TEST AV Hegel H190

SĂ€tter standarden

Vad Hegel har i dricksvattnet vet vi inte, men med sin integrerade H190 sÀtter de standarden för prisklassen Ànnu en gÄng.

Ljud & Bild tycker:
Neutral klang med strÄlande upplösning som bara övertrÀffas av den vansinniga kontrollen i basen. MÄste höras
Högre pris Àn föregÄngarens.

Anledningen till att Hegel lÀnge stÄtt högt i kurs hos oss för sina förstÀrkare Àr att de har en förstÄelse för vad det Àr som gör att bra ljud Àr bra ljud. NÀmligen frÄnvaron av brus och förvrÀngning. FörstÀrkarens uppgift Àr helt enkelt att förstÀrka den elektriska musiksignalen som kommer frÄn ljudkÀllan, varken mer eller mindre. Och det Àr mycket svÄrare Àn det lÄter. GrÀnserna för vad som Àr möjligt flyttas hela tiden och i Hegels fall Àr det den patenterade SoundEngine-tekniken som ska ha mycket av Àran. Den nya integrerade förstÀrkaren H190 har fÄtt den senaste versionen av den hÀr tekniken.

Test av Klipsch Forte III SE – stenhĂ„rda högtalare!

Det handlar om en negativ Äterkopplingsteknik, dÀr musiksignalen övervakas i realtid. Om ovÀntade störningar uppstÄr sÄ fasas de elegant ut. Till den kraftigaste integrerade H360 kom den hÀr tekniken i version 2, som hade ytterligare tio gÄnger lÀgre förvrÀngning Àn den första generationen. Och det hörs, för H360 Àr lika tyst som den Àr potent.

Hegel H190 har fÄtt samma display som lillebror Röst. Foto: Hegel

 

NÀsta förstÀrkare som fick den nya förstÀrkartekniken var Röst, som Àr en elegant och tunn historia men som ÀndÄ har en fenomenal baskontroll. Med en effekt pÄ 2 x 75 watt har den dock sina begrÀnsningar, vilket Àr skÀlet till att jag fortfarande pÄ mÄnga sÀtt föredrar den Àldre men starkare modellen H160. Som kostar ungefÀr lika mycket.

Test av Pioneer N-70AE – stabil och grym spelare som ”kan allt”

Nu hĂ„ller ett nytt kapitel pĂ„ att skrivas, för H160 gĂ„r i pension och ger plats Ă„t helt nya H190. Med uppdaterad teknik pĂ„ insidan – naturligtvis SoundEngine2 – som sĂ€nker brusgolvet och förhoppningsvis ger oss ett Ă€nnu renare ljud, med stramare baskontroll. Det Ă€r nĂ€mligen frĂ€mst i basregistret som den mindre Röst har ett bĂ€ttre grepp Ă€n den kraftigare H160, Ă€ven om den sammantaget har nĂ„got lĂ€gre effekt.

Under 2018 kommer Hegel H190 Àven i vitt. Foto: Hegel

 

Mer Àn en större Röst

Mycket av tekniken frĂ„n den smala Röst har följt med in i H190. Rent visuellt Ă€r det mest uppenbara den behagliga OLED-displayen, plus det faktum att H190 finns i bĂ„de vitt och sedvanligt svart. Även förstĂ€rkarkonstruktionen har sina likheter, men enligt chefskonstruktör Bent Holter Ă€r H190 mycket mer Ă€n en Röst pĂ„ steroider.

– Det Ă€r en kombination av en betydligt starkare Röst och en vĂ€sentligt uppgraderad DAC. DACen Ă€r helt ny och bygger pĂ„ de som sitter i HD30 och H360. DAC-delen i H190 liknar inte den i Röst alls, sĂ€ger Bent.

I pressmeddelandet verkar det som om förförstÀrkarsteget liknar det i Röst.

– Det var sant, tills vi gjorde ett par tweaks mot slutet, sĂ€ger Bent. Vi satte in dubbla uppsĂ€ttningar pre-drivers som tillsammans med SoundEngine2 bidrar till att ge H190 den klarhet och rytmik som vi Ă€r sĂ„ stolta över.

Även hörlursuttaget pĂ„ fronten Ă€r förbĂ€ttrat, enligt Bent med ett ”mycket bĂ€ttre hörlurssteg”.

