grupptest: Projektorduell

Häftigaste bilden i hemmabion

Den ena har marknadens mörkaste svärta. Den andra har den högsta upplösningen som finns. Allt är dukat för en projektorduell i mästarklassen!

Har du 80 000 kronor att lägga på bild så får du en otroligt grym TV. Storleken är dock begränsad till 65 tum för OLED och 75 tum för en LCD-TV av högsta kvalitet. Det räcker inte om man känna kulorna vina genom rummet från actionfilmen eller gåshuden komma krypande när man tittar på en kuslig thriller. Storleken räknas, och bara en projektor kan leverera varorna för vana biobesökare. Även musikaler och romantiska komedier ger bättre inlevelse med en gigantisk bild.

Men maffiga upplevelser kräver mer än bara storlek, annars hade man kunnat lägga 10 000 kronor på första bästa projektor och nöjt sig med det. I det här testet jagar vi riktiga godsaker, med en highend-bild som på flera områden överträffar den man hittar i biografsalongen.

4K

TV-marknaden har för länge sedan anammat 4K Ultra HD-upplösning som ger en mer knivskarp bild än vanlig HD-upplösning. Men projektortillverkarna har hamnat på efterkälken. I praktiken är det bara Sony som erbjuder äkta 4K-upplösning för under 400 000 kronor. Deras billigaste 4K-projektor heter VPL-VW260ES, kostar 50 000 kronor och gav oss en helt strålande bildkvalitet på vår 140-tums filmduk.

Inga andra projektortillverkare har lyckats ge oss äkta 4K till överkomliga priser, men många av dem – inklusive JVC – skryter ändå med det, trots att bildpanelen har lägre upplösning. Vad de gör är att använda så kallad shifting-teknik. Den går ut på att en optisk linsförskjutning speglar pixlarna från panelen och förskjuter ljuset från dem en fjärdedels pixelbredd horisontellt. På så sätt får man en dubbel uppsättning pixlar som blinkar fram och tillbaka växelvis – så att vår hjärna uppfattar det som om det är en komplett, superupplöst bild på duken – i stället för två sammanflätade bilder med lägre upplösning. Rent subjektivt ger detta en skarpare bildkvalitet än vanlig HD-upplösning, även om det alltså inte är äkta 4K.

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Två rivaler

I det här testet tar vi oss an två rivaler. Sony VPL-VW360ES, som har äkta 4K-upplösning, ska mäta sina muskler med JVC DLA-X7900, som använder pixelskiftning.

JVC tar igen lite genom att ha en mycket högre kontrast än Sony, och som vi vet är en av JVC:s stora styrkor en kolsvart svärta.

I övrigt har de två projektorerna många liknande egenskaper. Till exempel elektronisk optikjustering, och med två linsminnen kan man spara en inställning för 16:9-filmer och en för 2,35:1. Båda projektorerna har bildinterpolering för mjukare rörelse, även med 4K-material. De stöder också HDR10 som ger ett större dynamikomfång i färger och ljus med Ultra HD-material.

test: Sony VPL-VW360ES

April 2018
Sony VPL-VW360ES

Knivskarp och superupplöst

Med äkta 4K-upplösning och en bländande bild är det ingen tvekan om vilken projektor vi hade valt.

Äkta 4K-upplösning och knivskarp skärpa kombineras med synnerligen bra svärta. HDR funkar dessutom väldigt bra.
Projektorn behöver kalibreras för att undvika ”black crush”. Svärtan är inte riktigt klassledande.

Sony VPL-VW260ES imponerade på oss med sin knivskarpa bild. Äntligen går det att få äkta 4K-upplösning från en projektor under det magiska 50 000-kronorsstrecket, och den imponerar på nästan alla områden.

Men några brister har den. För det första saknas dynamisk iris, vilket gör att svärtan är något ljusare än den hade kunnat vara. VW260 har inte heller något linsminne som gör att man kan lagra olika zoom- och fokusinställningar i två minnen. Har man en 2,35:1-filmduk kan man till exempel lagra olika linsinställningar för 2,35:1 och 16:9 och välja automatiskt mellan dem direkt från fjärrkontrollen. Gillar du mjuka och jämna rörelser på duken så har den bildinterpolering för HD-video, men inte 4K.

