annonse
annonse

Bowers & Wilkins Volvo Premium Sound

Lyxljud i förstaklass-kupé

När Volvo tar steget upp till lyxklassen låter de Bowers & Wilkins ta hand om ljudet. Det är smart.

Fullvuxen ljudanläggning med surround, strömning och fylligt ljud till alla passagerare.
Du måste köpa en Volvo XC90 för att få anläggningen.

De flesta av oss tillbringar mycket tid i bilen. För vissa av oss är det därför ganska så viktigt att stereon i bilen är bra. Dåligt ljud gör bilturen tråkigare om man gillar musik.

En gång i tiden var det enkelt att göra något åt ljudet. Man köpte helt enkelt en bättre stereo, större slutsteg och bättre högtalare, och lät montera in alltihop i stället för anläggningen som satt i bilen från början.

Nu för tiden är det inte riktigt lika enkelt. När man köper en ny bil så måste man välja anläggning samtidigt som man väljer färg på lacken, fälgar och annan utrustning. De flesta bilmärken har därför anläggningar som är anpassade efter bilen, från kända högtalartillverkare som Bose, JBL, Bang & Olufsen och Bowers & Wilkins. För att bara nämna några.

XC90 oppslag

Anläggningarna finns ofta i flera versioner, med fler eller färre högtalare, och priset läggs till ovanpå bilpriset när man väljer extrautrustning.

Moderna ljudanläggningar är nära integrerade med bilens elektronik och att välja ljudkälla, ställa in volym och söka efter radiokanaler brukar göras med knappar på ratten. Fler och fler bilar – inte bara i lyxklassen – har en pekskärm där man växlar mellan navigering, luftkonditionering och musikstyrning genom att bara svepa med handen.

Allt är milt sagt ett snäpp mer sofistikerat än för bara 15 år sedan när man behövde leta efter små knappar på bilstereon bara för att byta radiokanal.

B&W-högtalarna sitter där de låter bäst, med Nautilus-diskanten överst och riktad mot passageraren.
B&W-högtalarna sitter där de låter bäst, med Nautilus-diskanten överst och riktad mot passageraren.

Skräddarsytt ljudsystem

Det är viktigt att föraren enkelt kan styra allting samtidigt som han eller hon kör. Inte bara för att det är mycket att hålla ordning på utan för att trafiksäkerheten är viktig. Man vill ju helst undvika att parkera i bagageutrymmet på bilen framför bara för att man fipplade med stereon.

Eller ännu värre, orsaka en svår olycka.

Moderna bilar har hög säkerhetsnivå och en av dem är Volvos nya XC90. En fullvuxen SUV med sju säten, fyrhjulsdrift, stort fokus på säkerhets och gott om plats för hela familjen.

En centerhögtalare hör hemma i en surroundanläggning.
En centerhögtalare hör hemma i en surroundanläggning.

En bil långtifrån Volvos traditionella herrgårdsvagnar för snusförnuftiga familjefäder, den ställer snarare upp i samma klass som vrålåk som Audi Q7, Range Rover och BMW X5. Stora stadsjeepar som alla kan utrustas med avancerade ljudanläggningar som utan problem kan tangera ljudkvaliteten på stereon hemma i vardagsrummet.

Volvo har valt att samarbeta med engelska Bowers & Wilkins, som har konstruerat ljudanläggningen i XC90. Eller rättare sagt: den ljudanläggning som heter Premium Sound Sensus Connect, med 12 förstärkare på sammanlagt 1 400 watt, 19 högtalare, FM- och DAB-radio, strömning från mobil och surfplatta – och CD-avspelning från mittkonsolen om man vill.

Som jämförelse består den enklaste anläggningen i en XC90, Performance, av sex högtalare och har 52 watts effekt. Det finns också ett mellanting som heter High Performance som höjer ljudkvaliteten ett snäpp med hjälp av 12 högtalare och 224 watt.

CD-spelare är extrautrustning.
CD-spelare är extrautrustning.

I en så stor bil som XC90 behövs det många högtalare för att sprida ljudet i den stora kupén. Vilket i sin tur behöver många förstärkare. Ljudkvalitet är en sak – en väsentlig sak om du frågar mig – men frekvensregistret måste anpassas efter bilens akustiska miljö. Annars riskerar man att till exempel basen blir luddig på grund av vägljudet utanför, och att diskanten drunknar i vindsus.