 

DĂ€mpfaktor

Liksom sin storebror H360 har H190 en dĂ€mpfaktor pĂ„ över 4 000, medan mĂ„nga andra förstĂ€rkare har mindre Ă€n 200. Vad betyder det? GĂ„r man till exempel efter vad Nelson Pass, grundare och chefskonstruktör pĂ„ Pass Labs, sĂ€ger sĂ„ finns det nĂ„got som heter för hög dĂ€mpfaktor. ”UnderdĂ€mpning resulterar i bastoner som hĂ€nger kvar lite lĂ€ngre Ă€n förstĂ€rkaren vill. ÖverdĂ€mpning har bra transientrespons i basen, men lider av en betydande förlust av ljudtryck i basen. I allmĂ€nhet vi vill hamna nĂ„gonstans mittemellan”, skrev han 2004.

Bent Holter hÄller inte med.

– Nelson Pass fĂ„r gĂ€rna tycka det han tycker. Hans förstĂ€rkare lĂ„ter bra, men inte neutralt. Han har en ljudsignatur. Att man kan fĂ„ för hög dĂ€mpningsfaktor Ă€r hans smak. Vi försöker i stĂ€llet att bygga en förstĂ€rkare som gör precis det den ska, pĂ„ ett sĂ„ neutralt sĂ€tt som möjligt. Och dĂ„ behöver man en hög dĂ€mpfaktor. Den ger en bra baskontroll, men innebĂ€r ocksĂ„ att det inte skickas tillbaka elektriska pulser frĂ„n högtalaren in i utgĂ„ngstransistorerna och stör förstĂ€rkarens drift och orsakar förvrĂ€ngning.

Att Röst har en bÀttre baskontroll Àn H160 beror pÄ den höga dÀmpfaktorn över 2 000. Men nÀr man spelar med lÄg ljudnivÄ lÄter den en smula torrt om man jÀmför. Upplösningen Àr bÀttre, baskontrollen ocksÄ, men ljudet Àr mer sterilt. Det kan vara detta Nelson Pass menar nÀr han sÀger att dÀmpfaktorn kan bli för hög.

H190 har alltsÄ dubbelt sÄ hög dÀmpfaktor en gÄng till. Dessutom har den dubbelt sÄ hög effekt, samma som H160.

Tre optiska och en koaxial digitalingÄng plus USB finns pÄ baksidan. Balanserade analoga ingÄngar finns ocksÄ pÄ plats. Foto: Hegel

 

Digital nav

Förutom att vara en vÀlkonstruerad förstÀrkare har H190 ett fint urval av digitala ingÄngar och kan dessutom kopplas till nÀtverket med ethernet-kabel. DÄ kan den fjÀrrstyras via internet och det gÄr ocksÄ strömma trÄdlöst frÄn mobilen via AirPlay och DLNA. H190 Àr den första Hegel-förstÀrkaren som fÄr Spotify Connect, vilket gör att den strömmar musik direkt frÄn ett Spotify-konto. Detta kommer med en uppdatering lÀngre fram.

 

Ett ljudmÀsterverk

Personligen gillar jag nĂ€r förstĂ€rkaren lĂ„ter högtalarna bestĂ€mma ljudkaraktĂ€ren. I detta avseende fĂ„r Hegel H190 toppbetyg. Det Ă€r neutral i klangen, detaljer framtrĂ€der i överflöd, stereoperspektivet Ă€r brett och stort om inspelningen tillĂ„ter det, och baskontrollen Ă€r fenomenal. Ända ner i de lĂ€gsta oktaverna.

Med en MacBook Pro ansluten till USB-ingÄngen fÄr man maximalt 96 kHz-upplösning i H190. Med en spelare som Audirvana kan man dock spela alla musikfiler, de som har högre upplösning skalas dÄ ner till den högsta kompatibla upplösningen (96 eller 88,2 kHz), som ÀndÄ Àr bÀttre Àn CD-kvalitet rent teoretiskt.

Dan Wilsons cover pÄ Adeles Someone Like You i CD-kvalitet frÄn Tidal lÄter superbt genom det stora golvstÄende Audiovector SR6 AA (220 000 kronor) nÀr de drivs av H190. Den nylonstrÀngade gitarren i början av lÄten har fantastiska toner som klingar ut lite till höger i ljudbilden. Wilsons röst kommer frÄn centrum och hÀvdar sin plats, med en fin klang frÄn stÀmbanden och en nÀstan sjÀlvklar Ätergivning av konsonanter. De Àr klara och tydliga, utan att s-ljuden Àr övertydliga pÄ nÄgot sÀtt. Cellon som kommer in efter ett tag har stor kropp och fundamentet lÀngre ner i basregistret Àr tydligt.

Om man dÀremot vill avslöja exakt vad som hÀnder i basregistret sÄ betonas det bÀttre med Piega Coax 711. De hÀr högtalarna har en mer homogen basÄtergivning Àn Audiovector och avslöjar i högre grad om förstÀrkaren saknar ström eller kontroll över de lÀgsta oktaverna. Med den rytmiska bastrumman och kontrabasen i den melankoliska Soothing, med den brittiska indieartisten Laura Marling, visar H190 vad den Àr god för. Bastrumman Àr bestÀmd och gÄr djupt, förstÀrkaren har en briljant kontroll pÄ de dubbla 8-tummarna i varje högtalare. PÄ samma gÄng Àr Lauras ljusa och luftiga röst mycket vÀlnyanserad och dynamisk, och allt lÄter lika musikaliskt som det lÄter rÀtt. Det Àr förmodligen det viktigaste ordet hÀr. RÀtt. För förstÀrkaren ger inte nÄgot intryck av att lÀgga till nÄgot i signalen, samtidigt som den tycks fÄ med allting.

JĂ€mfört med Denon PMA-2500NE (24 000 kr) Ă€r ljudet mycket stramare och levereras mer bestĂ€mt av H190. Basresponsen Ă€r en helt annan, Denon-förstĂ€rkaren flyter ut mer. Även om jag ansĂ„g att man mycket vĂ€l kunde föredra Denonen före Rösts torrare klangkaraktĂ€r sĂ„ tvivlar jag inte pĂ„ att H190 gott och vĂ€l övertrĂ€ffar PMA-2500NE. För med den extra kraften – inte minst i basen – Ă€r H190 inte lika analytisk och klinisk som Röst. Den lĂ„ter bara rĂ€tt. Och det levererar musiken vanvettigt bestĂ€mt. Den pĂ„minner dĂ€rför mer om Rotel RA-1592, bortsett frĂ„n att Hegeln Ă€r bĂ€ttre pĂ„ alla sĂ€tt och vis. Den Ă€r luftigare och baskontrollen Ă€r bĂ€ttre.

Jag hade mycket vÀl kunnat föredra H160 före Röst pÄ grund av den saftigare basen, men det Àr helt uppenbart att H190 Àr ett klart steg upp frÄn H160. Det skulle egentligen bara fattas annat, nu nÀr priset har stigit till 30 000 kronor. Men skillnaden Àr sÄ stor och markant att H190 ocksÄ kÀnns som ett bÀttre köp för pengarna.

Om du inte tycker att det rÀcker med 24 bit/96 kHz i USB-ingÄngen kan du koppla in en nÀtverksspelare, till exempel Pioneer N-70AE, och koppla in den balanserat. DÄ kan du spela nÀstan allt i full upplösning, den hanterar alla strömningstjÀnster direkt och trÄdlöst, och du fÄr en fantastisk ljudupplevelse ihop med H190.

 

Slutsats

Hegel H190 Àr en förstÀrkare som Àr ett riktigt mÀsterverk. Ja, visst kostar den, men sÄ fÄr du ocksÄ vÀldigt mycket ljudkvalitet för pengarna.

JĂ€mfört med den större och kraftfullare H360 Ă€r likheten slĂ„ende. Du fĂ„r Ă€nnu ett par decibel i ljudnivĂ„ med storebror, men pĂ„ normal lyssningsvolym – och mer Ă€n sĂ„ – ligger inte H190 efter. Den har upplösningen, den stora och luftiga ljudbilden, det har baskontrollen och rytmen – och framför allt musikaliteten. Helheten Ă€r komplett.