VW360 har allt som lillebror saknar. Och även om optiken är densamma på papperet så är alla komponenter utgallrade med lägre toleranser för avvikelser i specifikationerna. Vilket potentiellt betyder ännu något skarpare bild.

Den dynamiska irisen i Sony VW360 är supersnabb och väldigt tyst, precis som hos JVC. Men Sony saknar den inre irisen som förhindrar ströljus att komma in i det optiska systemet från början. Detta är en av sakerna som gör att Sonys svärta inte är fullt så kolsvart som JVC:s. Men den är inte långt ifrån.

På papperet är ljusstyrkan 1 500 lumen, vilket är lägre än JVC:s. Det märks inte i praktiken, rent subjektivt känns de två duellanternas ljusstyrka väldigt snarlik.

Användning

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Sony har ett snyggare menysystem än JVC och reagerar snabbare på fjärrkontrollen. Att spara linsinställningar går också väldigt smidigt, men medan JVC kan hämta minnen med en direktknapp på fjärrkontrollen så måste vi gå in i menysystemet hos Sony.

Det som gör Sonyn mindre användarvänlig är att den är helt beroende av kalibrering. Direkt ur kartongen har den nämligen en ganska så framträdande ”black crush”, alltså att det finns för lite ljus i mörka områden. Skuggiga partier gror igen och man saknar detaljerna i det mörka. Färgerna är också kraftigt övermättade. Det kan se imponerande ut vid första anblicken, till exempel är gräs mycket grönare. Men det är inte korrekt.

– Här finns det massor att jobba med, säger kalibrerare Gorm Sørensen.

Därför är det synd att det är JVC som har automatisk färgkalibrering, som inte behöver den. Sony-projektorn, som definitivt bör kalibreras, är däremot mycket mer manuell i detta avseende.

Direkt ur kartongen var färgerna övermättade, men det tog kalibreringen hand om.

 

Kalibreringen tog ett tag, men efteråt fick vi en genomsnittlig delta-avvikelse på 1,1.

 

Bildkvalitet

Bilden är som sagt oerhört färgsprakande direkt från fabrik och vid första anblicken framträder föremål tydligt mot bakgrunden – eftersom svärtan ser väldigt svart ut. Men eftersom det beror på både övermättade färger och en överdriven svärta så blir det uppenbart att den okalibrerade Sony-projektorn inte når upp till knäna på JVC:n. När vi tittar på Blu-ray-film med Ultra HD-upplösning underlättar det att VW360 har äkta 4K-upplösning. Man ser det i detaljerna i Ryan Goslings skäggstubb i Blade Runner 2049. Men i de flesta scener har JVC en bättre bild som är betydligt mer trogen filmen som den var tänkt i filmstudion.

Efter noggrann kalibrering av Gorm, där vi så småningom kommer ner till en acceptabel färgåtergivning, med en genomsnittlig delta-avvikelse på omkring 1,1, blir det något helt annorlunda.

Jämfört med JVC DLA-X7900 har Sony VW360 inte riktigt samma beckmörka svärta. Skuggiga områden är en aning ljusare, men det är ett bra snäpp bättre än med lillebror VW260.

Men har du inget kolsvart rum så kan du inte utnyttja JVC:s svärta och då börjar fördelarna med Sony genast bli tydliga. Bilden är nämligen knivskarp! Man ser ingen större skillnad på skärpan i HD-video, men med 4K Blu-ray målar Sony upp en väsentligt skarpare bild som har fler detaljer än JVC.

Blade Runner 2049 är en ren njutning i 4K. Ryan Goslings skäggstubb är skarpare och mer detaljerat och det finns fler nyanser i den roströda sanden längs Las Vegas förfallna huvudgata som är helt uppslukad av en sandstorm.

Och bäst av allt: HDR fungerar bra med Sony-projektorn. Det beror på att man med en steglös inställning kan justera tillbaka en del av eller allt förlorat ljusinnehåll när man går över till HDR. När man gör detta blir själva HDR-effekterna starkt minimerade – eller försvinner till och med helt, beroende på hur mycket ljus du tar tillbaka. Vad du däremot får är en mycket större färgrymd än när HDR är inaktiverat. HDR stöder nämligen fler och djupare färger (DCI-P3 och BT2020) som resulterar i bättre realism och ett större intryck av tredimensionalitet – även om själva HDR-effekterna med mer energi i ljusa områden är begränsade.

