annons
annons

Test: Sony VPL-VW260ES

Superupplösning för en rimlig peng

Äntligen får vi äkta 4K för 50 000 kronor. Sony tar jobbet på allvar, med knivskarp bild, snygg kontrast och fantastisk djupkänsla.

Lyd & Bilde mener

Efter kalibrering levererar projektorn nästan magiska bilder, med imponerande kontrast och ett färgdjup i HDR-läget som vi knappt har skådat förut.
Dynamisk iris saknas. Utan kalibrering är gammakurvan helt skev, med igengrodda skuggor.

På TV-marknaden pågår pixelracet för fullt. 4K Ultra HD kan du få i 65-tums skärmstorlek för under 10 000 kronor, och mindre storlekar än så nästan skänker butikerna bort. Nästa år räknar vi med att se de första 8K-skärmarna, med fyrdubbel upplösning – 16 gånger HD-upplösning! Och så lär det fortsätta.

På projektormarknaden har det dock gått ganska så trögt. Det är nämligen inte så enkelt att göra en så högupplöst pixelpanel tillräckligt liten, och biverkningarna är vanligtvis att projektorskalet blir opraktiskt stor, med strömförbrukning och kylbehov därefter. Det var inte förrän förra året som vi fick se priserna för en projektor med äkta 4K-bildpanel krypa under 100 000 kronor. Det var Sony VPL-VW550ES. Det finns billigare projektorer som skryter med ”äkta 4K” och till viss del har de rätt eftersom de projicerar en bild med rätt antal pixlar. Men de gör det med en lägre upplöst bildpanel och är tvungna att dubblera pixlarna växelvis i hög hastighet, så att bilden uppfattas av hjärnan som 4K. Det vi har sett hittills är inte helt utan olyckliga bieffekter.

Vilket för oss till VPL-VW260ES. Nu har nämligen Sony lyckats halvera priset till 50 000 kronor för en äkta 4K-bildpanel. Skalet är detsamma som till VW550, en helt genomsnittlig storlek i den här prisklassen. Vikten på 14 kg är också snarlik. Det bygger upp förväntningar, speciellt som vi redan för ett par månader fick en tjuvtitt som var imponerande.

Sedan sist har panelen förbättrats, så den nya 4K-instegsmodellen har faktiskt ett högre kontrastförhållande än grundkontrasten i den dubbelt så dyra VW550. En sak som Sony har fått göra avkall på för att få ner priset är den dynamiska irisen, så man får inte riktigt den allra svartaste svärtan.

Foto: Sony

 

Reality Creation

Sony har en så kallad Reality Creation-funktion i sina bästa projektorer och VW260 har fått den nya, förbättrade versionen. Den höjer skärpan i bilden och försöker efter bästa förmåga att skala upp en vanlig HD-bild till 4K-upplösning. Du kan välja hur hårt du vill att funktionen ska jobba och den nya versionen går att pressa ännu lite längre innan i skärpeartefakter börjar dyka upp som vita konturer runt detaljer.

Rörelser

För att åstadkomma mjukare rörelser är projektorn utrustad med förmågan att beräkna och fylla i en ny bild mellan varje riktig bildruta. Sony kallar detta för Motion Flow och VW260 kan göra detta med all video upp till HD-upplösning. 4K-video måste dock visas i sin ursprungliga form.

Inget linsminne

De senaste av Sonys dyrare 4K-projektorer har linsminne, så att man till exempel kan växla automatiskt mellan 16:9- och 2,35:1-bildförhållande. Detta gäller tyvärr inte VW260, man måste gå upp till storebror VW360 för 70 000 kronor om man vill ha det. Då får man dessutom dynamisk iris och bättre optiska komponenter. Som jämförelse har både JVC och Epson linsminne i sina projektorer som kostar under 50 000 – och dessutom har de dynamisk iris. VW260 har dock åtminstone en motorstyrd lins där skärpa, zoom och linsjustering görs direkt från fjärrkontrollen.

HDR

VW260 stöder HDR-material (High Dynamic Range) som har extra ljusstyrka för att skapa större kontrast i utvalda scener. Till exempel en brasa som ska lysa extra starkt i nattens mörker, eller bilars lyktor som kommer lysande från horisonten. Vi har tidigare varit skeptiska till detta i projektorer, eftersom man till skillnad från TV-apparater inte har någon extra ljusstyrka att ösa på med. För att lyckas med detta måste man sänka den genomsnittliga ljusstyrkan i resten av scenerna, så att man i 90 procent av tiden sitter och tittar på en mörkare bild, bara för att kunna få lite ljuseffekter de resterande 10 procenten.

I VW260:s fall kan man kompensera för ljusförlusten i menysystemet. Då tappar man lite av HDR-effekten, och med HDR-ljusstyrkan på max blir det som om det inte finns någon HDR alls. Eller rättare sagt: med ett väsentligt undantag. För i HDR-läget stöder projektorn en mycket större färgrymd (DCI-P3) än vad som används i vanlig video (Rec.709). Med resultatet att den röda färgen på Deadpools dräkt får ett större djup och bilden nästan känns tredimensionell när man tittar på filmen, trots att själva HDR-effekterna är minimala.

Här syns den skeva gammakurvan före kalibrering tydligt. Foto: Geir Gråbein Nordby

 

VPL-VW260 direkt ur kartongen

Som vanligt när vi testar mer exklusiva bildprodukter får vi hjälp av vår expert Gorm Sørensen med att kalibrera och justera projektorn med den bästa mätutrustningen som finns på marknaden.

Teknik: SXRD (LCoS)

Upplösning: 4096 x 2160

Panelkontrast: Ingen uppgift

Dynamisk kontrast: Nej

Ljusstyrka: 1 500 Lumen

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsjustering: Ja

Avstånd till 100 tum (16:9): 3,05–6,28 m

Webb: sony.se

Pris: 50000,-

Flere tester:

annons