annons
annons

Test: Fujifilm GFX 50S

Fantastisk och frustrerande

Om du funderar på att skaffa dig en proffskamera för att få maximal bildkvalitet så bör du titta närmare på Fujifilms fantastiska mellanformatkamera.

Lyd & Bilde mener

Fenomenal bildkvalitet, snabb autofokus, bra ergonomi med väderskydd, pekskärm och en fantastisk sökare.
Låg bildhastighet, trög fokusspårning och begränsade videoegenskaper. Känslig för moaré och rolling shutter.

I en tid när de flesta människor tar bilder med en kamera på mobilen kan det vara svårt att förstå vad man ska ha en extra kamera till. För att inte tala om en mellanformatkamera.

Men det är inte en kamera för ”vanligt folk” vi pratar om. Fujifilm GFX 50S är byggd för den professionella delen av marknaden, men har egenskaper som gör att den är intressant även för entusiastiska amatörer.

Den ställer upp i en klass där konkurrensen är hård och kundkretsen är liten. Konkurrenterna är få och detsamma kan sägas om kunderna. Därför har Fujifilm försökt göra kameran mer tilltalande med en design och ergonomi som påminner om systemkameror.

De har gått så långt att GFX 50S faktiskt ett reellt alternativ till de mer avancerade systemkamerorna på marknaden. Fast med ett äss i rockärmen som ska få det att vattnas om munnen på entusiasterna: en mellanformatsensor med 51 megapixlar.

Bildytan är mycket större än på fullformatkameror som Sony a7r II Canon EOS 5Dsr och Nikon D810. Som är de närmaste konkurrenterna med 24 x 36 mm-bildsensorer i fullformat. Med 36–50 Mp ligger de i samma klass som Fujifilms-kamerans 51 Mp CMOS-bildsensor.

Varför mellanformat?

Termen kommer från tiden när fotografer använde film och ”mellan” eftersom bildytans storlek är mittemellan fullformatet (som också kallas för småbildsformat) på 24 x 36 mm storformatet på exempelvis 8 x 10 tum.

GFX 50S har en 44 x 33 mm stor bildsensor som är nästan dubbelt så stor som CMOS-chippet i Canon EOS 5Dsr. Storleken har sina fördelar – och nackdelar.

Den stora bildytan fångar upp mer ljus, ger bättre kontroll över skärpedjupet, extremt bra detaljåtergivning och bättre bilddynamik. Detta innebär att kameran passar för uppdrag där bildkvaliteten måste vara helt perfekt rent tekniskt.

Nackdelen är att kameran är större än en spegelreflex, men trots detta mindre än de flesta mellanformatkameror. Bland annat för att den saknar spegelhus, som är vanligt i spegelreflexer.

Det innebär att GFX 50S passar till annat än bara studiofotografering. Den kan tas med ut och användas till mode, porträtt, arkitektur och landskapsfotografering, bland annat.

Kamerahuset är väderskyddat och relativt kompakta med sina 147 mm på bredden och 94 mm på höjden. Med batteri, minneskort och den löstagbara elektroniska sökaren påmonterad specas vikten till 920 gram.

Användning

Den tippbara pekskärm kan vinklas och vridas åt fyra håll och det finns en mängd tillbehör, till exempel vertikalgrepp med plats för extra batteri, tilt-adapter som gör det möjligt att vinkla sökaren 45 eller 90 grader, samt flera objektiv.

Först ut är ett 63 mm/f2,8 som motsvarar en normal 50 mm på en fullformatkamera som Canon EOS 5Dsr. Det andra är ett 120 mm/f4-makro som motsvarar 95 mm. Den hittills enda zoomen är en 32–64 mm/f4. Som motsvarar 25 mm vidvinkel till 51 mm normalbrännvidd.

Alla tre är precis som kamerahuset väderskyddade och Fujifilm har redan meddelat att det kommer fler objektiv under 2017 och 2018.

Fujifilm GFX 50S är ett seriöst redskap – men ett som är förbluffande enkelt att använda. Den är inte så mycket större än ovan nämnda Canon EOS 5Dsr och saknar inte heller funktioner eller möjligheter.

Hastigheten 3 bilder/s är inte mycket att skryta om. Det är långsammare än konkurrenterna och fokusspårningen är inte heller något att skriva hem om. Med de tre objektiven vi använde letade autofokusen en hel del, särskilt i svagt ljus. I bra belysning var problemet mindre och med vanlig autofokus, med fokus i första bilden (FW 1.10), ställde kameran in skärpan blixtsnabbt och exakt.

Så länge inte tanken är att plåta sport går det alltså inte att klaga på autofokusen, men man får också hoppas att den blir bättre genom framtida uppdateringar av kamerans programvara.

Fördelen med kamerans storlek är att den ger gott om plats för händerna. Greppet är stort och tillräckligt djupt för ett säkert grepp. ISO- och slutartidtidshjulen, knappar och rattar är tillräckligt stora för att kunna skötas med handskar på – och den vinklingsbara pekskärmen förbättrar användarvänligheten avsevärt.

Typ: 51 Mp mellanformatkamera med 44 x 33 mm bildsensor
Optik: Fujinon G
Skärm: 8 cm LCD med 2,36 Mp
Sökare: 3,69 Mp OLED
Egenskaper: Vridbar pekskärm, löstagbar sökare, 1080p-video, ISO 102400, wifi, 1/16 000s, 3 bilder/s, 117 fokuspunkter, styrpinne, 400 bilder/laddning

Pris: 70000,-

Flere tester:

Panasonic Lumix GX9

Kompakt resekamera

GoPro Hero6 Black

Actionkamerornas ljusmästare

GoPro Hero6 Black bemästrar ljus och mörker mycket bättre än sin föregångare.

Canon EOS M50

Canon för nybörjare

Hasselblad X1D

Bildkvalitet i en klass för sig

Sony DSC-RX0

Världens minsta proffskamera

Olympus PEN E-PL9

Systemkamera för stilmedvetna