annonse
annonse
annonse

Fujifilm X-E2

Fullbordad entusiastkamera

Viktiga förbättringar har gjort Fujifilms bästa ännu bättre. Detta är kameran för alla som ställer höga krav på bildkvalitet.

Du hittar inte högre bildkvalitet i någon annan systemkamera i den här klassen. X-E2 är en av de mest väldgjorda kamerorna som finns, med viktiga uppdateringar som har gjort att den inte bara hänger med de allra bästa utan även tangerar många av dem. En kamera för erfarna som ställer höga krav på teknisk kvalitet.
Ett bättre grepp, väderskydd, högre batterikapacitet och bättre fokusspårning är naturliga förbättringar till nästa version.
annonse

Glöm allt du hört om fullformat, megapixlar och bildstörningar. Det är bara akademiska termer som inte har särskilt mycket substans när vi snackar om den här kameran. För här upphävs nästan naturlagarna. Du kan hitta kameror med större fullformatsensorer med fler pixlar men du hittar knappast högre bildkvalitet per krona än i Fujifilm X-E2.

För ett år sedan testade vi föregångaren X-E1, som tack vare Fujis unika bildsensor var en av de bästa systemkamerorna vi testade under hela 2013. En kamera gjord för fotografer som har en del erfarenhet och föredrar klassisk kamerakontroll med knappar och rattar och som gillar att komponera bilderna genom en sökare.

Fast det är klart, just den här sökaren tittar man snarare på än genom. Den är nämligen, precis som i så många kameror nu för tiden, elektronisk. Av OLED-typ och med bättre kontrast än LCD-sökare. Det är bara Olympus OM-D E-M1 som har en lika bra elektronisk sökare.

Olympus-kameran är dessutom en av de närmaste konkurrenterna, tillsammans med Sony NEX-7, Canon EOS 70D och Nikon D7100. Alla fyra är systemkameror med topprestanda och ungefär likadana prislappar som Fuji-kameran.

Ny bildsensor
Däremot har ingen av dem den här kamerans unika bildsensor. X-Trans II-sensorn är i APS-C-storlek och har 16 megapixlar, plus saknar lågpassfilter framför fotosensorerna som minimerar moaré. Eftersom sådana filter dessutom kan reducera detaljupplösningen och skärpan.

Så för att hålla moaré i schack har bildsensorn sina röda, gröna och blå fotosensorer placerade i ett närmast slumpartat mönster. Bildsensorn har dessutom 86 000 fasbaserade, fokuskänsliga pixlar som i tandem med en ny EXR II-processor ska ge kameran mycket snabbare och mer exakt autofokus än föregångaren.

Bättre autofokus
Fujifilm säger att fokusresponsen är klassledande med 0,008 sekunder, men det är uppmätt med XF 14 mm/f2,8-objektivet och jämfört med motsvarande kameror. Som har Micro Four Thirds-sensorer eller ännu större. Fuji kan inte ha jämfört med Olympus OM-D E-M1 som har snabbare fokus med 12–40 mm/f2,8 än vad X-E2 har med Fujifilms 18–55 mm.

Den är däremot snabbare än den i X-E1, som har ett äldre fokussystem. Förbättringen i fokusrespons är betydande och eliminerar en av föregångarens svagheter helt och hållet.

X-E2_Silver_Dial_Close_up
Klassisk och enkel.

Användning
Kamerans klassiska layout med stora hjul av lättmetall, som ger fotografen direkt kontroll över slutartid och exponeringskompensation, finns kvar på efterträdaren.

Funktionsknappen på ovansidan kan numera aktivera wifi för trådlös överföring eller programmeras för att sätta igång en annan valfri funktion. Dessutom finns tre extra knappar som också går att programmera. Blixten som går att vinkla bakåt för att sprida ljuset indirekt finns kvar.

I övrigt består de andra ändringarna av ett nytt arrangemang av knappfunktioner på baksidan. Q-knappen som ger direkt tillgång till 16 av grundfunktionerna är flyttad till ovanför den 3 tum stora och högupplösta skärmen, där den är mindre i vägen och lättare att nå.

Dessvärre är inte makroknappen flyttad, den sitter fortfarande överst på fyrvägsknappen till höger. Den borde ha suttit på vänster sida, där det är mindre risk att man kommer åt den av misstag.

Andra ändringar som är värda att nämna är 14-bitars råfiler, större programmeringsmöjligheter, olika filter, full 49-punkts autofokus även med fokusspårning, valfri slutartidsgräns för auto-ISO samt snabbare uppdatering av den elektroniska sökaren.