Det återspeglas i scener med många färgnyanser, till exempel en tonad himmel – oavsett om den är blå eller rostfärgad som i Blade Runner 2049. Men även något så blekt som ett ansikte kommer fram tydligare med fler nyanser och större realism.

Med video i Ultra HD-upplösning ger Sony VW360 betydligt bättre upplevelser än JVC X7900. Även om JVC drar ifrån på absolut svärta.

Foto: Sony

 

Slutsats

Sony VPL-VW360ES har alla funktionerna vi saknade hos lillebror VW260, inklusive dynamisk iris med bättre svärta och dessutom linsminne.

Den når inte riktigt hela vägen upp till kungen av svärta, som i den här prisklassen är JVC DLA-X7900. Sony-projektorn måste dessutom kalibreras för att undvika att skuggiga partier gror igen helt i svart, och färgmättnaden måste mildras. Men om man gör detta så förvandlas den till en tvättäkta biovärsting!

Bilden är superskarp, särskilt Ultra HD-källor får en extra dos skärpa som man bara kan få med en äkta 4K-projektor som VW360. Och med HDR-material lägger den till ett extra djup i färgerna som är helt grymt!

Med vanlig HD-video ger Sonys fördelar mindre effekt, men gudskelov är det Ultra HD som gäller numera. Därför utnämner vi Sony VW360 till vår referens för under 100 000 kronor.

Betyg

Teknik: SXRD (LCOS)

Upplösning: 4096 x 2160

Panelkontrast: Ingen uppgift

Dynamisk kontrast: 200 000:1

Ljusstyrka: 1 500 Lumen

Lampans brinntid: 6 000 timmar (eco mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsjustering: Ja

Avstånd till 100 tum 16:9: 3,05–6,28 m

Webb: sony.se

Bästa pris på Sony VPL-VW360ES
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

test: JVC DLA-X7900

Läs hela artikeln med prenumeration på Ljud & Bild.
Prenumerera på Ljud & Bild

Redan prenumerant
Logga in

Svartare än natten!

JVC är kända för marknadens bästa svärta. Och de gör ingen besviken den här gången heller.

Exceptionell svärta i kombination med kanske den bästa färgåtergivningen vi har sett direkt från fabrik gör detta till en väldigt bra projektor.
Du får inte en äkta 4K-projektors bildskärpa och HDR-material blir för mörkt.

Det var inte länge DLA-X7500 fick finnas ute i butikerna innan den ersattes av DLA-X7900. Om du precis har köpt föregångaren så behöver du inte oroa dig. Detta är i princip samma projektor. Två saker är nya: en bättre implementerad återgivning av HDR-innehåll (video med extra dynamik i ljuset – alltså ”ljusare än vitt”), och en ny och bättre eShift-funktion som simulerar 4K Ultra HD-upplösning.

Hur fungerar eShift? Jo, projektorns bildpanel har ”bara” vanlig HD-upplösning så för att visa en mer finkornig bild på filmduken målas bilden upp en gång till genom att en optisk processor (motor) förflyttar bilden diagonalt en halv pixel i förhållande till den ursprungliga bilden. Den förflyttade bilden försöker fylla i den information som saknas från början.

Nu har eShift kommit i version 5, som ska ge bättre processning av 4K-videokällor och vara duktigare på att lägga till rätt information i varje pixel. Tänk på att varje pixel fortfarande är lika stor som i en vanlig HD-panel, och eftersom de överlappar varandra blir bilden aldrig lika skarp som med en äkta 4K-projektor. Men den kan komma ganska nära.

Foto: JVC

 

Alla projektorer i den här prisklassen har dynamisk iris, som genom att strypa och öppna ljusflödet kontrollerar ljusnivån. Det här görs framförallt för att få svart ännu svartare i mörka scener. Precis som sin föregångare har DLA-X7900 två irisar, en inre och en yttre, vilket ger bättre kontroll över svärtan i mörka scener. Stryper den inre irisen en aning så förhindrar det att en hel del ströljus skickas in i projektorns optiska system. Det sista lilla hanteras av den yttre irisen.

