TEST AV Hegel P30 och H30

SlÄr in pÀrleporten

Hegel Àr klara med sin bÀsta förstÀrkarkombination nÄgonsin. P30 och H30 öppnar den musikaliska pÀrleporten och mullrar sÄ det kÀnns Ànda ned till helvetet.

Ljud & Bild tycker:
Superb upplösning. Dynamik. Dubbla XLR-ingÄngar. Ljud av vÀrldsklass. Kraft!
Inga moderna kontakter. LÄter inte lika bra i stereolÀge.

Det Ă€r minsann inte var dag man snubblar över förstĂ€rkare som den hĂ€r kombinationen frĂ„n norska Hegel. HĂ€r har chefskonstruktör Bent Holters och hans ingenjörsteams hela ackumulerade förstĂ€rkarkunskaper pressats in i inte ett och inte tvĂ„, utan tre kabinett. Ett som huserar försteget och tvĂ„ som rymmer slutsteg med tillrĂ€ckligt mycket muskler för att förflytta vart sitt berg. Ett slutsteg till varje högtalare. Det handlar om en förstĂ€rkarkombination som visade sig vara lika vanebildande som knark 


LÄg förvrÀngning, hög effekt
Hegels filosofi har alltid handlat om att fÄ ned förvrÀngningen till ett minimum och att ha maximalt med kraft och kontroll i förhÄllande till varje given budget. Med P30 och H30 har det dÀremot inte handlat om lÄgbudget, utan vad konstruktörerna lyckats klÀmma fram ur sin förstÀrkarteknik nÀr de valt komponenter av allra finaste kvalitet. SÄdant kostar. NÀrmare bestÀmt 50 000 kronor för enbart förförstÀrkaren, som Àr oanvÀndbar utan effektförstÀrkarna. För ytterligare 100 000 kronor fÄr du kraft som rÀcker för att driva en högtalare med den svindlande effekten 1,1 kilowatt i 8 ohm, eller tvÄ högtalare med 330 watt vardera. EffektförstÀrkaren Àr emellertid byggd som en monoförstÀrkare frÄn grunden, och jag kan redan nu avslöja att den absolut bör köras i mono. 200 000 kronor för ett par alltsÄ. Men sÄ fÄr du ocksÄ det allra yppersta av Hegels förstÀrkarteknik.

Ingen Ă„terkoppling
För att fĂ„ hög effekt i en effektförstĂ€rkare Ă€r det mĂ„nga tillverkare som anvĂ€nder sig av sĂ„ kallad negativ Ă„terkoppling (feedback), vilket innebĂ€r att signalen Ă„ker flera ”varv” genom varje förstĂ€rkarblock för att förstĂ€rkningen ska bli starkare.

– Nackdelen med traditionell förstĂ€rkarteknik med Ă„terkoppling Ă€r att förvrĂ€ngningen i ett utgĂ„ngssteg Ă€r proportionell mot uteffekten. NĂ€r effekten fyrdubblas kanske förvrĂ€ngningen tiodubblas, förklarar Bent Holter.

– I H30 delar vi upp förstĂ€rkaren i tre olika och helt separata block. Det finns ingen Ă„terkoppling mellan nĂ„got av dessa block, musiksignalen gĂ„r frĂ„n ett block och vidare till nĂ€sta, ingenting skickas bakĂ„t i förstĂ€rkaren.

SoundEngine
Kronan pĂ„ förstĂ€rkarverket Ă€r den mest sofistikerade varianten av Hegels SoundEngine. Den sitter i bĂ„de för- och effektförstĂ€rkaren och Ă€r nĂ„got förenklat en teknik som â€Ă¶vervakar” ljudsignalen och i realtid eliminerar den förvrĂ€ngning som uppstĂ„r pĂ„ vĂ€gen. I en klass AB-förstĂ€rkare som H30 varierar ocksĂ„ temperaturen i transistorerna i takt med musiksignalen, vilket fĂ„r transistorerna att Ă€ndra karaktĂ€ristik och dĂ€rmed orsaka mer dynamisk förvrĂ€ngning. SoundEngine korrigerar för detta.

Ljudet
Lyssningsintrycken av P30 började redan för ett par mÄnader sedan, nÀr jag och kollegan Audun lyssnade pÄ den tillsammans med Hegels egen D/A-omvandlare HD20 och de aktiva stativhögtalarna Dynaudio Focus 100A. Redan dÄ stod det klart att Àven om D/A-omvandlaren fungerade ypperligt med sin variabla volymkontroll kopplad rÀtt i högtalarna, fanns det en helt annan upplösning och luftighet i musiken nÀr signalen passerade genom P30.