Felfri bildkvalitet
När man använt kameran ett tag märker man att det inte bara är autofokusen som har blivit påtagligt snabbare. Responstiden och lagring av bilderna går också fortare. Man kan aktivera fokusmarkering (peaking) när man fokuserar för hand, men jag hade trivts ännu bättre med ett mer markerat handgrepp. I stället har Fuji gjort det möjligt att köpa ett separat grepp och sätta på.

Det finns inte mycket att klaga på när man studerar bildkvaliteten. Brus har aldrig varit något att frukta i Fujifilms systemkameror i X-serien, och här finns det inte heller mer än marginellt brus när man tittar på bilder tagna vid ISO 3200 och 6400. Precis som i X-E1 är det vid ISO 12800 och 25600 (som bara kan lagras som JPEG) som man ser att upplösningen sjunker och det dyker upp tydliga färgstörningar.

Råfilerna är fenomenalt skarpa. Även utan efterjustering får jag bildfiler som nästan inte behöver någon bearbetning efteråt. JPEG-filerna är i klass med det bästa jag har sett från någon kamera, och jag har bara testat två kameror förut som har samma detaljskärpa: Nikon D800E och Sony Alpha 7r. Båda saknar kraftigt lågpassfilter men har 36 Mp upplösning i stället för 16 Mp.

Det säger en hel del.

Om man jämför med föregångaren X-E1 finns det en synlig, men inte himmelsvid, skillnad i grundläggande bildkvalitet. Man märker det mest på detaljskärpan – och naturligtvis på fokusresponsen.

Fujifilm har även givit kameran tekniken Lens Modulation Optimizer, som korrigerar för diffraktion och färgbrytning och anpassar korrektionen efter vart och ett av de (hittills) 12 objektiven som är gjorda för XF-fattning.

Det går fortfarande att filma i full 1080-upplösning och resultatet kan bli bra. Det finns däremot ingen särskild filmknapp. Man måste sätta på filmfunktionen i Drive-menyn. Det är som stillbildskamera betraktad X-E2 är en av de allra bästa i sin klass.

X-E2_Black_Back
På utsidan har knappar flyttat på sig, på insidan är tekniken förbättrad.

Slutsats
Fujifilm har ännu en gång visat att de är mer lyhörda för förbättringar än de flesta. De har rättat till det mesta de fick kritik för i föregångaren, och X-E2 har fått snabbare autofokus, en möjlighet att själv bestämma kortaste slutartid i Auto ISO-läge, och en hel rad mindre förbättringar – bortsett från en bättre placerad makroknapp. Den mycket fina OLED-sökaren uppdateras snabbare, ergonomin är förbättrad och äntligen är skärmen både stor och skarp nog.

Till och med bildkvaliteten är märkbart bättre. Du får ännu skarpare bilder med bättre kontroll över färger och brus. I det som är en av de bästa systemkamerorna i sin klass, både att jobba med och när bildkvaliteten räknas mest.

Glöm allt du hört om fullformat, megapixlar och bildstörningar. Det är bara akademiska termer som inte har särskilt mycket substans när vi snackar om den här kameran. För här upphävs nästan naturlagarna. Du kan hitta kameror med större fullformatsensorer med fler pixlar men du hittar knappast högre bildkvalitet per krona än i Fujifilm X-E2. För ett år sedan testade vi föregångaren X-E1, som tack vare Fujis unika bildsensor var en av de bästa systemkamerorna vi testade under hela 2013. En kamera gjord för fotografer som har en del erfarenhet och föredrar klassisk kamerakontroll med knappar och rattar och som gillar att komponera bilderna genom en sökare. Fast det är klart, just den här sökaren tittar man snarare på än genom. Den är nämligen, precis som i så många kameror nu för tiden, elektronisk. Av OLED-typ och med bättre kontrast än LCD-sökare. Det är bara Olympus OM-D E-M1 som har en lika bra elektronisk sökare. Olympus-kameran är dessutom en av de närmaste konkurrenterna, tillsammans med Sony NEX-7, Canon EOS 70D och Nikon D7100. Alla fyra är systemkameror med topprestanda och ungefär likadana prislappar som Fuji-kameran. Ny bildsensor Däremot har ingen av dem den här kamerans unika bildsensor. X-Trans II-sensorn är i APS-C-storlek och har 16 megapixlar, plus saknar lågpassfilter framför fotosensorerna som minimerar moaré. Eftersom sådana filter dessutom kan reducera detaljupplösningen och skärpan. Så för att hålla moaré i schack har bildsensorn sina röda, gröna och blå fotosensorer placerade i ett närmast slumpartat mönster. Bildsensorn har dessutom 86 000 fasbaserade, fokuskänsliga pixlar som i tandem med en ny EXR II-processor ska ge kameran mycket snabbare och mer exakt autofokus än föregångaren. Bättre autofokus Fujifilm säger att fokusresponsen är klassledande med 0,008 sekunder, men det är uppmätt med XF 14 mm/f2,8-objektivet och jämfört med motsvarande kameror. Som har Micro Four Thirds-sensorer eller ännu större. Fuji kan inte ha jämfört med Olympus OM-D E-M1 som har snabbare fokus med 12–40 mm/f2,8 än vad X-E2 har med Fujifilms 18–55 mm. Den är däremot snabbare än den i X-E1, som har ett äldre fokussystem. Förbättringen i fokusrespons är betydande och eliminerar en av föregångarens svagheter helt och hållet. X-E2_Silver_Dial_Close_up Klassisk och enkel. Användning Kamerans klassiska layout med stora hjul av lättmetall, som ger fotografen direkt kontroll över slutartid och exponeringskompensation, finns kvar på efterträdaren. Funktionsknappen på ovansidan kan numera aktivera wifi för trådlös överföring eller programmeras för att sätta igång en annan valfri funktion. Dessutom finns tre extra knappar som också går att programmera. Blixten som går att vinkla bakåt för att sprida ljuset indirekt finns kvar. I övrigt består de andra ändringarna av ett nytt arrangemang av knappfunktioner på baksidan. Q-knappen som ger direkt tillgång till 16 av grundfunktionerna är flyttad till ovanför den 3 tum stora och högupplösta skärmen, där den är mindre i vägen och lättare att nå. Dessvärre är inte makroknappen flyttad, den sitter fortfarande överst på fyrvägsknappen till höger. Den borde ha suttit på vänster sida, där det är mindre risk att man kommer åt den av misstag. Andra ändringar som är värda att nämna är 14-bitars råfiler, större programmeringsmöjligheter, olika filter, full 49-punkts autofokus även med fokusspårning, valfri slutartidsgräns för auto-ISO samt snabbare uppdatering av den elektroniska sökaren. Felfri bildkvalitet När man använt kameran ett tag märker man att det inte bara är autofokusen som har blivit påtagligt snabbare. Responstiden och lagring av bilderna går också fortare. Man kan aktivera fokusmarkering (peaking) när man fokuserar för hand, men jag hade trivts ännu bättre med ett mer markerat handgrepp. I stället har Fuji gjort det möjligt att köpa ett separat grepp och sätta på. Det finns inte mycket att klaga på när man studerar bildkvaliteten. Brus har aldrig varit något att frukta i Fujifilms systemkameror i X-serien, och här finns det inte heller mer än marginellt brus när man tittar på bilder tagna vid ISO 3200 och 6400. Precis som i X-E1 är det vid ISO 12800 och 25600 (som bara kan lagras som JPEG) som man ser att upplösningen sjunker och det dyker upp tydliga färgstörningar. Råfilerna är fenomenalt skarpa. Även utan efterjustering får jag bildfiler som nästan inte behöver någon bearbetning efteråt. JPEG-filerna är i klass med det bästa jag har sett från någon kamera, och jag har bara testat två kameror förut som har samma detaljskärpa: Nikon D800E och Sony Alpha 7r. Båda saknar kraftigt lågpassfilter men har 36 Mp upplösning i stället för 16 Mp. Det säger en hel del. Om man jämför med föregångaren X-E1 finns det en synlig, men inte himmelsvid, skillnad i grundläggande bildkvalitet. Man märker det mest på detaljskärpan – och naturligtvis på fokusresponsen. Fujifilm har även givit kameran tekniken Lens Modulation Optimizer, som korrigerar för diffraktion och färgbrytning och anpassar korrektionen efter vart och ett av de (hittills) 12 objektiven som är gjorda för XF-fattning. Det går fortfarande att filma i full 1080-upplösning och resultatet kan bli bra. Det finns däremot ingen särskild filmknapp. Man måste sätta på filmfunktionen i Drive-menyn. Det är som stillbildskamera betraktad X-E2 är en av de allra bästa i sin klass. X-E2_Black_Back På utsidan har knappar flyttat på sig, på insidan är tekniken förbättrad. Slutsats Fujifilm har ännu en gång visat att de är mer lyhörda för förbättringar än de flesta. De har rättat till det mesta de fick kritik för i föregångaren, och X-E2 har fått snabbare autofokus, en möjlighet att själv bestämma kortaste slutartid i Auto ISO-läge, och en hel rad mindre förbättringar – bortsett från en bättre placerad makroknapp. Den mycket fina OLED-sökaren uppdateras snabbare, ergonomin är förbättrad och äntligen är skärmen både stor och skarp nog. Till och med bildkvaliteten är märkbart bättre. Du får ännu skarpare bilder med bättre kontroll över färger och brus. I det som är en av de bästa systemkamerorna i sin klass, både att jobba med och när bildkvaliteten räknas mest.
Läs hela artikeln och över 450 nya tester i året med prenumeration på Ljud & Bild.
är du redan prenumerant? Logga inn.
Provaprenumeration
0:-
Fri tillgång till ljudochbild.se
Bronsprenumeration
349:-/halvår
1/2 år (6 nr) Digitalutgåva varje månad Fri tillgång till ljudochbild.se
Silverprenumeration
580:-/år
1 år (11 nr) Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Guldprenumeration
999:-/år
1 år (11 nr) Ny digital film varje månad Välkomstgåva Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva varje månad
Prenumerationen kommer automatiskt att förnyas till vanligt pris: Månad 49:-