DLA-X7900 har dessutom, precis som sin föregångare, en relativt hög ljusstyrka, specificerad till 1900 lumen, och en imponerande kontrast på hela 1,3 miljoner till ett med dynamisk svärta. Panelkontrasten påstås vara hela 130 000:1. Och även om den siffran förmodligen är väldigt optimistisk så kan vi skriva under på att svärtan är helt grym!

Annons: Artikeln fortsätter nedan

Användning

Tack vare helt automatiserade optikjusteringar kan zoom, skärpa och linsförskjutning styras från fjärrkontrollen och projektorn kan lagra detta i två minnen. Har du en 2,35:1-filmduk kan du till exempel lagra en inställning för det bildförhållandet och en för 16:9, och sedan enkelt växla mellan dem från fjärrkontrollen.

JVC har ett slags automatisk kalibrering av gamma, där man sätter upp en Datacolor Spyder5-mätenhet och startar det inbyggda kalibreringsprogrammet på PC:n. Om det finns några skevheter i färgerna i förhållande till gråskalan så korrigeras dessa automatiskt. Men det kan ändå vara smart att få en kalibreringsexpert att göra det sista lilla med färgtemperaturen.

Det har inte hänt ett dyft med menysystemet sedan sist. Det ser ut som om det gjordes 1992 och påminner om BIOS-inställningen på en gammal PC. Ska man dessutom koppla projektorn till en PC för kalibrera den så får den inte automatiskt någon IP-adress, så man måste gå in och aktivera DHCP.

En liten kalibrering så blir färgerna ”spot on”.

 

JVC DLA-X7900 följer färgrymden nästan helt perfekt redan när man packar upp den ur kartongen.

 

Bildkvalitet

Okalibrerad, direkt ur kartongen, har JVC-projektorn en tjusig bild och det är ingen tvekan om att den extra kontrasten i svärtan ger extra tryck. De mörka scenerna i Blade Runner 2049 – och dem finns det gott om – får en tredje dimension, ett djup som få andra projektorer kan skryta med. Genom att sänka svärtan till kolsvart framträder föremål mot bakgrunden på ett imponerande sätt. Fullt i klass med vad vi är vana vid från JVC, och helt utan konkurrens på det här området.

Men var försiktig: om dörren till filmrummet står på glänt och det bara slinker in en gnutta ljus så försvinner detaljerna i skuggiga områden och saker och ting börjar gro igen. Därför kan det vara en fördel att ställa in ett bildläge till lite ljusare situationer när du inte vill eller kan få det helt mörkt i rummet.

Färgerna ser också bra ut från fabrik. Något som bekräftas när kalibreringsexpert Gorm Sørensen plockar fram sin mätutrustning. Projektorn följer nämligen gammakurvan och färgrymden i det närmaste helt perfekt! Den genomsnittliga delta-avvikelsen är 0,83 vilket är långt under 1 som anses vara perfekt. På ren svenska: färgrymden är toppen! Det enda Gorm behöver göra är att justera själva färgtemperaturen en smula. Detta är väldigt imponerande, och faktiskt fullt i klass med den tre gånger så dyra Sony VPL-VW760.

Där skon klämmer hos JVC är med 4K Ultra HD-material. I Blade Runner 2049 är Ryan Goslings skäggstubb och hudporer inte lika detaljerade och nyanserade som med Sonys äkta 4K-projektor WV360. Även strukturen i det sandfärgade rummet där den sliskiga Niander Wallace tar livet av en replikant saknar lite nyanser jämfört med Sonyn.

Och det gäller inte bara upplösning. För även om JVC har förbättrat sin HDR-återgivning sedan föregångaren är den inte tillräckligt bra. HDR-kodad video blir helt enkelt för mörk med JVC-projektorn. Man kan kompensera för detta genom att höja kontrasten, men det blir inte helt korrekt. Färgerna ser inte riktiga ut och bilden är fortfarande genomgående för mörk. Den utökade färgrymden i HDR får vi inte heller tillräckligt stort utbyte av. Vi föredrar därför att stänga av HDR i Blu-ray-spelaren, då kommer detaljerna i mörka och halvmörka områden fram på ett helt annat sätt.

Slutsats

JVC DLA-X7900 är en superb projektor och om du har en mörk biogrotta så är den helt mästerlig med mörka filmer. Svärtan är helt enkelt överlägsen! Dessutom har projektorn tillräckligt bra ljusstyrka för att även få fram trycket i ljusa områden.

