annonse
annonse

Ayre K-XR & V-XR

Dream Team

Överväldigad av högt ljud och starka intryck var jag tvungen att kapitulera. Fyra timmar på konsert kan bli i mesta laget. Även om jag var hemma.

Läs hela artikeln med prenumeration
på Ljud & Bild.

Ljud & Bild tycker

Superdetaljerad och transparent. Kristallklar ljudbild. Härlig finess. Enorm dynamik. Massor av kraft.
Bara linjeingångar. Kostar en hel del. Terminalerna klarar bara spadar.

Småsvettig och utmattad sänkte jag volymen och kastade ifrån mig CD-omslaget. Att vara på konsert kan tära på vem som helst, åtminstone när man spelar så högt som jag gjort. Att ta sig hem tog lyckligtvis inte så långt tid. Jag var ju redan hemma. Och konserten hade ägt rum i mitt eget vardagsrum, med Ayres bästa förstärkare som kraftleverantör till PMC:s stora IB2i-högtalare.

Att det kändes som en riktig konsert, oavsett om det Leonard Cohen ”Live in London” eller Keith Jarrett ”Still Alive”, berodde på den omaskerade och naturligt klingande ljudbilden som Ayre-förstärkarna fick fram. Vilka högtalare jag än spelade med skapade Ayre-elektroniken en av de bästa musikupplevelserna jag har haft hemma. Allra bäst lät förstärkarna när de var sammanlänkade med PMC-högtalarna, de fick ut det bästa av den extrema upplösningen och djupet som bor i KX-R och VX-R.

Men den kanske mest magiska känslan, åtminstone när det gäller vokalprestationer, fick jag med Sonus faber Guarneri Evolution, en dundervacker tvåvägs stativhögtalare som du kan läsa mer om i kommande nummer.

Personligen gillar jag rörförstärkare lika mycket som transistorförstärkare. Och hornhögtalare lika mycket som elektrostater. För mig är det inte principen det handlar om utan om hur lyckad konstruktionen är. McIntosh MC275 med fyra KT88-rör och 2 x 75 watt kan ge mig lika mycket glädje som Mark Levinson No.532 med rader av transistorer som lämnar 2 x 400 watt. Två helt olika driftsprinciper och utföranden, som båda låter helt vidunderligt, fast olika. Trots allt handlar det om att återskapa musikens nerv, att hitta glädjen i låten, stycket eller satsen.

Går sina egna vägar
Ayre har ännu en gång valt att göra saker och ting på sitt eget sätt. Förstärkarna har aldrig rör, och arbetar inte i så kallad klass D eller är digitala på något sätt. Ayres Charlie Hansen och hans team håller sig till transistorbaserade konstruktioner. Ganska så kostsamma sådana (temperaturstabila ThermalTrak-transistorer som bland annat också används av McIntosh och som ser till att spänningen och strömstyrkan alltid är konstant, oberoende av var någonstans i kretsen transistorerna sitter och vilken belastning de har), precis som de flesta komponenterna i en Ayre-förstärkare.

Både för- och effektförstärkaren tillhör Ayres påkostade R-serie och har helgjutna och urfrästa aluminiumkabinett som täcker bottenplattorna och som helt saknar synliga fogar. Utförandet är vansinnigt välgjort och tanken är en maximal mekanisk stabilitet. Precis som det mesta Ayre bygger är båda konstruktionerna helbalanserade. Vilket innebär att signalen är jordad hela vägen från ingången till högtalarterminalerna på baksidan. På så sätt dämpas RF-brus och elektromagnetisk interferens och risken för överhörning minimeras.

Effektförstärkaren VX-R är stereoversionen av de 300 watt potenta monoförstärkarna MX-R som vi testade 2007. VX-R är faktiskt byggd som två monoförstärkare i ett enda kabinett. På insidan löper kretsarna parallellt för höger och vänster kanal, från ingångarna till utgångarna.

Förstärkaren har ingen negativ återkoppling (feedback). Det är en teknik som är vanlig i förstärkare för att reducera förvrängning i utgångssteget, men Ayre har sin egen teknik för att eliminera förvrängning eftersom de hävdar att återkoppling bland annat ökar skillnaderna i signalens timing. VX-R använder Ayres egen uppfinning, en krets som kallas EquiLock som är konstruerad för att ge en fullständigt linjär spänningsrespons till alla transistorer, genom hela frekvensregistret och upp till 250 000 Hz. Förstärkarna har dessutom Ayres eget nätfilter inbyggt.

Tyst förstärkare
Förförstärkaren KX-R har många av kretsteknikerna som sitter i effektförstärkaren och är helbalanserad rakt igenom. Den har en speciell volymkontroll (Variable Gain Transconductance, VGT) där man reglerar volymen (gain) i 60 steg om 1 decibel och där signal/brusförhållandet är konstant på alla volymer. VGT-konstruktionen ser också till att signalen är fullständigt linjär och inte ökar förvrängningen i förförstärkaren, oberoende av vilken volym man spelar på.

  • Ayre KX-R

• Förförstärkare
• 4 balanserade och 4 obalanserade ingångar
• Helbalanserade kretsar
• 210 000 kr

  • Ayre VX-R

• Stereoeffektförstärkare
• 2 x 200 watt i 8 ohm
• 2 x 400 watt i 4 ohm
• Helbalanserade kretsar
• 175 000 kr

 

 

Pris: 385000: