Test av Epson EMP-TW700

Kontrastrik och färgsprakande

En hemmabio med projektor är det närmaste man kan komma ett biobesök. Epson EMP-TW700 har en bild som är värd att stanna hemma för!

Är man ute efter så bra bild som möjligt men har en begränsad budget går det inte att undvika att ta en närmare titt på Epsons magnifika EMP-TW700. Den imponerar med bra färger och en lysande kontrast. Här luktar det både bränt gummi och avgaser när de trimmade bilarna i ”Fast & Furious” sladdar ut från filmduken och kolliderar med näthinnan!

Flexibel placering
TW700 är mycket lättplacerad tack vare en rörlig linskonstruktion. Den mekaniska linsförflyttningen (lense-shift) gör det möjligt att flytta bilden 100 procent uppåt och nedåt och ungefär 50 procent i sidled. Det fungerar bra och med keystone-justeringen kan man även ställa in geometrin när det behövs. Tack vare detta har man stor frihet när det gäller projektorns placering i rummet. Det enda vi kan klaga på är att ventilationens utblås sitter på framsidan, vilket betyder att man kan höra fläkten om projektorn sitter strax bakom soffan. Fläktljudet beror på ljusstyrkan och är mycket mer påträngande i Dynamiskt läge än i exempelvis Theater Black, som passar bättre för film.

Förbättrad optik
Optiken består av hela 14 linser. 2 speciella asfäriska linser minskar risken för färgglidningar (kromatisk aberration) och hela konstruktionens fina optiska egenskaper bevarar skärpan över hela bildytan. På vår 100-tumsduk kunde vi emellertid skönja en gnutta färgglidning. Genom att visa ett vitt rutnät på en svart bakgrund kunde vi också se tendenser till rött i underkant av och grönt till höger om de vita linjerna. Detta syntes tydligast med kraftig zoom. Eftersom projektorn är utrustad med ett 3LCD-system kan detta också bero på kalibreringen av de enskilda LCD-panelerna. Detta definieras då som ett konvergensfel och beror på att panelerna inte överlappar varandra fullständigt. Med mindre bildstorlekar (mindre än 80 tum) syntes dock färgglidningarna knappt. Ett tips är alltså att undvika stora inzoomningar och hellre placera projektorn längre bort från duken om det är möjligt. En sådan placering kan dessutom minska LCD-teknikens karaktäristiska rutmönster.

Snabb iris
Irisens hastighet är avgörande för hur kontrastrik en projektor är. En för trög iris är bara irriterande eftersom bilden inte hinner hämta sig mellan snabba scenväxlingar. TW700 jobbar på ram-för-ram-basis, vilket ger full kontroll över mängden ljus i varje enskild bildram, och utnyttjar därmed videomaterialets ljus och kontrast på ett optimalt sätt. Det gör att mörka scener syns tydligt, samtidigt som ljuset stryps tillräckligt mycket i ljusa scener för att förhindra att bilden bränner ut. På så sätt garanteras en bra detaljåtergivning i hela ljusskalan. Men en iris kan inte på något sätt ersätta äkta panelkontrast, som på exempelvis JVC:s och Sonys LCoS-projektorer. Nackdelen med en dynamisk iris är att den inte kan ge lika mycket ljus och svärta samtidigt i en och samma bildram.

Theater Black
Theater Black 1 var inställningen som låg närmast kalibreringsvärdena med dämpad belysning. Med lite mer belysning måste man välja ett ljusstarkare läge. Men då ökar fläktljudet betydligt, så dra hellre för gardinerna…

Svärtan är mycket bra, men vi har sett ännu bättre i 3LCD-sammanhang, bland annat från Sonys HS-modeller. Men Epson får fram gott om detaljer i mörka områden så att man inte tappar värdefull bildinformation i mörka filmer.

Bildinställningarna är precis som på föregångaren lite förvirrande. Man opererar med både ljus och kontrast, och dessutom med ”white level” och ”black level”. Dessa båda inställningar är inte riktigt samma sak, men gör samma sak… Det vill säga att om man justerar ljusstyrkan så blir bilden ljusare. Detsamma händer om man justerar ”black level”, men utan att ljusinställningen ändrar sig i menysystemet. Inte lätt att bli klok på…

Färgsprakande
Gnistrande färger är typiskt för 3LCD-projektorer och TW700 är inget undantag. Justeringsmöjligheterna verkar vara lite bättre än hos föregångaren, med mer korrekta och påtagliga justeringsområden. Det är också imponerande att se hur mycket förnuft och research som faktiskt ligger bakom de olika bildlägena. ”Dynamiskt” är naturligtvis överdrivet i ett mörklagt rum, men så är den ju också tänkt för upplysta rum. ”Theater Black” var i princip helt perfekt för vårt testrum och vår filmduk. Det betyder att noviser utan kalibreringsskivor faktiskt kan få en mycket lyckad bild direkt ur kartongen. Skärpan är förstklassig med bra DVD-signaler. Med både Blu-ray och HD DVD till vårt förfogande upplevde vi emellertid en helt annan värld när det gäller detaljer och bilddynamik. Filmen ”The Fast and the Furious 2” på HD DVD innehåller allt som behövs för att kunna utvärdera bildkvaliteten. De snabba scenerna är perfekta för att avslöja eventuella svagheter i bildbehandlingen, till exempel eftersläpningar och färgblödningar, samtidigt som man får en bra referens för skärpa i exempelvis grusvägar och asfalt. Vi blir smärtsamt påminda om hur komprimerat det vanliga DVD-formatet är och inser att HD-signaler kommer att revolutionera hur vi upplever filmer. De kommer så nära verkligheten att det nästan känns som om man är med när det händer!

Slutsats
På utsidan ser TW700 ut som föregångaren TW600. På insidan finns det dock en hel del förbättringar, bland annat en bättre optik. Men rent praktiskt är inte skillnaderna så stora. Den snabba irisen ger visserligen en del bättre kontrast, men färgmässigt märker vi inte av någon markant förbättring från panelerna, eftersom de är identiska med dem som sitter i föregångaren. Skärpan är bra hela vägen ut mot kanterna och i hörnen. Bildbalansen är briljant och en bra bild bekräftas av frånvaron av irritationsmoment.

Bra linsförflyttning gör att TW700 är mycket lättplacerad, men eftersom fläkten sitter på framsidan rekommenderar vi takmontering för att inte fläktljudet ska bli påträngande i ljusa bildlägen. Fabriksinställningarna räcker långt, rent praktiskt behövs det bara minimala justeringar för rummets ljusförhållanden och filmdukens egenskaper. En klar rekommendation för de som har en begränsad projektorbudget.


Kommentarer