Inuti XC90 har B&W tagit i ordentligt. Premium Sound-anläggningen kostar strax under 34 000 kronor – plus en CD-spelare för 1 500 kronor – och har sammanlagt 19 högtalare som drivs av effektiva klass D-förstärkare. Varje dörr rymmer en diskant, ett mellanregister och en bas. Längst fram på instrumentbrädan – skinnklädd i vår bil, en T6 Inscription – sitter en centerhögtalare med mellanregister och diskant, och längst bak sitter ytterligare en uppsättning högtalare.

Plus en subwoofer med en 25 cm stor bas, som inte sitter i ett traditionellt basreflexkabinett utan är integrerad i bilens chassi så att en mycket större volym hjälper basfrekvenserna att sträcka sig ner mot 20 Hz. Det är djupare än vad många baslådor för hemmabruk klarar av.

Bakom aluminiumgrillen skymtar Bowers & Wilkins karaktäristiska Kevlar-membran.
Bakom aluminiumgrillen skymtar Bowers & Wilkins karaktäristiska Kevlar-membran.

B&W-högtalarna känns igen på de karaktäristiska gula membranen av Kevlar i mellanregistret. Fem av dem har 100 mm i diameter, två av dem 80 mm. Tillsammans med sju stycken 25 mm stora Nautilus-diskanter och fyra baselement på 165 och 200 mm, fylls den stora bilen med ljud framifrån och bakifrån. Förstärkarna levererar upp till 12 kanaler med 225 watts effekt och föraren kan välja hur ljudupplevelsen ska vara.

En så här stor bil kräver mycket av anläggningen om alla sju passagerare ska höra musiken lika bra.
En så här stor bil kräver mycket av anläggningen om alla sju passagerare ska höra musiken lika bra.

Lyxljud

Alltihop styrs från den stora pekskärmen mitt i instrumentbrädan och föraren kan välja 7.1-kanals surroundljud från Quantum Logic och fintrimma det så att allt låter optimalt för såväl föraren som alla passagerare, även de som sitter i baksätet längst bak.

Volvo och B&W har även samarbetat med svenska Dirac Research som har hjälpt till med programmeringen av ljudoptimeringen för de olika sittplatserna. De har till och med lagt in akustiken från Göteborgs Konserthus i anläggningen, så att om man väljer ”Konserthus” på pekskärmen så får ljudet lite större klang och ljudbilden känns större.

Fyra olika skärmbilder på pekskärmen, längst upp syns konsertsalen.
Fyra olika skärmbilder på pekskärmen, längst upp syns konsertsalen.

Det fungerade sagolikt bra med Beethoven-symfonier och opera, och fick musiken att låta som om den spelades i ett mycket större rum än en Volvo-SUV. Vilket ju också är tanken.

Konsertsalsläget passade inte lika bra med rock, pop och jazz, där musiken blev mindre intim och för distanserad. Då är det bättre att välja Studio-läget och eventuellt justera equalisern om man behöver mer eller mindre bas, mellanregister eller diskant.

Efter att ha hört otaliga B&W-högtalare, Mark Levinson-anläggningar i Lexus-bilar och Burmester i Porsche kan jag konstatera att B&W-anläggningen i Volvo XC90 är en av de bästa skräddarsydda anläggningarna jag någonsin har hört. Det låter renare än ljudanläggningen i en Tesla, spelar högre utan förvrängning än anläggningen i en Lexus, och har en ljudkvalitet på en nivå som man får jobba hårt med att överträffa i en hemanläggning med B&W-högtalare i samma prisklass.

Längs ner i alla dörrar sitter ett baselement.
Längs ner i alla dörrar sitter ett baselement.

Röster är klara och fokuserade utan att låta tunna, diskanten är distinkt om än inte alltför luftig och basen är så stenhård och precis att du känner den i ryggmärgen. Eftersom bilen är så tystgående och bekväm, som man förväntar sig i lyxklassen, behöver man inte heller spela högt för att njuta av musiken.

Trevägs B&W-högtalare i alla dörrar.
Trevägs B&W-högtalare i alla dörrar.

En no-brainer

Ska man köpa bil i lyxklassen väljer man en stereo av högsta klass. Särskilt om man väljer Volvo XC90. För 34 000 kronor extra får man en ljudkvalitet som absolut är i klass med bilens byggkvalitet och körkomfort. För en bil i den här prisklassen är B&W-anläggningen en no-brainer om man är över genomsnittet intresserad av musik.

