annonse
annonse

Electrocompaniet ECG-1

Oktober 2015Electrocompaniet ECG-1

Sen, men bra

När man lyssnar på Electrocompaniets första skivspelare så förstår man varför de tagit så lång tid på sig.

Vackert varm och stor klang med massor av klangfärger och dynamik. Rejäl konstruktion med enkel skötsel och tilltalande design.
Inte fullt lika fokuserad och detaljrik som rivalerna i den här klassen.

Man kan undra varför det tog dem 38 år att lansera sin första skivspelare. Sedan starten 1976 och fram till idag har det sålts miljontals skivspelare. De senaste åren har grammofonen som bekant fått en renässans och försäljningen har tagit fart. Inte till höga höjder, men tillräckligt för att Electrocompaniet – som är mest kända för sina stora välljudande förstärkare – har tyckt att det var hög tid att bygga en egen grammofon. Electrocompaniet ECG-1. Där G:et står för Gramophone.

På tiden, tycker nog somliga. Alldeles för sent, tycker andra, medan ytterligare andra tar det med en axelryckning. Det finns ju så många andra bra skivspelare där ute. Varför skulle den här vara bättre?

Cynikerna bland vinylentusiaster kommer nog ändå att hålla ett öga på vad recensenterna tycker om ECG-1, om inte annat så för att bekräfta sina antaganden. Eller fördomar.

Electrocompaniet går in på en stenhård marknad. Det finns många som gärna vill sälja en skivspelare för 35 000 kr. I samma prisklass hittar vi modeller från Clearaudio, Acoustic Solid, Avid, ProJect, Michell, Thorens och inte minst Rega. Som med sin RP8 är en direkt konkurrent till ECG-1.

 

Japanska tonarm

Companiet-spelaren är norskutvecklad, designad i samma anda som de klassiska Electrocompaniet-förstärkarna och utrustad med en japansk Jelco SA-750EB-tonarm. En kritikerrosad 10-tums arm med svag s-böj, oljedämpat lager, löstagbart pickupskal och azimuth- och höjdjustering.
Precis som entusiasterna vill ha det.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Jelco-tonarmen är oerhört välbyggd för pengarna. Under skruven finns en kammare där man fyller på med dämpningsolja. Sådant ser man inte så ofta i den här klassen.

Spelaren är stabilt byggd med två akrylplattor på ovan- och undersidan av en aluminiumplint. Den asynkrona 24-voltsmotorn sitter monterad på en egen bas, fysiskt isolerad från spelaren, och driver en skivtallrik av akryl med en gummirem.

ECG-1 säljs inte med pickupen monterad. Den ligger i en liten trälåda och behöver en stadig hand för att komma på plats. Om man inte är bekant med montering och inställning av pickup är det smart att överlåta det åt kompetenta händer i butiken.

Skötseln är oerhört simpel och spelaren har knappar för hastigheter från 33 1/3 till 78 varv per minut. Det har också löstagbar ljudkabel, med jord och fempolig tonarmskontakt i ena änden, men den säljs inte med dammlock eller filtmatta. Matta är inte nödvändigt, anser Electrocompaniet, eftersom akryltallriken dämpar vinylskivorna bättre. Men här finns det ändå utrymme för att experimentera med mattor av olika slag.

Pickupen som ingår är byggd för Electrocompaniet av Soundsmith i USA. Den bygger på deras Zephyr-modell med MMC-teknik (Moving Micro Cross), där den rörliga massan är lägre än hos normala MM-pickuper (Moving magnet). Vilket ger pickupen med en styv boron-nålarm tillräckligt hög utgångsspänning för att den ska kunna användas i alla skivspelaringångar för MM-pickuper. Och ändå ha MC-pickupernas snabba transienter och dynamik.

 

Det bästa av två världar

ECG-1 har ingen dämpning utöver massan på 13 kg. Det ställer krav på underlaget. Man placerar inte den här på en ranglig Ikea-hylla utan på en styv hylla eller bänk som är vågrät. Trots optimal placering hörs det lite lågfrekvent mikrofoni från spelaren. Särskilt om den står nära högtalaren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Upp till 78 varv per minut.

Här finns också utrymme för att experimentera med underlaget, men mjuka absorberande fötterna är inte rätt för ECG-1. Måste du använda extrautrustning så leta hellre efter hårda eller halvhårda underlag eller fötter. Till exempel Sort Kones eller Soundcare-fötter.
ECG-1:s styrka är en lyckad synergi mellan spelare, tonarm och pickup.