KÀrva JBL-högtalare
En tid senare tog Audun emot ett par JBL Model 4429 – smĂ„ men kĂ€rva, högljudda och upplösta högtalare i gammaldags JBL-design. Till en början kopplades de till Mark Levinsons effektförstĂ€rkare No 523H, ett stereoslutsteg som lĂ€mnar 2 x 300 saftiga watt och som i likhet med JBL:erna kommer frĂ„n Harman-koncernen och Ă€r en briljant matchning till högtalarna. Vi satt och diggade lĂ€nge och njöt av musik med hĂ„rda sparkar och en tung och lĂ€cker klang. Vi plöjde igenom fler musikstilar, men fötterna stampade takten mest nĂ€r vi lyssnade pĂ„ rock.

Amerikanskt mot norskt
Mark Levinson-förstÀrkaren Àr 15 000 kronor billigare Àn en enda Hegel H30, som dÀrför kÀnns naturlig att testa i stereo mot amerikanen.
Ljudbilden Àr stramare och mer lÀtt pÄ foten med H30. Trumslag och basgitarr fÄr inte samma vÀrme och fyllighet, men dÀremot fÄr övertoner mer fokus pÄ samma gÄng som anslagen Àr stramare och mer analytiska. Vi Àr bara inte riktigt sÀkra pÄ om den motiverar prisskillnaden.
– JBL-högtalarna lĂ„ter inte lika hĂ€ftiga med Hegel som med Mark Levinson! utbrister kollegan Audun.

Jag mĂ„ste hĂ„lla med. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„ nĂ„got, för Hegel-förstĂ€rkaren Ă€r uppenbart lika kraftfull som ML-steget. Ljudbilden kĂ€nns ocksĂ„ sĂ„ stor som högtalarna tillĂ„ter (Ă€ven om stereoperspektiv och holografi inte Ă€r Model 4429:s starka sida). Dessutom kĂ€nns Hegeln mer upplöst i övertonerna. ÄndĂ„ Ă€r vi inte helt bombsĂ€kra.

En förstÀrkare till
Dags att koppla in förstÀrkare nummer tvÄ. Vi förvÀntar oss samma ljud, fast Ànnu bÀttre kontroll och dynamik pÄ hög volym, plus eventuellt marginellt bÀttre upplösning. Vilket kanske inte Àr nödvÀndigt och antagligen inte vÀrt ett dubbelt sÄ högt pris.

Musiken börjar. NĂ€rmare bestĂ€mt Kari Bremnes ”Sang til byen”. Efter ungefĂ€r tio sekunder tittar Audun och jag pĂ„ varandra.
– Jösses, det var minsann nĂ„got helt annat!


Det vi var förberedda pÄ att höra var inte alls vad som serverades. Snacka om helomvÀndning, frÄn det lite trÄkiga och livlösa till att öppna sig mÄnga snÀpp och mÄla upp en vÀsentligt större ljudbild. Det som förut var i överkant stramt och analytiskt förvandlades till fylligt, varmt och fÀngslande. En ström av musik omslöt oss. Bastonerna var djupa och fylliga, men samtidigt enormt luftiga. Och Àven om Bremnes kraftiga stÀmma fort kan bli lite för mycket av det goda, fÄr hon med tvÄ H30 en myndig klang som aldrig blir vass. Och tro inte att det beror pÄ att förstÀrkarna sminkar över skarpa ljud. Snarare slÀpper den igenom tonerna helt utan problem, utan att tillföra egna dissonanser, vilket lÀtt kan ske i det krÀvande övertonregistret. HÀr finns det alltsÄ oerhört lite förvrÀngning!

HĂ€ftig rock
Tyngre rockrytmer tjĂ€nar ocksĂ„ pĂ„ detta. Nine Inch Nails ”The Fragile” hamras ut med pondus och kraft, och upplösningen Ă€r hela tiden sĂ€rklassig. Ljudlandskapet Ă€r bĂ„de bredare och djupare Ă€n med No 523H, och tack vare den outtömliga mĂ€ngden kraft som H30:orna förfogar över Ă€r det bara att köra pĂ„ – öronen protesterar lĂ„ngt före förstĂ€rkarna.

Vad som hÀnder nÀr H30 opererar i mono Àr att de tvÄ förstÀrkarstegen korskopplas, sÄ att de eliminerar Ànnu mer störningar Àn i stereo. Betrakta det som en dubbelt balanserad konstruktion. I mono jobbar dessutom H30 med vÀsentligt mindre signal i förhÄllande till sin maximala potential, vilket innebÀr att utgÄngstransistorerna beter sig Ànnu mer linjÀrt.

En chockad sambo
Hegel-kombinationen fÄr följa med mig hem, dÀr den ska provas i min egen anlÀggning. Min sambo fÄr milt sagt en chock nÀr hon ser de gigantiska förstÀrkarna, allt blir dock bÀttre nÀr jag försÀkrar henne att de snart försvinner igen.

