Foto & Video Hi-fi Hemmabio Högtalare Hörlurar TV

Hur de tänkte på engelska Rega när de bestämde sig för att bereda plats för tillverkningen av en CD-spelare och förstärkare i High End-klassen är inte så lätt att veta. För här handlar det om en engelsk legend. Kanske till och med den brittiska inkarnationen av billig kvalitets-hifi. För vanligt folk, alltså. Rega har nämligen aldrig byggt särskilt dyra apparater. Bortsett från skivspelaren P9, som kostar 30 000 kronor, har de det mesta gått att köpa om man haft en normal månadslön.

Till exempel den legendariska Planet-skivspelaren från 1970-talet – en grammofon som givit tiotusentals människor fina upplevelser med LP-musik i fyra decennier, och som funnits i olika versioner. Senaste versionen heter RP3 och släpptes nyligen.

Därför är det häpnadsväckande att Rega drämmer till med så dyra saker och att de utmanar de etablerade High End-märkena på deras egna jaktmarker.

Men visst, Rega har absolut expertisen som behövs för att lyckas. En av grundarna, Roy Gandy, berättade för Bild & Ljud Hemma att de länge haft prototyper på kretsar och allt som behövs för att konstruera något påkostat och ytterligare förfinat. Under lång tid befanns sig projektet bara på experimentstadiet och var något som arbetades med vid sidan om utvecklingen av nya produkter. Som Elicit-förstärkaren, nya RP3-skvspelaren och inte minst jubileumsmodellen av CD-spelaren Apollo.

Apollo blev startskottet för den nya Isis-spelaren, berättar Roy Gandy. Förbättringarna som gjordes med Apollo-spelaren gav dem idéer som Gandy och chefsingenjör Terry Bateman tog med sig till ritbordet när de tog fram Isis.

Terry Bateman har inte bara ansvarat för utvecklingen av Isis, han har också gjort en version med radiorör i utgångssteget som heter Isis Valve. Det tog sammanlagt tio år att utveckla de båda Isis-modellerna.

Oerhört lyckad USB-port.

Enligt Roy Gandy har spelaren med rör en helt annan klangkaraktär än den vanliga Isis. Han är inte säker på att den som älskar Isis Valve uppskattar vanliga Isis lika mycket.

Spelaren är toppladdad och praktiskt nog försedd med USB-port, så att man kan koppla den till datorn och använda den inbyggda digitalomvandlaren. Något som nästan alltid ger musikfilerna på hårddisken ett bättre ljud. Isis har balanserade utgångar, men de är nedsänkta i den gedigna bakplattan så det kan vara svårt att komma åt XLR-kontakternas låsknappar.

Massiv strömkapacitet
Förstärkaren och CD-spelaren är något av det mest gedigna vi någonsin har testat. Utförandet är fulländat i alla led, till och med fjärrkontrollerna är solida. I gjuten metall och med tydligt markerade knappar. Förstärkaren Osiris är specad till 162 watt i 8 ohm och generösa 250 watt i 4 ohm. Rega har delat upp strömförsörjningen så att två 400 VA-transformatorer levererar ström till ett kondensatorbatteri på hela        40 000 mikrofarad. All strömkapacitet mynnar ut i åtta 200-watts Sanken-utgångstransistorer som driver högtalarna. En andra strömförsörjning ger ström åt ingångssteget och förförstärkardelen.

Tack vare noga utvalda komponenter, som polyesterkondensatorer, filmmotstånd och ett spänningsstyrt (mer effektivt) utgångssteg ska den 25,6 kilo tunga förstärkaren vara fullt kapabel att driva de flesta högtalare.

Rytmisk och harmonisk
Osiris har ingen skivspelaringång, vilket man kanske skulle förvänta sig eftersom den ju kommer från Rega. Den har däremot en direkt linjeingång om man skulle vilja använda den som en effektförstärkare. Till exempel i ett bi-amping-system där en förstärkare driver diskant och mellanregister och en annan baselementen.

