annons
annons
annons

Test av Gaming-skärmar

Pixelracet – de snabba och de högupplösta

Varför köpa en kraftfull speldator om du inte kombinerar den med en ordentlig skärm? Här är en översikt över några av de hetaste skärmarna som får din nya och fina gaming-PC att glänsa.

annons

Du har redan lagt massor av timmar och tusentals kronor på att finputsa och fintrimma din speldator så att den har optimala prestanda för de senaste och mest krävande spelen. Och då är det ju ingen poäng att sitta med en gammal och långsam skärm. Nej du ska ha en ny, helst en som är lite större och lite snabbare än den gamla. Men innan du ger dig ut och börjar jaga i butikerna så finns det ett par saker du bör tänka på. PC-marknaden stor och oöverskådlig och det kan vara ganska så förvirrande att veta exakt vad man ska köpa. Med den här guiden ska vi försöka hjälpa dig en bit på vägen. Vad ska du tänka på och vilka skärmar är värda att överväga?

Skärmstorlek och upplösning

Precis som TV:n i vardagsrummet har PC-skärmarna fått växtvärk. Och antalet tum har sjunkit i pris, så de största monitorerna inte kostar en förmögenhet längre. Tumregeln är att ju större desto bättre, men kom ihåg att du knappast kommer sitta flera meter bort.

Upplösningen ska minst vara 1920×1080 pixlar (Full-HD). Många nyare 27-tumsmodeller har en upplösning på 2560×1440 (kallas för WQHD). Slutligen har vi 4K-skärmar med en upplösning på 3840×2160 (UHD). Det säger sig nästan självt, men ju fler pixlar desto bättre och skarpare bild. Observera också att datorn helst ska kunna spotta ur sig samma mängd pixlar för att du ska få en optimal bild. Kan den inte det så är det ingen idé att lägga pengarna på den mest högupplösta skärmen.

Panel

Nu blir det riktigt intressant. Det finns i stora drag tre sorters LCD-skärmar på marknaden: TN, VA och IPS. Den första, TN (Twisted Nematic), är det billigaste varianten. Den har snabb uppdateringsfrekvens och är tack vare priset också den mest tillgängliga. Tyvärr är betraktningsvinkeln sällan särskilt bra och skärmen kan se ganska så urlakad ut lite från sidan. VA (Vertical Alignment) har hög kontrast, fina färger och mycket djup svärta. Tyvärr passar den här typen inte så bra för spel eftersom den inte uppdaterar tillräckligt snabbt och därför orsakar så kallad ghosting effect. Till sist har vi IPS (In-Plane Switching), som har finast färger, bra svärta och bred betraktningsvinkel. Tyvärr är inte de heller riktigt lika snabba som TN-panelerna och kan därför i extrema fall också orsaka lite ghosting.

Här är ett par andra saker du ska titta efter:

Ljusstyrka. Undersök hur mycket ljus skärmen kan skapa, eftersom det är av stor betydelse för kvaliteten på bilden. Ljusstyrka mäts i ”nits” och de flesta skärmarna har en maximal ljusstyrka på 300 nits eller högre.

Kontrastnivå: Även kontrasten är värt att hålla ett öga på. De flesta skärmar har en kontrastnivå på 1000:1, få av dem går ännu högre. Låt dig inte luras av ”dynamisk kontrast”, det värdet ger ingen realistisk bild av kontrastnivån.

Respons och uppdateringsfrekvens

Just eftersom det handlar om spelskärmar är responstiden extra viktig. Den mäts i millisekunder (ms) och berättar hur snabbt en pixel kan ändras från en grå färg till en annan (grått till grått). Ju kortare tid desto bättre och mindre risk för utsmetade bilder när innehållet ändras hastigt.

En annan viktig faktor är skärmens uppdateringsfrekvens, som talar om hur många bilder skärmen kan visa per sekund. 60 Hz räcker kanske för de flesta spel, men om det är många väldigt snabba rörelser så kan bilden bli suddig eller börja uppvisa tecken på ”screen tearing”, som helt enkelt betyder att bilden delas av på mitten när skärmen inte hinner uppdatera allting på en gång.

G-Sync och Sync Free

För att undvika ”screen tearing” har de två största grafikkortstillverkarna uppfunnit var sin teknik som får grafikkortet och skärmen att samarbeta i perfekt symbios. Den största tillverkaren, Nvidia, har en chip-lösning som heter G-sync. Den ökar dock kostnaden på skärmarna en hel del. Konkurrenten AMD använder en mjukvarulösning som heter Free Sync.

Med någon av dessa lösningar och ett motsvarande grafikkort får du en mjukare bild som inte slits itu. Tyvärr fungerar inte de två teknikerna med varandra, så du kan inte ha ett AMD-grafikkort med en Nvidia G-Sync-skärm eller vice versa.

4K och 144Hz

Vi har valt att dela upp testet i två delar eftersom vi ser en sådan trend på marknaden. De mest populära skärmarna för spel har en uppdateringsfrekvens på svindlande 144 Hz. De är blixt­snabba och passar både för proffs och mer casual gamers. I den andra änden har vi 4K-skärmarna som börjar bli allt vanligare. Detta har en del tillverkare också insett och därför börjat göra särskilda 4K-spelskärmar. De flesta 4K-skärmarna på marknaden är dock fortfarande avsedda för kontorsbruk i första hand, vilket begränsar startfältet avsevärt. På grund av tekniska begränsningar kan dagens 4K-skärmar arbeta med max 60 Hz. Med andra ord är det upplagt för en kamp mellan de snabba och de högupplösta.

Så testade vi

Bildskärmar som är avsedda för spel testas naturligtvis bäst med moderna sådana. Hela startfältet har därför fått visa vad de kan med de senaste 3D-titlarna. Spelen kördes på potenta spelmaskiner, utrustade med de senaste grafikkorten från Nvidia och AMD. Förutom rent subjektiva upplevelser om skärmarnas bildkvalitet har vi bedömt dem efter pris, byggkvalitet och extrafunktioner.

annons
annons
annons
annons