Hemma hos mig stÄr CD-spelaren Hegel CDP4A mkII (23 000 kr), kopplad till Chapter Audios integrerade förstÀrkare Précis 250S    (80 000 kr), in sin tur kopplad till ett par Gallo Reference 3.5 (63 000 kr). Gallo-högtalarna Àr mer upplösta och neutrala Àn JBL-högtalarna och har en mycket större holografisk ljudbild. Kablarna kommer frÄn Synergistic Research (Alpha Sterling XLR mellan elektroniken och Alpha Quad till högtalarna), alla elektriskt avskÀrmade.

Chapter-förstÀrkarens kvaliteter Àr en neutral och mycket upplöst Ätergivning av musiken, plus ett oerhört bra grepp om musiken. Den har inga egentliga svagheter, annat Àn att jag ofta nÀrmar mig 0 dB-punkten pÄ grund av Gallo-högtalarnas mÄttliga kÀnslighet (88 dB). I synnerhet nÀr jag tittar pÄ film, dÄ referensnivÄn pÄ Blu-ray oftast Àr lÀgre Àn pÄ CD för att ge plats Ät ett större dynamikomfÄng.

Mycket av samma
Efter en stunds lyssning Àr det uppenbart att den integrerade Chaptern och Hegel-kombinationen gör mycket likadant. Jag menar, de gör ytterst lite annat Àn att förstÀrka signalen de matas med. BÄda Àr superdetaljerade och bÄda mÄlar upp ljudbilden pÄ en riktigt stor duk.

PÄ normal lyssningsvolym Àr skillnaden att Hegel avslöjar Ànnu fler detaljer i övertonerna. Det Àr inte mycket att snacka om, och det Àr inte nÄgot jag lÀgger mÀrke till om jag inte lyssnar hundraprocentigt uppmÀrksamt. Men skillnaden finns dÀr. Hegel har ocksÄ en myndigare och mer upplöst basÄtergivning, vilket frÀmst mÀrks med klassisk musik. Ljudet Àr Ànnu nÄgot varmare, utan att det flyter ut över huvud taget. Det kÀnns helt enkelt renare. Och det sÀger en hel del, för Chapter Précis 250S kan mÀta sina krafter med dubbelt sÄ dyra integrerade förstÀrkare i den disciplinen
Den klara och stora skillnaden uppstĂ„r nĂ€r jag drar pĂ„ lite. Hegel-kombinationen fĂ„r en större dimension pĂ„ ljudbilden, oavsett om jag spelar klassiskt, rock eller techno. Jag har aldrig hört klassikern ”Poison” med technoprojektet Prodigy sĂ„ upplöst och samtidigt stenhĂ„rd. Maken till kontroll! Med volymen ”pĂ„ elva” finns det ingenting som tyder pĂ„ att förstĂ€rkarna klagar. Jag har aldrig spelat högtalarna sĂ„ hĂ„rt, men det gör Ă€ndĂ„ inte ont i öronen. Chapter-förstĂ€rkaren hade givit upp för lĂ€nge sedan, men H30 beter sig nĂ€stan som om den gick pĂ„ tomgĂ„ng. ”I got the poison! I got the remedy! I got the pulsating, rythmical remedy!”

Hela kvÀllen lÄng blir en enda stor enmansfest. Och följs av lugnare, musikaliska stunder de pÄföljande dagarna. Och stora delar av sommaren. Hifi-nörden i mig har vaknat igen.

Slutsats
Hegels nya toppspecificerade förstĂ€rkarkombination P30 och H30 Ă€r nĂ„got av det vackraste – och kraftigaste – undertecknad nĂ„gonsin har hört. Med tvĂ„ H30-förstĂ€rkare, vill sĂ€ga. Visst kan du nöja dig med en, det lĂ„ter ocksĂ„ bra. Men H30 Ă€r byggd som monoförstĂ€rkare, och tvĂ„ lĂ„ter mycket bĂ€ttre Ă€n en.
Med tvÄ effektförstÀrkare Àr upplösningen av vÀrldsklass, basen Àr kraftfull, fyllig och varm. Och det finns tillrÀckligt med muskler för att skrÀmma vettet ur vem som helst! Har du rÄd sÄ ger tvÄ förstÀrkare för 200 000 kronor mer för pengarna Àn vad en gör för 100 000. Om du har rÄd, som sagt.

Det Àr egentligen överflödigt att sÀga mycket mer Àn sÄ. P30 och tvÄ gÄnger H30 driver vilka högtalare som helst och spelar tillrÀckligt upplöst för att Äterge ljudet av en spinnande silkeslarv. Ljudbilden Àr gigantisk och vÀlplacerad.

Alla intryck gÄr att sammanfatta med ett ord: fantastiskt.

Fakta & Betyg:
  • Hegel P30    

    • 50 000 kr
    • Helbalanserad förförstĂ€rkare
    • 2 XLR- och 4 RCA-ingĂ„ngar
    • HT bypass

    Hegel H30   

    • 100 000 kr/styck
    • Helbalanserad monoförstĂ€rkare
    • Kan spela i stereo
    • 1 x 1 100 watt/2 x 330 watt
    Pris: 250,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×