Electrocompaniet har lyckats väl med sammansättningen av spelaren. Som har kvaliteter som inte är sämre än andra spelare i samma prisklass. Den kanske bittraste rivalen, Rega RP8 med Apheta MC-pickup, spelar med skarpare fokus och större detaljrikdom men har inte ECG-1:s varma och fylliga klang.

Ljudbild är stor och fyller enkelt rummet. Basen är tung utan att vara trög och klangen är varm och behaglig utan att vara ofokuserad. Med Dire Straits klassiker ”Love Over Gold” snurrande på akryltallriken flödade klangen från pianot och Mark Knopflers akustiska gitarr oansträngt ut i rummet. Bastransienterna fick en härlig tyngd bakom sig som lyfte ljudbildens realism. Allt mot en svart, brusfri bakgrund.

Det är bra gjort.

Den betydligt bättre inspelningen – rent ljudmässigt, alltså – Jan Gunnar Hoff ”Living” från 2L, kunde ha fått en bredare ljudbild, men pianotonernas direkthet tydde på bra transientrespons och utmärkt dynamisk kontrast. Med ännu bättre pickup är det ingen tvekan om att det går att hämta ut ännu mer information ur spåren. Men balansen i konstruktionen är mycket bra och den medföljande tonarmen och pickupen är en bra matchning till spelaren.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Electrocompaniets första skivspelare var värd att vänta på.

I frekvensregistrets ytterområden upptäckte jag att djupbasen inte var fullt lika närvarande som med RP8/Apheta och i diskanten rullade övertonerna av tidigare. Men allt mellan de lägsta tonerna och längst upp i diskanten lät härligt befriat från olater och var om möjligt ännu mer engagerande på det rytmiska planet än Rega-kombinationen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Tämligen speciell pickup, men den passar i alla skivspelaringångar.

 

Värd pengarna

Electrocompaniet första skivspelare är inte billig. Men så är den också ordentligt byggd med gedigen kvalitetskänsla och utmärkt ljud för pengarna. Kombinationen med den japanska Jelco-tonarmen och pickupen byggd av Soundsmith i USA är synnerligen lyckad. Trots detta finns det alltid utrymme för förbättringar – som det alltid är med skivspelare. De flesta som lägger 35 000 kronor på en skivspelare gör det för att de vill ha extremt bra ljud, och det får de definitivt med Electrocompaniet ECG-1.

Man kan undra varför det tog dem 38 år att lansera sin första skivspelare. Sedan starten 1976 och fram till idag har det sålts miljontals skivspelare. De senaste åren har grammofonen som bekant fått en renässans och försäljningen har tagit fart. Inte till höga höjder, men tillräckligt för att Electrocompaniet – som är mest kända för sina stora välljudande förstärkare – har tyckt att det var hög tid att bygga en egen grammofon. Electrocompaniet ECG-1. Där G:et står för Gramophone. På tiden, tycker nog somliga. Alldeles för sent, tycker andra, medan ytterligare andra tar det med en axelryckning. Det finns ju så många andra bra skivspelare där ute. Varför skulle den här vara bättre? Cynikerna bland vinylentusiaster kommer nog ändå att hålla ett öga på vad recensenterna tycker om ECG-1, om inte annat så för att bekräfta sina antaganden. Eller fördomar. Electrocompaniet går in på en stenhård marknad. Det finns många som gärna vill sälja en skivspelare för 35 000 kr. I samma prisklass hittar vi modeller från Clearaudio, Acoustic Solid, Avid, ProJect, Michell, Thorens och inte minst Rega. Som med sin RP8 är en direkt konkurrent till ECG-1.  