 

 

De flesta av oss tillbringar mycket tid i bilen. För vissa av oss är det därför ganska så viktigt att stereon i bilen är bra. Dåligt ljud gör bilturen tråkigare om man gillar musik. En gång i tiden var det enkelt att göra något åt ljudet. Man köpte helt enkelt en bättre stereo, större slutsteg och bättre högtalare, och lät montera in alltihop i stället för anläggningen som satt i bilen från början. Nu för tiden är det inte riktigt lika enkelt. När man köper en ny bil så måste man välja anläggning samtidigt som man väljer färg på lacken, fälgar och annan utrustning. De flesta bilmärken har därför anläggningar som är anpassade efter bilen, från kända högtalartillverkare som Bose, JBL, Bang & Olufsen och Bowers & Wilkins. För att bara nämna några. XC90 oppslag Anläggningarna finns ofta i flera versioner, med fler eller färre högtalare, och priset läggs till ovanpå bilpriset när man väljer extrautrustning. Moderna ljudanläggningar är nära integrerade med bilens elektronik och att välja ljudkälla, ställa in volym och söka efter radiokanaler brukar göras med knappar på ratten. Fler och fler bilar – inte bara i lyxklassen – har en pekskärm där man växlar mellan navigering, luftkonditionering och musikstyrning genom att bara svepa med handen. Allt är milt sagt ett snäpp mer sofistikerat än för bara 15 år sedan när man behövde leta efter små knappar på bilstereon bara för att byta radiokanal. [caption id="attachment_58292" align="alignnone" width="1000"]B&W-högtalarna sitter där de låter bäst, med Nautilus-diskanten överst och riktad mot passageraren. B&W-högtalarna sitter där de låter bäst, med Nautilus-diskanten överst och riktad mot passageraren.[/caption]

Skräddarsytt ljudsystem

Det är viktigt att föraren enkelt kan styra allting samtidigt som han eller hon kör. Inte bara för att det är mycket att hålla ordning på utan för att trafiksäkerheten är viktig. Man vill ju helst undvika att parkera i bagageutrymmet på bilen framför bara för att man fipplade med stereon. Eller ännu värre, orsaka en svår olycka. Moderna bilar har hög säkerhetsnivå och en av dem är Volvos nya XC90. En fullvuxen SUV med sju säten, fyrhjulsdrift, stort fokus på säkerhets och gott om plats för hela familjen. [caption id="attachment_58293" align="alignnone" width="1000"]En centerhögtalare hör hemma i en surroundanläggning. En centerhögtalare hör hemma i en surroundanläggning.[/caption] En bil långtifrån Volvos traditionella herrgårdsvagnar för snusförnuftiga familjefäder, den ställer snarare upp i samma klass som vrålåk som Audi Q7, Range Rover och BMW X5. Stora stadsjeepar som alla kan utrustas med avancerade ljudanläggningar som utan problem kan tangera ljudkvaliteten på stereon hemma i vardagsrummet. Volvo har valt att samarbeta med engelska Bowers & Wilkins, som har konstruerat ljudanläggningen i XC90. Eller rättare sagt: den ljudanläggning som heter Premium Sound Sensus Connect, med 12 förstärkare på sammanlagt 1 400 watt, 19 högtalare, FM- och DAB-radio, strömning från mobil och surfplatta – och CD-avspelning från mittkonsolen om man vill. Som jämförelse består den enklaste anläggningen i en XC90, Performance, av sex högtalare och har 52 watts effekt. Det finns också ett mellanting som heter High Performance som höjer ljudkvaliteten ett snäpp med hjälp av 12 högtalare och 224 watt. [caption id="attachment_58296" align="alignnone" width="1000"]CD-spelare är extrautrustning. CD-spelare är extrautrustning.[/caption] I en så stor bil som XC90 behövs det många högtalare för att sprida ljudet i den stora kupén. Vilket i sin tur behöver många förstärkare. Ljudkvalitet är en sak – en väsentlig sak om du frågar mig – men frekvensregistret måste anpassas efter bilens akustiska miljö. Annars riskerar man att till exempel basen blir luddig på grund av vägljudet utanför, och att diskanten drunknar i vindsus. Inuti XC90 har B&W tagit i ordentligt. Premium Sound-anläggningen kostar strax under 34 000 kronor – plus en CD-spelare för 1 500 kronor – och har sammanlagt 19 högtalare som drivs av effektiva klass D-förstärkare. Varje dörr rymmer en diskant, ett mellanregister och en bas. Längst fram på instrumentbrädan – skinnklädd i vår bil, en T6 Inscription – sitter en centerhögtalare med mellanregister och diskant, och längst bak sitter ytterligare en uppsättning högtalare. Plus en subwoofer med en 25 cm stor bas, som inte sitter i ett traditionellt basreflexkabinett utan är integrerad i bilens chassi så att en mycket större volym hjälper basfrekvenserna att sträcka sig ner mot 20 Hz. Det är djupare än vad många baslådor för hemmabruk klarar av. [caption id="attachment_58295" align="alignnone" width="1000"]Bakom aluminiumgrillen skymtar Bowers & Wilkins karaktäristiska Kevlar-membran. Bakom aluminiumgrillen skymtar Bowers & Wilkins karaktäristiska Kevlar-membran.[/caption] B&W-högtalarna känns igen på de karaktäristiska gula membranen av Kevlar i mellanregistret. Fem av dem har 100 mm i diameter, två av dem 80 mm. Tillsammans med sju stycken 25 mm stora Nautilus-diskanter och fyra baselement på 165 och 200 mm, fylls den stora bilen med ljud framifrån och bakifrån. Förstärkarna levererar upp till 12 kanaler med 225 watts effekt och föraren kan välja hur ljudupplevelsen ska vara. [caption id="attachment_58297" align="alignnone" width="1000"]En så här stor bil kräver mycket av anläggningen om alla sju passagerare ska höra musiken lika bra. En så här stor bil kräver mycket av anläggningen om alla sju passagerare ska höra musiken lika bra.[/caption]