Med prenumeration på Ljud och Bild får du:

Fri tillgång till ljudochbild.se Digitalutgåva (iPad/Android) varje månad Rejäl rabattt Välj själv hur länge du vill prenumerera - och med eller utan film Fin välkomstpremie
Bästa pris på Fujifilm X-E2
Pricerunner.se är en kommersiell partner till ljudochbild.se. De levererar uppdaterade priser, prisjämförelser och produktinformation.
  • Typ: Systemkamera med 16,3 Mp X-Trans II-sensor
  • Optik: Fujinon 18–55 mm/f2,8–4,0 (motsv 24–64 mm)
  • Skärm: 3-tums LCD, 1 000 000 bildpunkter
  • Höjdpunkter: OLED-sökare, trådlös wifi, 7 bilder/s
  • Pris: 12 000 kr
Pris: 12000,-

Har du något att tillägga?

Välkommen till Ljud & Bilds diskussionsforum. Vi vill gärna veta vad du tycker. Håll dig till ämnet och var saklig så slipper vi ta bort eller moderera inlägg. Övriga frågor och synpunkter hänvisas till redaktion@ljudochbild.se.
Recension
The Truth Matters

Mörkläggningen om kriget i Irak

Bush-administrationen ljög medvetet om orsakerna till andra Irak-kriget – och pressen lät bli att ställa dem till svars.

Recension
Peppermint

Fullständigt ointressant

Blodtörstig Jennifer Garner i blodfattig actionklyscha.

Recension
BlacKkKlansman

En politisk ­knytnäve!

Spike Lee levererar en av sina bästa filmer – om rashat förr och nu.

Släpp lös musiken

Genom att jorda högtalarna har Audiovector lyckats förbättra ljudet.

16x-zoom från Olympus

Kompakt 12–200 mm-objektiv.

Billig Nokia ­överraskar en smula

På flera områden är Nokia 5.1 Plus bättre än man kan förvänta sig för pengarna. Fast ett par kompromisser kommer man inte undan.

test
Audeze Mobius

Utanför huvudet-upplevelse

Audezes lyx-headset bryter mot en av de grundläggande reglerna för hörlurar. Och låter bra!

Bättre skärmkalibrering

Datacolor har förbättrad Spyder-kalibreringen.

Tre nya specialobjektiv från Leica

Så här ser de alltså ut, de tre specialobjektiven som Leica lanserat till M-systemet.

Recension
Velvet Buzzsaw

Konstnärligt mord!

En ganska så misslyckad genreblandning av ironisk satir och slasher-rysare.

annonse
grupptest
6 trådlösa hörlurar

Trådlöst ljud ­ på allvar

Hörlurar för dig som tar ljudkvaliteten seriöst men inte vill bli helt ruinerad på kuppen.

grupptest
5 pickuper i budgetklassen

Den viktigaste delen

En ny och bättre pickup är det enklaste och bästa sättet att få bättre ljud.

