ligger på 10 kilo. Pavane Remote Minimalistisk fjärrkontroll. Skötseln är enkel. Fem knappar på fronten aktiverar var sin ingång. Sedan finns det bara en av/på-knapp. Fjärrkontrollen är ännu simplare, eftersom den bara har en enda knapp som växlar mellan de fem ingångarna. Det finns ingen volymkontroll, så Pavane kan bara användas som DAC, inte som en digital förförstärkare. Det skulle annars ha sparat ett led i signalkedjan. Framför allt när varje led kostar som en bra begagnad bil.  

Brutalt ärlig

Pavane är en brutalt ärlig DAC, som inte – i nämnvärd grad – lägger till eller tar bort något under signalbehandlingen. Rent klangmässigt är den särklassigt obeslöjad och framträdande. Akustiska instrument låter verkliga och närvarande på ett sätt som jag inte kan minnas ha hört förut. En klarinett låter verkligen som om den är gjord av trä. Och detaljerna! Man kommer på sig själv med att lyssna på hur varje sträng svänger i ett akustiskt piano. När det kommer ett stycke med elgitarr så kan man med kirurgisk precision höra vilken förstärkare som använts. Det innebär också att mindre lyckade inspelningar avslöjas i all sin brist på perfektion. Lyckligtvis händer detta mer sällan än förväntat. För Pavane lyfter fram detaljer i inspelningarna som hittills varit dolda. Till en början känns atmosfären lite dämpad. Vid en närmare lyssning visar det sig dock att Pavane bara inte överdriver rummet utan återger det i den storlek det har på inspelningen. Täta, intima inspelningar är nakna i vardagsrummet. Men när det finns rymd – oavsett om den är äkta eller konstlad – på en inspelning så fylls vardagsrummet på både bredden och höjden. Pavane Silver  

Slutsats

Metrum Acoustics Pavane är en teknisk okonventionell DAC som bevisar att den normala metoden inte är den enda som kan ge ett bra resultat. Rent ljudmässigt är den fullt i klass med andra highend-omvandlare. Dess förmåga att förmedla ljudet av inspelningen tillhör de bästa. Om den passar dig beror på klangideal och resten av anläggningen. Men den är absolut värd att ta med i beräkningen när digitalt ljud ska konverteras i hög kvalitet. Dess största konkurrenter kommer knappast att vara andra digitalomvandlare, utan mycket ambitiösa digitala förförstärkare.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Metrum Acoustics Pavane
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • DAC: Differential-DAC utan översampling FGPA-korrektion. 4 omvandlare per kanal
  • Ingångar: 1 optisk, 1 koaxial, 1 BNC, 1 USB, 1 balanserad AES/EBU
  • Utgångar: RCA (stereo), balanserat XLR (stereo)
  • Samplingsfrekvens: 96 kHz (optisk), 192 kHz koaxial+AES/EBU, 384 kHz (USB)
  • Mått: 44 x 32 x 8,5 cm
  • Vikt: 10 kg
Pris: 47500,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Stranger Things, säsong 3 – första trailern!

4 juli återvänder Netflix till Hawkins och Stranger Things.

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Superb allround-zoom

Panasonics första standardzoom i fullformat lever upp till förväntningarna.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslöjad

Här är de första bilderna på Philips nya OLED-toppmodell!

Apple turbotrimmar iMac

De nya iMacarna klarar tuffa jobb dubbelt så snabbt.

test
Panasonic Lumix DC-S1R

Bästa kameran

Lumix S1R är rena rama ymnighetshornet – och en av de bästa kamerorna vi har testat.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

test
Canon EOS RP

Klipp från Canon

EOS RP saknar inte helt kompromisser men har en aggressiv prislapp och är mycket tillfredsställande att fotografera med.

Allt om Samsungs QLED-TV 2019

Samsungs kommande 2019-modeller får ett markant lyft i bildkvalitet, och den här gången gäller det inte bara toppmodellerna.

test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

Vår favoritkamera blir bättre

Leica Q2 är kanske den perfekta resekameran.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.

Recension
Venom

Fisk på torra land!

Tom Hardy korsad med vrålande och gläfsande alien blir varken fågel eller fisk.