Jag började med att koppla Isis till den integrerade och 250 watt kraftfulla McIntosh MA7000, som länge varit referensen bland integrerade förstärkare. Den är en oansträngd kruttunna som målar upp en stor och luftig ljudbild. Jämfört med McIntosh MCD500 (Årets High End-CD-spelare 2009) låter Rega-spelaren tämligen annorlunda. Isis flyttade fram mig från mitten av konsertsalen till första parkett, och spelade musiken rakt i ansiktet. Den närgångna presentationen är förförande, men precis som i verkligheten kan det bli lite för mycket av det goda att sitta så nära musikerna.

Alla ingångar man behöver, utom för skivspelare.

Ljudbilden var stor och väldigt öppen, fast inte lika djup och bred som med MCD500. Den dynamiska kontrasten på bland annat Mozarts pianokonsert (med Murray Perahia) och Keith Jarrett trios liveinspelningar presenterades på ett nästan överväldigande levande sätt. Otroligt kul faktiskt, och med så olika artister som Sara K och Esperanza Spalding blev floskeln om att ”vara närvarande” nästan sann.

Mitt i allt engagemang från spelaren saknade jag dock lite lugn, finess och i flera inspelningar dessutom lite mer djup i musiken. Då snackar jag inte om detaljrikedom eller transparens, för här har allt i ljudbilden ett skarpt fokus, utan om den tredimensionalitet som klär musiken. Och som skapar rymd – realism om man så vill – i ljudbilden.

Med McIntosh-förstärkaren på avbytarbänken och Osiris inkopplad föll ett par brickor på plats. Kombinationen Isis och Osiris harmonierade helt enkelt bättre – precis som MCD500 fungerar bäst ihop med MA7000.

Inte mycket tydde på att Rega-förstärkarens 162 watt var mindre potenta än Macens 250, för Osiris kopplade högtalarna (PMC PB1i Signature) i ett järngrepp. Musiken kontrollerades med superb precision även när jag spelade högt. Och det fanns mer lugn i ljudbilden. Den påflugna karaktären mildrades. Basen kom som skjuten ur en kanon, med ett självsäkert brak fick förstärkaren igång Jack DeJohnettes bastrumma mitt i rummet och den här gången fick jag inte pianot lika mycket rakt upp i nyllet. Men musiken lät fortfarande närmare än med McIntosh-kombinationen.

Rega levererar kvalitet i alla led, som de här strömkablarna.

Stereoperspektivet satt som gjutet. I hela bredden kunde man höra allting placerat med största precision. Till och med när förstärkaren pressades på hög volym var det en upplevelse att sitta mitt i musiken och njuta av klockrena transienter och oansträngd dynamik. Det formligen sprutar av musikglädje om Isis- och Osiris-kombinationen.

CD-spelarens USB-port förvånade mig en smula. Ofta är det en liten besvikelse att koppla PC:n till USB-porten om man jämför med de analoga ingångarna. Men så är inte fallet här. Efter mycket kopplande fram och tillbaka mellan CD-spelaren och samma ljudfiler (i Apple Lossless-format) på en MacBook Pro kom jag fram till att skillnaden är marginell. Via USB-porten var ljudet en aning torrare, de dynamiska topparna lite dämpade, men så länge man inte sitter och lyssnar på helspänn är kvalitetsskillnaden försumbar. Vilket säger mig att inte heller USB-porten är någon halvmesyr på den välgjorda Rega-spelaren.

Slutsats
Regas inträde i High End-världen är spännande och lovande. CD-spelaren Isis, med sin välljudande USB-port och levande presentation, är något av det minst tråkiga man kan lyssna på. På gott och ont. Där andra High End-spelare låter lent och ”hifi-korrekt” är Isis ständigt engagerande och underhållande. Tillsammans med Osiris-förstärkaren är detta en välljudande duo som har massor av spelglädje. Klangkaraktären passar kanske inte alla, så provlyssna innan du köper, men om man faller för Isis och Osiris så får man gedigen High End som är byggd för att hålla och som aldrig blir tråkig att lyssna på.

Rulla till toppen