Japanska tonarm

Companiet-spelaren är norskutvecklad, designad i samma anda som de klassiska Electrocompaniet-förstärkarna och utrustad med en japansk Jelco SA-750EB-tonarm. En kritikerrosad 10-tums arm med svag s-böj, oljedämpat lager, löstagbart pickupskal och azimuth- och höjdjustering. Precis som entusiasterna vill ha det. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Jelco-tonarmen är oerhört välbyggd för pengarna. Under skruven finns en kammare där man fyller på med dämpningsolja. Sådant ser man inte så ofta i den här klassen. Spelaren är stabilt byggd med två akrylplattor på ovan- och undersidan av en aluminiumplint. Den asynkrona 24-voltsmotorn sitter monterad på en egen bas, fysiskt isolerad från spelaren, och driver en skivtallrik av akryl med en gummirem. ECG-1 säljs inte med pickupen monterad. Den ligger i en liten trälåda och behöver en stadig hand för att komma på plats. Om man inte är bekant med montering och inställning av pickup är det smart att överlåta det åt kompetenta händer i butiken. Skötseln är oerhört simpel och spelaren har knappar för hastigheter från 33 1/3 till 78 varv per minut. Det har också löstagbar ljudkabel, med jord och fempolig tonarmskontakt i ena änden, men den säljs inte med dammlock eller filtmatta. Matta är inte nödvändigt, anser Electrocompaniet, eftersom akryltallriken dämpar vinylskivorna bättre. Men här finns det ändå utrymme för att experimentera med mattor av olika slag. Pickupen som ingår är byggd för Electrocompaniet av Soundsmith i USA. Den bygger på deras Zephyr-modell med MMC-teknik (Moving Micro Cross), där den rörliga massan är lägre än hos normala MM-pickuper (Moving magnet). Vilket ger pickupen med en styv boron-nålarm tillräckligt hög utgångsspänning för att den ska kunna användas i alla skivspelaringångar för MM-pickuper. Och ändå ha MC-pickupernas snabba transienter och dynamik.  

Det bästa av två världar

ECG-1 har ingen dämpning utöver massan på 13 kg. Det ställer krav på underlaget. Man placerar inte den här på en ranglig Ikea-hylla utan på en styv hylla eller bänk som är vågrät. Trots optimal placering hörs det lite lågfrekvent mikrofoni från spelaren. Särskilt om den står nära högtalaren. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Upp till 78 varv per minut. Här finns också utrymme för att experimentera med underlaget, men mjuka absorberande fötterna är inte rätt för ECG-1. Måste du använda extrautrustning så leta hellre efter hårda eller halvhårda underlag eller fötter. Till exempel Sort Kones eller Soundcare-fötter. ECG-1:s styrka är en lyckad synergi mellan spelare, tonarm och pickup. Electrocompaniet har lyckats väl med sammansättningen av spelaren. Som har kvaliteter som inte är sämre än andra spelare i samma prisklass. Den kanske bittraste rivalen, Rega RP8 med Apheta MC-pickup, spelar med skarpare fokus och större detaljrikdom men har inte ECG-1:s varma och fylliga klang. Ljudbild är stor och fyller enkelt rummet. Basen är tung utan att vara trög och klangen är varm och behaglig utan att vara ofokuserad. Med Dire Straits klassiker ”Love Over Gold” snurrande på akryltallriken flödade klangen från pianot och Mark Knopflers akustiska gitarr oansträngt ut i rummet. Bastransienterna fick en härlig tyngd bakom sig som lyfte ljudbildens realism. Allt mot en svart, brusfri bakgrund. Det är bra gjort. Den betydligt bättre inspelningen – rent ljudmässigt, alltså – Jan Gunnar Hoff ”Living” från 2L, kunde ha fått en bredare ljudbild, men pianotonernas direkthet tydde på bra transientrespons och utmärkt dynamisk kontrast. Med ännu bättre pickup är det ingen tvekan om att det går att hämta ut ännu mer information ur spåren. Men balansen i konstruktionen är mycket bra och den medföljande tonarmen och pickupen är en bra matchning till spelaren. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Electrocompaniets första skivspelare var värd att vänta på. I frekvensregistrets ytterområden upptäckte jag att djupbasen inte var fullt lika närvarande som med RP8/Apheta och i diskanten rullade övertonerna av tidigare. Men allt mellan de lägsta tonerna och längst upp i diskanten lät härligt befriat från olater och var om möjligt ännu mer engagerande på det rytmiska planet än Rega-kombinationen. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Tämligen speciell pickup, men den passar i alla skivspelaringångar.  

Värd pengarna

Electrocompaniet första skivspelare är inte billig. Men så är den också ordentligt byggd med gedigen kvalitetskänsla och utmärkt ljud för pengarna. Kombinationen med den japanska Jelco-tonarmen och pickupen byggd av Soundsmith i USA är synnerligen lyckad. Trots detta finns det alltid utrymme för förbättringar – som det alltid är med skivspelare. De flesta som lägger 35 000 kronor på en skivspelare gör det för att de vill ha extremt bra ljud, och det får de definitivt med Electrocompaniet ECG-1.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
  • Drift: Remdriven akryltallrik
  • Tonarm: Jelco SA-750EB
  • Pickup: Electrocompaniet EMMC-2
Pris: 35000,-

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-