Lyxljud

Alltihop styrs från den stora pekskärmen mitt i instrumentbrädan och föraren kan välja 7.1-kanals surroundljud från Quantum Logic och fintrimma det så att allt låter optimalt för såväl föraren som alla passagerare, även de som sitter i baksätet längst bak. Volvo och B&W har även samarbetat med svenska Dirac Research som har hjälpt till med programmeringen av ljudoptimeringen för de olika sittplatserna. De har till och med lagt in akustiken från Göteborgs Konserthus i anläggningen, så att om man väljer ”Konserthus” på pekskärmen så får ljudet lite större klang och ljudbilden känns större. [caption id="attachment_58290" align="alignnone" width="1000"]Fyra olika skärmbilder på pekskärmen, längst upp syns konsertsalen. Fyra olika skärmbilder på pekskärmen, längst upp syns konsertsalen.[/caption] Det fungerade sagolikt bra med Beethoven-symfonier och opera, och fick musiken att låta som om den spelades i ett mycket större rum än en Volvo-SUV. Vilket ju också är tanken. Konsertsalsläget passade inte lika bra med rock, pop och jazz, där musiken blev mindre intim och för distanserad. Då är det bättre att välja Studio-läget och eventuellt justera equalisern om man behöver mer eller mindre bas, mellanregister eller diskant. Efter att ha hört otaliga B&W-högtalare, Mark Levinson-anläggningar i Lexus-bilar och Burmester i Porsche kan jag konstatera att B&W-anläggningen i Volvo XC90 är en av de bästa skräddarsydda anläggningarna jag någonsin har hört. Det låter renare än ljudanläggningen i en Tesla, spelar högre utan förvrängning än anläggningen i en Lexus, och har en ljudkvalitet på en nivå som man får jobba hårt med att överträffa i en hemanläggning med B&W-högtalare i samma prisklass. [caption id="attachment_58291" align="alignnone" width="1000"]Längs ner i alla dörrar sitter ett baselement. Längs ner i alla dörrar sitter ett baselement.[/caption] Röster är klara och fokuserade utan att låta tunna, diskanten är distinkt om än inte alltför luftig och basen är så stenhård och precis att du känner den i ryggmärgen. Eftersom bilen är så tystgående och bekväm, som man förväntar sig i lyxklassen, behöver man inte heller spela högt för att njuta av musiken. [caption id="attachment_58294" align="alignnone" width="1000"]Trevägs B&W-högtalare i alla dörrar. Trevägs B&W-högtalare i alla dörrar.[/caption]

En no-brainer

Ska man köpa bil i lyxklassen väljer man en stereo av högsta klass. Särskilt om man väljer Volvo XC90. För 34 000 kronor extra får man en ljudkvalitet som absolut är i klass med bilens byggkvalitet och körkomfort. För en bil i den här prisklassen är B&W-anläggningen en no-brainer om man är över genomsnittet intresserad av musik.    
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 39:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Bilstereo med 7.1-kanals surround
  • Ljudkällor: FM/DAB+, Bluetooth, CD
  • Övrigt: Pekskärm, equaliser, streaming
Pris: 35400,-

Har du något att lägga till??

Värlkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ärmnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlärgg. övriga frågor och synpunkter härnvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Alltid uppdaterad!

Fri tillgång till Ljud & Bild i en månad

0:-