Det Ă€r fortfarande ett steg upp till den vansinniga kraften, lugnet och elegansen i Hegels dyraste förstĂ€rkarkombination P30 och H30, den ger Ă€nnu mer av allt Ă€ven pĂ„ lĂ„g volym. Men det som glĂ€der mig Ă€r att högtalarna – vilka de Ă€n Ă€r – fĂ„r bestĂ€mma ljudkaraktĂ€ren. H190 driver i princip allt.

Du kan dÀrför tryggt köpa de finaste högtalarna du har rÄd med och driva dem med Hegel H190. För min del verkar det faktiskt mer förnuftigt Àn att gÄ ner i pris pÄ högtalarna för att köpa en dyrare förstÀrkare. H190 sÀtter en ny standard i prisklassen i förhÄllande till allt annat vi har hört.

Hegel H190 og Kef LS50. Foto: Hegel

LÀs ocksÄ:

Test av Yamaha T-D500 – hifi-radio till stereon

Fakta & Betyg:
    • Effekt: 2 x 150 watt i 8 ohm 
    • DĂ€mpfaktor: Högre Ă€n 4 000 
    • IngĂ„ngar: 3 optiska, koaxial, USB, nĂ€tverk, XLR, 2 RCA
    • LinjeutgĂ„ngar: 2 RCA (variabel och fast)
    • MĂ„tt: 12 x 43 x 41 cm 
    • Vikt: 19 kg
    • FĂ€rg: Svart eller vit
    • Webb: hegel.com
    Pris: 30,000,-
    Les ogsÄ
    TEST: Yamaha TSX-B235

    Billigt kompaktsystem

    Yamaha-anlÀggningen fungerar utmÀrkt som andrastereo.

    TEST: Pure Evoke C-F6

    NÀr funktioner Àr viktigast

    Pure kan lika mycket som Hama. Och ser bÀttre ut tack vare utförande i trÀ.

    TEST: Technics Ottava f SC-C70

    SĂ„ komplett det kan bli

    Förutom att ha nÀstan alla funktioner som behövs sÄ trollar Technics-anlÀggningen verkligen fram bra ljud ur bokhyllan.

    TEST: Como Audio Musica

    Kompetent kompakt

    Como-anlÀggningen Àr en fullvÀrdig trÄdlös stereo med multiroom.

    TEST: Ruark R4 mk III

    Engelsk elegans

    Ruark övertygar med det viktigaste, men missar pÄ en del omrÄden.

    TEST: Hama DIR3500MCBT

    VĂ€lutrustad men oengagerande

    Utöver digitalradio och CD-spelare har den hÀr inbyggt Spotify och kan byggas ut till mÄnga rum. Det hjÀlper inte.

    TEST: Kompaktsystem

    Stereo i bokhyllan

    Med en modern ministereo behöver man inte offra vare sig ljudkvalitet eller funktioner.

    TEST: Pure Pop Maxi Marius

    FÀrgrik radio med grÄtt ljud

    Klassiskt stickningsmönster kan inte rÀdda Pures bordsradio, som ser bÀttre ut Àn den lÄter.

    TEST: McIntosh MA252

    Förförisk charmör

    Hybridteknik och charmerande design gör att McIntosh-förstÀrkaren tjusar bÄde ögon och öron.

    TEST: Made in Norway

    Made in N orway

    En del klistrar bara sin logga pÄ produkterna och kallar dem för byggda i hemlandet. Men det rÀcker inte för Electrocompaniet, som faktiskt bÄde utvecklar och bygger sina produkter hemma i Norge.

    TEST: Tivoli Audio Model One Digital

    Tivoli-radio i stereo

    Fler högtalare förbÀttrar ljudet frÄn Tivoli Audios digitala bordsradio, men det Àr komplext och kostsamt.

    TEST: Onkyo A-9150

    Förfinat ljud i mellanklassen

    Onkyo sÀtter pÄ sig slips och finkostym och levererar ljudet med stil och elegans.

    Support Prenumeration

    VÄrt kundcenter hjÀlper dig om du har frÄgor eller behöver hjÀlp med din prenumeration.

    Du kan skicka mail eller kontakta oss pÄ telefon

    MĂ„ndag- Fredag

    0900 – 1130 ock 1230 – 1500.

    Support Tlf: 08-411 49 90
    Support: prenumeration@ljudochbild.se
    ×