Vi gillar också att X7900 nästan inte behöver kalibreras eftersom den följer färgrymden så gott som perfekt direkt ur kartongen. Ingen projektor vi har sett i den här klassen har en så bra bild utan minsta kalibrering.

JVC-projektorn är däremot inte lika bra med 4K-innehåll från Ultra HD Blu-ray. För det första är den inte lika finkornig som en äkta 4K-projektor. För det andra fungerar inte HDR-material med stort dynamikomfång särskilt bra. Bilden är rent allmänt för mörk, och det är ett högt pris att betala för det lilla man tjänar på det extra starka ljuset i HDR-effekter. Nej, inaktivera HDR i den här.

Betyg

Teknik: D-ILA (LCOS)

Upplösning: 1920 x 1080 (4K e-Shift5)

Panelkontrast: 130 000:1

Dynamisk kontrast: 1 300 000:1

Ljusstyrka: 1 900 Lumen

Lampans brinntid: 4 500 timmar (low mode)

HDR: Ja (HDR10)

Optisk linsjustering: Ja

Avstånd till 100 tum 16:9: 3,1–6,2 m

Webb: se.jvc.com

Bästa pris på JVC DLA-X7900
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
Bästa pris på Projektorduell
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.

Apple AirPods får röststyrning

AirPods får trådlös laddning och ”Hej Siri”.

Stranger Things, säsong 3 – första trailern!

4 juli återvänder Netflix till Hawkins och Stranger Things.

test
Panasonic Lumix S 24-105mm F4 Macro OIS

Superb allround-zoom

Panasonics första standardzoom i fullformat lever upp till förväntningarna.

Philips OLED934: Ny toppmodell avslöjad

Här är de första bilderna på Philips nya OLED-toppmodell!

Apple turbotrimmar iMac

De nya iMacarna klarar tuffa jobb dubbelt så snabbt.

Dags att köpa iPad?

Om du har funderat på att köpa en ny surfplatta så är tiden kommen.

Ljusstarkt porträttobjektiv till Sony alpha

Tyst, snabbt och med snygg boheh är några av egenskaperna man får med Samyangs 85mm f1.4.

test
Canon EOS RP

Klipp från Canon

EOS RP saknar inte helt kompromisser men har en aggressiv prislapp och är mycket tillfredsställande att fotografera med.

Allt om Samsungs QLED-TV 2019

Samsungs kommande 2019-modeller får ett markant lyft i bildkvalitet, och den här gången gäller det inte bara toppmodellerna.

test
Samsung QE65Q900R

8K mot 4K: ­Teknisk knockout

Är Samsungs minsta och billigaste 8K-skärm bättre än en vanlig, bra 4K-TV? Vi testar!

Mässbilder från Sound Society 2019

Även i vårt grannland Danmark finns det naturligtvis hifi-mässor. Här är bilder från en av dem!

Tidal ger studioljud i iPhone

Tidal-användare kan glädja sig åt att iPhone har fått MQA-stöd, och alltså kommer närmare ljudet från inspelningsstudion.

grupptest
5 trådlösa brusreducerande hörlurar

Tyst och skönt på flyget

Brusreducerande hörlurar motverkar trötthet och skonar hörseln på långa flygresor.

test
Line Magnetic Audio 805iA

Glödande klangmästare

En av de bästa rörförstärkare vi har testat raserar alla fördomar.

Sonos One får nytt innehåll

Sonos One Gen 2 är lika enkel att använda som tidigare. Så vad är det egentligen som är nytt?

test
ikko OH1

Glänsande ljud

Kinesiska ikko debuterar med stora ambitioner till små priser.

Recension
Triple Frontier

Greed is good…

Före detta amerikanska elitsoldater bestämmer sig för att råna en sydamerikansk knarkbaron. Det går inte riktigt som planerat.

test
RME ADI-2 DAC

Bästa ljudet vi har hört

Du hittar knappast en bättre DAC för pengarna än RME ADI-2 DAC.

test
Stax SR-009s

Detta är inte ljud – det är magi

Nu vet jag hur det känns att ha ett helt universum inklämt mellan öronen.

Recension
A star is Born

Gnistrande personkemi

Cooper och Gaga sjunger sig in i filmhistorien med en fängslande remake av motgångar-gör-dig-stark-klassikern.