Utomhus- och inbyggda högtalare från Sonos

Tillsammans med Sonance har de tagit fram serien, speciellt lämplig för nya Amp.

test
Denon CEOL N10

Bonsai-stereo

Denons dvärgstereo utmanar Sonos högtalare och soundbar på deras hemmabana.

grupptest
5 gaming-PC i premiumklassen

Fem häftiga

Det behövs bra grejor när det ska spelas. Vi har gett oss ut på slagfältet med fem bärbara datorer som inte bangar för något.

test
Marantz NA6006

Utsökt spelare med vital brist

Den här nätverksspelaren är lättskött, spelar det mesta och låter jättebra. Men de som strömmar högupplöst musik blir besvikna.

De första bilderna från Lumix S1R

Vi har fotograferat med Panasonics flaggskepp, som kan ta bilder med uppemot till 187 Mp!

Sonus faber går in i väggen

Nu kommer italienarna med lanserar in-wall-högtalare.

Fler Pentax-objektiv

I väntan på nya kameror kan vi glädja oss åt två nya vidvinkelobjektiv.

Hörlurar för battle-spel

Logitech har utvecklat helt ny ljudteknik speciellt för battle-spel.

test
Ring Stick Up Cam Wired

Smidig övervakning som kostar

Man har inte mycket nytta av Ring Stick Up Cam Wired utan ett abonnemang, som gör att Ring laddar upp videofilmerna till molnet.

Ruark har allt

Den här eleganta anläggningen kommer inte förrän längre fram i vår, men kan vara värd att vänta på.

annonse
test
Devialet Expert 140 Pro

Högteknologisk

Marknadens mest avancerade förstärkare har fått en lillebror. Expert 140 Pro är en högteknologisk Formel 1-förstärkare som fler kan ha råd med.

test
Apple Mac Mini 2018

Racertrimmad Mac Mini

Äntligen en ny minidator från Apple med den senaste generationens hårdvara.

Nya koncept från Q Acoustics

Prisbelönta Concept 500 har fått en lillebror som står på egna – mycket ovanliga – ben.

Mer om Panasonics fullformatkameror

Nu har äntligen detaljerna kommit om Lumix S-serien och de första objektiven.

test
Lenovo ThinkPad X1 Extreme

Extremt dyr

ThinkPad-toppmodellen lever bara upp till sitt namn när det gäller priset.

Sonos stöder YouTube Music

Nu har Sonos fått inbyggt stöd för YouTube Music – för de som har Premium-abonnemang.

test
Lenovo ThinkPad X1 Carbon

Klassisk och modern ultrabärbar

ThinkPad X1 Carbon är lätt, elegant, robust och stark på samma gång.

test
Bowers & Wilkins 603

B&W är tilbaka för fullt

Den nya 600-serien öppnar upp ljudet och får fram dynamiken på ett helt annat sätt än föregångarna. Toppmodellen 603 är inget undantag.

LED i stället för blixt

Rotolight är bärbara LED-lampor för foto och video.

Recension
Close

Not even close…

Actionthriller som utspelas i Marocko, knackigt skriven och utförd.

Apple vill ha dina bilder

Om du har några bra ögonblicksbilder som är tagna med en iPhone så kan du ställa upp i ”Shot in iPhone”-tävlingen.

test
Nikon Nikkor Z 35mm f1.8 S

Nikons bästa vidvinkel

Den kostar en del, men 35:an till Nikon Z är snudd på perfekt.

Tungt ljud för tunna plånböcker

En billig men bra soundbar gör underverk i TV-soffan. Här är de fem bästa för under 5 000 kronor.

test
Canon RF 35mm f1.8 IS Macro STM

Användbar Canon-makro

Kompakt, lätt och billig med lysande optisk kvalitet.

Recension
Sex Education, säsong 1

”Masters of Sex” för tonåringar

Skön dramakomedi om sexuellt frustrerade och överkåta ungdomar – och charmigt så det ryker om det!

test
Xiaomi Mi Mix 3

Annorlunda och prisvärd

Xiaomi sticker ut med annorlunda lösningar som är mer intressanta än praktiska.

Recension
The Equalizer 2

Tunn vigilant

Uppföljaren med den stenhårda, ensamma vigilanten lever tyvärr inte upp till originalet.

Olympus: – Nybörjaren är viktig för oss

Under lanseringen av det nya flaggskeppet berättade Olympus om sina tankar om framtida produkter.